Jarrun laahaaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja Rate »

Huomasin, että toinen etujarru päätti yllättäen ryhtyä laahaamaan (900i, -87, aj. 301.000). Vähän aikaa jäädyttyään ongelma hävisi, eikä ole viikkoon palannut.

Ohjelmassa olisi kuitenkin pidempi matka ja tekee mieli kysyä ohjeita. Jarrunesteet vaihdettiin juuri ja paloissa on pintaa vielä hyvin. Käsijarruun (ottaa etupyöriin) on tullut kuitenkin löysää, joka viittaisi säätömekanismin ongelmiin. Vai kuinka?

Itse en ole ropannut Saabin jarruja, joten kysäisempä ensi alkuun raadin neuvoja.
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Se kuminen jarruletkun pätkä voi ajan saatossa hajota niin että paine pääsee jarruun mutta ei takaisin. Kuulostaa uskomattomalta, mutta on täyttä totta. Entisen 99:n jarrut alkoivat toimimaan samantien kun vaihdoin letkun.
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Rate kirjoitti:Huomasin, että toinen etujarru päätti yllättäen ryhtyä laahaamaan (900i, -87, aj. 301.000). Vähän aikaa jäädyttyään ongelma hävisi, eikä ole viikkoon palannut.

Ohjelmassa olisi kuitenkin pidempi matka ja tekee mieli kysyä ohjeita. Jarrunesteet vaihdettiin juuri ja paloissa on pintaa vielä hyvin. Käsijarruun (ottaa etupyöriin) on tullut kuitenkin löysää, joka viittaisi säätömekanismin ongelmiin. Vai kuinka?

Itse en ole ropannut Saabin jarruja, joten kysäisempä ensi alkuun raadin neuvoja.
en kyllä lähtisi pitemmälle matkalle ilman mitään toimenpiteitä. tuo laahausvika on sellainen mikä ei itsestään korjaannu.

itselläni oli juuri omassa samaista vikaa, nyt on vaihdettu toimiva jarrusatula vanhan tilalle.

ensiavuksi kannattaa kääntää etupyörä linkkuun ja tarkistaa ettei käsijarrun vipu ole siellä satulan päässä jäänyt "päälle", eli kädellä vedetään vipu alkuasentoon ellei jo ole. sen jälkeen ei käsijarruun kosketa ettei jää uudestaan päälle. jos laahaa siitä huolimatta, toinen ensiapukeino on vaihtaa täysin uudet jarrupalat tilalle. jostain syystä nuo laahaavat jarrusatulat toimivat vielä jonkun aikaa uusilla jarrupaloilla (männät työskentelee sisempänä) mutta heti kun paloista alkaa pintaa kulumaan niin toiminta alkaa takkuilemaan. Minäkin sain auton ajettua ilman laahausta "korjaamolle" 70km juuri sillä kun vaihdoin uudet palat vanhojen tilalle. Tokihan paloja vaihtaessa voi koittaa vähän jumpata sitä jarrusatulan pantaa, että saisi liikkumaan notkeammin edestakaisin. Sehän se yleensä on mikä takkuaa.

Em. operaatiolla voisi saada sen verran lisäaikaa että se pitempi reissukin onnistuisi ongelmitta, mutta kyllä edessä on jonkinasteinen jarrusatularemontti, jos autoa haluaa vielä pidemmän aikaa käyttää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jukkan
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 16:07

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja jukkan »

Jarrun laahaamisen auttaa joskus, jos jarrupalat ovat jumissa, pitävällä pinnalla tekee muutaman reilun jarrutuksen pakilla. Saavat jarrupalat liikettä myös toiseen suuntaan, alkavat jarrupalat liikkua.
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä. :)
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
AIV
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Tammi 25, 2008 02:48

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja AIV »

Joskus on ollu tapauksia että jarruletku on päässy rikkoontumaan sisäpuolelta ja mahdollinen kumilepare on toiminut ikään kuin takaiskuventtiilinä, jotta paine ei ole päässy pois satulasta ja sitä kautta jääny jarru laahaamaan.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mimmi kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä. :)
Miten letkujen vaihto vaikuttaa laahaavaan jarruun?
Siten, ettei jarru laahaa enää. Kyllä mullekin on oman 96:n jarruista tuttu ilmiö, että ikivanha letku on turvonnut niin ahtaaksi, ettei nesteen paluuvirtaus toimi niinkuin sen kuuluisi toimia.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Mimmi kirjoitti:
SB90 kirjoitti:Tutun pontiacissa oli sama vika. Kun vaihtoi letkut vika katosi. Palat on hyvä vaihtaa samalla hetkellä. :)
Miten letkujen vaihto vaikuttaa laahaavaan jarruun?
Letku josta nesteet menee ei antanut palautua kokonaan näin jäi laahaamaa, syynä letku sisällä pieni "läppä" jolloin letkun vaihto auttoi..

EDIT: Mimmin kysymykseen vastattiin jo. :oops: Vika saatu korjattua?
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Jarrun laahaaminen

Viesti Kirjoittaja Rate »

Kiitokset hyvistä vihjeistä ja korjausehdotuksista.

Pariin viikkoon ei Satkun jarrut (tai siis jarru..) olen laahanut. Mutta taidan kuitenkin ottaa neuvoista vaarin ja vaihtaa sekä palat että pletkut.

Mitähän sitten seuraavaksi kysyisi..?
Vastaa Viestiin