Og satkun vaihteistoöljystä, vielä
Og satkun vaihteistoöljystä, vielä
Onko kellään vaikka jonkinlaista yhteenvetoa noista sopivista öljyistä tai niiden eduista ja haitoista? Palstoilla on kyllä aiheesta keskustelua paljonkin, mutta jotenkin ei jaksa niitä lukea, kun on niin paljon mielipiteitä ja väittelyitäkin, että ei niistä saa mitenkään selkeää vastausta.
Mikä öljy niistä on selkeästi paras? Itse en ainakaan laittaisi mitään sellaista öljyä, joka tuo laatikosta "tefloneita" ulos tai jotain.
Nyt viisaat vastaamaan tai osoittamaan hyvän linkin.
Mikä öljy niistä on selkeästi paras? Itse en ainakaan laittaisi mitään sellaista öljyä, joka tuo laatikosta "tefloneita" ulos tai jotain.
Nyt viisaat vastaamaan tai osoittamaan hyvän linkin.
Saab mennen tullen
-Rane-
-Rane-
Re: Og satkun vaihteistoöljystä, vielä
Mun 1980 99:ssä lukee käyttöohjekirjassa, että ensisijainen öljy on SAE75W API GL4. Mulla on siten Nesteen HypoidiMP SAE75W öljyt laatikossa.
Turbossa taas lukee, että ensisijainen öljy on SAE 10W-30 SF/CC, SF/CD tai SG. Ja tässä mulla on Nesteen Special 10W-30 moottoriöljy.
Ja noi mulla on toiminu kaikista parhaiten. Mobilin Mobilubet ei ole mun käytössä toimineet millään lailla eikä tuo SAE75W-öljy toiminut turbossa laisinkaan. Muilla tais olla sitten kokemusta mm. Hondan öljyistä mutta he savat sitten itse kommentoida.
Turbossa taas lukee, että ensisijainen öljy on SAE 10W-30 SF/CC, SF/CD tai SG. Ja tässä mulla on Nesteen Special 10W-30 moottoriöljy.
Ja noi mulla on toiminu kaikista parhaiten. Mobilin Mobilubet ei ole mun käytössä toimineet millään lailla eikä tuo SAE75W-öljy toiminut turbossa laisinkaan. Muilla tais olla sitten kokemusta mm. Hondan öljyistä mutta he savat sitten itse kommentoida.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jaa, mitenkäs niin ne eivät turbossa toimi? Samalla tavallahan niiden pitäisi toimia, laatikossahan ne öljyt on.dimebak kirjoitti:Mun 1980 99:ssä lukee käyttöohjekirjassa, että ensisijainen öljy on SAE75W API GL4. Mulla on siten Nesteen HypoidiMP SAE75W öljyt laatikossa.
Saab mennen tullen
-Rane-
-Rane-
Ottakaa ne hypoidit jo sieltä lootista pihalle, ainakin ellei auto ole pelkässä talviajossa...Rauno Turunen kirjoitti:Jaa, mitenkäs niin ne eivät turbossa toimi? Samalla tavallahan niiden pitäisi toimia, laatikossahan ne öljyt on.dimebak kirjoitti:Mun 1980 99:ssä lukee käyttöohjekirjassa, että ensisijainen öljy on SAE75W API GL4. Mulla on siten Nesteen HypoidiMP SAE75W öljyt laatikossa.
Menee kuumana niin järjettömän ohueksi, että lastu lentää.
Ihan huvin vuoksi voi käydä tarkistamassa viskositeettilukemat eri lämpötiloissa nesteen sivuilta, sitten oikeisiin vaihteistoöljyihin verraten,
joko tuli kiire?!?
Itsellä kokemusta tuosta hyipoidista ainoastaan kuupan lootassa,
hyvin toimi vapaakytkin joo mutta äänetön loota muuttui melko vikkelään ulvovaksi. Lisäksi hypoidi ulostautui ~1 tunnin motariajon jälkeen kytkinakselin stefan kautta, riippumatta oliko stefa upouusi vai 30vuotta vanha.
Yritelmiä siis oli useita kunnes kypsyin, lensi loota roskiin.
Ehjää tilalle, johon laitoin öljyä joka kestää lämpöä menettämättä voitelukykyään, sekä pysyy jopa oikealla puolella stefaa, rataolosuhteissakin.
Ai niin, nimimerkki passi voi ehkä selventää hypoidijuttuja, hän teki joskus jopa jotain mittauksiakin aiheesta, ei tartte mennä siis mutuilulla.
Siispä käytin hakua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 18#p386218
Tuota passin testailua ei silloin vielä ollut kun vaihteistoöljykeskustelu kävi kuumana. Hyvä että joku on testannut. Samoja argumentteja kuitenkin käytettiin sopivampien öljyjen puolesta, mutta ketjusta tuli monia sivuja pitkä ja sekava.
Hypoidit ei toimi, kun eivät kestä lämpöä niin kuin moottoriöljyt. Ja jos oikein muistan niin tuon aiheuttaa erilaiset hammasrattaat tai vast., vanhemmissa lienee hypoidiperä. Ja onhan tuossa urpåssa erilailla vääntöä kuin kaasarikoneessa.Rauno Turunen kirjoitti:Jaa, mitenkäs niin ne eivät turbossa toimi? Samalla tavallahan niiden pitäisi toimia, laatikossahan ne öljyt on.
Miksi? Jos kerran käyttöohjekirjassa toivotaan sitä laitettavat. Ja toistaiseksi ovat olleet ainoat öljyt jotka toimivat 99:n laatikkossa niin kuin pitää.Ronska kirjoitti:Ottakaa ne hypoidit jo sieltä lootista pihalle, ainakin ellei auto ole pelkässä talviajossa...
-dimebak-
Missään käyttöohjekirjassahan ei pyydetä laittamaan nimenomaan nesteen hypoidia joka on huomattavasti ohuempaa kuin vastaavat muut SAE75 öljyt.dimebak kirjoitti:Miksi? Jos kerran käyttöohjekirjassa toivotaan sitä laitettavat. Ja toistaiseksi ovat olleet ainoat öljyt jotka toimivat 99:n laatikkossa niin kuin pitää.Ronska kirjoitti:Ottakaa ne hypoidit jo sieltä lootista pihalle, ainakin ellei auto ole pelkässä talviajossa...
Jcarlson ja muut käyttjät löysivät niitä muita SAE75 öljyjä, joiden merkkejä en tässä kohtaa just muista. Oisko ollut Hondan MTF ja joku red jotain..?
Juuri näin.
Tarkoitat varmaankin Red Line-öljyjä?
Kuulemma heiltä saisi juuri oikeaa kamaa kuupan lootaan 75w-90ns.
Miksei jotain hyvää satkuunkin.
Länsinaapurissa muistaakseni on kovasti kehuttu jotain Quaker Staten öljyä,
versiota en muista, eiköhän tuosta löydy juttua stcs:ltä.
Tarkoitat varmaankin Red Line-öljyjä?
Kuulemma heiltä saisi juuri oikeaa kamaa kuupan lootaan 75w-90ns.
Miksei jotain hyvää satkuunkin.
Länsinaapurissa muistaakseni on kovasti kehuttu jotain Quaker Staten öljyä,
versiota en muista, eiköhän tuosta löydy juttua stcs:ltä.
Eikä taideta missään satkun ohjekirjassa edes suositella SAE75W öljyjä. Vaihtoehtona mainitaan kyllä jos mitään muuta ei ole käden ulottuvilla.Sami kirjoitti:Missään käyttöohjekirjassahan ei pyydetä laittamaan nimenomaan nesteen hypoidia joka on huomattavasti ohuempaa kuin vastaavat muut SAE75 öljyt.dimebak kirjoitti:Miksi? Jos kerran käyttöohjekirjassa toivotaan sitä laitettavat. Ja toistaiseksi ovat olleet ainoat öljyt jotka toimivat 99:n laatikkossa niin kuin pitää.Ronska kirjoitti:Ottakaa ne hypoidit jo sieltä lootista pihalle, ainakin ellei auto ole pelkässä talviajossa...
Jcarlson ja muut käyttjät löysivät niitä muita SAE75 öljyjä, joiden merkkejä en tässä kohtaa just muista. Oisko ollut Hondan MTF ja joku red jotain..?
Alunperinkin laitoin tuon SAE75W-öljy hieman sillä tarkoituksella, että ei sitä kukaan satkuun laittaisi ku se ei siinä toimi. No okei, ehkä tästä kotipihasta tuonne Etelätullin valoihin eli sen 400 metriä.
Ja jos oikein tarkkoja ollaan niin minusta tuo käyttöohjekirjan määrittämä laatu on varsin yksiselitteinen. Jos auto on viripeli niin sitten ei taida nekään toimia.
-dimebak-
Ja taas on se kumma että lastu ei oo lentänyt vaikka hypoidi 75;t loowassa ja yli puolimillii kilsaa takana....
Miten muka nesteen 75w eroo jostain muista.... eiks se luokitus tuu just niistä viskositeetti ym.senttistokeista ja muista arvoista muillekkin merkeille ?????
jos se neste ois paksumpaa niin ois varmaan 90w tai jotain.......
--------------------------------------------------------------------
2 tonnia vielä lasiin ja vaihdan taas laatikkoon nesteen 75 hypoidit ja koneeseen Mobilin ykköset 5-50 ja ajellaan taas 10 000 km... ilman murheita. kop kop
Miten muka nesteen 75w eroo jostain muista.... eiks se luokitus tuu just niistä viskositeetti ym.senttistokeista ja muista arvoista muillekkin merkeille ?????

2 tonnia vielä lasiin ja vaihdan taas laatikkoon nesteen 75 hypoidit ja koneeseen Mobilin ykköset 5-50 ja ajellaan taas 10 000 km... ilman murheita. kop kop
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Lisättäköön vielä, että 99:n laatikkoremontin jälkeen laatikossa ei ole ollut tippaakaan muuta kuin Nesteen HypoidiMP SAE75W-öljyä. 406tkm on kokonaiskilsat mittarissa eikä laatikko ulise, ei äännä, ei naputa, on ajettu yhtä jaksoisesti useita satoja kilometrejä sekä kesäkuumalla että Lapin v*tun kovissa pakkasissa, ILMAN MITÄÄN ONGELMIA. Ja jos ette usko, että olen autolla ajanut niin eiköhän se aiemmasta ajotyylistä jotain kerro se, että laatikkoremontissa asennettu kytkin oli 42tkm jälkeen käypäisempi lapsen helistimenä kuin kytkimenä.
P.S. Ei oo muuten tullu 99:stä laatikonöljyt ulos. Eikä liion turbostakaan, siinä sentäs oli vanhat stefat ja tiivisteet.
Hy hy, hypoidöljy haisee
Ja kyllä toms olet oikeassa; jos oikein tarkkoja ollaan niin vain öljyn luokituksella on merkitystä. Tästä syystä mainitaan manuskoissa vain viskoseetti ja/tai laatu, ei valmistaja. Se missä ainoastaan suositellaan ankarasti käytettävän saman valmistajan öljyä on silloin, kun lisätään öljyä. Tämä johtuu siitä, että vaikka eri valmistajien öljyt täyttävät samat vaatimukset on öljyjen lisäaineistuksessa käytetyt aineet mitä suuremmalla todennäköisyydellä erit ja vieläpä voivat olla keskenään reagoivat jolloin öljyn ominaisuudet voivat radikaalisti muuttua.toms kirjoitti:Ja taas on se kumma että lastu ei oo lentänyt vaikka hypoidi 75;t loowassa ja yli puolimillii kilsaa takana....
Miten muka nesteen 75w eroo jostain muista.... eiks se luokitus tuu just niistä viskositeetti ym.senttistokeista ja muista arvoista muillekkin merkeille ?????![]()
![]()
![]()
![]()
P.S. Ei oo muuten tullu 99:stä laatikonöljyt ulos. Eikä liion turbostakaan, siinä sentäs oli vanhat stefat ja tiivisteet.
Hy hy, hypoidöljy haisee

-dimebak-
Kumpikaan noista ei ole SAE75, mutta Quaker Staten Super Quadrolube on. Tietääkseni ainoa täällä saatava tuon Nesteen öljyn lisäksi. Ja sitä Quakerin tosiaan käyttävät paljon Ruotsissa kuten joku jo mainitsi, ja kestää juuri lämpöä aivan eri tavalla kuin Hypoid MP. Näkyy spekseissäkin.Sami kirjoitti:Missään käyttöohjekirjassahan ei pyydetä laittamaan nimenomaan nesteen hypoidia joka on huomattavasti ohuempaa kuin vastaavat muut SAE75 öljyt.
Mulla on ollu kaikissa satkuissa 10w30 tai 10w40 mineraaliöljyt ja hyvin on pelannut. Toki kovalla pakkasella voi olla hetken aikaa ajoon lähdettyä vähä kankeempi vaihtaa, mut hyvin on laatikko kestäny. 

Miten saatavuus Suomessa? En meinaa tuohon turboon vaan 99:iin jos joskus alkaa vaihtamaan moottoria jostain satkusta. Tuottaa varmasti paljon enemmän lämpöä laatikossa kuin kaasarikoneella.Tri-Lo kirjoitti:Kumpikaan noista ei ole SAE75, mutta Quaker Staten Super Quadrolube on. Tietääkseni ainoa täällä saatava tuon Nesteen öljyn lisäksi. Ja sitä Quakerin tosiaan käyttävät paljon Ruotsissa kuten joku jo mainitsi, ja kestää juuri lämpöä aivan eri tavalla kuin Hypoid MP. Näkyy spekseissäkin.Sami kirjoitti:Missään käyttöohjekirjassahan ei pyydetä laittamaan nimenomaan nesteen hypoidia joka on huomattavasti ohuempaa kuin vastaavat muut SAE75 öljyt.
Mulla kakkonen on kovalla pakkasella tahmea joka lienee enemmän sääntö kuin poikkeus.AIV kirjoitti:Mulla on ollu kaikissa satkuissa 10w30 tai 10w40 mineraaliöljyt ja hyvin on pelannut. Toki kovalla pakkasella voi olla hetken aikaa ajoon lähdettyä vähä kankeempi vaihtaa, mut hyvin on laatikko kestäny.
-dimebak-
Aika monessa autossa olen törmännyt samaan kakkosen tahmeuteen kylmänä ja oon kans enempi ominaisuuden kuin vian puolella. Kylmänä joutuu vaihtamaan ykköseltä kakkoselle rauhallisemmin.