Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Suse
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 10:33

Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Suse »

Hei!

Ostin Saab 90 (vm-84) joulukuussa. On toiminut ihan mukavasti. Nyt ei ole sitten käynnistynyt kahteen päivään, vaikka on ollut lämmityksessä (pakkasta vain -3). Osaisiko joku auttaa ja kertoa, miten ja mistä lähden etsimään vikaa? Autoista en ymmärrä mitään (vaikka naispuolinen olenkin) eli jos kertoisitte mahdollisimman helpolla kielellä. Niin, ja olen opiskelija eli en viitsi ensimmäiseksi korjaamolle viedä.

Onko tietoa, paljonko maksaisi uusi akku? Auton myyjä sanoi, että akku on vaihdettu n. kaksi vuotta sitten. Autolla ajettu n. 190 000 km.

Sitten vielä. Kun vaihdan kakkosvaihteen päälle, se korahtaa joskus aika pahastikin (erityisesti jos on kylmä). Mikähän voisi olla, onkohan kallis remppa?

Niin, ja jos joku osaisi kertoa, mikä on vaihdekepin edessä oleva pieni nappula (siis etuistuinten välissä).
Tässä tuli nyt asiaa hirmuisesti, mutta yllätyksekseni löysin Googlen kautta tämän sivun. Varmasti ahkerassa käytössä tulee olemaan. :)
Kiitos, jos joku osaa antaa vinkkejä, jotta saan auton käynnistymään!"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Suse kirjoitti:Ostin Saab 90 (vm-84) joulukuussa. On toiminut ihan mukavasti. Nyt ei ole sitten käynnistynyt kahteen päivään, vaikka on ollut lämmityksessä (pakkasta vain -3).
Mitä tapahtuu kun yrität käynnistää? Eikö tapahdu mitään, vai pyrittääkö käynnistysmoottori moottoria kutakuinkin normaalisti reippaasti, ja ongelma vaan on että moottori ei käynnisty?

Toimiiko ryyppy, ts. oletko yleensä kylmäkäynnistyksissä käyttänyt ryyppyä lämpimäksi ajamisen ajan ja sen jälkeen kytkenyt ryypyn pois päältä?

Onko esiintynyt jälkikäyntiä (moottori pyörii tavainomaista pidempään muutamia sekunteja vielä virta-avaimesta sammuttamisen jälkeen)? Yleensä jos ryyppy päällä sammuttaa, niin jälkikäynti on yleisempää. Jälkikäynnin yhteydessä pyrkii venttiilikopan päältä huohotusletkun nippa irtoamaan, jos läpivientikumi on pehmentynyt/murentunut pilalle. Huohotusletkun ollessa irrallaan moottori ei käynnisty.

Venttiilikotelo on moottorin päällä tuo raidallinen missä lukee SAAB:
http://www.jamsa.fi/~vepohjal/kuvat/270702se.jpg

Eli onko akku purkautunut (ei edes pyöritä) vai onko muuta vikaa.

Biltemasta akku 44,90 eur.
Viimeksi muokannut jus, Ti Tammi 22, 2008 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja mike »

Kakkosen synkronointi voi olla tiensä päässä. Vaihtamalla vaihteistoöljyt oikeanlaisiin tilanne voi pikkuisen helpottua mutta laatikkoremonttiin en kyllä alkais jos kerran joutuisit sen teettämään muualla. On vähän kohtuuttoman kallista nimittäin auton arvoon nähden. Vaihda vain rauhallisemmin kun ei nämä saabin laatikot muutenkaan tykkää vauhdikkaista pykältämisistä.

Jos sitä harmaata pientä kaksiasentoista nappia tarkotat penkkien välissä niin siitä syttyy ja sammuu sisävalot.

Mutta tuossa edellä jo tulikin tuosta käynnistyspulmasta. Eli vähän tarkennusta kaivataan oireisiin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä päin suomea?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Jos moottori pyörähtää laiskasti mutta ei käynnisty eikä tule kipinää, luultavimmin vika on sytysyksikössä. Uusi osa maksaa motoneti:ssä 20.25€ http://www.motonet.fi/Malli.php
Osan vaihdossa menee 5min.. Olettaen että osa on rikki. Hyvä keino koittaa on vaihtaa jonkun toimivasta nopasta sytkäyksikkö, jos hurahtaa niin sit kaupastavain uusi. Jollei käynnisty kannattaa koittaa vaihtaa virranjaka jos nyt käynnistyy niin sit uusi virranjakaja. Ensimmäisenä kuitenkin lataisin akun jos olisi virran vähyys kiusana.

Vaihdelaatikkoon palaten, taitaa laatikko olla tiensä päässä. Yleensä saab 99/90/900 laatikot alkavat reistailla kun mittariin tulee 200tkm. Öljyjen vahtoa voisin suositella tuskimpa tuo laatikon korjauskaan niin maltaita maksaaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Suse
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 10:33

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Suse »

Ryyppyä käytän aina kun käynnistän kylmää autoa. Kun yritän käynnistää ei kuulu mitään ääntä. Välistä saattaa aivan pienen pieni inahdus kuulua.

Länsi-Suomessa, rannikkoseudulta kirjoittelen.

Täytyy lähteä katsomaan huohotusletkun nippaa... :)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suse kirjoitti: Sitten vielä. Kun vaihdan kakkosvaihteen päälle, se korahtaa joskus aika pahastikin (erityisesti jos on kylmä). Mikähän voisi olla, onkohan kallis remppa?
jos kyseessä on ensimmäiset minuutit kylmäkäynnistyksen jälkeen, on tyypillistä tuon ikäiselle saabille että kakkonen vaatii hienotunteisuutta.

itse lähtiessäni kylmällä autolla, saatan vaihdekepin hitaasti ykköseltä puoleenväliin ns. vapaan kohtaan, ja tunnustellen alan tarjoamaan sitä kakkoselle ja vähän kerrallaan edetään loppuun asti. muutaman minuutin ajon jälkeen kakkoselle vaihto toimii jo paljon sulavammin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Helpottaisi paljon kun tietäisi onko tuossa edes virtaa..

SB90 kirjoitti:Jos moottori pyörähtää laiskasti mutta ei käynnisty eikä tule kipinää, luultavimmin vika on sytysyksikössä.
Ei liene vaikutusta tuolla moottorin pyörimisnopeudella tuon sytkäyksikön kanssa...
SB90 kirjoitti:Jollei käynnisty kannattaa koittaa vaihtaa virranjaka jos nyt käynnistyy niin sit uusi virranjakaja.
Öööö, nyt männöö vähän ohi, mitä tarkoittanetkaan...
SB90 kirjoitti:Yleensä saab 99/90/900 laatikot alkavat reistailla kun mittariin tulee 200tkm.
Kyllähän kaupunkiajo varmasti syö lootaa, mutta mitä itse olen törmännyt noihin laatikoihin, niin helposti kestää 350tkm, enemmänkin. Olettaen tietenkin että vapareista puhutaan. Tosin nuo kakkosen synkat saa rikki vaikka päivässä jos ei järkeä ole päässä.
SB90 kirjoitti:Öljyjen vahtoa voisin suositella tuskimpa tuo laatikon korjauskaan niin maltaita maksaaa.
Öljyt kannattaa toki vaihtaa, mutta tuota laatikkoa ei kannattane korjata. Tuolla ketjun alussa tulikin hyviä vinkkejä, kannattaa edetä niiden mukaan...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Suse kirjoitti:Kun yritän käynnistää ei kuulu mitään ääntä. Välistä saattaa aivan pienen pieni inahdus kuulua.
Akku lienee tyhjä, pyydä apuvirtaa käynnistyskaapeleilla joltain naapurilta. Varmista sitten että lataus toimiii (virrat päälle kytkettäessä latauksen merkkivalo mittaristossa akunkuva syttyy, ja sammuu kun moottori käynnistyy, viimeistään kun vähän painaa kaasua).

Lisäksi kannattaa varmistaa, ettei sisävalot jää pysäköidessä palamaan. Jos vaihdekepin & virtalukon avaimen luona oleva valokytkin tuntuu toimivan epämääräisesti, lienee varminta pitää tuo kytkin nolla-asennossa pysäköidessä kunnes saa paremmin selviteltyä tilanteen.

Jos akku on tyhjä, eikä moottori pyöri, huohotusletku ja kaikki muutkin letkut saavat olla ihan miten lystäävät, ei käynnisty kun ei ole sähköä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suse
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 10:33

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Suse »

Aloitan nyt kahdesta asiasta. Pyydän taas apua.
Ilmeisemmin syy on akussa, koska käynnitäessä aina tulee esim. akun punainen valo, mutta nyt ei tule mitään.

a) Jos ostan itse akun, pitääkö tietää jotakin oleellista akusta, jotta saan juuri tähän autoon sopivan? JOS yritän itse vaihtaa, onko vaikeaa? Voisiko onnistua, jos joku kertoisi täällä ohjeet?

b) Paljon maksaa kaapelit? Mikä laitetaan mihinkin? Kehtaanko pyytää naapurilta apua vai viekö se hänen autostaan paljon ylimääräistä virtaa. (siis jos hän haluaa suojella autoaan) Mitenkähän se minun auton akku toimii sitten tulevaisuudessa?

Miten tekisitte?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja jus »

Suse kirjoitti:Jos ostan itse akun, pitääkö tietää jotakin oleellista akusta, jotta saan juuri tähän autoon sopivan? JOS yritän itse vaihtaa, onko vaikeaa? Voisiko onnistua, jos joku kertoisi täällä ohjeet?
Menet autotarvikeliikkeeseen tai huoltoasemalle ja sanot että tarvitset Saab 90 akun. Katsovat sitten taulukosta minkä kokoinen ulkomitoiltaan saa olla ja millä reunalla on plus ja miinuusnavat.

Akun vaihtamiseen ei ihmeempiä työkaluja vaadita, kaapelikengissä olevat mutterit saa avattua ja kiristettyä vaikka jakoavaimella. Kaapelikengän kampeaminen irti akun navasta saattaa vaatia ruuvimeisselillä tms auttamista.

Olennaista on varoa oikosulkemasta akun plusnapaa miinusnapaan tai runkoon (lokasuoja ja akun lämpösuojapelti kohtalaisen lähellä). Tämän vuoksi kannattaa heti aluksi irrottaa akun miinusnavasta johto ensiksi ja kiinnittää se vasta viimeiseksi.

Akku on kiinnitetty telineeseensä pitkillä koukkuruuveilla akun sivussa olevan lämpösuojapellin yhteydessä. Takaisinlaittaessa pitää vaan pyörittää koukkuruuvien siipimutterit tiukalle samalla kun vahtii että koukut pysyy rei'issään.

Kaapelikengissä olevat kontaktipinnat on syytä puhdistaa ennen uuteen akkuun kytkemistä. Kaapelikengät tulee asentaa tarpeeksi syvälle akunnapoihin, ts. pohjaan asti saamiseen saattaa joutua levittämään kaapelikengän aukkoa isommaksi ruuvimeisselilä ruuvin vierestä kampeamalla.
b) Paljon maksaa kaapelit? Mikä laitetaan mihinkin? Kehtaanko pyytää naapurilta apua vai viekö se hänen autostaan paljon ylimääräistä virtaa. (siis jos hän haluaa suojella autoaan) Mitenkähän se minun auton akku toimii sitten tulevaisuudessa?
Kaapelit maksavat 10 - 30 eur, joista halvimmat saattavat olla turhan huonot (ohuet johdot, surkeat puristimet). Naapurillasi saattaaa olla kaapelit jo valmiina. Naapurisi auto todennäköisesti jää henkiin, vaikka antaisikin apuvirtaa. Joillakin uusilla automalleilla, jotka ovat täynnä hienoa herkästi vioittuvaa elektroniikkaa, on valmistaja saattanut kieltää apuvirran antamisen. Autosi vanha akku saattaa toimia jatkuvassa ajossa, mutta ei välttämättä säilytä varaustaan useiden ajamatta jäävien päivien yli, eikä kylmäkäynnistykset kovassa pakkasessa onnistu. Akun yleinen kestoikä on jotakin yhden ja kymmenen vuoden välillä, yleensä ehkä kolmen-neljän vuoden kieppeillä.

Apukäynnistyskaapelit kytketään seuraavasti:
-punainen johto auttavan auton akun plusnavasta oman autosi plusnapaan
-musta johto auttavan auton akun miinusnavasta oman autosi moottorinnostokorvakkeeseen venttiilikopan vieressä (tukeva metallinen lenkki moottorin poisnostamista varten)
Miten tekisitte?
Etsi etukäteen huoltoasema tai autotarvikeliike joka lupautuu auttamaan sinua akun vaihtamisessa. Etsi naapuri, joka suostuu antamaan käynnistysvirtaa, ja aja autosi sinne autotarvikeliikkeen luo. Osta akku ja vaihda(ta) se. Varmista että latausjärjestelmä toimii (latauksen merkkivalo sammuu moottorin käydessä). Varmista että sisävalot ym virrankulutus loppuu kun pysäköit. Vältä pelkkää lyhyttä pätkäajoa isolla virrankulutuksella (ajovalot, takalasinlämmitin, puhallin), lataa akkua välillä erillisellä laturilla tai aja välillä pidempiä lenkkejä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja toms »

Mistä päin länsirannikkoa??? Menen luultavasti ensiviikolla Raahesta Raumalle niin aina vois käydä kattoon ja diaknosoida vian / korjata sen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse haluaisin vielä korostaa, että akkukaapelien kytkemisessä ei voi olla liian varovainen.

joskus on hirvittänyt nähdä kun joku kytkee kaapelit akkuun, ja pitää kaapeleiden toisia päitä samassa kourassa siten että on ihan tuurista kiinni etteivät ne kosketa toisiaan. olenko stressannut asiasta turhaan, vai onko tuosta luvassa jotain valokaaren tynkää jos kaapelit koskee toisiaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

lucaf kirjoitti: onko tuosta luvassa jotain valokaaren tynkää jos kaapelit koskee toisiaan?
Tottahan siitä sellainen tulee. Jos et usko niin testaa, mutta testaa turvallisesti moottoritilan ulkopuolella olevilla kaapelinpäillä.

Jos valokaarta syntyy lähellä akkua, erityisesti kaapeleita irroitettaessa latauksen / apukäynnistyksen jälkeen, saattaa akusta purkautunut vetykaasu räjähtää. Isä sai tuollaisesta tussahduksesta kerran silmilleen irrottaessaan akkulaturia tjsp, onneksi ei mennyt näkö.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Re: Saab 90 (vm -84) ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Varovaisuus ei ole pahasta noitten kaapeleitten kanssa!
"kuuppa"
Vastaa Viestiin