etunivelen vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
AIV
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2008 02:48

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja AIV »

Varrain huomaa suojakumin halkeaman ja vaihtaa kumin sekä puhistaa nivelen hyvin niin säästyy nivel kustannukset. Mulla oli jo myöhäistä tuon naputuksen takia, mut vaihto tuli eteen kun alko kolokatus kuulua jo suoraankin ajettaessa.
Ehkä vähän liian kauan oli väljä nivel ajossa, mut vaihdettiin ja matkustamo hiljeni kummasti!
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Mitäs rasvaa noihin niveliin kannattaisi ihan oikeasti laittaa, tuntuu porukka käyttävän vähän mitä sattuu käsillä olemaan...
Nyt olen tainnut ajella tuollaisilla, en tiedä onko soveltuvuus sinnepäinkään mutta kun sattui hyllyssä olemaan laatikkotolkulla:
Kendall SHP
Uloimpaan niveleenhän taidetaan suositella eri rasvaa kuin sisempiin, tuota olen kuitenkin lutrannut molempiin.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Grafiittirasvaa. Semmosta harmaata se yleensä on ollut. Pitäis jostain koittaa saada putkilo tohon rasvaprässiin. Serkku oli koittanu metättää semmosta, mutta oli saanut vain pussitettuna. Aika monta pussia siihen rässin sisään sitten pitkin tyhjentää, että sai edes puolilleen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Mertmi kirjoitti:Grafiittirasvaa. Semmosta harmaata se yleensä on ollut. Pitäis jostain koittaa saada putkilo tohon rasvaprässiin. Serkku oli koittanu metättää semmosta, mutta oli saanut vain pussitettuna. Aika monta pussia siihen rässin sisään sitten pitkin tyhjentää, että sai edes puolilleen. :)
Moly rasvaa niihin vetonivelen päihin, laakerivaseliinia voi käyttää tripodin päässä
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Vaihdoin hyvällä menestyksellä joitakin vuosia sitten ulomman suojakumin 9-5 een niin että avasin nivelen irroitustyökalulla ulomman nivelen akselin jäädessä autoon kiinni.

Onnistuukohan samalla lailla 900:ssa ? Ei tarvitsisi turhaan aukoa sisempää puolta ollenkaan...

Mitähän eroa on suojakumilla kun myydään abs ja ei abs versioita?

Potilaana allekirjoituksen 900.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi sen niin tehdä. Sisäpää ei ole vaikea avata. Siellä on vain yksi klemmari pitämässä suojakumia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Suojakumi on sama, olipa autossa ABS tai ei.

Vetonivelessä on ulkopinnalla tunnistinkehä, ABS-versiossa, mutta suojakumin malliin se ei vaikuta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja petromies »

Napamutteri irti. Ala tai yläpallo irti tukivarresta. Irrota kumi nivelen päältä. Irrota vetari ja vetoakseli toisistaan,nivel saa olla paikoillaa jos ei tarvi pestä. Uusi kumi ja kasaan.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

petromies kirjoitti:
La Huhti 20, 2019 16:37
Napamutteri irti. Ala tai yläpallo irti tukivarresta. Irrota kumi nivelen päältä. Irrota vetari ja vetoakseli toisistaan,nivel saa olla paikoillaa jos ei tarvi pestä. Uusi kumi ja kasaan.
Pesuineen päivineen olen tehnyt: Jarrusatula irti ja roikkumaan jouseen, raidetangon pallonivel irti ohjausvarresta, ylä- ja alapallonivelen pultit pois ja vetää vähän napaa ulospäin. Suojakumi irti, nivel ja akseli irti toisistaan (v-mäinen lukkorengas vastustaa) abs-kaapeli irti (jos on) ja koko napa syliin. Nivelen purku ja pesu, siis kiinni navassa. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kumpi tapa sitten helpompi, en tiedä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nyt on päästy siihen vaiheeseen että pitäis saada vetoakseli irti pyörän navasta ? Vai antaako sen olla kiinni vaan?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Jos vetari naputaa ni vaihtoon eli irti napamutero jne
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Ei naputtanut. Ainoastaan tuo ulompi suojakumi oli rikki.

Yritin ottaa jarrulevyä irti, lukitus torx lähti Hyvin mutta ohjuritapissa kierähti lenkkiavain ympäri.

Jäi sitten jarrulevy irroittamatta. Nostin akselin + napa-asetelman kokonaisuudessaan pöydälle. Nyt vaan pitäisi saada nivel kahteen osaan ja putsaukseen. Hieman hankalaa avata lukitussokkaa ja riuhtoa jarrulevynapahässäkkää toisella kädellä. Ei tää tai nyt mennä ihan kuin trömsöössä... :roll:

Kuvia: https://photos.app.goo.gl/6YiCSkSPsNRJLfVV9

Niin ja se nivelen irroitustyökalu on tietenkin veljellä lainassa toisella puolella Suomea.. :roll:
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2148
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja anv »

Oletkin hyvin suojannut tuon sisemmän nivelen. Siitä kun meinaa helat tipahtaa painovoimasta ja sitten on neuloja lattia täynnä :)

Tuossa vaiheessa olisi kyllä toinen käsipari tarpeen. Toinen yrittää levitellä sitä lukkorengasta ja toinen nykii sitä vetoakselia. Kun tuo on irti, se nivelen sisäosa pääsee pyörähtämään poikittain ja voi alkaa poimia kuulia pesuun. Lopuksi lähtee se sisäosakin sieltä ulos. Isot poijaat sanoo että pitäisi saada se sisäosa samaan asentoon kuin se olikin ja vielä kuulat samoille paikoilleen, mutta minä en ole siitä sen enempiä välittänyt kuitenkaan ja hyvin on toiminut. Sitä jarrulevyä tosiaan ei tarvii irrottaa, kuten jo huomasitkin.

Koita saada tuo napa köytettyä johonkin, vaikka renkaan väärälle puolelle, sen verran kiinni että sulla vapautuu yksi käsi vetämään siitä vetoakselista. Lujassahan se ei yleensä ole, vaatii vain se lukkorenkaan onnistunutta avaamista ja keskittämistä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja rr »

Puhdistus ja uudet rasvat kannattaa aina laittaa. Pelkällä suojakumillakin menee, mutta vaseliinin voiteluominaisuudet huononevat ajan kanssa. Sitten jos vähänkin on päässyt hiekkaa, alkaa kohta naputus. Lukkorengas on helppo avata sopivilla levittävillä seger-pihdeillä. Samalla nätisti nykii akselia irti, niin se lähtee kyllä. Yksin onnistuu purku. Sisäosa on muistaakseni keskiosaltaan epäsymmetrinen, eli laittaa vain oikein päin takaisin. Ulommassa osassa tais olla tietyssä kohdassa lovet, missä se tulee helpoiten ulos. Purkaminenhan alkaa poistamalla kuulat yksi kerrallaan. Oppii helposti ja kasaat vain samalla tavalla takaisin. Kumihanskat on ehdottomat. On aika paljon rasvaa käsissä kohta.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: etunivelen vaihto

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kiitos paljon vinkeistä. Kun alkaa irroitus ja äheltäminen taas. 😁

Oletteko yleensä putsanneet samalla sisempää niveltä joka tulee moottorin kylkeen kiinni ?

Yritin varovasti rätillä pyyhkiä suurimmat liat kun huulloksesta mutta muuten ajattelin vain työntää sen takaisin paikoilleen sitten kun olen saanut tuon ulomman pakettiin. Järkevintähän varmasti olis vaihtaa tässä vaiheessa nuo molemmat kumit ja putsata hyvin mutta mulla ei ole nyt sisempää uutta kumia saati klemmareita + oikeanlaista rasvaa sinne. Näytti kohtuu hyvältä se sisemmän rasva. Ulomman rasva oli ihan mustaa eikä tietoa miten kauan ollut tuo sen kumi rikki. En siksi uskaltanut purkamatta sitä uusia..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Vastaa Viestiin