Jarrun laahaaminen
Jarrun laahaaminen
Huomasin, että toinen etujarru päätti yllättäen ryhtyä laahaamaan (900i, -87, aj. 301.000). Vähän aikaa jäädyttyään ongelma hävisi, eikä ole viikkoon palannut.
Ohjelmassa olisi kuitenkin pidempi matka ja tekee mieli kysyä ohjeita. Jarrunesteet vaihdettiin juuri ja paloissa on pintaa vielä hyvin. Käsijarruun (ottaa etupyöriin) on tullut kuitenkin löysää, joka viittaisi säätömekanismin ongelmiin. Vai kuinka?
Itse en ole ropannut Saabin jarruja, joten kysäisempä ensi alkuun raadin neuvoja.
Ohjelmassa olisi kuitenkin pidempi matka ja tekee mieli kysyä ohjeita. Jarrunesteet vaihdettiin juuri ja paloissa on pintaa vielä hyvin. Käsijarruun (ottaa etupyöriin) on tullut kuitenkin löysää, joka viittaisi säätömekanismin ongelmiin. Vai kuinka?
Itse en ole ropannut Saabin jarruja, joten kysäisempä ensi alkuun raadin neuvoja.
Re: Jarrun laahaaminen
Se kuminen jarruletkun pätkä voi ajan saatossa hajota niin että paine pääsee jarruun mutta ei takaisin. Kuulostaa uskomattomalta, mutta on täyttä totta. Entisen 99:n jarrut alkoivat toimimaan samantien kun vaihdoin letkun.
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
Re: Jarrun laahaaminen
en kyllä lähtisi pitemmälle matkalle ilman mitään toimenpiteitä. tuo laahausvika on sellainen mikä ei itsestään korjaannu.Rate kirjoitti:Huomasin, että toinen etujarru päätti yllättäen ryhtyä laahaamaan (900i, -87, aj. 301.000). Vähän aikaa jäädyttyään ongelma hävisi, eikä ole viikkoon palannut.
Ohjelmassa olisi kuitenkin pidempi matka ja tekee mieli kysyä ohjeita. Jarrunesteet vaihdettiin juuri ja paloissa on pintaa vielä hyvin. Käsijarruun (ottaa etupyöriin) on tullut kuitenkin löysää, joka viittaisi säätömekanismin ongelmiin. Vai kuinka?
Itse en ole ropannut Saabin jarruja, joten kysäisempä ensi alkuun raadin neuvoja.
itselläni oli juuri omassa samaista vikaa, nyt on vaihdettu toimiva jarrusatula vanhan tilalle.
ensiavuksi kannattaa kääntää etupyörä linkkuun ja tarkistaa ettei käsijarrun vipu ole siellä satulan päässä jäänyt "päälle", eli kädellä vedetään vipu alkuasentoon ellei jo ole. sen jälkeen ei käsijarruun kosketa ettei jää uudestaan päälle. jos laahaa siitä huolimatta, toinen ensiapukeino on vaihtaa täysin uudet jarrupalat tilalle. jostain syystä nuo laahaavat jarrusatulat toimivat vielä jonkun aikaa uusilla jarrupaloilla (männät työskentelee sisempänä) mutta heti kun paloista alkaa pintaa kulumaan niin toiminta alkaa takkuilemaan. Minäkin sain auton ajettua ilman laahausta "korjaamolle" 70km juuri sillä kun vaihdoin uudet palat vanhojen tilalle. Tokihan paloja vaihtaessa voi koittaa vähän jumpata sitä jarrusatulan pantaa, että saisi liikkumaan notkeammin edestakaisin. Sehän se yleensä on mikä takkuaa.
Em. operaatiolla voisi saada sen verran lisäaikaa että se pitempi reissukin onnistuisi ongelmitta, mutta kyllä edessä on jonkinasteinen jarrusatularemontti, jos autoa haluaa vielä pidemmän aikaa käyttää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Jarrun laahaaminen
Jarrun laahaamisen auttaa joskus, jos jarrupalat ovat jumissa, pitävällä pinnalla tekee muutaman reilun jarrutuksen pakilla. Saavat jarrupalat liikettä myös toiseen suuntaan, alkavat jarrupalat liikkua.
Re: Jarrun laahaaminen
Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä. 

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Jarrun laahaaminen
Joskus on ollu tapauksia että jarruletku on päässy rikkoontumaan sisäpuolelta ja mahdollinen kumilepare on toiminut ikään kuin takaiskuventtiilinä, jotta paine ei ole päässy pois satulasta ja sitä kautta jääny jarru laahaamaan.
Re: Jarrun laahaaminen
Siten, ettei jarru laahaa enää. Kyllä mullekin on oman 96:n jarruista tuttu ilmiö, että ikivanha letku on turvonnut niin ahtaaksi, ettei nesteen paluuvirtaus toimi niinkuin sen kuuluisi toimia.Mimmi kirjoitti:Miten letkujen vaihto vaikuttaa laahaavaan jarruun?SB90 kirjoitti:Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Jarrun laahaaminen
Letku josta nesteet menee ei antanut palautua kokonaan näin jäi laahaamaa, syynä letku sisällä pieni "läppä" jolloin letkun vaihto auttoi..Mimmi kirjoitti:Miten letkujen vaihto vaikuttaa laahaavaan jarruun?SB90 kirjoitti:Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä.
EDIT: Mimmin kysymykseen vastattiin jo.

Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Jarrun laahaaminen
Kiitokset hyvistä vihjeistä ja korjausehdotuksista.
Pariin viikkoon ei Satkun jarrut (tai siis jarru..) olen laahanut. Mutta taidan kuitenkin ottaa neuvoista vaarin ja vaihtaa sekä palat että pletkut.
Mitähän sitten seuraavaksi kysyisi..?
Pariin viikkoon ei Satkun jarrut (tai siis jarru..) olen laahanut. Mutta taidan kuitenkin ottaa neuvoista vaarin ja vaihtaa sekä palat että pletkut.
Mitähän sitten seuraavaksi kysyisi..?