Mitkä kytkimet käy?
Mitkä kytkimet käy?
Olen ostamassa autooni kytkinpakettia koska asetelma tuntuu ihmeen kevyeltä ja painelaakeri vikisee ajoittain. Aika ajoin näkyy esimerkiksi nettivaraosassa olevan käyttämättömiä paketissa olevia kytkimiä motonetin hintoja halvemmalla. Koska näitä autoja on tehty 70 luvun lopusta aina 1993 vuoteen asti olisin kiinnostunut tietämään Mitkä kaupitelluista kytkimistä sopivat autooni, joka on saab 900c vm1988.
Re: Mitkä kytkimet käy?
T16 paineasetelma, johon voi istuttaa 228 mm kytkinlevyn ei käy autoosi ilman vauhtipyörän vaihtoa.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Re: Mitkä kytkimet käy?
Eli 16v turbon ei käy. Entä vapasti hengittävän 16 venttiilisen kytkinpaketti?
Re: Mitkä kytkimet käy?
8 venttiilisen turbon kytkin käy. 215mm oli levyn halkaisija, levy oli muutenkin stydimpi kuin vaparissa ja paineasetelma jäykempi. Tuommoinen mulla on 99:ssä, hyvä paketti vaikka on vaparissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mitkä kytkimet käy?
Nyt olisi tiedossa 16 venttiiliseen vapariin sopiva paketti kohtuuhintaan. Olisiko se passeli?
Re: Mitkä kytkimet käy?
Näyttää tuo motonetin taulukko, että 16v vapariin on täysin sama paketti (84-1275), kuin 8v turboon joka käy minun autooni. Taidan laittaa sellaisen tulemaan. Tulkitsenko oikein?
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 89.00 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
KYTKINSARJA SAAB 900 79--93
Sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin. Joissakin sarjoissa painelaakeri on erikseen.
900 78--85 (painelaakeri-Ø70mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1145 75.35 ???
900 85--88 (painelaakeri-Ø63mm/ei Turbo). . . . . . . . . . 84-1146 89.00 ???
900/16V 89--93 (ei Turbo). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 78--85 (painelaakeri-Ø70mm). . . . . . . . . . . 84-1147 83.08 ???
900Turbo 85--89 (painelaakeri-Ø63mm). . . . . . . . . . . 84-1275 95.50 ???
900-Turbo 90--93 (Ø228mm). . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1201 116.72 ???
Re: Mitkä kytkimet käy?
Sama numero niillä näyttäisi olevan joten miksi ei olisi. Kannattaa kuiten käydä vaikka Sachsin osia myyvässä puljussa ja katsoa myyjän kanssa Sachsin luettelosta sopivuus.
Se tieto minulla on, että tuo 228mm kytkimessä oli jotain eroa eli se ei mene mutta kaikki 215mm olevat käy ristiin. Pitää vain olla oikea painelaakeri ja se tulee sitten siitä millainen on kytkimen työsylinteri.
Se tieto minulla on, että tuo 228mm kytkimessä oli jotain eroa eli se ei mene mutta kaikki 215mm olevat käy ristiin. Pitää vain olla oikea painelaakeri ja se tulee sitten siitä millainen on kytkimen työsylinteri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mitkä kytkimet käy?
Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitkä kytkimet käy?
Joo, näinhän se on. Se sitten kumpi on lujempi noista painelaakereista niin mene ja tiedä. Kyllä mä "sain" vanhan mallisen isomman (joka loogisesti ajateltuna voisi olla kestävämpi kuin uusi pienempi) alle alle 45tkm rikki.Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Mitkä kytkimet käy?
Pitäiskö näistä OG900 kytkimistäkin tehdä jonkinlainen faq 

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Mitkä kytkimet käy?
Voisi olla hyvä ajatus. Aihe toistuu aika ajoin. fag voisi esitellä ytimekkäästi mitkä kytkimet käy minkäkin kanssa ristiin.
Re: Mitkä kytkimet käy?
Vanhanmalliseen työsylinteriin on melkein 10x kalliimmat tiivisteet, kuin tohon uudempaan.dimebak kirjoitti:Joo, näinhän se on. Se sitten kumpi on lujempi noista painelaakereista niin mene ja tiedä. Kyllä mä "sain" vanhan mallisen isomman (joka loogisesti ajateltuna voisi olla kestävämpi kuin uusi pienempi) alle alle 45tkm rikki.Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitkä kytkimet käy?
voisitteko vääntää tätä aihetta vielä rautalangasta:Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
eikö tuo asetelma mene myös painelaakerin ja työsylinterin koon mukaan?
vai sopiiko vanha työsylinteri uudemman kytkinsarjan asetelman kanssa ja päinvastoin?
minä tiedän kytkimestä yhtä vähän kun isoisäni tietokoneista, joten pahoittelen tyhmiä kysymyksiä.
omaan ysiysiini pitäisi uusia työsylinteri, mutta noita isompia ei ole tarjolla. ehdotin mekaanikolle että vaihdetaan uudempi työsylinteri (ja painelaakeri) johon hän että ne ei sovi asetelman kanssa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Mitkä kytkimet käy?
Siihen voisi sisällyttää myös listan osista, jotka kannattaa vaihtaa kytkinremontin yhteydessä.Suabisti kirjoitti:Pitäiskö näistä OG900 kytkimistäkin tehdä jonkinlainen faq
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Mitkä kytkimet käy?
Siis asetelma ja kytkinlevy on samat. Painelaakeri ja sylinteri vaihtuu vuosimallien mukaan. 90-luvun turboissa on sitten eri pulttijaolla oleva asetelma. Niiden (isommat) levyt voi kuitenkin sopia vanhempiin asetelmiin. Allekirjoittaneella on 228mm kytkinlevy tuossa -84 turbokoneessa.lucaf kirjoitti:voisitteko vääntää tätä aihetta vielä rautalangasta:Mertmi kirjoitti:Senvennän vielä tota, miksi pre ja post -85 antaa eri numeroita kytkinpaketeille. Se johtuu painelaakerista. Elikkäs asetelmat ja kytkinlevyt on samoja tuon aikarajan yli. Eli jos esim. saa ostain sika halvalla vanhemman kytkinpaketin, niin siihen tarvii vaan ostaa uudemmanmallinen painelaakeri.
eikö tuo asetelma mene myös painelaakerin ja työsylinterin koon mukaan?
vai sopiiko vanha työsylinteri uudemman kytkinsarjan asetelman kanssa ja päinvastoin?
minä tiedän kytkimestä yhtä vähän kun isoisäni tietokoneista, joten pahoittelen tyhmiä kysymyksiä.
omaan ysiysiini pitäisi uusia työsylinteri, mutta noita isompia ei ole tarjolla. ehdotin mekaanikolle että vaihdetaan uudempi työsylinteri (ja painelaakeri) johon hän että ne ei sovi asetelman kanssa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01