Matkamittariongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
torautia
"Kaasari"

Matkamittariongelmia

Viesti Kirjoittaja torautia »

Autoni matkamittari toimii aina välillä, mutta nopeusmittari on ok. Mikä voisi olla vikana? Paljonko täysin uusi mittari maksaa? Onko mittarin vaihtaminen itse hankala homma? :?:

Onko ohjaustehostimessa vikaa, jos ajaessa kuuluu sihinää joka kerta kun kääntää rattia, ja välillä kuuluu naksahduksia? Tehostimen nestemäärä on kuitenkin ok, eikä ohjaus ole raskas. Paljonko uusi tehostin maksaa?

Onko normaalia että kaasari säksättää noin 10-20min käynnistyksen jälkeen ennen kuin lämpenee? Ryyppyä olen mielestäni antanut kuitenkin ihan kunnolla, 5min.

Kaverini väittää, että jakopäänketjussa on muovinen kiristin, joka kannattaisi vaihtaa, kun autollani on ajettu jo 240tkm. Pitääkö tämä paikkaansa?

Onko 900:een olemassa korjausopasta, ja jos on niin missä?
Turbo900
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Alfamer myy kohtuuhyvää korjauskirjaa og:hen.
Hinta pyörii 25e:n nurkilla ja pitäs löytyä esim.säästökuopista, kirjakaupoista ja vastaavista.
Mertmi
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ohjaustehostin ei tehosta, niin silloin olisin huolissani. Taitaa olla tuo suhahtelu ihan normaalia. Näin ainakin olen itselleni antanut uskotella. Kesärenkailla kuulostais suhisevan enemmän kuin talvirenkailla. Ilmeisesti tekee kovemmin töitä.

Nopeusmittarista on haljennut hammaspyörä. Sitä voi yrittää korjata liimaamalla, tai vaihdat koko mittarin. Itse leikkasin ohuet siivut alipaineletkua, joille hammaspyörästä löytyi sopivat paksunnokset ja se pysyy koossa (ainakin vuoden toiminut jo).

Vistema Oy http://www.vistema.fi korjaa vanhoja mittareita ja on tietysti varma valinta, mutta yleensä mittarin rikkouduttua vaihdetaan tilalle käytetty mittari jostain purkuautosta. Kokonaiset mittaristot maksaa alkaen 50e purkaamoilla (irrallaan tuskin myydään). Joltain klubilaiselta voisit saada sellaisen varmasti halvemmalla.

Muista huomioida mittarin alareunassa VDO merkin alla oleva mahdollinen välityssuhde (esim. W=0,64). Voi sen korvata eri numeroisella tai sellaisella jossa numeroa ei ole, mutta silloin mittari ei enää näytä oikein.

Tässä vielä liitteenä sähköpostiviesti, jonka taannoin vastaanotin Vistemalta:

"Kyllä huollamme ja kalibroimme Saabien mittareita, mutta tarvitsisimme
lisätietoja autosta, jotta osaisin kertoa onko meillä ko. malliin
vaihtomittaria. Eli kerro autosi vuosimalli, tarkka malli ja/tai
mittaritaulussa mahdollisesti lukeva w-arvo(todennäköisesti w=0,640).
Korjauskustannukset mittarille ovat yleensä noin 70-100 € ja vaihtomittarin
hinta on 100 € (+ kilometrien asetus 10 €). Korjaukseen auto olisi tuotava
meille noin 3-4 tunniksi (aika varattava etukäteen ja noin viikko ennen
korjausta) ja vaihtomittarin saat tilausta seuraavaksi päiväksi.

Vistema Oy / Asiakaspalvelu"
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
petteri75
"Hölösuu"

900T16 -90 /128e

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Auto kävi eilen ko. paikassa mittarinkorjauksessa. Mittariston purku, mittarin korjaus (matkamittari), uusi neula ja pari polttimoa kustansi 128e. Mikään ei ole ilmaista, mutta Laakkosella uusi mittari olisi ollut 537e ja nyt säästyi jälleen kerran kojelaudan purkamiselta itse.. :roll:
Vastaa Viestiin