K-jet jälkiasennuksena satkuun

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Onkos noissa satkuissa (karvalakki-900 (ei edes C, vaan karvalakki)) valmiutta K-jetin asennukseen (eli saa johtosarjan suoraan releboksiin jne)?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä niissä aikas hyvät valmiudet on ruiskun asennukseen. moottoritilan johdot tarvitsee ruiskuun ottaa ruiskun mukana, muut pitäisi löytyä jo aikas vanhoistakin kaasari satkuista.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

ite tein sen muutoksen omaan koslaan, bensapumpulle johdon joutui vetämään sulakeboxista ja toisen ite ruiskulle releeltäkös se oli... rele kannassa oli valmiina siihen tulevat johdot. Viikonlopun homma oli ruisku swappi kun turasin.. jopa toimi 8O
vaan eipä tuosta tykkiä tullut :lol:
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja JL »

Kyllä on ihan bolt-on. Mutta vaihdon kannattavuudesta voidaan olla montaa mieltä. Eipä ihan mitään järisyttävää eroa syntynyt kun vaihdoin kaasarin k-jettiin. No ehkä vähän pirteämpi. Kannattaa muuten olla 101% varma että se ruisku minkä meinaa autoon laittaa on kunnossa! No voiko 300-400tkm ajettu k-jetti olla kunnossa :D

No itse taistelin aika pitkää ongelmien kanssa mutta kyllä tuo nyt on "melkein" hyvin toiminut viimeisen vuoden. Mihinkään ei auto vedä mutta nyt sentään voi ajaa edes rauhallisesti matka-ajoa ja jopa kaupungissakin nykimättä :D
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

JL kirjoitti:Kyllä on ihan bolt-on. Mutta vaihdon kannattavuudesta voidaan olla montaa mieltä.
Kyllä musta ainakin kannattaa.
Eipä ihan mitään järisyttävää eroa syntynyt kun vaihdoin kaasarin k-jettiin. No ehkä vähän pirteämpi.
Kun ajaa kumilanka moottorilla niin on siinä ruiskullisessa eroa aika paljonkin.
Kannattaa muuten olla 101% varma että se ruisku minkä meinaa autoon laittaa on kunnossa! No voiko 300-400tkm ajettu k-jetti olla kunnossa :D
Voi hyvinkin olla kunnossa, varsinkin jos otetaan irti vasta liikkeellä olleesta eikä siellä pihanperällä monta vuotta seisseestä. Itsellä on lähemmäs 500 000 ajetussa iivarissa k-jetti aiheuttanut vähiten ongelmia ts. ei koskaan.
No itse taistelin aika pitkää ongelmien kanssa mutta kyllä tuo nyt on "melkein" hyvin toiminut viimeisen vuoden. Mihinkään ei auto vedä mutta nyt sentään voi ajaa edes rauhallisesti matka-ajoa ja jopa kaupungissakin nykimättä :D
K-jet on melkein ku diisseli, niitä vikapaikkoja ei paljoa ole, mutta jotku viat ovat yllättävän kalliita.
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

muutamia 0-100km/h vetoja tein aikoinaan: kaasarilla n. 14sec, ruiskun vaihdon jälkeen n. 11,5sec
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Kyllä omakohtaisten kokemusten mukaan kunnossa oleva k-jet päihittää tuollaisen vanhan pierburgin ainakin a) vedon tasaisuudessa b) pirteydessä

Itse haen omaan koslaani lähinnä tuota ekaa, sillä omien kaasari-saabieni kohdalla jokaisessa on ollut se "ajosäätö" ja "katsastussäätö", k-jetit olen leimannut siten, ettei ole tarvinnut säädellä laihalle, ja on ollut vielä hyvä ajaakin.

(ja sitten vielä se, että voi lainata autoa äidille) :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Huomenna pitäisi aloittaa vastaavanlainen projekti, vaihdanko koko johtosarjan moottoritilaan vai miten homma sujuu helpoiten/lopputulos on hyvä.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos haluaisi saada koneesta täysin alkuperäistä ruiskukonetta vastaavan, pitäisi vaihtaa myös sylinterinkansi ruiskumallisesta. H-koneisessa kaasutinsaabissahan on imukanavissa kuristukset, jotka rajoittavat sylinterin täytöstä ja huipputehoa suurilla kierroksilla.

Lefan kuvailemassa käyttötarkoituksessa kannen vaihto ei tietenkään maksaisi vaivaa: väittäisin, ettei eroa huomaisi ainakaan alle 4000 kierrosluvuilla. Ja sen ylikin - jäänee yksilöerojen, kuten säädöt ja ilmanputsarin ja pakoputkiston kunto - varjoon.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kaasutin koneessa on taas ohuemmat venttiili varret joten se virtaa paremmin siltä osin.

eli ei tarvitse kantta vaihtaa kun ruiskun laittaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja fforslund »

JL kirjoitti:Kyllä on ihan bolt-on. Mutta vaihdon kannattavuudesta voidaan olla montaa mieltä. Eipä ihan mitään järisyttävää eroa syntynyt kun vaihdoin kaasarin k-jettiin. No ehkä vähän pirteämpi. Kannattaa muuten olla 101% varma että se ruisku minkä meinaa autoon laittaa on kunnossa! No voiko 300-400tkm ajettu k-jetti olla kunnossa :D

No itse taistelin aika pitkää ongelmien kanssa mutta kyllä tuo nyt on "melkein" hyvin toiminut viimeisen vuoden. Mihinkään ei auto vedä mutta nyt sentään voi ajaa edes rauhallisesti matka-ajoa ja jopa kaupungissakin nykimättä :D
Olen kyllä samoilla linjoilla, eli ei missään tapauksessa maksa vaivaa. Työhön ja osiin menee enemmän aikaa ja raha kuin toisen ruisku auton ostamiseen, sillä vaivalla voisi saada 16v:kin :)
300tkm ajettu kaasari voi jopa olla kunnossa eikä ole kallis korjata.
Huipputehosta 8-18hv eroa ei normaaliajossa paljon huomaa ellei kierrätä yli 5k rpm. Kaasarissa on jopa enemmän vääntöä kun 8v-kat mallissa.
Tasaisempaa vääntökäyrää kuin kaasari mallissa ei löydy mistään, siksi kiihtyvyyskin tuntuu laiskemmalta. Totuus on että kaasari voi helposti olla nopeampi kuin ruisku joka ei ole täysin optimi säädöissä.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Iso merkitys on mielestäni käyttömukavuudella.
K-jet on taloudellinen ja huoleton ollessaan kunnossa ja säädöissä.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

fforslund kirjoitti:Olen kyllä samoilla linjoilla, eli ei missään tapauksessa maksa vaivaa.
Olen kyllä eri linjoilla. Ei kaduta hetkeäkään kaasarin heivaaminen näreikköön K-jettiläisen tieltä. Osien hinta oli siirtokilpien verran (ilmainen osienluovuttaja) ja jos tietää mitä tekee, niin purku & asennustyöhön ei saa menemään päivää pidempään vaikka yrittäisi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja jus »

Toisaalta, ruiskulla veto on tasaisempaa ja nykimättömämpää, eikä tarvitse askarrella ryypyn kanssa ympärivuotisesti.

Minua ainakaan ei yhtään kaduta 99:n kaasarin vaihtaminen K-jettiin, vaikka on kannessa kuristukset ja kaikki.

Jotenkin tuntuisi, että moottorista löytyy potkua yläkierroksilla kaasaria enemmän, eikä tarvitse edes 5000 r/min asti vinguttaa jotta tuon saa todettua.

Ruiskuna jaksaa myöskin vetää 7-enskalla vitosvaihteella 80 km/h alueella ylämäkeen hyytymättä, toista oli ennen.

Bensankulutuksessa varmaankaan ei tullut mitään eroa, kaupunkiajoa enimmäkseen ajan, kaasari oli kutakuinkin kunnossa ja niin pitäisi tämä K-jettikin olla.

Satkuun homman tekee vielä helpommin kun bensatankin saatavuusongelmaa ei ole.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: K-jet jälkiasennuksena satkuun

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Ruiskuna jaksaa myöskin vetää 7-enskalla vitosvaihteella 80 km/h alueella ylämäkeen hyytymättä, toista oli ennen.
Aamen. Sanokoon vääntökäyrät mitä lystää, niin kyllä tuo K-jetillä jaksaa PALJON jouhevammin vetää alakierroksilta. Myös kylmänä, mistä ei kaasarilla kannattanut edes haaveilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin