Tahmea tehostus ohjauksessa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Tahmea tehostus ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Kummassa on vikaa pumpussa vai hammastangossa, kun ohjaus on tahmea?
On yhtä tahmea molempiin suuntiin. Suunnilleen samalainen tuntuma kuin yleensä ohjauksessa kovalla pakkasella ajoon lähdettäessä.
Vaikuttaako neste asiaan. Lienee ATF -liemet pumpussa.

Toisen Saabin tehostus on aluksi samantuntuinen, mutta nöyrtyy nopeasti lämmettyään. Pojan auton tehostus on yhtä kankea koko ajan, eli ei oikein hyvä tai normaali.
# 419 Vesa Pohjalainen
dimebak
"Hölösuu"

Re: Tahmea tehostus ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo. Mulla tuli sama ilmiö, kun ilmat kylmeni syksyllä. Ongelma tokeni nesteiden vaihdolla. Tilalle laitettiin sellaista Karhu-oluen väristä nestettä. Tai itse asiassa ongelma ei ratkennut heti nesteiden vaihdon jälkeen vaan pari viikkoa siitä. Kyselin jälkeenpäin paikalliselta pajalta joka vaihtoi nuo nesteet (tai on tehnyt mulle kaikki huollot autoihin) Drive-innistä (ent. Saabin huolto) ja he arvelivat nesteiden olleen niin likaiset vanhat kurat, että joku venttiili on voinut jumia.

Nyt ohjaus on sellainen, että jos pakkasta on ollut niin ohjaus on hetken jäykkä mutta tovin päästä toimii hyvin. Mulla ei ainakaan vuoda mistään eikä pumppukaan pidä ääntä kuten heti nesteiden vaihdon jälkeen. Keväällä tulee huolto ja katsastus joten vaihdatan nesteet uudestaan, kun nämä ovat vähän paikkoja putsailleet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Raidetanko vuotaa jonkin verran oikeanpuoleisesta päästä, muttei juurikaan nestepinta vajoa.
Samaa olen kuullut jostain muualtakin nesteiden vaikutuksesta.
Toisessa pappamobiilissa on ilmeisesti myös ATF:t, mutta kun se ei ole ajossa, ei pysty vertaamaan. Sinänsä tuo pojan auton tehstin toimii nikottelematta ja tehostaa saman verran molempiin suuntiin nykimättä.
# 419 Vesa Pohjalainen
lordofgreed
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Savonlinnalaisessa merkkiliikkeessä sanoivat, että laita ATF:ää, hetken väittelyn jälkeen sain kuitenkin sitä saabin tehostinöljyä...
Joskus oli tuossa tehostajassa aika rankasti moottoriöljyä tuon saabin nesteen kaverina, sekoittuukohan kunnolla/ onko muuten ongelmia? Ei haittaisi yhtään vaikka tuo ohjaus olisi jäykempi, ajanut ilmeisesti liikaa tehostamattomilla kun ei tahdo tottua.

Eipä tuohon tankoon taida paljoa ainetta mennä joten ei mahdoton menoerä kokeilla uusilla nesteillä, vaikka sikahintaista onkin tuossa Saabin purkissa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos se venttiilin tahmominen epäilyttää, niin sen venttiiliosan, joka on siinä paineputken lähdön yhteydessä, voi purkaa ja laittaa takaisin paikalleen. Mie yhdestä Saginava -pumpusta otin noi auki, kun kunnostin Letukasta ohjaustehostimen. Pumppu on oli lähes samanlainen, kun se 8-tappisissa ollut säiliöllinen pumppu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kannattaa kokeilla ristinivelen voitelua jo ihan pelkästään senkin vuoksi että se on helppoa/vaivatonta.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sami kirjoitti:Kannattaa kokeilla ristinivelen voitelua jo ihan pelkästään senkin vuoksi että se on helppoa/vaivatonta.
Ristinivelet sisältävä akseli on sitten sama tehostetussa ja tehostamattomassa, elikkä jos osassa on vikkoo, niin siihen on heleppo löytää varaosa ja vaihtoo.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Pistin nesteet tilaukseen, kun on muutakin kampetta tulossa PCS:ltä
6,50 jöröä purnukka. Ei kannata tahmailla, jos tuolla asettuu.

Mitenkäs liemien vaihto käy fiksuimmin?
# 419 Vesa Pohjalainen
DIggItaLLr
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

itse itseäni lainaten kirjoitti:Kannattaa kokeilla öljyn vaihtoja jos parani jo tuoreilla öljyillä.
Helppo homma.
Tarvitset:
- 2l tehostin öljyä (3l on varman päälle, itse pärjäsin 2:lla) kannattaa hakea saabin tiskiltä, koska ATF:ää sinne laittamalla saat tehostimesi totaalisesti hajalle (kokemusta on).
-hanslankarin.
-jonkun purnukan
-pätkän letkua jossa pultti(tulppana) tai jotain muuta millä tukkia reikä

1)Irrota tehostimen säilöstä paluuletku ja laita letkun pää purkkiin, tuki tehostajan säiliön letkulähtö.

2)avaa valmiiksi tehostajanneste purnukat.

3a)Pyydä hanslankaria käynnistämään kone, ja heti kun kone käy niin pyöräyttää ääri asennosta toiseen. Ääriasennossa kannattaa vain nopeasti kohauttaa ylipaineventtiiliä ettei tuhlaa kallista nestettä.

3b)Samalla kun nestepinta säiliössä vajenee, kaadetaan sinne samaanaikaan tuoretta tavaraa. Tämä menee todella nopeasti, vaikka ei kääntäisikään rattia. Eli kannatta olla nopea.

4)Kun on molemmat ääripäät käyty läpi, kone heti seis, ja oikea määrä öljya säiliöön. täts it.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viesti:

Niin kumpikos niistä lähdöistä on paluu?
Näin sen arvelin menevänkin, joten kiitos tiedosta taas kerran :D
# 419 Vesa Pohjalainen
swolking
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja swolking »

Täällä päin ongelmana Satkussa, että kanittaa vain vasemmalle käännettäessä - oikealle suhahtaa aivan normaalisti, mutta vasemmalle käännettäessä tuntuu sellainen "vaste" jonka yli kun nuljahtaa niin taas kääntyy loppumatkan vaivatta. Ja metkaa on se, että tuo "vaste" vaihtaa paikkaa, eli on ratti/pyörät missä asennossa tahansa, niin siitä kun lähtee vasemmalle kääntämään, niin ensimmäisenä tuo samainen "vaste" edessä. Näin ollen ongelman ristinivelen kanssa voinee laskea pois...?

Olisiko mahdollista että siellä olisi joku venttiili tukossa? Ongelma helpottuu, mutta ei suinkaan poistu kun on ajanut hetken ja auto lämmennyt.

Auto on itselläni uusi tuttavuus, eli en tiedä miten ohjous on moiseksi mennyt. Tehostimen nesteet on vaihdettu, eli kurat pois ja uutta tilalle, tosin ATF-litkut. Voiko vaikuttaa noin paljon, että ei ole Saabin omat mehut sisällä. Kuulostaisi sekin oudolta, eritoten kun kanittaa vaan toiseen suuntaan.

Kiitokset mahdollisista neuvoista!
Saabismi on sairautta...
... ja olen kuolemansairas!

Jäsen # 2684
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Oletkos tarkastanut sen,jolla säädetään hammasvälystä on sen pelti lätkän alla
hammastangon alapuolella,jos liian tiukkaan säädetty niin on kankee tahmee
mutta ei liian löysälle koska rupeaa hyppimään sitten hampaitten yli en tiedä auttaako mutta tarkasta.
Ari 1622
swolking
Matalapaineturbo

En ole tarkistanut, mutta veikkaan että vika ei ole siinä. Ilmeisesti alkanut kanittamaan kun auto seissyt sangen pitkään. Ja korjaus oireisiin sen verran, että kanittaa oikealle käännettäessä, ei vasemmalle.

Olen ruiskutellut CRC:tä ristiniveleenkin, mutta kun vika tuntuu hiukan helpottavan kun auto ajossa lämpenee, niin veikkaisin, että vika jossain päin tehostajaa. Voisikohan olla että joku venttiili tukossa ja kun litkut tehostimessa lämpenee, niin päästää helpommin tavarat läpi, jolloin myös tehostaja toimii paremmin. Minulle asian mystikseksi tekee sen, että ongelma on vain toiseen suuntaan käännettäessä - ei molempiin suuntiin...
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
swolking
Matalapaineturbo

Jaa, jaa... Taitaa olla helpointa vaihtaa vaan ohjaustehostimen pumppu, eikös vain. Ei tunnu litkujenvaihdot, eikä ristinivelen CRC-käsittely auttavan...
Saabismi on sairautta...

Jäsen # 2684
Vastaa Viestiin