etunivelen vaihto
etunivelen vaihto
Pikaisesti kysymys tänne, selailen vanhoja viestejä ja hakuakin koitan käyttää illemmalla mutta hyviä linkkejä jos vaikka tähän saisi.
900S -90, oikeanpuoleisen etupyörän suunnalta kuuluu äänekästä naputusta kurveissa, mutkissa, risteyksissä. Vetonivel/laakeri? Osien hinta noin satku varaosaliikkeessä joten kumpikin kai kannattaa vaihtaa kun kerran aloittaa. Mitä kannattaa varata hommaan, erikoisempia työkaluja? Ikinä en ole moista tehnyt enkä edes nähnyt tehtävän mutta 83-vee isoisä ei ole ennenkään autojaan korjaamolla käyttänyt ja tekee tämänkin sitten itse jos en ehdi ensin.
Rami
900S -90, oikeanpuoleisen etupyörän suunnalta kuuluu äänekästä naputusta kurveissa, mutkissa, risteyksissä. Vetonivel/laakeri? Osien hinta noin satku varaosaliikkeessä joten kumpikin kai kannattaa vaihtaa kun kerran aloittaa. Mitä kannattaa varata hommaan, erikoisempia työkaluja? Ikinä en ole moista tehnyt enkä edes nähnyt tehtävän mutta 83-vee isoisä ei ole ennenkään autojaan korjaamolla käyttänyt ja tekee tämänkin sitten itse jos en ehdi ensin.
Rami
****
VAG
VAG
-
- "Hirsch"
- Viestit: 722
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
- Paikkakunta: Muurola
Re: etunivelen vaihto
Laakerin voi joutua prässäämään, vetonivel lähtee kun ottaa kumin syrjään ja löysää lukkorenkaan sieltä akselilta ja lyö nivelen irti (joskus voi olla tiukassa), uusi työnnetään paikalleen kunnes lukkorengas tipahtaa akselissa olevaan uraan.rmeller kirjoitti:Pikaisesti kysymys tänne, selailen vanhoja viestejä ja hakuakin koitan käyttää illemmalla mutta hyviä linkkejä jos vaikka tähän saisi.
900S -90, oikeanpuoleisen etupyörän suunnalta kuuluu äänekästä naputusta kurveissa, mutkissa, risteyksissä. Vetonivel/laakeri? Osien hinta noin satku varaosaliikkeessä joten kumpikin kai kannattaa vaihtaa kun kerran aloittaa. Mitä kannattaa varata hommaan, erikoisempia työkaluja? Ikinä en ole moista tehnyt enkä edes nähnyt tehtävän mutta 83-vee isoisä ei ole ennenkään autojaan korjaamolla käyttänyt ja tekee tämänkin sitten itse jos en ehdi ensin.
Rami
Re: etunivelen vaihto
Ainaskin meikäläisen ropaamissa 90/900 kalustossa tuo vetonivel on irronnut melko tuskattomasti bauttiarallaa seuraavalla proseduurilla:
1. apumiehen polkiessa jarrua avataan ja irroitetaan napamutteri
2. korjattavan puolen rengas otetaan pois paikaltaan
3. avataan vaihteiston kyljestä sisemmän vetonivelen suojakumin klemmari
4. irroitetaan jarrusatula ja ripustetaan vaikka rautalangalla jouseen
5. irroitetaan raidetangonpää napa-asetelmasta (tämä on ehkä kaikista ikävin irtoamaan, jos ei ole kokemusta moisen irroituksesta vasarointimenetelmällä tai ei ole kunnollista ulosvetäjää)
6. irroitetaan ylä- ja alapallot tukivarsista
7. vedetään koko napa+vetoakselisysteemi ulos autosta ja varotaan rikkomasta tai likaamasta sisemmän vetonivelen tripodia
8. vetoakseli navasta (yleensä lähtee kohtuudella, mutta voi joskus vaatia hieman vasarointia. Riskinä vasaroidessa on rikkoa pyöränlaakeri.)
9. otetaan suojakumi pois ulommasta vetonivelestä vaikkapa puukolla
10. putsataan vaseliinia pois, jotta löydetään lukkorengas
11. levitetään lukkorengas pihdeillä ja vedetään vetoakseli pois nivelestä
kokoamisvaihe:
12. uusi suojakumi vetoakseliin
13. uusi vetonivel akselin päähän
14. vaseliinia niveleen ja kumiin
15. suojakumi paikalleen ja klemmareiden kiristys
16. tästä eteenpäin sitten takaperöisessä järjestyksessä loput rojut takaisin autoon.
Huomioitavaa:
Ohjeistin koko systeemin irroituksen autosta, koska homma on paljon mukavampaa tehdä irtaallaan, kuin yrittäen irroittaa niveltä autossa paikallaan ollessa. Se on toki mahdollista tehdä sitenkin, mutta "äheltämisen" määrän lisäytyminen sielä pyöräkotelossa ei anna vastaavaa hyötyä ajassa. Voi käydä jopa päinvastoin. Mikäli raidetangonpään irroitukseen ei ole työkalua, niin toki vetoakselin saa pujotettua pois paikaltaan, kun irroittaa ylä- ja alapallon tukivarresta ja vääntää napahässäkkää sivuun. Vetonivelen irroittaminen vetoakselista akselin ollessa autossa paikallaan (sisemmänvetonivelen suojakumin ollessa ainoa rajoittava asia) en pidä mitenkään järkevänä.
Kun tekee tuollaisen rempan, niin kannattaa uhrata ajatus pallonivelien uusimiselle samalla kertaa. Ehjä nivel liikkuu hieman tahmeasti, sen voi asettaa eri asentoihin sen pysyessä asennossa ja välystä ei ole. Kulunut nivel on toisinaan vielä välyksetömän tuntuinen, mutta jäykkyysaste voi oll kuitenkin hävinnyt sille tasolle, että nivel suoristuu pelkästään suojakumin voimasta. Tuollainen nivel on jo käytännössä järkevää vaihtaa uuteen, jos se on irtaallaan...
1. apumiehen polkiessa jarrua avataan ja irroitetaan napamutteri
2. korjattavan puolen rengas otetaan pois paikaltaan
3. avataan vaihteiston kyljestä sisemmän vetonivelen suojakumin klemmari
4. irroitetaan jarrusatula ja ripustetaan vaikka rautalangalla jouseen
5. irroitetaan raidetangonpää napa-asetelmasta (tämä on ehkä kaikista ikävin irtoamaan, jos ei ole kokemusta moisen irroituksesta vasarointimenetelmällä tai ei ole kunnollista ulosvetäjää)
6. irroitetaan ylä- ja alapallot tukivarsista
7. vedetään koko napa+vetoakselisysteemi ulos autosta ja varotaan rikkomasta tai likaamasta sisemmän vetonivelen tripodia
8. vetoakseli navasta (yleensä lähtee kohtuudella, mutta voi joskus vaatia hieman vasarointia. Riskinä vasaroidessa on rikkoa pyöränlaakeri.)
9. otetaan suojakumi pois ulommasta vetonivelestä vaikkapa puukolla
10. putsataan vaseliinia pois, jotta löydetään lukkorengas
11. levitetään lukkorengas pihdeillä ja vedetään vetoakseli pois nivelestä
kokoamisvaihe:
12. uusi suojakumi vetoakseliin
13. uusi vetonivel akselin päähän
14. vaseliinia niveleen ja kumiin
15. suojakumi paikalleen ja klemmareiden kiristys
16. tästä eteenpäin sitten takaperöisessä järjestyksessä loput rojut takaisin autoon.
Huomioitavaa:
Ohjeistin koko systeemin irroituksen autosta, koska homma on paljon mukavampaa tehdä irtaallaan, kuin yrittäen irroittaa niveltä autossa paikallaan ollessa. Se on toki mahdollista tehdä sitenkin, mutta "äheltämisen" määrän lisäytyminen sielä pyöräkotelossa ei anna vastaavaa hyötyä ajassa. Voi käydä jopa päinvastoin. Mikäli raidetangonpään irroitukseen ei ole työkalua, niin toki vetoakselin saa pujotettua pois paikaltaan, kun irroittaa ylä- ja alapallon tukivarresta ja vääntää napahässäkkää sivuun. Vetonivelen irroittaminen vetoakselista akselin ollessa autossa paikallaan (sisemmänvetonivelen suojakumin ollessa ainoa rajoittava asia) en pidä mitenkään järkevänä.
Kun tekee tuollaisen rempan, niin kannattaa uhrata ajatus pallonivelien uusimiselle samalla kertaa. Ehjä nivel liikkuu hieman tahmeasti, sen voi asettaa eri asentoihin sen pysyessä asennossa ja välystä ei ole. Kulunut nivel on toisinaan vielä välyksetömän tuntuinen, mutta jäykkyysaste voi oll kuitenkin hävinnyt sille tasolle, että nivel suoristuu pelkästään suojakumin voimasta. Tuollainen nivel on jo käytännössä järkevää vaihtaa uuteen, jos se on irtaallaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: etunivelen vaihto
Tossa jo heitin ohjetta työstä, mutta en muistanut vastata työkaluista.rmeller kirjoitti: Mitä kannattaa varata hommaan, erikoisempia työkaluja? Ikinä en ole moista tehnyt enkä edes nähnyt tehtävän mutta 83-vee isoisä ei ole ennenkään autojaan korjaamolla käyttänyt ja tekee tämänkin sitten itse jos en ehdi ensin.
Rami
Pyörännavanmutteriin tarvitset tietysti mieluiten isolla vääntiöllä olevan hylsyn ja lujan varren. Jotkut kunnollisten perushylsysarjojen t-vääntimet saattavat jopa kestääkin metrisellä jatkovarrella vääntämisen. Sellainen varsi on käytännössä minimi tuon napamutterin avaamiseen ja kiristämiseen.
Muut työkalut on periaatteessa melko vakiokamaa, paitsi ne levittävät lukkorengaspihdit, jotka tarvitset tietenkin tuon nivelen irroittamisessa vetoakselista. Lisäksi hyvä työkalu noiden suojakumin klemmareiden kiristykseen on perinteiset hohtimet. Sivuleikkurit tai muut pihdit eivät oikein sovellu hommaan, vaikkakin niilläkin sen tiukanpaikan tullen saa rusikoitua kireälle.
Jos irroittaa raidetangonpään siitä napa-asetelman ohjausvarresta, niin kannattaa ehdottomasti hommata sitä varten ulosvetäjä. Sellaiset ruuvilla pyöritettävät ulosvetäjät maksaavat arviolta noin 8euron luokkaa ja niillä ei riko nivelen suojakumia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: etunivelen vaihto
Ja jos sattuu vetoakseli olemaan jumittunut vetoniveleen tavallista tiukemmin, niin sitten tarvitaan massiivinen ruuvipenkki, johon saa vetonivelen kiinni niin että pääsee lyömään vetoakselia ensin sisäänpäin sinne niveleen samalla kun levittää lukkorengasta auki. Sen jälkeen kun on ensimmäisen kerran akseli saatu liikahtamaan nivelen sisäosan suhteen, ei pitäisi olla enää vaikeata saada nivel irti.
Itse en tätä kikkaa tiennyt, eikä tosin silloin tallin varustukseen kuulunut tarpeeksi massiivista ruuvipenkkiä. Kulutin monta tuntia ilman tulosta ja lopulta päädyin voimakeinoihin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=25131
Itse en tätä kikkaa tiennyt, eikä tosin silloin tallin varustukseen kuulunut tarpeeksi massiivista ruuvipenkkiä. Kulutin monta tuntia ilman tulosta ja lopulta päädyin voimakeinoihin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=25131
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: etunivelen vaihto
Kannattaisi tukea ylätukivarsi ennen purkamista vaikka kovalla puunpalalla tai vastaavalla. Helpottaa purkamista ja kokoamista. Voi tosin jousenpuristimiakin käyttää jos sattuu olemaan.
Re: etunivelen vaihto
Joo. Tosi tärkeä juttu, joka unohtui meikäläiseltä. Tuo homma kun on niin itestäänselvyys, ettei enää tullu ees mieleen kirjoittaa sitä ohjeeseen.kolmau-1 kirjoitti:Kannattaisi tukea ylätukivarsi ennen purkamista vaikka kovalla puunpalalla tai vastaavalla. Helpottaa purkamista ja kokoamista. Voi tosin jousenpuristimiakin käyttää jos sattuu olemaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: etunivelen vaihto
Vetonivel/laakeri kysymykseen:
Jos ei ole täysin varmaa jos kyse on laakeri tai vetonivelestä, niin kannattaa ensiksi tarkistaa mistä ääni tulee. Kysessä voi olla myös löysät pyörän pultit.
Joku pitkäkyntinen oli ilmeisesti yrittänyt kähveltää autoni vanteet ja renkaat, mutta lukkopultit oli aiheuttanut hankaluuksia. Eivät kuitenkaan kiristäneet takasin muut pultit... Ajaessa karteeseen kuului naputusta, enkä huomannut vikaa vasta aloittaessa korjausta pyörien irroituksella, pultit olivat vaan hiukan löysällä.
Jos ei ole täysin varmaa jos kyse on laakeri tai vetonivelestä, niin kannattaa ensiksi tarkistaa mistä ääni tulee. Kysessä voi olla myös löysät pyörän pultit.
Joku pitkäkyntinen oli ilmeisesti yrittänyt kähveltää autoni vanteet ja renkaat, mutta lukkopultit oli aiheuttanut hankaluuksia. Eivät kuitenkaan kiristäneet takasin muut pultit... Ajaessa karteeseen kuului naputusta, enkä huomannut vikaa vasta aloittaessa korjausta pyörien irroituksella, pultit olivat vaan hiukan löysällä.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: etunivelen vaihto
Vetonivelen vaihto kuvitettuna:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... p?nsteps=6
http://www.fixmysaab.com/900_repair/dri ... p?nsteps=6
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: etunivelen vaihto
Tuon kuvailun perusteella (naputusta) vaikuttaisi pikemminkin vetoniveleltä kuin laakerilta. Vetonivelen ääni on voimakkaimmillaan silloin kun esim. tyhjällä marketin parkkialueella kokeilet ympyräajoa pyörät ääriasennossa - pyöränlaakerin ääneen pyörien kääntökulma ei yleensä vaikuta yhtä voimakkaasti ja lineaarisesti eikä ääni ole yhtä naputtava.
Huonon pyöränlaakerin taas tunnistaa usein, kun nostaa etupyörät ylös ja vaihteen ollessa vapaalla pyörittelee ja ravistelee etupyöriä. Huonossa laakerissa tuntuu vastus ja / tai välys ja / tai korvinkuultavaa rohinaa.
--
Noin olen itse oppinut selvittämään, missä vika on. Mutta nyt minulla on ongelma, kun kuulen etupäästä ääntä, jonka olen tunnistavinani pyöränlaakerin ääneksi, mutta en saa selvää kummalta puolelta se tulee.
Ja kun nykyinen satku onkin automaattilaatikolla, vaihteistossa on vapaallakin kohtalaisen iso kitka ja vaihteisto myös ääntää. Siis jos pyöritän esim. oikeaa pyörää, vasen pyörii myös ja on mahdoton sanoa onko jommassakummassa pyöränlaakerissa vastusta tai rohinaa, kun isoin vastus ja kuuluvin ääni tulee laatikosta.
Huonon pyöränlaakerin taas tunnistaa usein, kun nostaa etupyörät ylös ja vaihteen ollessa vapaalla pyörittelee ja ravistelee etupyöriä. Huonossa laakerissa tuntuu vastus ja / tai välys ja / tai korvinkuultavaa rohinaa.
--
Noin olen itse oppinut selvittämään, missä vika on. Mutta nyt minulla on ongelma, kun kuulen etupäästä ääntä, jonka olen tunnistavinani pyöränlaakerin ääneksi, mutta en saa selvää kummalta puolelta se tulee.
Ja kun nykyinen satku onkin automaattilaatikolla, vaihteistossa on vapaallakin kohtalaisen iso kitka ja vaihteisto myös ääntää. Siis jos pyöritän esim. oikeaa pyörää, vasen pyörii myös ja on mahdoton sanoa onko jommassakummassa pyöränlaakerissa vastusta tai rohinaa, kun isoin vastus ja kuuluvin ääni tulee laatikosta.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: etunivelen vaihto
Olen huomannut, että napamutteri kannattaisi avata iskevällä paineilmakoneella. Samalla nivelen boorit saavat hierontaa ja ruosteet irtoavat navan vastaavista. Eipä ole haitaksi vaikka samalla napauttaa moskalla akselin päähän ja todeta liikkuvuus. Helpottaa kummasti vaihtotyötä.
Jos itsellä ei paineilmakonetta ole, niin varmaan tuttu lähi-rengashuolto tai korjaamo sen verran auttaa. Kyllä laakeri kestää LYHYEN ajon pienemmälläkin momentilla, esim. puolet suosituksesta.
Jos itsellä ei paineilmakonetta ole, niin varmaan tuttu lähi-rengashuolto tai korjaamo sen verran auttaa. Kyllä laakeri kestää LYHYEN ajon pienemmälläkin momentilla, esim. puolet suosituksesta.
Re: etunivelen vaihto
Tuossa tulikin jo paljon asiaa laakerin ja vetonivelen tutkimisesta! Itsellä kuulu kummallista ääntä oikealta puolen edestä ja laakeri vika oli kyseessä. Jos volina ym. vaihtelee kun tekee ratilla edestakaista liikettä niin viittaa laakeriin. Toki minäkin pitäisin naputusta vetonivel vikana. Tarpeeksi kulunut vetonivel voi rolista suoraan ajettaissakin!!
Re: etunivelen vaihto
Kyl vetonivel vika paljastuu, kun pyörät tappiin asti käännettynä ajaa rinkiä. Se vetonivelen raplatus on melkoisen kovaäänistä, kun nivel alkaa olla kulunut. Syynä voi olla voitelun pettäminen, joka monesti on johtunut suojakumin rikkoutumisesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: etunivelen vaihto
Mulla alko risteyksissä Käännyttäessä vetonivel naputtamaan ja alle vilkastuani huomasin että suojakumi oli halennut ja nivelessä sepelin jyviä tms.
Re: etunivelen vaihto
Nivel on jo varmasti pilalla. Ite onnistuin pelastamaan äitimuorin 900S saabikkaasta vetonivelen. Huomasin renkaiden kausivaihtoa tehdessäni, että onpas jostain tullut rasvaa vanteeseen. Vetonivelen suojakumihan sieltä oli rikki. Tyrkkäsin kumin sisään lisää vaseliinia ja pyöritin kaupan muovikassin ympärille. Varmistin paketin ilmastointiteipillä. Suojakumin vaihdon ehdin tekemään vasta muutamaa viikkoa myöhemmin. Muovikassi kesti mainiosti tuon parin viikon ajan, vaikka auto oli normaalissa käytössä.AIV kirjoitti:Mulla alko risteyksissä Käännyttäessä vetonivel naputtamaan ja alle vilkastuani huomasin että suojakumi oli halennut ja nivelessä sepelin jyviä tms.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01