H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja jara »

Nykyisen vuoden -81 tuplaysin keulalla sijaitsee h-kone, vaikka auto reilusti mallia 81 ja kone alkuperäinen. ( Vesipumpun kohdalla ns. syvennys hihnapyörälle rintapellissä.)
Valmistenumero YK1BG21S6B6006581
Eikös kys. moottori tullut vasta vuoden 82 tuplaysiin?
Onkos jollain muulla -81 mallin saapin omistajalla h-kone vai onko mun 99 joku ensimmäisiä tällä koneella valmistettuja tuplaysejä?
Auto ollut uutena Varkaudessa paikallisen Saab-liikkeen näyttelyautona.

Eihän se auton arvoa nosta, mutta kiinnostaisi tietää enemmän...
:wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joskus näillä foorumeilla peräänkuulutettiin viimeisen B-moottorisen ysiysin sarjanumeroa tuloksetta. eli tuosta on ollut keskustelua että moottori vaihtui 81 tuotannon loppupuolella.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Eräällä tuttavalla on ainakin 900 -81 gls jossa h-moottori.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Valmistenumeronkin mielestä auto on -81 ja valmistunut joskus keväällä -81.

Jos pitää veikata, niin auto on joku tehtaan esisarjan auto, joka on ollut myyjällä käyttökokeissa ja muuten vaan tutustumiskohteena.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Jeps, mulla on 99:ssä ensimmäisen vuosikerran T8 H-moottori,
juurikin tuo -81, ei toki alkuperäinen :D

Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
Mulla tuollainen oli, heitin äkkiä pois.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja 900i »

900 saabissa oli jonkun esitteen mukaan ensin H-moottori sitten 99 sai sen. Itellä oli 81 käyttöönotettu 99 ja myös siinä oli H-Motti. Eli kesken vuoden ilmeisesti laitettu uutta mallia(tai loppuvuodesta)-->vm82.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

jara kirjoitti:Nykyisen vuoden -81 tuplaysin keulalla sijaitsee h-kone, vaikka auto reilusti mallia 81 ja kone alkuperäinen. ( Vesipumpun kohdalla ns. syvennys hihnapyörälle rintapellissä.)
Valmistenumero YK1BG21S6B6006581
Löytäisitkö muuten moottorin numeroa? Se on lohkon yläreunassa bensapumpun alapuolella.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja RJK »

Satkuun H-moottori tuli virallisesti mallivuoteen -81, erään tiedon mukaan marraskuusta -80 alkaen.
Ysiysiin sensijaan ilmoitetaan H-moottorin tulleen mallivuoteen -82. Muistan nähneeni muinoin -81 mallisen auton H-moottorilla varustettuna.
Kyselin asiaa muutama vuosi takaperin, koska omistin silloin 4-ovisen -81 ysiysin B-moottorilla. Valmistenumero oli ...3714 ja ensirekisteröinti maaliskuussa -81. Halusin selvittää, olisiko Saabini mahdollisesti viimeisiä B-moottorisia.
Useampia esimerkkejä löytyi H-moottoreista, joista tämä jaran sarjanumero ...6581 on varhaisin.
Viimeisen 81-mallisen sarjanumero on ...8385.
Erään B-moottorisen sarjanumero on ...6031.
En osaa sanoa olisivatko kaikki noin parituhatta viimeistä jo H-moottorilla, petrosaabeissa siirtyminen H-moottoriin tapahtui ehkä myöhemmin.

Jaralta kysyisin vielä moottorin sarjanumeroa (löytyy bensapumpun alapuolelta moottorilohkosta) ja auton ensirekisteröintipäivää.

Kaikki ysiysit mallivuodesta -81 alkaen tehtiin Uudessakaupungissa.
Mallivuoden -81 Saabien tullessa myyntiin, ei ysiysiä saanut 4-ovisena. Versio palasi listoille vasta myöhemmin, siinäkin suhteessa jaran auto on harvinainen.

RJK
#1757
99 -84 4D
Viimeksi muokannut RJK, Ma Joulu 17, 2007 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja jara »

Lohkosta löytyi seuraavat merkinnät:
B20CMSWO2B
043782

Käyt.ottopäivä merkattu 00.00.81 niin otteessa kuin viranomaisrekistereissäkin.

Että tälläistä.... 8O
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja jus »

Varaosakirja "Fast moving parts catalogue" mainitsee M 1981 moottorinumeroista seuraavaa:
B20P01 192166 - 210800 (B yksi kaasutin)
BSI20P01 018316 - 025980 (B turbo, kuuluukohan tuo S tuonne kuitenkaan?)
BSI20P05 002321 - 004600 (B turbo)
Engine H-type
B20CMSW01B042113 - ca 48000

Jaran auton moottori siis olisi noin tuhannesseitsämässadas yhteensä 4200:sta H-moottorilla tehdystä 99-81:stä.

M 1981 valmistenumeroiksi mainitaan YK1BG21S9B6000001 - YK1BG21S5B6008385
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ronska kirjoitti:
Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
Mulla tuollainen oli, heitin äkkiä pois.
Voiko tuollainen löytyä -83:stakin?
9000 CD 2.0
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2007 20:21

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja 9000 CD 2.0 »

Itsemurhakiristin???!!! Ainakin omassa 99 Saabissani-83vm. On menty noin 550000 kilometriä ilman että on koneelle tehty mitään. Ja ei syö öljyä.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

9000 CD 2.0 kirjoitti:Itsemurhakiristin???!!! Ainakin omassa 99 Saabissani-83vm. On menty noin 550000 kilometriä ilman että on koneelle tehty mitään. Ja ei syö öljyä.
Hyvä, että on kestänyt. Eikö viimeistään nyt kannattaisi kuitenkin tehdä jotain, että mennään vieläkin pidemmälle? Nokkaketjun vaihto tulisi ekana mieleen...

Alla olevan dokumentin perusteella uudempi kiristin on tullut vuoden 84 mallisarjaan.

Tuolta voi ihastella kumpaakin 8v H-koneista löytyvää kiristintä
:arrow: http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... /album453/

Ensimmäisenä on se vanhempi ikävämpi laitos, toisena tulee päivitetty versio.

Käsi ylös, kuinka moni on vm84:ää vanhemmasta koneestaan löytänyt tuon vanhan kiristimen?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

jus kirjoitti: Engine H-type
B20CMSW01B042113 - ca 48000

Jaran auton moottori siis olisi noin tuhannesseitsämässadas yhteensä 4200:sta H-moottorilla tehdystä 99-81:stä.

M 1981 valmistenumeroiksi mainitaan YK1BG21S9B6000001 - YK1BG21S5B6008385
Nyt jokin ei täsmää. Jos auto numero ...6031 on vielä B-moottorilla ja Jaran auto on ...6581 eli eroa on vain 550 yksilöä. Se ei siis voi olla ~1700:s.

H-moottoreita on todennäköisesti nosteltu sekä 99:ien että satkujen keulalle vuorotellen. Eihän nuo taida erota 99:ssä ja 900:ssa juuri muuten kuin vesiletkujen ja pakosarjan osalta. Moottorin numero ei käsittääkseni kerro, onko moottori tarkoitettu 99:iin vai satkuun.

Vaihteistot ovat tietysti erilaiset mutta Saab-Valmetilla mentiin käsittääkseni jo noihin aikoihin JOT tuotannolla, eli moottorivaihteisto-paketti taidettin kasata jo moottoritehtaalla tietylle autoyksilölle sopivaksi ja toimitettiinn Ukiin "Juuri Oikeaan Tarpeeseen".
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ronska kirjoitti: Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
Noita vaihdettiin muistaakseni takuuna aika ahkeraan, sillä tuo vanhempi kiristin saattoi hajota jo hieman yli 100 000 km ajettuna. Harva kesti 200 000 km.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin