Kesän kuluessa Saab 900i ( 8-vent ) vm-88 alkoi vaatia pitkiä käynnistyksiä aamuisin.
Lähtee kyllä aina käyntiin, kunhan on sahannut viisi..kuusi kertaa.
Kun kerran on päivässä käyntiin lähtenyt, lähtee sen jälkeen laakista käyntiin koko loppupäivän, näin vaikka olisi välillä käyttämättömänä kahdeksankin tuntia.
Olen tehnyt seuraavat toimenpiteet:
•
Termostaatin vieressä oleva lämpösääteinen em. kylmäkäynnistysruiskun maadoitus anturi näyttäisi toimivan.
•
Kokeilin juuri tänä aamuna järjestelyä, jossa irrotin lämpökatkaisimen liittimen ja siltasin sen = ohitin lämpöanturin.
•
Kylmäkäynnistysruiskulle tulee 12V:n virta käynnistysmoottorin pyöriessä.
•
Tarkistanut että kylmäsuutin antaa lisäbensan aamulla kylmänä käynnistettäessä = irrotin ja pyysin poikaa starttamaan, sumu tuli.
•
Missään ei näy vuotoja. Ei polttoaine, eikä ilmaputkipuolella. Ruiskuputket ovat Saabin originaalit.
•
Pakokaasuanalyysin mukaan ovat seokset kohdallaan. Läminkäynti on muutoinkin ihan ”terve”.
•
Virranjakajan kansi on puhdistettu ja näyttää moitteettomalta.
•
Kokeilin järjestelyä jossa eräänä aamun muutaman kerran starttasin, avasin sitten uudehkot sytytystulpat ja mielestäni ne olivat aivan kuivat – ainakin kärjet olivat rutikuivat.
•
Eräänä aamuna pidin autoa lohkolämmittimessä pari tuntia. Tuo lämmitys riitti ja käynnistyi laakista.
MITÄHÄN SEURAAVAKSI VOISI TUTKIA SYYN SELVITTÄMISEKSI ???
MITÄHÄN SEURAAVAKSI VOISI TUTKIA KÄYNNISTYVYYSONGELMAN RAT
Tarkemmin muistellen sama ongelma oli vuosia sitten ensimmäisessä saabissani. Ilmamäärämittarin lautanen oli epäkeskeisesti ja kanitti kartioon. Nyrkin isku ilmamäärämittarin kumiputkeen riitti aina käynnistämään koneen välittömästi kun toinen oli starttaamassa, muuten sai sahata minuuttikaupalla.
Korjaus: Irrota kumiputki ilmamäärämittarin päältä ja jos läppä ei ole keskellä, laita kolme ohuehkoa rautalankaa/rakotulkin liuskaa läpän ja kartion reunojen väliin tasaisin välein kolmelle kulmalle ja löysää keskiruuvia. Kiristä keskiruuvi ja tarkista että läppä on keskellä.
Korjaus: Irrota kumiputki ilmamäärämittarin päältä ja jos läppä ei ole keskellä, laita kolme ohuehkoa rautalankaa/rakotulkin liuskaa läpän ja kartion reunojen väliin tasaisin välein kolmelle kulmalle ja löysää keskiruuvia. Kiristä keskiruuvi ja tarkista että läppä on keskellä.
Bensasuodatinta voi koittaa vaihtaa, mutta itse veikkaisin syyksi ohjauspainesäädintä, tuo siis vastaa kylmän koneen rikastuksesta toimiessaan. Ohjauspaineiden mittaukseen tarvitaan omanlaisensa mittari joten korjaamolla se melkein tarvii tehdä. Esim. minulta löytyy kyllä toimiva jos ostamaan päädyt...
Tuli vielä pari tarkistettavaa asiaa mieleen:
- paineakku, jonka tarkoitus on pitää pensalinjassa paine, vaikka pumppu ei pyöri ja näin helpottaa käynnistyksiä.
- suuttimet. Jos ne vuotaa, niin paine karkaa yön aikana ja, kun pumppu pyörii vain startatessa ja koneen käydessä, niin eka startilla varmaan sahuuttaa. Vrt. edellinen.
Minä käytin omassa 8T:ssä "Injection cleaneria" säännöllisesti ja hyvällä mielikuvituksella voisin sanoa sen auttaneen.
- paineakku, jonka tarkoitus on pitää pensalinjassa paine, vaikka pumppu ei pyöri ja näin helpottaa käynnistyksiä.
- suuttimet. Jos ne vuotaa, niin paine karkaa yön aikana ja, kun pumppu pyörii vain startatessa ja koneen käydessä, niin eka startilla varmaan sahuuttaa. Vrt. edellinen.
Minä käytin omassa 8T:ssä "Injection cleaneria" säännöllisesti ja hyvällä mielikuvituksella voisin sanoa sen auttaneen.