99:n kaasari
99:n kaasari
Moro! Kaikkien oppaiden mukaan vm. 83 ysiysissä pitäis olla Zenith-Strömbergin valmistama kaasari. Oman ajokkini kaasuttimessa lukee kuitenkin Solex, malli on 175-CD. Onko kellään tietoa, onko kyseessä silti sama laite. Päältä katsoen ainakin näyttää samanlaiselta.
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
Saab 900i8 vm.88
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99:n kaasari
sama kaasutin kyseessä.
saabissa on zenit vaihtunut -84 solex:siin.
saabissa on zenit vaihtunut -84 solex:siin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99:n kaasari
Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
Saab 99 vm.83
Saab 900i8 vm.88
Saab 900i8 vm.88
Re: 99:n kaasari
hommaa enemmin jostain toinen kaasari. rakenneltiin muutama kaasari eikä millään tahtonut mennä säätöihin. oletko tarkistanut kalvot ja lisä ilma suuttimet,usein jumii ohjaa uimurin ilmaa.ojeoja kirjoitti:Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
Re: 99:n kaasari
Sopisiko tämä yhtään tähän topickiin.?
Eli: Mistäköhän etsiä vikaa kun 99:n solexista alkaa muutaman sekunnin käynnin jälkeen vuotaa seulana bensaa ulos ilmeisesti ylivuotoreiästä (kaasuttimen oikealta puolelta ilmanpuhdistimen puolelta katsottuna). Koitin tukkia vuotoa sormella luullen, että reiästä puuttuu jokin ruuvi, ja tämän seurauksena kaasari alkoi vuotaa vastaavasti toiselta puolelta. Kun tukin tuonkin reiän, (yllätys, yllätys!) moottori tukehtui. Neulaventtiili jumissa?
Eli: Mistäköhän etsiä vikaa kun 99:n solexista alkaa muutaman sekunnin käynnin jälkeen vuotaa seulana bensaa ulos ilmeisesti ylivuotoreiästä (kaasuttimen oikealta puolelta ilmanpuhdistimen puolelta katsottuna). Koitin tukkia vuotoa sormella luullen, että reiästä puuttuu jokin ruuvi, ja tämän seurauksena kaasari alkoi vuotaa vastaavasti toiselta puolelta. Kun tukin tuonkin reiän, (yllätys, yllätys!) moottori tukehtui. Neulaventtiili jumissa?
Re: 99:n kaasari
Terve vaan!
Niin eikös se Solex ole lisenssillä valmistettu Zenith-Stromberg. Eli viimeisinä aikoina nimi muuttui, mutta juuri muuta eroa ei taidakkaan olla.
Niin saattaapi hyvinkin olla kohokammion uimuriventtiili jumissa, mutta venttiili saattaa myös olla kulunut, jolloin se ei enää tiivistä kunnolla. Epätodennäköisempää olisi että uimurin/kohon mekanismi olisi jumissa tai että koho vuotaisi.
Bensassakin on seassa kaikenlaista roskaa ja pölyä, joten kaasutinmallisetkin autot kannattaa varustaa kunnon bensansuodattimella.
Niin eikös se Solex ole lisenssillä valmistettu Zenith-Stromberg. Eli viimeisinä aikoina nimi muuttui, mutta juuri muuta eroa ei taidakkaan olla.
Niin saattaapi hyvinkin olla kohokammion uimuriventtiili jumissa, mutta venttiili saattaa myös olla kulunut, jolloin se ei enää tiivistä kunnolla. Epätodennäköisempää olisi että uimurin/kohon mekanismi olisi jumissa tai että koho vuotaisi.
Bensassakin on seassa kaikenlaista roskaa ja pölyä, joten kaasutinmallisetkin autot kannattaa varustaa kunnon bensansuodattimella.
SAAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 99:n kaasari
kohokin voi vuotaa jolloin tulvii yli uimurikammiosta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 99:n kaasari
no kyllä helpompi rassata vanha kuntoon , noista kaikista käy melko hyvin keskenään osat , omaan otin jonkun volvon kaasaristakin osia , ainut mitä kun vaihtelee niin kannattaa kokeilla että se luisti liikkuu sen kansi tötterön kanssa kunnolla...krisu50 kirjoitti:hommaa enemmin jostain toinen kaasari. rakenneltiin muutama kaasari eikä millään tahtonut mennä säätöihin. oletko tarkistanut kalvot ja lisä ilma suuttimet,usein jumii ohjaa uimurin ilmaa.ojeoja kirjoitti:Kiitoksia tiedosta. Sitten vaan korjaussarjaa hankkimaan.
96 vm. 1975