Mitkä kytkimet käy?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Olen ostamassa autooni kytkinpakettia koska asetelma tuntuu ihmeen kevyeltä ja painelaakeri vikisee ajoittain. Aika ajoin näkyy esimerkiksi nettivaraosassa olevan käyttämättömiä paketissa olevia kytkimiä motonetin hintoja halvemmalla. Koska näitä autoja on tehty 70 luvun lopusta aina 1993 vuoteen asti olisin kiinnostunut tietämään Mitkä kaupitelluista kytkimistä sopivat autooni, joka on saab 900c vm1988.
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja protossi »

T16 paineasetelma, johon voi istuttaa 228 mm kytkinlevyn ei käy autoosi ilman vauhtipyörän vaihtoa.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Eli 16v turbon ei käy. Entä vapasti hengittävän 16 venttiilisen kytkinpaketti?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

8 venttiilisen turbon kytkin käy. 215mm oli levyn halkaisija, levy oli muutenkin stydimpi kuin vaparissa ja paineasetelma jäykempi. Tuommoinen mulla on 99:ssä, hyvä paketti vaikka on vaparissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Nyt olisi tiedossa 16 venttiiliseen vapariin sopiva paketti kohtuuhintaan. Olisiko se passeli?
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Näyttää tuo motonetin taulukko, että 16v vapariin on täysin sama paketti (84-1275), kuin 8v turboon joka käy minun autooni. Taidan laittaa sellaisen tulemaan. Tulkitsenko oikein?

KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 89.00 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sama numero niillä näyttäisi olevan joten miksi ei olisi. Kannattaa kuiten käydä vaikka Sachsin osia myyvässä puljussa ja katsoa myyjän kanssa Sachsin luettelosta sopivuus.

Se tieto minulla on, että tuo 228mm kytkimessä oli jotain eroa eli se ei mene mutta kaikki 215mm olevat käy ristiin. Pitää vain olla oikea painelaakeri ja se tulee sitten siitä millainen on kytkimen työsylinteri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
Joo, näinhän se on. Se sitten kumpi on lujempi noista painelaakereista niin mene ja tiedä. Kyllä mä "sain" vanhan mallisen isomman (joka loogisesti ajateltuna voisi olla kestävämpi kuin uusi pienempi) alle alle 45tkm rikki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Pitäiskö näistä OG900 kytkimistäkin tehdä jonkinlainen faq :roll:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Voisi olla hyvä ajatus. Aihe toistuu aika ajoin. fag voisi esitellä ytimekkäästi mitkä kytkimet käy minkäkin kanssa ristiin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
Joo, näinhän se on. Se sitten kumpi on lujempi noista painelaakereista niin mene ja tiedä. Kyllä mä "sain" vanhan mallisen isomman (joka loogisesti ajateltuna voisi olla kestävämpi kuin uusi pienempi) alle alle 45tkm rikki.
Vanhanmalliseen työsylinteriin on melkein 10x kalliimmat tiivisteet, kuin tohon uudempaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
voisitteko vääntää tätä aihetta vielä rautalangasta:

eikö tuo asetelma mene myös painelaakerin ja työsylinterin koon mukaan?
vai sopiiko vanha työsylinteri uudemman kytkinsarjan asetelman kanssa ja päinvastoin?

minä tiedän kytkimestä yhtä vähän kun isoisäni tietokoneista, joten pahoittelen tyhmiä kysymyksiä.

omaan ysiysiini pitäisi uusia työsylinteri, mutta noita isompia ei ole tarjolla. ehdotin mekaanikolle että vaihdetaan uudempi työsylinteri (ja painelaakeri) johon hän että ne ei sovi asetelman kanssa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Suabisti kirjoitti:Pitäiskö näistä OG900 kytkimistäkin tehdä jonkinlainen faq :roll:
Siihen voisi sisällyttää myös listan osista, jotka kannattaa vaihtaa kytkinremontin yhteydessä.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä kytkimet käy?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lucaf kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
voisitteko vääntää tätä aihetta vielä rautalangasta:

eikö tuo asetelma mene myös painelaakerin ja työsylinterin koon mukaan?
vai sopiiko vanha työsylinteri uudemman kytkinsarjan asetelman kanssa ja päinvastoin?

minä tiedän kytkimestä yhtä vähän kun isoisäni tietokoneista, joten pahoittelen tyhmiä kysymyksiä.

omaan ysiysiini pitäisi uusia työsylinteri, mutta noita isompia ei ole tarjolla. ehdotin mekaanikolle että vaihdetaan uudempi työsylinteri (ja painelaakeri) johon hän että ne ei sovi asetelman kanssa?
Siis asetelma ja kytkinlevy on samat. Painelaakeri ja sylinteri vaihtuu vuosimallien mukaan. 90-luvun turboissa on sitten eri pulttijaolla oleva asetelma. Niiden (isommat) levyt voi kuitenkin sopia vanhempiin asetelmiin. Allekirjoittaneella on 228mm kytkinlevy tuossa -84 turbokoneessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin