syylärin kiinnitys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tapileppä
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:14
Paikkakunta: Lappeenranta

syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja tapileppä »

Onko toi syyläri niin helppo ottaa pois kuin miltä näyttää, eli 3 letkua, pari liitintä ja
2 pulttia ylälaidasta ? On ilmeisesti vaihdon aika, kun pukkaa melkoisia höyrypilviä liikennevaloissa ja nestepinta laskee .
p.0400740065
Saab 900i16v 2.1 -93
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

juuri niin helppo.

eli nesteet pihalle oikeassa alkulmassa olevasta hanasta. letkut irti, flektinaturista ja flektistä johto irti. sitten kiinnitys pultit pois ja jäähdytin pois.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no joo, mutta itse asensin jonkun tarvikesyylärin ja joutuin tekee uudet reiät flektin kiinnitystä varten ja lisäksi huomasin liian myöhään, että uusi syyläri on pikkuisen korkeempi ja hankaa yläpäästä niihin etupaneelin kiinnikkeihiin. Olis pitänyt leikkaa niitä alakumityynyjä ohuemmaksi, mutta kun oli kaikki letkut jo kiinni ja jäähd.neste sisällä, niin en viitsinyt enää ottaa irti..
elikkä tarvike on tarvike ja tarkistaa ennen kun laitat nesteet sisälle, että kaikki istuu hyvin
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja zammuel »

Viimeksi kun tuo tuli tehtyä, niin hikisin osa hommasta oli flektin irrotus. Kiinnitysruuvit oli niin ruosteessa ja jämääntyneet että lievää vakavampaa väkivaltaa ja rälläkkää piti käyttää. Ja reiät sai tosiaan porata flektille uuteen syyläriin.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Mulla suurimman tappelun aiheutti yläpään kiinnitys, pultit oli melko ruostuneet. Ja uusiahan en tietenkään ollu hankkinu valmiiksi.. Kaikki muu oli ainakin motonetin syylärissä valmiina, mitään ylimäärästä ei joutunu poraamaan/jumppaamaan. Mä voihdoin samalla vielä uuden flektin anturin, koska vanha vuosi tuosta kohdasta.
KTM SD
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

alkuperäinen syyläri on jotain 130 euron luokkaa eli ei pahan hintainen sekään. alkuperäisessä tulee uusi flektin termostaattikytkin mukana.

helpoimmalla pääsee kun lyö tylsällä puukolla ja vasaralla nuo flektin ruostuneet ruuvit poikki flektin ja jäähdyttäjän välistä. laittaa sitten uusilla pelti ruuveilla kiinni, tämä tietysti jos ne ruuvit ei lähde auki.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ti Helmi 12, 2008 14:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
zammuel
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 13:51
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja zammuel »

antti.hakamaa kirjoitti:helpoimmalla pääsee kun lyö tylsällä puukolla ja vasaralla nuo flektin ruostuneet ruuvit poikki flektin ja jäähdyttäjän välistä.
Kuulostaa hyvältä konstilta, täytyykin pistää tuo mieleen.

Yllättävän halpa tuo jos vaan 130e alkuperäisenä. En tainnut itse uskaltaa edes kysyä viimeksi, ostin suorilta tarvikesyylärin.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Alkuperäistä minäkin hain, mutta Olarin länsiautosta ei ainakaan viime kesänä enää uusia syyläreitä saanut eikä ollut enää tulossakaan..
KTM SD
olli900
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:15
Paikkakunta: JKL

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja olli900 »

Niin syyläriasiasta kyselen tässä vielä koska omaan satkuun alkaa olla syylärinvaihto edessä ennen kesää.
Onkos tuo uusi alkuperäinen saabin tiskiltä myytävä syyläri tehty alumiinikennolla ja muovipäädyillä vai perinteisen kaltainen messinkisyyläri.
Otin tommosen alumiinisyylärin talteen yhdestä purkusatkusta ja tuossa syylärissä on saab-logo ja valmistaja on blackstone (Suolahdessa).
Ovatko nämä uudemmat kaikki näitä alumiinikennoisia.
Onkohan tämän jäähdytysteho huonompi vai parempi kuin vanhan alkuper. messinkisyylärin.
Onko tuo motonetin syyläri kiinanpoikien tekemä vai tuleeko se jostain euroopasta.
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Edelleen paha sanoa kun myivät marmoritiskillä ei oota, mä sain kuitenkin motonetin tiskiltä muistaakseni Nissenssin, en oo varma mutta muistelisin jonkun saaneen myös Blackstonea. Noh, oli kuitenkin 2 rivinen, alumiininen ja muovipäädyillä, sellanen ihan laadukkaan oloinen. Vaikka alkuperäinen turbon onkin 3 rivinen, niin tollasen uuden 2 rivisen jäähdytysteho on vanhaan verrattuna jotain N kertaa parempi. Vanha tais olla mustaks maalattu messinkinen. jäähdytysliikkeeseen soittelin kanssa, että olisko uusia turbon syyläreitä, niin jotain niiden uudestaan kennottamaa ne tarjos kympin halvemmalla kuin motonetissä on uusi.
KTM SD
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja stara »

Jumittuneisiin peltiruuveihin auttaa kunnon mätkiminen vasaralla ( esim pitää pihdeillä torx- palasta kiinni ja siihen tai sitten suoraan ruuvin kantaan) ja ruuvin kannan reunaan voi meisselillä paukutella , jos on sen vääntiökolon nylpännyt entiseksi.
Pirun kovia nuo peltiruuvit ovat yleensä katkoa paitti laikalla tietty:)
Onneksi syylärin alapäässä on uudemmissa sellaiset klemmarit, joihin alapää vain ujutetaan nahnikkaan, koska siellä ovat huonosti tavoitettavissa.
Mä olen muuten aina ottanut litkut ulos alavesiletkusta kun se letku on kuitenkin irroittettava, tosin nesteet leviää aika hallitsemattomasti maisemiin jos ei ole jotain leveää allasta panna alle.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: syylärin kiinnitys

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

saabin tiskillä myytävä on alumiininen muovi päädyillä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin