Kysymysten sarja satkun muutoksista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

-Pystyykö k-jet:in sähköpistokkeet vaihtamaan jotenkin asiallisesti?Eli purkaantuuko liittimet ja MITEN.

-Käykö d-jetin imusarja myös h-koneeseen?Eikös noita ollut tarjolla b-koneissa.

-Käykö 16v imusarja 8v koneeseen?

-Onko joku vaihtanut lucas/lh järjestelmää 8v turbo koneeseen?Sähköjen kytkentä?Muuta huomioon otettavaa?
Tähän kysymykseen on turha tarjota sitten heti megaa. :?

Tällästä tällä kertaa tuli pohdiskeltua kun ei nukkumattia ole vielä näkynyt.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tomaatti kirjoitti:-Pystyykö k-jet:in sähköpistokkeet vaihtamaan jotenkin asiallisesti?Eli purkaantuuko liittimet ja MITEN.
Minuakin kiinnostaisi...
tomaatti kirjoitti: -Käykö 16v imusarja 8v koneeseen?
Ei käy, ellet vaihda 16v kanttakin 8v lohkoon. Kuvissa 8v kansi ja imusarja ja 16v:n imusarjan tiiviste. Eli ei mene edes "pikku ranettamisella" paikoilleen.
Kuva

Kuva

Muistan kyllä nähneeni, että joku on istuttanut K-jettiin 16v kannen, ei kait tuo muuta vaatisi kuin K-jetin suutinten adapterin 16v imusarjaan? Ja tietty sen 16v kannen yms. apulaiteranetukset (mm. ohjaustehostimen kiinnitys)

LH:n laittaminen 8v koneeseen ei liene sen monimutkaisempaa kuin normaali i/T8 --> T16 konversio, joita tuolla rojektiosiossakin on muutamia...Noihin täysmuutoksiin verrattuna ehkä vähän helpommalla pääsee, jos onnistuu saamaan bensakiskon turattua tuohon 8v imusatsiin kiinni, eli ei tarvitsisi kantta vaihdella.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Svc »

-Pystyykö k-jet:in sähköpistokkeet vaihtamaan jotenkin asiallisesti?Eli purkaantuuko liittimet ja MITEN.
Kun katsot liitintä itse liitospuolelta, pitäisi kontaktin reiän vieressä näkyä pieni kolo. Kolon pohjalla pitäisi olla pieni lukituskynsi, jota sopivasti vipuamalla pitäisi kontaktin irrota liitinrungosta kevyesti vetämällä. Uusia liittimiä ja runkoja saanee hankittua Bosch-huoltojen kautta?
-Käykö d-jetin imusarja myös h-koneeseen?Eikös noita ollut tarjolla b-koneissa.
Käsittääkseni ei käy. :?: Vesikanavat eivät satu kohdalleen.
-Onko joku vaihtanut lucas/lh järjestelmää 8v turbo koneeseen? Sähköjen kytkentä? Muuta huomioon otettavaa?
Minä olen vaihtamassa. (99 8v vapari K-Jet -> T16 LH-Jet) Helpointa on, jos saat purettua LH-jetin johtosarjan mukaan luovuttaja-autosta. Ainakin -85 mallisessa T16 satkussa LH:n johtosarja oli täysin erillään muusta johtosarjasta. Ainoastaan bensapumpun ja ylipainekatkaisijan johdot ovat kojelaudan sisällä olevassa nipussa. Sekä tietysti virtalukolta tuleva johto.

Luovuttaja-autosta kannattaa napata myös läpivientikumit ja ECU:n teline
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Svc kirjoitti:
-Käykö d-jetin imusarja myös h-koneeseen?Eikös noita ollut tarjolla b-koneissa.
Käsittääkseni ei käy. :?: Vesikanavat eivät satu kohdalleen.
Kyllä menee, itse asensin moisen viime kesänä ihan "heittämällä". Vesikanava keskellä on kyllä hieman eri mallinen mutta ei haitaksi asti, samoin letkukaran halkaisija on muistaakseni pienempi mutta noista selviää kyllä.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hessu kirjoitti:
Svc kirjoitti:
-Käykö d-jetin imusarja myös h-koneeseen?Eikös noita ollut tarjolla b-koneissa.
Käsittääkseni ei käy. :?: Vesikanavat eivät satu kohdalleen.
Kyllä menee, itse asensin moisen viime kesänä ihan "heittämällä". Vesikanava keskellä on kyllä hieman eri mallinen mutta ei haitaksi asti, samoin letkukaran halkaisija on muistaakseni pienempi mutta noista selviää kyllä.
OK. Tiivisteessä on jotain eroa niin, että jos H-koneeseen laitetaan B:n imusarjan tiiviste, niin jäähdytysneste pääsee H:n kannen EGR-kanavaan ja sitä tietä 2. tai 3. sylinteriin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No tässähän tuli hyviä vastauksia heti.
Hyvä tieto tuo liitinten purkaminen.Samoin pitää pistää korvan taakse että jos saa hommattua jostain D-JET imusarjan,niin H-koneen omaa tiivistettä on sitten käytettävä.
16v imusarjan voi heti siis unohtaa,ei käy 8v kanteen.

Mites nuo d-jet:in suuttimet?Onko samankokoisia kuin Lh:n suuttimet eli meneekö paikalleen heittämällä LH:n suuttimet vai pitääkö kairata tms?
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Svc kirjoitti:Kun katsot liitintä itse liitospuolelta, pitäisi kontaktin reiän vieressä näkyä pieni kolo. Kolon pohjalla pitäisi olla pieni lukituskynsi, jota sopivasti vipuamalla pitäisi kontaktin irrota liitinrungosta kevyesti vetämällä. Uusia liittimiä ja runkoja saanee hankittua Bosch-huoltojen kautta?
Liittimiä löytyy esim. Vekoylta tai VPV-motorracingilta.
http://www.vekoy.com/index.php?cPath=60_1282

D-jet imusarjaan saa sopimaan LH:n suuttimet ilman imusarjan isompaa kairausta, mutta bensatukki täytyy tehdä uusiksi eli suuttimet on kyllä erilaiset.
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Svc kirjoitti:
-Pystyykö k-jet:in sähköpistokkeet vaihtamaan jotenkin asiallisesti?Eli purkaantuuko liittimet ja MITEN.
Kun katsot liitintä itse liitospuolelta, pitäisi kontaktin reiän vieressä näkyä pieni kolo. Kolon pohjalla pitäisi olla pieni lukituskynsi, jota sopivasti vipuamalla pitäisi kontaktin irrota liitinrungosta kevyesti vetämällä. Uusia liittimiä ja runkoja saanee hankittua Bosch-huoltojen kautta?
-Käykö d-jetin imusarja myös h-koneeseen?Eikös noita ollut tarjolla b-koneissa.
Käsittääkseni ei käy. :?: Vesikanavat eivät satu kohdalleen.
-Onko joku vaihtanut lucas/lh järjestelmää 8v turbo koneeseen? Sähköjen kytkentä? Muuta huomioon otettavaa?
Minä olen vaihtamassa. (99 8v vapari K-Jet -> T16 LH-Jet) Helpointa on, jos saat purettua LH-jetin johtosarjan mukaan luovuttaja-autosta. Ainakin -85 mallisessa T16 satkussa LH:n johtosarja oli täysin erillään muusta johtosarjasta. Ainoastaan bensapumpun ja ylipainekatkaisijan johdot ovat kojelaudan sisällä olevassa nipussa. Sekä tietysti virtalukolta tuleva johto.

Luovuttaja-autosta kannattaa napata myös läpivientikumit ja ECU:n teline

Mitenpäs lucasin sähköjohdot?Kuinka paljon kytkettävää?
Mielellään lucas kun sellainen jo mun yhdestä satkusta löytyy.Ja ihan hyväksi on osoittautunut.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

D-Jetin imusarja sopii 8v h-koneen kanteen suoraan, itse käytin muistaakseni T8:lle tarkoitettua tiivistettäkin. LH-Jet toimii 350cc/min suuttimien kanssa t8:ssa ihan tyydyttävästi, uittaa tietty pintakaasulla mutta tuo on ongelmana T16:ssakin ylikokoisten suuttimien kanssa. Suuttimet ovat bolt-on d-jetin imusarjaan, paremminkin kyllä voisivat virtauksessa olla, eli porata voi jos tahtoo. Bensakiskohan on suurin ongelma, AM-Worksilta saa ainakin aihiota. LH-Jetin kaasuläppäanturit sopii D-jetin kaasuläppäkoteloon suoraan, mutta muistaakseni 16v:n kaasuläppäkotelo sopii d-jetin imusarjaan jos d-jetin läppäkoteloita ei ole tarjolla. Tonnarin johtosarjakin sopii satkun konehuoneeseen aika hyvin.

16v kannessa kanavat ovat tasaisin välein, 8v:ssä pareittain, eli imusarjat eivät käy ristiin.

*muoks* D-jetin alkuperäisiä suuttimiahan ruokittiin letkuilla, joten 8v-imusarjaan sopivaa kiskoa ei ole Saabilta saanut. LH-Jetin sähköt ovat aika simppelit, ei ole montaa johtoa kytkettävänä.

Lisää muokkausta: Jos käyttää LH:n orkkissuuttimia, niin kannattaa ehkä käyttää K-jetin alkuperäistä imusarjaa. Suuttimien reikiä pitää vähän lyhentää, että menevät syvemmälle reikiin, mutta muuten pitäisi sopia aika hyvin. Bensakiskon kiinnittämisessä enemmän miettimistä, d-jetin imarissa ruuvinreikiä sopivissa paikoissa. LH:n alkup. suuttimissahan on sellaiset pienet "torvet" päässä, uppoavat aika pitkälle reikiin, esim noissa 9-3 turbon -431-loppuisissa vastaavia ei ole.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja Jope »

tomaatti kirjoitti:Mitenpäs lucasin sähköjohdot?Kuinka paljon kytkettävää?
Mielellään lucas kun sellainen jo mun yhdestä satkusta löytyy.Ja ihan hyväksi on osoittautunut.
Lucasissa on vähän enemmän askarreltavaa, se haluaa mm. nopeustiedon cruisen anturilta mittariston takaa.

Kyllä sekin sinne menee.

Suosittelen LH2.2:sta, varaosia on suomen navetat täynnä.. Lucas on kuitenkin vähän harvinaisempi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kysymysten sarja satkun muutoksista

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Svc kirjoitti:Kun katsot liitintä itse liitospuolelta, pitäisi kontaktin reiän vieressä näkyä pieni kolo. Kolon pohjalla pitäisi olla pieni lukituskynsi, jota sopivasti vipuamalla pitäisi kontaktin irrota liitinrungosta kevyesti vetämällä. Uusia liittimiä ja runkoja saanee hankittua Bosch-huoltojen kautta?
Jep, kyllä ne saa kotikonsteinkin purettua, mutta joku työkalu niihin ilmeisesti on tehty myös purkamista varten. Liittimien kokoon puristamiseen on ainakin omat pihdit. AMP on noitten alkuperäisten liittimien valmistaja, mutta halvempia kopioita löytyy muutamia. Itse ostin kourallisen halvempia viimekesänä mega projektiin. Noita halvempia liittimiä on myöhemmin tullut vastaan ihan halpa-halli tai vastaavissa halpakaupoissa keltaiseen pahviin "tyhjiöpakattuna". En kuollaksenikaan muista nimeä. Olivat vielä noin puolet halvempia kuin Bosch liikkeestä ostamani kopiot.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin