sytytystulppien koodien tulkinta, denso

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

sytytystulppien koodien tulkinta, denso

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eilen by-passin vaihdon yhteydessä kattelin miltä ässän tulpat näyttää.
Väri oli ihan ok, mutta kärkiväli reilusti yli millin.

Pienensin tuota, mutta nyt kysyisinkin onkohan noi tulpat ollenkaan oikeat tai ees sinnepäin.(900 S -92 0.45bar)
Eli nyt siellä oli Densot Q16PR-U11

Ja motonet sitä ei ainakaan suosittele vaan
900-Turbo W22EPU (ei 16V/ei platinakärki). . . . . . . . . 11-1703 1.90 ???
900-16V Q20PU (ei Turbo/ei platinakärki). . . . . . . . . . 11-1714 2.00 ???
900-Turbo16 Q22PRZU PLATINAkärki. . . . . . . . . . . . . . 11-1865 12.50 ???

Eli platinat noi kaiketi on, mutta turhan kuumat vai miten noita denson koodeja tulkitaan???
tulpat pitäis olla vaan aika uudet, ettei ihan huvikseen viitteis vaihtaa.


ps.Kyllä kulkee ja kiihtyy ihan eri lailla ehjällä by passilla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Surfatessa löytyi joku vastaavuustaulukko joka kertoi että noi Densot Q16PR-U11 vastaisivat NGK BCPR5EY-11

Eli turhan kuumat vai miten päin se menikään ovat turboon...?

NGK:n Turbo-16 BCP7EVX (Platina keskielektrodi). . . 11-1387 11.90kpl
taitavat olla turvallinen valinta.

Ja ihan mielenkiinnosta,mitä noi NGKssa BCPR5EY-11
R,Y,11 meinaa?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 900i -88:ssa Denso W16EPU, kun arvolla 20 karstautuivat. Taulukot suosittaa tuota W20EPU numeroa, ja pyysin yhtä pykälää kuumemmat. Nyt pysyy tulpat puhtaina. Aattelin maalaisjärjellä, että jos tulpat sulaa, niin sit ne on liian kuumat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Miten muuten muilla on toiminut nuo platinatulpat/kulta-palladiumtulpat? Mulla kestivät vain alle 10tkm kunnes varoittelematta pimenivät yksi kerrallaan.

offtopickia:
Nykyisen koneen tulpat ovat mitkä lie.. jokatapauksessa ne samat, mitkä tuossa rojussa olivat paikallaan yli 10 vuotta sitten kun se jäi seisomaan 9 vuoden ajaksi. Huonoja ovat tosin laadultaan kun yhden jo jouduin vaihtamaan...


Edit: Anteeksi, muisti takkuaa.. vaihdoinhan minä se bensasuttarin joku viikko sitten, eli ei olekkaan samaa ikäkautta kuin tulpat..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juttelin tuossa jokuaika sitten n. viiskymppisen työkaverini kanssa, joka kertoili takavuosina huoltaneensa sytytystulppia. Vanhaan aikaan vielä 70-luvullakin oli tavanomaista tehdä tulpille huolto (tänäpäivänä ei taloudellisesti kannattavaa yritystoimintaa). Kertoi että viritetyissä koneissa kun löysivät siinä moottorissa toimivat tulpat, niillä saatettiin ajaa 100tkm tai niin kauan, kunnes menivät rikki. Tulppia huollettiin hiekkapuhaltamalla ne ja viilaamalla keskielektroidin pinta määräajoin suoraksi. Samoin sivuelektroidia hiottiin suoraksi, jos se kului. Lopuksi kärkivälin säätö ja baanalle. Tällaista toimintaa voisi kyllä harrastuspohjalta tehdä tänäkinpäivänä.

Itsellä on juuri kokemusta siitä että vaikka ostaa ihan samoilla numeroilla olevat tulpat, ne eivät käyttäydykään samalla tavalla kuin aiemmat. Harmittaa ihan, kun tuli yksikin erittäin hyvin toiminut sarja heitettyä roskiin, kun ajatteli uusien sytytystulppien olevan niin halpoja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin