kannen kanavien avartamisesta?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

noita ruotsinpoikien turbosaab virityksiä kun lueskelee, niin melkein jokaisessa on suoritettu jonkin asteista pako/imukanavien avarrusta. nyt kaipais tietoa että mitenkä paljon ja mistä kaikkialta noita kanavia pitäis viilailla? ja onko edellä mainitulla työllä suuri tehollinen muutos? moottorina on t16.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja tema »

S1mppa_ kirjoitti:noita ruotsinpoikien turbosaab virityksiä kun lueskelee, niin melkein jokaisessa on suoritettu jonkin asteista pako/imukanavien avarrusta. nyt kaipais tietoa että mitenkä paljon ja mistä kaikkialta noita kanavia pitäis viilailla? ja onko edellä mainitulla työllä suuri tehollinen muutos? moottorina on t16.
Mikä kone? Paljon tehotavoite, vai haluatko vain harrastella? Jos joku aatamin aikainen B202, niin helpointa tai ainakin halvinta on vaihtaa kansi. Jos asymmetrinen B202 niin ei ainakaan kannata mitään. Haulla löytyy paljon tietoa ainakin kansi konversioista. Oikeaa tietoa porttauksesta ei taida ollenkaan, tai lähinnä se on suuntaa antavaa, tai vinkkiä siitä minne viedä laitettavaksi.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Kaikkein helpointa on ostaa multa 2.1 kansi ja imusarja.
Turbolle öljy lähtökin valmiina.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65226
Saabiton saabisti
#1470
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

koneen mallista ei paljon hajua, mutta vuoden -84 t16. teho tavoite on "paljon" koneeseen olen kerennyt tehdä pakosarjan/putkiston uuden, sekä isompi turbo on jo pellin alla. suunnitelmissa on vain viilailla kone viimesimpään iskuunsa...
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6454
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos kansi on alkuperäinen -84 T16, niin siinä pitäisi olla symmetriset imukanavat, mutta asymmetriset imunokat. Nokkakeppi kannattaa ainakin vaihtaa uudempaan symmetriseen. Tuosta löytyy kuvat: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=16

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ma Helmi 18, 2008 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Kannattaa muuten ostaa se alfamerin uusin nelitahtimoottorin virityskirja. Paljon hyödyllistä tietoa löytyy siitä myöskin kannen avartamisesta :)
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

vuorpe kirjoitti:Kaikkein helpointa on ostaa multa 2.1 kansi ja imusarja.
Turbolle öljy lähtökin valmiina.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65226
Mikäs juttu tää on? Turbon öljynlähtöhän sijaitsee lohkon kyljessä, pääöljykanavassa, ei suinkaan kannessa.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Japso »

tema kirjoitti:
Mikä kone? Paljon tehotavoite, vai haluatko vain harrastella? Jos joku aatamin aikainen B202, niin helpointa tai ainakin halvinta on vaihtaa kansi. Jos asymmetrinen B202 niin ei ainakaan kannata mitään. Haulla löytyy paljon tietoa ainakin kansi konversioista. Oikeaa tietoa porttauksesta ei taida ollenkaan, tai lähinnä se on suuntaa antavaa, tai vinkkiä siitä minne viedä laitettavaksi.
Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L ;).
Corvette C5
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja porttaamattomanakin tiemmä 280/1bar.

Ja tuo -84 kansi on parempi kuin tämä uudempi. :)
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja tema »

No niin pitihän poikien tulla vinoileen :) Ja T8:stakin saa 340hv ;) onko se sitten järkevin lähtökohta on eri asia. 2,1 kannella "helposti" 350hv++ jne.

Jos nyt kuitenkin miettii mitä tekee niin oma mielipide menee jota kuinkin:

1. Vaihda nokat, bolt-on
2. Vaihda 2,1-kansi, bolto-on
3. Vaihda T5- tai T7-kansi, modausta
4. Vie joku (miel. vaihtoehto #3) edellisistä kansipajalle, maksaa mutta virtaa
5. Tee itse kohta neljä ja lopputulos on jotain maan ja taivaan väliltä

http://www.900aero.com/ sieltä Tech-->cylinderhead niin saat jotain käsitystä eri kansien virtaavuudesta.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No ite oon sitä mieltä että ei kannata kantta ihan ekana vaihtaa kun kerta pikkusen isommalla ahtimella ja kuulerilla ottaa 280heppaa nuinkin pienillä ahdoilla. 280 riittänee aika monelle?

Tuohon -84 mottiin vaihtaisin vain uudemmat nokat, nykyaikaisemman ahtimen ja keulalla joku kiina-IC. Koska sitten kun isomman kannen hyötyjä ulosmittaa niin menee jo ruiskukin vaihtoon eikä vaihdelaatikot kestä yhtään jne jne. :)
Aki Peltola #1132
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Japso kirjoitti: Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L ;).
Eli tekee karvan alta neljä sataa parilitraisena?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Suppari kirjoitti:
Japso kirjoitti: Assymmetrisellä kannella kuulema saatu suht rajun porttauksen jälkeen 462hv @ 1.8bar vakioilla B202 kepeillä, tosin alakerta 2,4L ;).
Eli tekee karvan alta neljä sataa parilitraisena?
joo ja yli yheksänsattaa vajaa viislitrasena. Kovia vehkeitä noi saapit
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja tema »

Tosi pehmoilla kansi virtaa enemmän kuin kampuralta irtoaa :) - ahdetussa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: kannen kanavien avartamisesta?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Eski kirjoitti:Jos kansi on alkuperäinen -84 T16, niin siinä pitäisi olla symmetriset imukanavat, mutta asymmetriset imunokat. Nokkakeppi kannattaa ainakin vaihtaa uudempaan symmetriseen. Tuosta löytyy kuvat: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... a&start=16

Eski
löytääkös noita symmetrisiä nokkakeppejä jostain ihan uutena vai pitääkö turvautua käytettyyn? ja nuoko vaihtuu ihan heittämällä?
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Vastaa Viestiin