Poika täyttää 18, OG vai NG?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saunaaja
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 10:16

Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Saunaaja »

Minulla on -87 900i ja vaikka olenkin todella tyytyväinen olen harkinnut pojalle vähän tuoreempaa, sillä kun ei ole juuri ruuvauskokemusta (eikä itsellä aikaa). Kysymys on siis olisiko se lopunajan OG vai joku -94-99, siis NG. Kysymys alan miehille, to be or not to be? Ja malli- ja muita suosituksia?

saunaaja-Antti
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja venakko »

Meinaatko, että uudempaa ei tarvitsisi korjata niin paljon vai että uudempaa ei voi korjata itse kun sanot, ettei pojalla ole ruuvauskokemusta? Sanoisin, että OG:t helppoja korjata, vaikka ei kokemusta olisikaan ja osien hinnat ovat suopeita. Jos pätäkkää riittää niin silloin itse laittaisin NG:n. Asia vain on niin, että uudemmat ovat kalliimpia korjata. Itse laittaisin varmaan og 900 16v, hyväkorisen.
make_saab
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 17:43
Paikkakunta: Tampere/Kangasala

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja make_saab »

OG:ssä kestää ainakin noi puskurit harjotella sitä ajoo.. eikös NG:n vastaavat ole suht ohkaista muovia vai onko mulla ihan väärä mielikuva ? :roll:
Meitin 900 on kestäny vallan mainiosti vaimokkeen päivittäisenä kauppakassina vaikka sillon tällöin törmäileekin seiniin ym. esteisiin :lol:
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

16v og vaparina, parempaa saa hakea.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

-97 NG (lastentaudit hoidettu) tai alkupään 9-3 vapari varmaan huolettomimmat vaihtoehdot jos sopivat budjettiin, varmaan luokkaa ~5k€ pitäisi löytyä ihan OK.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jos ulkonäöllä ei ole väliä niin og, mut jos haluaa "uudemman" näköstä, niin ng.

ng- malleissa on paremmat varusteet useimmiten.

og:n tekniikka "vanhaa" ja yksinkertaisempaa...


nyt valitsisin ng900 ulkonäkösyistä.

itse kyllä olin riemuissani päästellessä -84 900 GL ensiautona :D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oogeekin on aika huoleton. Pikkuvaivojahan tuossa on ollut mutta eipä ne ajamista estänyt. Mitä nyt bensapumppu levisi kuntosalin pihaan :P Varmasti etsimällä löytyy helmiä eikä ne monestikaan muuta kaipaa aluksi kuin kunnon pesun päältä, sisältä ja moottoritilasta. Ehkä sitten vähän jousta, iskaria, jarrulevyä ja palaa mutta ne nyt ei isoa laskua tee. Käyttöarvoahan og:ssa on aina rutkasti enemmän kuin rahallista arvoa.

Tosin eipä nuo ängeetgään mitään pahan näköisiä ole. Isällä on ng käyttöautona ja mitä tuossa olen silmämääräisesti katsonut niin hienon näköinen se tuollainenkin olisi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja dq »

Oletko kysynyt pojan mielipidettä asiasta? :lol: Saa luultavasti meinaan kuulla loputtomasti kuittailua kun tuon ikäisellä nuorella miehellä on OG-Saab, itselläkin ois varmaan tehnyt tiukkaa ellen olisi jo tuossa vaiheessa ollut tällainen pussihousu-Saabisti. :mrgreen:

My two cents, hyväkuntoisen OG900 S:än kun löytää niin sillä pärjää varmaan pitkälle.
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Kyllä minusta vasta ajokortin saatuaan auto saa olla vanhempi ja "vaatimattomampi" jolloin jokin viimeisistä OG900 vuosimalleista voisi olla passeli laitos, miksei vanhempikin. Silloin on ihan sama mitä mieltä muut ovat. Ne jotka irvailevat OG:sta eivät varmaankaan ole itsekään omalla työllä ansaitulla rahalla maksetulla autolla liikenteessä...

Jotenkin pelottaa ajatus että nuoret vasta kortin saaneet oppivat ajamaan vain uusilla autoilla ja sitten kun omaa ensimmäistä ollaan ostamassa niin meno on mitä on. Tämä siis olettamuksella että 18 vuotta täyttävä ei heti ole itse ostamassa 2000-luvun autoa (vai onko se aika niin muuttunut, näin ei ollut ainakaan silloin kun itse ensimmäisiä autokauppoja tein...). Sopivan OG:n kun löytää niin raha ja vastine kohtaa aika mukavasti ilman että mahdollisen vahingon sattuessa menetykset olisivat kovin julmia.

Ilman talouspohdintoja yms. ostaisin itsekin jälkikasvulle miettimättä jonkin viimeisien vuosimallien NG:stä monestakin syystä mutta ne syyt tahtovat olla sellaisia että niitä arvostaa vasta sitten kun niihin ei ole heti alusta-alkaen tottunut.

Tämä oli taas vain tällaista pohdiskelua pikkutunneilla... ei niin vakavasti otettavaa mutta ei paljon muutakaan.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itse kun täytin 18 ja ajokortin käteeni sain, oli vanhemmillani kaksi autoa. NG ja hieman ruuvattu og, kumpikin Turboja. Pientä ajokokemusta tuon og:n käyttäytymisestä oli tuolloin, mutta totesin isälleni, että en kovin mielelläni sen kanssa liikenteeseen lähtisi. Näin sain siis käyttää lähes vapaasti tuota NG:tä.
Kesällä sitten kun oli tuo isän og käytössä niin tulihan sitä hieman muotoiltua. Enkä sen jälkeen myöskään kauheasti sen rattiin halunnut. Nyt, 3 vuotta myöhemmin on jopa oma auto alla. Saab 900 Turbo -85.

Kumpikin sopii kyllä varmasti ihan hyvin ensimmäiseksi autoksi omasta mielestäni. Itsellä tosin ei ole kokemusta loppupään og:ista, joissa olisi mahdollisesti myös ABS:t. Melkeinpä sanoisin tuon olevan jopa makuasia.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Tällä palstalla OG saa varmaan enemmän enemmän ääniä! :D

Itse huomasin vähän kantapään kautta, että kyllä ne on ne kilometrit mitkä loppujen lopuksi ratkaisevat. OG900 on ihan OK mutta itse etsisin sellaisen yksilön, jolla on ajettu alle 200tkm, jolla on huoltohistoria, ja jolla ei ole ollut liikaa omistajia (ns. kiertopalkinto). Kyllä sen huomaa onko autoa pidetty hyvin. Hintapyynnöt tällaisille liikkuvat 1.500-2.000€ välillä. Kannattaa maksaa hieman enemmän ostovaiheessa kuin sitten joutua korjauttamaan.

Ostohinnaltaan OG:t ovat edullisia (ellei jopa halpoja), turvallisia, lämpimiä, ja osia löytyy yllin kyllin, niin Motonetistä kuin romuttamoiltakin. Miinuspuolella polttoaineenkulutus on korkeahko sisätiloihin verrattuna, mutta vastineeksi saa rautaa ympärillensä = edullinen henkivakuutus, sanoisin. Statusarvoltaan (ja ehkä tyttöjen mielestä?) vanha OG tietysti häviää NG:lle, mutta mielestäni OG on huomattavasti personaalisemman näköinen, ja taatusti aito Saab - ei mikään Opel! 3-ovinen saattaisi olla paras malli nuoren miehen makuun. Mutta veikkaampa, että jos mieheltä itse kysytään, hän ottaisi mielummin NG:n (näin ainakin 18-v. "Jeltsin" ottaisi!) :D

OG:hen tuli paremmin synkronoitu vaihdelaatikko vm.-91 alkaen sekä leveämmät (9000:sen) penkit, ja kaikki moottorit olivat tuolloin jo 16-venttiilisiä, joiden ja pitäisi olla luotettavia.

Yksi lisä-ääni OG:n puolesta! 8) :saab:
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse ainakin tuhosin parin ekan ajokorttivuoden aikana isältä perimäni 60% vakuutusbonuksia, mikä tarkoitti samalla myös sitä että omistamani autot koki kovia. lohduttavaa oli se, että omistamani autot oli halvimpia mahdollisia, joten taloudelliset menetykset rajoittuivat pääasiassa vakuutusmaksujen nousuun, ja kasko-vakuutustahan en edes maksanut.

eli voithan miettiä myöskin sitä kumpi sattuu enemmän kun poika tulee kertomaan että nyt se auto on katollaan tuolla ojassa. ja vaikkei olisikaan katollaan ojassa, onhan se jotenkin huolettomampaa jos eka auto on edullinen "harjoituskappale".

sitäpaitsi ei ole yhtään haitallista se, jos poikasi joutuu olosuhteiden pakosta (esim jättää tielle tms.) opettelemaan jotain huoltotoimenpiteitä autolle, ja vanhemmalle autolle ne on yleensä yksinkertaisempia :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

lucaf kirjoitti:itse ainakin tuhosin parin ekan ajokorttivuoden aikana isältä perimäni 60% vakuutusbonuksia, mikä tarkoitti samalla myös sitä että omistamani autot koki kovia.
Kuten Lucan kertomasta tuleekin esille, saa ensimmäistä vuottaan autoileva henkisesti valmistautua oppirahojen maksamiseen. Useimmiten selvitään materiaalisilla vahingoilla, mutta joskus mällit käyvät terveydenkin päälle. NG:ssä on parempi turvavarustelu.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kun tässä on joutunut pohtimaan samaa juttua (poika vasta täytti 17) niin ehdottomasti ng. Taitaa olla pikkasen kolariturvallisempi, eroahan suunnitelussa on melkoisen monta vuotta. Poika mielii turboa, mä vaparia, kuitenkin tulee samanlainen reikäpääkuski kun isästään.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Poika täyttää 18, OG vai NG?

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Onko maailma muuttumassa?
Ennen tuntui että nuoret eivät koske Saabiin kuin viiden metrin kepillä.Itse olin vielä vuosi sitten pajaohjaajana Nuorisotoimen autopajalla.Silloin pojilla piti olla Sierraa,Omegaa tai Bemaria,siis takavetoisia.Sittemmin on jo parikin isää puoliväkisin yrittäneet ostaa mun -88 2-ovista OG:täni pojilleen.Kuulemma Saabi pitää olla ja musta olis hyvä värikin.En luopunut omastani,mutta kerroin mistä kannattaa etsiä :) :)
Pelle
9000CS 2.0t -97
Vastaa Viestiin