Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Juup elikkäs nyt olis tullu hankintalistalle tuollainen, kun mukavaan hintaan on myynnissä.
Nyt viisaat suappimiehet(ja naiset?) kertomaan Miten tehoja automaatti saabille noin 100€ budjetilla eli oikeasti ensimmäinen turboauto ja ei ole hajuakaan ahtojen nostamisesta ym, eli kertokaa kaikki mitkä on edukkaita koti"virityksiä" tollaselle vehkeelle, työkalut kyllä pysyy kädessä ja lämmin talli+tahtoa löytyy!
Moottori siis 8v turbo ilman ic:tä ja sen kestolla ei meikäläiselle sillai oo väliä, eli pitää vaan saada mahd. paljon kokemusta vakio turbo koneen kotivirittämisestä!
niin ja tekeekö automaattilaatikolla mitään jos tehoja +5hv vakioon?
Kiitos etukäteen kaikille!
Nyt viisaat suappimiehet(ja naiset?) kertomaan Miten tehoja automaatti saabille noin 100€ budjetilla eli oikeasti ensimmäinen turboauto ja ei ole hajuakaan ahtojen nostamisesta ym, eli kertokaa kaikki mitkä on edukkaita koti"virityksiä" tollaselle vehkeelle, työkalut kyllä pysyy kädessä ja lämmin talli+tahtoa löytyy!
Moottori siis 8v turbo ilman ic:tä ja sen kestolla ei meikäläiselle sillai oo väliä, eli pitää vaan saada mahd. paljon kokemusta vakio turbo koneen kotivirittämisestä!
niin ja tekeekö automaattilaatikolla mitään jos tehoja +5hv vakioon?
Kiitos etukäteen kaikille!
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Näistä virityksistä ja niiden kestämisistä löytyy haku-toiminnalla paljon tavaraa.
Mutta niitä yleisempiä ja edukkaimpia virityksiä lienee:
-APC-boksin modaaminen.
-IC. joko 900 orkkis tai 9000. Riippuu paljonko haluamassa.
-Isompaa DP:tä ja väljämpää putkistoa.
Tuossa k-jetron ruiskussa ei niin mahdottamasti ole potentiaalia eli jos hamuaa yli 200 hv:n tietämille, niin jotain toista moottorin ohjausta yms.
Mutta niitä yleisempiä ja edukkaimpia virityksiä lienee:
-APC-boksin modaaminen.
-IC. joko 900 orkkis tai 9000. Riippuu paljonko haluamassa.
-Isompaa DP:tä ja väljämpää putkistoa.
Tuossa k-jetron ruiskussa ei niin mahdottamasti ole potentiaalia eli jos hamuaa yli 200 hv:n tietämille, niin jotain toista moottorin ohjausta yms.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Ok, tosiaan olen suht uusi näissä foorumeissa eli etsin nyt ensin helpolla kun tuo ad/hd puskee aina päälle noissa haku jutuissa
Eli APC-boksi? miten modata, mikä se on ja mistä löytyy?
IC on tallila nurkissa ja kyllä sellainen on tulossa!
Saakohan noita vakio ahtimen lähdöllä olevia 3" DP:tä jostain ihan ostaakkin? jotain n. 50cm pitkää...
Koko putkisto on tarkoitus muuttaa 3" kun sitäkin sälää löytyy tallista.
Mutta onko mitään muuta keinoa saada "ilmaista" tehoa eli miten ne ahdot nostetaan, kun APC:n mikä onkaan boksin modaaminen
Miten toi automaattilaatikon tehon kestö?
Ja onko vakavaa jos vähän nykii/pätkii kylmänä?
Ja kiitoksia että jaksoit laiskalle vastata
P.S.
Olen oikeasti aikas huono turbokoneiden kanssa(perus idea on kyllä)
eli se ahtojen nosto kiinnostaa paljon!
Eli APC-boksi? miten modata, mikä se on ja mistä löytyy?
IC on tallila nurkissa ja kyllä sellainen on tulossa!
Saakohan noita vakio ahtimen lähdöllä olevia 3" DP:tä jostain ihan ostaakkin? jotain n. 50cm pitkää...
Koko putkisto on tarkoitus muuttaa 3" kun sitäkin sälää löytyy tallista.
Mutta onko mitään muuta keinoa saada "ilmaista" tehoa eli miten ne ahdot nostetaan, kun APC:n mikä onkaan boksin modaaminen
Miten toi automaattilaatikon tehon kestö?
Ja onko vakavaa jos vähän nykii/pätkii kylmänä?
Ja kiitoksia että jaksoit laiskalle vastata
P.S.
Olen oikeasti aikas huono turbokoneiden kanssa(perus idea on kyllä)
eli se ahtojen nosto kiinnostaa paljon!
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
olisi kiva saada nopeasti vastauksia kun viikonloppuna haen tuon ja pitäis laittaa viikossa kaikki muu ;D
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Joku joka tietää voi vahvistaa, mutta oliko ei-IC:tä-koneissa ollenkaan APC:tä? Jossain vissiin oli jossain ei.
Haulla löytyy APC:stä
Jos ei ole APC:tä, tai vaikka olisikin voi ahtoja ohjata mekaanisesti "rajapaineventtiili"llä. Tämä on yksinkertaisempi ja toimivampi tapa, mutta riskimpi kun APC ei suojaa nakutukselta.
Halvat virit on: ahdot ylös, ic keulille, takapönttö läpivirtaavaksi, DP 3". Näillä kuulemma se 200hv k-jetistä.
Automaatti on ilmeisesti kelvoton viritykseen joten päättele sitten itse.
Haulla löytyy APC:stä
Jos ei ole APC:tä, tai vaikka olisikin voi ahtoja ohjata mekaanisesti "rajapaineventtiili"llä. Tämä on yksinkertaisempi ja toimivampi tapa, mutta riskimpi kun APC ei suojaa nakutukselta.
Halvat virit on: ahdot ylös, ic keulille, takapönttö läpivirtaavaksi, DP 3". Näillä kuulemma se 200hv k-jetistä.
Automaatti on ilmeisesti kelvoton viritykseen joten päättele sitten itse.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Jos vasta viikonloppuna tuon haet, niin kokeile ensin millainen se on ajaa naturellina (jollei ole jo aikaisemmin räpelletty). Ja tutustu sen ominaisuuksiin, se on hieno peli.
Ei siitä välttämättä virittämällä parempaa autoa saa, kenties pikemminkin päinvastoin.
Ei siitä välttämättä virittämällä parempaa autoa saa, kenties pikemminkin päinvastoin.
IC tuli 8-venttiilisiin vakioksi vasta 1986-malliin ja APC tuli 1982 kieppeillä, joten kyllä on APC-autoja ilman IC:tä tehty. Sitten kun aloittaja ehtii ja viitsii tutustua autoonsa sen verran että tietää esim. vuosimallin, niin senkin voi täällä ilmoittaa.tema kirjoitti:Joku joka tietää voi vahvistaa, mutta oliko ei-IC:tä-koneissa ollenkaan APC:tä? Jossain vissiin oli jossain ei.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Juu ehdinpä hyvinkin, eli vm on 86(vanhalla koneella) ja ajettu 230t/km
kyllähän se varmasti hieno auto olisi ilman härpäkkeitäkin, mutta on kyllä jo päätetty kyseisen auton kohtalo
Mutta edelleenkin, miten niitä ahtoja nostetaan ja APC:tä rukataan ja mistä löytyy?
kyllähän se varmasti hieno auto olisi ilman härpäkkeitäkin, mutta on kyllä jo päätetty kyseisen auton kohtalo
Mutta edelleenkin, miten niitä ahtoja nostetaan ja APC:tä rukataan ja mistä löytyy?
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
No jos ei jaksa googlea käyttää tai vanhoja viestejä selailla niin jaksaako edes lukea jos joku tähän ohjeet kirjoittaa? Tuolla voisi olla kaikenlaista pikku vinkkiä: http://www.900aero.com/
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Ei sais kettuilla, mutta jos annetaan suorat hakusanat alkuun pääsemiseksi ja seuraavassa postauksessa kysellään samoja asioita mihin edellisessä vastattiin, niin mä en ainakaan jaksa auttaa. Lukea pitäis jaksaa ja jopa hiukan ajatella, muutoin voi olla heikko usko koko projektiin ennen kuin se on edes alkanut. Ja tämä nyt ihan vinkkinä jos kaikkea ei yllättäen tuodakaan valmiina pöytään.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
No olenhan nyt googlella kattonu ja jopa etsi ohjelmaa, mutta tuntuu vaan että joka keskustelussa olis samat aiheet eli mitä tehdä ei kuinka tehdä ja olen oikeasti aivan uusi näillä foorumeilla niin tosiaan mallimerkinnät ym vähän hakusessa...
Pahoitteluni jos joku on syvästi ottanut laiskuuteni itseensä.
Ja kaikki topicit mitä kattonu on lähtenyt järkevästi kunnes lähtee taas tää normaali mielipidekamppailu ym yleinen vittuilu!
Ajattelin vaan jos jollain olisi todella tylsää ja jaksaisi kaksi vinkkiä mulle kirjoittaa eli kuinka apc boksia modataan ja silläkö niitä ahtoja nostetaan?
Ja älkää nyt vaan laittako tähän perään mitään muuta kun kysymyksiä tai ohjeita jos saan pyytää?
Voin myös tarvittaessa maksaa apc boksin modaamisesta sen taitavalle!
Pahoitteluni jos joku on syvästi ottanut laiskuuteni itseensä.
Ja kaikki topicit mitä kattonu on lähtenyt järkevästi kunnes lähtee taas tää normaali mielipidekamppailu ym yleinen vittuilu!
Ajattelin vaan jos jollain olisi todella tylsää ja jaksaisi kaksi vinkkiä mulle kirjoittaa eli kuinka apc boksia modataan ja silläkö niitä ahtoja nostetaan?
Ja älkää nyt vaan laittako tähän perään mitään muuta kun kysymyksiä tai ohjeita jos saan pyytää?
Voin myös tarvittaessa maksaa apc boksin modaamisesta sen taitavalle!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Vaihdelaatikkoa ei tapa niinkään tehot kuin vääntö. OG900:n automaattina on Borg Warner 37 (=BW37). Siinä ei ole lock-on toimintoa, vaan momenninmuunnin luistaa myös suurimmalla vaihteella. Vapaastihengittävän muunnin alkaa luistamaan jatkuvasti väännön noustessa yli 200 Nm. Tästä seuraa mm. lämpöongelmia. Turbon muunnin on hieman jyrkempi, mutta ei paljoa. Jotakin automaattilaatikon väännönkestosta kertoo, ettei Euroopan markkinoilla 16-venttiilistä täyspaineturboa saanut automaattilaatikolla - vääntöähän siinä on 255 Nm. Amerikassa automaatti on must ja siellä niitä on nähty varsinkin avomalleissa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
kiitoksia vastauksesta!!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Tuohon APC-modiin (jos vain ko. boksi autosta löytyy):
(aikaisemminkin mainittu) http://www.900aero.com -> Tech -> APC modifying
Muutenkin tuo ym. on ihan käyttökelpoinen saitti, olettaen että lontoo luonnistuu.
Jotain löytyy myös http://www.saabismionsairaus.net ja sieltä "Tietopankki"...
(aikaisemminkin mainittu) http://www.900aero.com -> Tech -> APC modifying
Muutenkin tuo ym. on ihan käyttökelpoinen saitti, olettaen että lontoo luonnistuu.
Jotain löytyy myös http://www.saabismionsairaus.net ja sieltä "Tietopankki"...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Höpön löpön, M92 alkaen sai täyspaineturboa automaattina myös Suomeen. Allekirjoittanut omistaa sellaisenPekka Valtanen kirjoitti: Jotakin automaattilaatikon väännönkestosta kertoo, ettei Euroopan markkinoilla 16-venttiilistä täyspaineturboa saanut automaattilaatikolla - vääntöähän siinä on 255 Nm. Amerikassa automaatti on must ja siellä niitä on nähty varsinkin avomalleissa.
t. Joni
96 -75
99 ems -73 (MR)
99 turbo (OE)
900 CD (KA)
900 turbo -92
900 turbo A -92
jne...
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Itselläni oli aikanaan -84 900 T8A. Mukava auto, ja siinä oli juuri tuota APC-boksia "säädelty". Kyllähän se mukavasti otti paineita, ajoittain päästiin ihan punaisellekin mutta täyskaasua kone ei kestänyt, vaan paineenrajoitin pisti paineet poikki. Tällöin piti olla suhteellisen tarkkana esim. ohitettaessa, että ei vain hieronut poljinta lattiaan koska tällöin saattoi kiihtyvyys "hiukan" hidastua. Jos auto olisi edelleen käytössä, niin lisäisin siihen välijäähdyttimen, ihan vaikka sen 900:en oma pienen ja säätäisin APC-boksin normaaliksi. Käytettävyys kärsi ja kieltämättä kun kyseessä on vanha moottori ja automaattilaatikko, ne varmasti kuluivat lisää.
Auto oli mukava ajaa, mutta kieltämättä vaihteita olisi pitänyt olla se yksi lisää. Ainakin omassa yksilössä alkoivat moottorin lämmöt nousemaan pikkuhiljaa, kun yritti ajella yli 120 km/h. Lisäksi automaatti olisi varmasti kaivannut tarkastelua, 3. vaihde meni päälle vain n. 70 km/h vauhdissa, joka oli tylsää kun piti körötellä 2. vaihteella 60-alueella. Kaupungissa automaatti oli melkein ehdoton, maantiellä se normaali 5-vaihteinen oli käytännöllisempi.
Kuten ylläolevissa, suosittelen myös ajelemaan autoa ensin sellaisenaan, ja jos tarmoa löytyy, huoltamaan ensin jarrut ja vaihtamaan alustaan kumipuslat.
Auto oli mukava ajaa, mutta kieltämättä vaihteita olisi pitänyt olla se yksi lisää. Ainakin omassa yksilössä alkoivat moottorin lämmöt nousemaan pikkuhiljaa, kun yritti ajella yli 120 km/h. Lisäksi automaatti olisi varmasti kaivannut tarkastelua, 3. vaihde meni päälle vain n. 70 km/h vauhdissa, joka oli tylsää kun piti körötellä 2. vaihteella 60-alueella. Kaupungissa automaatti oli melkein ehdoton, maantiellä se normaali 5-vaihteinen oli käytännöllisempi.
Kuten ylläolevissa, suosittelen myös ajelemaan autoa ensin sellaisenaan, ja jos tarmoa löytyy, huoltamaan ensin jarrut ja vaihtamaan alustaan kumipuslat.