Maalaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Maalaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Tulipa tuossa viikonloppuna käytettyä hyvää säätä hyväksi ja maalattua satkun konepellistä etureunaan tullut kiveniskemä/korroosion alku.

Tuo paikka on aika tyypillinen, olen nähnyt monessa OG-satkussa samanlaisen korroosion alun. Paikka on melkein keskellä (enemmän oikealla puolella merkistä katsoen) ja aivan etureunassa. Alue noin 2 x 2 cm.

Maalinsävy oli oikea ja muutoinkin tuli kohtuullisen siistiä jälkeä, mutta maalarinteipillä tehty rajaus tietysti näkyy.

Kysymys onkin, miten tuota rajaa saisi häivytettyä? Pitääkö koko konepelti maalata vai riittäisikö joku hiomavahaus tms.??
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

maalaus

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

varovasti vesihiomalla esim. 320 paperilla ja sen jälkeen Farecla tai vastaava hiontatahna, ei mitään cleanereita tai muita.. jos ei ole metalliväri, niin tuskin paikkaa huomaakaan. fareclalla voi sitten halutessaan hinkata vaikka koko auton ;) ja tavan vaha päälle, hyvä tulee.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Haet autoclymin paint renovatoria niin johan rajat lähtee
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En tiedä miten maalailit, mutta kokemuksesta voin sanoa useamman ohuen maalikerroksen kestävän paljon paremmin, kuin yksi paksu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

320 vesihiomapaperi on kyllä liian karkeaa, jos ei ihan tolkutonta kökköä ole reunassa. Itse olen käytellyt 600-800-1000 vesihiomapaperi ja lopuksi tinatuhka, kromidiopsidi tai piikarpidi jauhe (sellanen mitä lasin ja korukivien hiontaan käytetään - karkeudesta en tiedä, sopiva lasin ja kiven kiillotukseenkin kuitenkin). Farecla ajanee saman asian kuin jauheetkin. Hionnassa on Dremel ja huopalaikka hyvä työkalu jos ei ole niin iso alue että voisi käyttää epäkeskoa tai kiillotuskonetta. Lopuksi vaha päälle.

Jos noita paikkamaalaushommia aikoo tehdä toistekkin niin kannattaa sen verran investoida että hankkii halvan kynäruiskun ja käyttää sitä vaikka ponnekaasupullolla jos kompuraa ei ole. Biltemassa maksaa halvin kynäruisku kympin luokkaa ja kaasu vitosen, muualta niitä ei taida sitten paljon alle satasen saadakkaan. Jälki on Bilteman lelullakin aivan eriluokkaa kuin paukkupullolla, saati pensselillä, kunhan sitä alkuunsa opettelee käyttämään. Tärkeintä on ettei kynäruiskun kanssa ole pakko teippailla koska maalin saa hallitusti pienelle alueelle... ei jää reunoihin kökköjä vaan vain pieni huntu joka on helppo siistiä pois vaikka vain vahalla ja koneella.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

En tiedä miten maalailit, mutta kokemuksesta voin sanoa useamman ohuen maalikerroksen kestävän paljon paremmin, kuin yksi paksu.
Juu, laitoin 4 niin ohutta kerrosta kun "spräypullolla" sain.

Toivottavasti ei tule enempää paikkauksia, tarkoitus ei ole ainakaan tehdä. Maalipinta on muuten mielestäni hienossa kunnosssa, ainakin jos ottaa huomioon auton iän (M1992). Tuo paikka on mielestäni ainoa häiritsevä kauneusvirhe.

Eli Fareclaa ostamaan..
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Meilläpäin käytellään esmes valumien poistoon 1200,1500,2000 vesihionta jonka jälkeen tollasella kiiloituskoneella ja huopalaikalla kanssa "hiotaan" ns. heavy hiontatahnalla sitten light hiontatahnalla, ja lopuksi vielä kiilloitustahnalla kiiloitellaan niin ei varmana huomaa mitään, paitsi että paikattu kohta kiiltää niin mukavasti että tekisi mieli kiillottaa koko auto...no mutta kaikki hyvät keinothan on sallittuja, kunhan vaan Saabi kiiltää
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Olen paikannut pieniä kiveniskemiä pienellä pensselillä tai terotetulla tulitikulla puhdistuksen jälkeen.

Isommat paikkaukset (sormenpäänkokoiset) olen puhdistuksen ja pohjamaalin jälkeen maalannut joko vapaasti käsin tai suihkuttamalla spraypullosta. Näihin en ole tehnyt mitään teippauksia, ettei jää teräviä reunoja. Tarvittava suihkutettava määrä maalia on vähäinen, mutta maalia tulee useampia kerroksia. Muut alueet, mihin maalia en ole halunnut menevän, olen suojannut. Kun maali on kuivunut tarpeeksi, hion maalipölyn pois kliinerillä ja hiomaainetta sisältävällä vahalla. Tuoreahko maali lähtee näillä konsteilla paikatun alueen ympäriltä hyvin pois.

Eihän siitä paikkamaalatusta uudenveroista oikein saa, mutta eipähän ainakaan ala ruostua.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Eihän siitä paikkamaalatusta uudenveroista oikein saa, mutta eipähän ainakaan ala ruostua.
Naulan kantaan, ruoste on rumempaa kuin pienet maalipinnan virheet 8)
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

uppista

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

uppista, ettei unohdu! :D
Wellur
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 16:16

Viesti Kirjoittaja Wellur »

paikkamaalauksia oon minäkin viimeaikoina harrastellu ja ongelmaksi on tullut pakkelin hiominen. jos hioo käsin niin hiomapaperi osuu aina vähän kauemman pakkelista jne. kohta maalattava alue on sitten ISO :?
Saab 900i 1990
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hiomapaperi kättä vasten ei varmasti anna hyvää tulosta. Pitää käyttää paperia vasten jotakin sopivan kovaa. Itse joskus hioin suoria pintoja ihan vanerin palaa apuna käyttäen. Hiomapaperin voi niitata/naulata vaneriin kiinni ja isompana versiona siihen voi kiinnittää kahvankin. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

No juu...mutta eipä nuo hiomatuetkaan paljoa maksa, ja voipi sitten käyttää uurestaa ja uurestaa. Itsekkin harrastelin laudanpalasia mutku niitä sai aina tehdä uusia. Sitten kauppaan, 3 erikokosta hiomatukea niin hyvin pärjää. Ja halpahalleista varmaan saa kympillä ihan pätevät. Tosin halpahallien hiomapaprut ainakin omakohtaisista kokemuksista on ihan huonoja, kerran kun hiarasee niin hiovat kiteet tipahtaa lattialle ja sitten on ihan sama vaikka hioisi talouspaperilla. Jos eivät sitten myy jotain ns. laatumerkkejä (3m, mirka, yms).

Olisko hyvä laittaa johonkin semmonen perustietopaketti tosta kotinikkaroinnista maalipinnan suhteen, kun sitä melko usein kysellään??? Monelle kynnys viedä esim. 20 vuotta vanha saapi maalaamoon on suuri, koska korjausmaalauksen hinta ylittää helposti auton arvon. Ja kun itsellä sitten ei ole harmainta hajua mitä pitäisi tehdä jotta saisi edes kohtuullista jälkeä aikaiseksi, niin jääpi saapiraukka ilman hoitoa ja ruosteet senkun leviää, kun ei uskalla kokeilla korjausmaalausta paukkupullollakaan. Väittäisin kuitenkin että pidempään kestää tuo paukkupullomaalaus, kun kokonaan hoitamatta jättäminen...

Minä mitään mistään tiedä, kunhan vain "ääneen" ajattelin...
Vastaa Viestiin