Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Morienttes,

rojektiauton läjäänlaitto lähenee, ja heräsipä kysymys...kyseessä siis vm.1984 T8 K-jetillä, ahtoja tullee tuonne n. yhden barin hujakoille. Onko järkeä ranettaa tuohon bypass, jos ajo on pääsääntöisesti ihan normiliikenteessä suhailua maantiepainotuksella? Eli ei ole tiedossa mitään kaasunpumppaussessioita rata-ajon merkeissä tms. Vanhastaanhan tuossa ei ole minkäänlaista bypassia, eli pitäisi tehdä ihan vallan kokonaan... Comments?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos kaasuläpän vaimennin on kunnossa, niin eipä tuota muuten vakioon tarvinne laittaa ihan ensimmäiseksi. Jos kuitenkin laittaa, niin paluukierto pitäisi sitten tulla turbon eteen, eikä ulkoilmaan ettei ruisku rikasta liikaa vaihdon yhteydessä.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Turha kapistus.Unohda heti alkuunsa ettei tartte myöhemmin taistella vuotavan pässin kanssa.
Ei mullakaan ole yhdessäkään ollut,ja jos on niin heti on revitty pois. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tomaatti kirjoitti:Turha kapistus.Unohda heti alkuunsa ettei tartte myöhemmin taistella vuotavan pässin kanssa.
Ei mullakaan ole yhdessäkään ollut,ja jos on niin heti on revitty pois. :wink:
Noniin, eiköhän tuossa tullut aika tyhjentävä vastaus :)
Eli jätetään laittamatta... tuli vaan mieleen, kun varaston nurkissa pyöri vastaan joskus ammoin tontusta (turhaan) vaihdettu bypass.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

No jos valmiina löytyy niin miksei sinne sitä laittais, siinä gummimutkassahan on jo yks liitospaikka valmiinakin että ranettaa ei tarvii kuin toista päätä(muistaakseni).

Automaatillahan tulee tuota kaasunpumppausta melkein enemmänkin tosin ei ehkä isoilla paineilla vrt. täyskiihdytys/vaihteenvaihto.

Kaasuläpän vaimenninhan ei joka tapauksessa toimi kumminkaan. :roll:

Harvalla kai noi by passit on uudestaan hajonnu kun se alkuperäinen on kertaalleen vaihdettu siis jos puhutaan kumminkin tuollaisista melko maltillisista paineista.

Tosin yhtään turboa en ole saanu ajettua rikki on siinä sitten ollu bypass tai ei joten mutulla mennään....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tottahan semmonen piti omaan 99:iin laittaa. Ainaskin, jos on isompaa ahdinta vaihdettu, niin toki se ahdin lähtee ahtamaan nopsempaan, kun vaihdetaan vaihdetta. Tuo bypass on sinänsä vähän viihdykettä tuova laitos. Harvemminhan sen ääni edes kuuluu koppiin. Kyllä se huokaisu kuuluu, jos ajaa ikkunat auki ja ääni heijastuu katukivestä tai tien viereisestä rakennuksesta...

Jokatapauksessa, jos se olisi turha osa, niin tuskinpa sellaista olisi noissakaan uudemmissa saabeissa. Täytyy sillä siis olla merkitystä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Niin,tuskin se pässi sun ahtojen nopeampaan reagointiin vaikuttaa. Oletko nähnyt yhtään tehdas ralliautoa jossa olisi pässi?juu,en minäkään ja juuri kaasuunvastaavuuden takia.
Pässi on suunniteltu uudenaikaisille turboille joissa on pilipali akselit sun muut juuttuva siipiset systeemit jotka ottavat herkästi siipeensä.
Vanhat kunnon garretit eivät ole moksiskaan.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Alkupään 16v og900 turbot tuli tehtaalta ilman passia. Oma -84 ei omaa ainaakaan passia. mutun mukaan aeroon se kuitenkin on tehdas asennettu.

Ei se asennus mikään bolt on ole.

Omaani jouduin vahtamaan sen kumimutkan johon tulee passin palautus. Passin tulon sain ranetettua tyhjäkäynti venttiilin letkusta T-kappaleella.

Ei mitään muutosta huonompaan eikä parempaan. Kevyttaa suhahdusta tosin, mutta ei mitään fast and furious janispetkepöhinää.

Eiköhän se perus 0.75bar ole niin pieni ahtopaine että insinöörit on laskenu sen niin jotta mahdollinen shokkiaalto joka lähtee kun ahdoilla sulkee läppäkotelon ei riitä hajottamaan ahdinta.

Sehän sen passin perustehtävä on. Suojata ahdinta "shokkiaallolta"
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja toms »

Millainen Bypass kannattaa vaihtaa jos orgis ei pelaa / juonittelee ?? Saako tarvikeliikkeistä hyviä ??
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Jos ei ole alunperin ollenkaan pässiä, niin melkeen helpompihan sinne on Dumppi asentaa. Se on sitten eri asia kuinka se toimii kullakin ja onko siitä oikeasti hyötyä, mutta sillähän saa kuuluisassa "Esson Baarissa" ainakin rispektiä :lol:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Itselläni on toisen auton ahtoputkessa ennen kaasuläppää n. 16mm halkaisijalla oleva putkennysä, johon on liitetty VAG-konsernin turbotekeleestä boschin bypassi "väärinpäin" ja uloshengittäväksi. Imusarjasta paineohjaus niin ei vuoda vaikka olisi ahtoja miten julmasti. Antaa mukavan miedon ja darthvadermaisen koshahduksen kaasupoljinta nostettaessa. Virtaa riittävästi ja on lähes ilmainen verrattuna blingblingdumppeihin. Mutta tosiaan vanhoissa turbosatkuissani ikinä ollutkaan bypassia ja hyvin on kestänyt. Ja on ne kyllä mageet äänet ilman mitään bypassia tai dumppia, kuulostaa kuin puluparvi kurnuttaisi pellin alla :D
Saabismi iskee salakavalasti!
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

tomaatti kirjoitti:Niin,tuskin se pässi sun ahtojen nopeampaan reagointiin vaikuttaa. Oletko nähnyt yhtään tehdas ralliautoa jossa olisi pässi?juu,en minäkään ja juuri kaasuunvastaavuuden takia.
Pässi on suunniteltu uudenaikaisille turboille joissa on pilipali akselit sun muut juuttuva siipiset systeemit jotka ottavat herkästi siipeensä.
Vanhat kunnon garretit eivät ole moksiskaan.

Höpön löpön! Juuri tuon By-pass venan takia moni evo mitsu hylättiin, kun arvottiin kummin päin se pitää järjestelmään kytkeä. Joten löytyy niitä. Pääideahan vakiokalustossa on varmaankin estää paineiskujen eteneminen ahtimen siiville, mutta kyllähän ne kaikki kompurat pyörii helpommin, kun eivät joudu hakkaamaan painetta vastaan ja lisäksi ilman virtaussuunnan pysyminen samansuuntaisena ei varmaan ainakaan hidasta kaasuun vastaavuutta/ahtojen nousua....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kertoisitko vielä että missä tämänpäivän tehdaskalustossa pässiä käytetään?Eikös niissä enää ALS olekaan muodissa vai käytetäänkö molempia?
OT:Eikös pässin kehittäjä ollut muuten Martin Schanke?Saikohan mies koskaan rahaa keksinnöstään?Muistelen että joskus poikasena -80 luvulla vauhdinmaailmasta jutun bongasin.
Minä en ainakaan ole henk.koht huomannut pientäkään eroa ajettavuudessa onko pässi vai ei.Turboa varmasti säästää se on selvä se.Toisaalta tuossa ´mun toisessa turbosatkussa paineet ovat max.1.6 bar ja rajoittimellakin vielä 1.2 bar.Täytyisi siirtyä dumppi linjalle jos turbon ei antaisi ottaa turpaansa.

Mutta aika herkkä perse saa olla jos eron tuntee.Mulla ei ole.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

RRE:llä kävin kun se vielä oli Alavudella ja jokaisesta pukeilla rakenteilla olevasta mitsusta löytyi by-passi. Taitaa nuo tuotantoauto jutut määrätä sitäkin puolta n ja a ryhmässä, en ole tästä ihan varma. Mutta tehdaspelejähän ne on ne n ryhmäläisetkin. Yksi Sainzin vanha wrc fordikin oli, mutta pässiä/BOVia ei tullut sen pellin alta etsittyä, ihailin lähinnä ahdinta, jossa turbiinin siivet oli titaania ja kompressosin siivet magnesiumia. Voi olla herkkä pyörähtämään. Mutta uskaltaisin väittää, että WRC autoista löytyy tänäkin päivänä jonkinlainen venttiili kääsuläpän ja ahtimen välillä. Joko mekaaninen tai sitten noita uusia elektronisesti ohjattuja. Ja tuota turbo viivettä hoidetaan tietty autoissa ihan jollain muilla systeemeillä kuin muovisilla by-passeilla. ALS(AntiLagSystem) alias "paukku" löytyy poikkeuksetta. Moottorien huoltoväli pätkäohjelmalla noissa vehkeissä muutenkin muistaakseni jotain alle 500km. Itse en ole mittareista nähnyt, mutta asioiden parissa pyörivältä kuulin , että WRC autoissa olisi puristussuhde jotain 10.5 luokkaa ja ahdotkin 2-3 Barin välillä. Ja tehoa silti huimat "300"..... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Bypassin tarpeellisuus og900 T8?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

e0000333 kirjoitti: Itse en ole mittareista nähnyt, mutta asioiden parissa pyörivältä kuulin , että WRC autoissa olisi puristussuhde jotain 10.5 luokkaa ja ahdotkin 2-3 Barin välillä. Ja tehoa silti huimat "300"..... :lol:
Heh,joo.itteä on enemmän ihmetyttäny esim.n-ryhmän mitsut.Paljonkohan saadaan nykypäivänä vääntöä?Pakko sanoa että noi kuullostavat erittäin tylsiltä,juuri kun kuulon mukaan lähettäisiin tehoalueelle niin eikun ylöspäin vaihto.Tervetuloa vaparit takaisin,on ne jo niin paljon kivempaa kuunneltavaa. :D
Vastaa Viestiin