Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hjalmar
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 06, 2006 17:27

Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja hjalmar »

Bensapumpun rele kärähti ja uutta hommaamassa. Ongelma nyt seuraavanlainen:

Autossani ollut (kärähtänyt) pitkään palvellut rele on erilainen, kuin mitä merkkikorjaamon mukaan 8-venttiiliseen ruiskuun kuuluu. Relen siis pitäisi olla 5-napainen (kyljessä numerot 89 83 95 ja 95 50 948). Autossani ollut rele taas on 6-napainen (kyljessä numerot 89 83 57 ja 95 12 849). On ilmeisesti 16V:n rele?

Relet ovat sika kalliita. Saisin romikselta samanlaisen 6-napaisen kuin se kärähtänyt, mutta mietin, että pitäisikö kuitenkin laittaa se 5-napainen alkuperäinen.

Onko siis ihan sama kumman laitan? Voiko ratkaisuni vahingoittaa bensapumppua?

Suuri kiitos jos joku tietää. Pitäisi saada perheen edustusauto liikkeelle. =)[i][/i]

Jarkko
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja jus »

hjalmar kirjoitti:Relen siis pitäisi olla 5-napainen (kyljessä numerot 89 83 95 ja 95 50 948). Autossani ollut rele taas on 6-napainen (kyljessä numerot 89 83 57 ja 95 12 849). On ilmeisesti 16V:n rele?
-849 on varaosaluettelon mukaan 8V-turbon rele. Muuten ~samanlainen kuin ruiskumallin -948, mutta sisältää kierrosrajoittimen 6000 r/min. Kirjan mukaan tämän takia releessä olisi yksi napa enemmän, mutta kun ylimääräinen napa näyttää olevan johdotettu starttiherätteeseen, johto ei kyllä tunnu liittyvän kierroslukurajoittimeen.

http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg
Voiko ratkaisuni vahingoittaa bensapumppua?
Ei, kumpikin rele antaa bensapumpulle samanlaista sähköä.

Laita sellainen rele joka sopii autossa olevaan relekantaan...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

sit vielä rikka rokkaan. Ainaskin vuodesta -78 lähtien ja -87 asti siihen releelle tulee puolan miinukselta se moottorin kierrostieto ja viimeisimmissä malleissa (-86..-87?) siellä on (porsiva)pulssivahvistin vielä välissä. -88 lähtien on sitten relettä, joka saa suoraan tiedon sytkäpääteasteelta. Tuo starttinasta on kait tullut -89 tai -90? Kai sillä halutaan varmistaa että pumppu lähtee pyörimään heti starttimoottorin pyörähtäessä. En tiedä.

Senverta vielä, että tuo ns. vanhempi -87 asti ollut rele ei tietenkään toimi uudemmissa. Päinvastoin en ole kokeillut. Jos kuitenkin satuit saamaan ton vanhemman releen, niin auton kytkennän voi muuttaa itekin. Ottaa pois siitä pulssi pinnistä sen nykyisen johdon ja vetää puolan miinusnavalta johdon releen pulssiliitäntään ja kappas rupee vanhempikin rele toimimaan uudemmassa autossa...

ps. nämä monimutkaisemmat bensareleet kuuluu 8-venttiilisiin. 16-venttiilisessä on käsittääkseni ihan tavallinen autorele bensareleenä ja sitä ohjataan ruiskuboksista käsin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:Senverta vielä, että tuo ns. vanhempi -87 asti ollut rele ei tietenkään toimi uudemmissa. Päinvastoin en ole kokeillut.
Minulla on tuollainen 948-rele, joka oli 86-satkussa pulssivahvistimen kaverina. Olen käyttänyt sitä ilman pulssivahvistinta suoraan puolaan kytkettynä yhden vuoden ja pääteasteeseen kytkettynä kolmen vuoden ajan, ei mitään ongelmia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Senverta vielä, että tuo ns. vanhempi -87 asti ollut rele ei tietenkään toimi uudemmissa. Päinvastoin en ole kokeillut.
Minulla on tuollainen 948-rele, joka oli 86-satkussa pulssivahvistimen kaverina. Olen käyttänyt sitä ilman pulssivahvistinta suoraan puolaan kytkettynä yhden vuoden ja pääteasteeseen kytkettynä kolmen vuoden ajan, ei mitään ongelmia.
Joo. Toimii noin. Miullakin taitaa olla 99:ssä tällähetkellä joku -86:n rele ja ohjaus on vedetty puolan miinukselta. Tuolla tekstillä, jonka siteerasit tarkoitan sitä, että jos laitat ton -87 releen -88:iin. Niin kone ei käy ilman auton oman sähkökytkennän muutosta. -88:n Kytkennässä releen signaalipinniin tulee johto suoraan pääteasteen pinnistä, ei puolan miinuksesta. (Samasta pääteasteen pinnistä, johon tuo signaalivahvistin on kytketty niissä "välimalleissa".)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Itsellä oli tuossa 900i 8 venasessa vuosimalli 88, tuo 89 83 95 ja 95 50 948 bensapumpun releenä, ja sain klubilta hankittua uuden rikkoutuneen tilalle, rele oli juuri tuo viisinapainen.
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Nyt olisi kiiruskysymys:

Elikäs, rele toimii 8v turbossa vähän huononlaisesti. Pitää joskus kopistella, jotta starttaa.

Alkuperäsen releen numero on 89 83 57 / 95 12 84(ja helisee...)

Löytyy vastaava, jossa 89 63 85 / 85 79 484. Navoiltaan ovat releet samanmoisia, "uusi" vain ilmeisesti vaparisatkusta.

Toimiiko tuo "uusi" rele, tahi onko siitä mitään haittaa jos turbosatkuun lykkää?

Toisekseen, voiko huono rele aiheuttaa nykimistä/pätkimistä (etenkin pienissä nopeuksissa, pienillä vaihteilla), ja persiillään olevia päästölukuja (korkea HC, ja O2).

Osaisikohan joku nohevasti neuvoa huomiseen aamupäivään mennessä? :wink:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonppa kirjoitti:Löytyy vastaava, jossa 89 63 85 / 85 79 484. Navoiltaan ovat releet samanmoisia, "uusi" vain ilmeisesti vaparisatkusta.
Vanhan turbosatkun rele tuo on (82 - 86). Saattaa toimia.
http://www.thesaabsite.com/shop/search. ... 4&myCat1=z
Toisekseen, voiko huono rele aiheuttaa nykimistä/pätkimistä (etenkin pienissä nopeuksissa, pienillä vaihteilla), ja persiillään olevia päästölukuja (korkea HC, ja O2).
Huono rele voi aiheuttaa pätkimistä ja bensapuutetta, en tiedä voiko bensanpuutteesta johtua huonon palamisen kautta korkea HC.

Huonon releen mahdollisesti aiheuttamat ongelmat voi helposti poissulkea laittamalla selvittelyn ajaksi releen tilalle hyppylangan. Eipä käyntiongelmat sitten ainakaan johdu mahdollisesti vääränlaisesta bensapumpun releestä ja edelleen pätkivästä bensapumpusta.

Onko tässä edelleenkin kyse Paten ongelmista? Joko on suuttimien putket vaihdettu?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 95#p462595
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Jus, kiitokset jälleen avusta! Kysehän tosiaan on edelleen Patesta. Yli vuoteen en ole ehtinyt autolle mitään tekemään, kun en ole ollut oikein samoilla seutuvilla. Mutta jälleen on Paten kohtalo tullut ajankohtaiseksi. :P

Suuttimien putkia ei ole vaihdettu, elleivät korjaamolla sitä kokeilleet. Auto kun majaili sielläkin tovin vian paikannuksessa - tuloksetta.

Tuota hyppylankasysteemiä pitääkin koittaa! Olisiko jossain rautalangasta vielä väännetty, kuinka tuo hyppylankaviritys käytännössä toteutetaan?

edit:
Kokeile ohittaa bensapumpun rele, eli laittaa hyppylanka tiettyjen nastojen väliin. En vain kuollaksenikaan muista, mitkä.. Tämä saa bensapumpun pyörimään jatkuvasti, jolloin moottorin pitäisi saada tietenkin bensaa jatkuvasti.

Releen navat 30 ja 87.
Eli lyönkö vain rauta/kuparilankaa noiden nastojen väliin ja sitten koelenkille? :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pätkä sähköjohtoa tai rautalankaa ajaa asian kunhan vain virta kulkee.
Viimeksi muokannut antti.hakamaa, Ke Kesä 04, 2008 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Kiitokset vinkistä - pitääpäs testata tuota pikimiten :D
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Uppista keikkaa:

hyppylangalla pelittää suhte hyvin, vua käykös turbosatkuun iivarin bensapumpun rele? Ainakin noin ensiapuna?

Vaan nykii tasakaasulla edelleen. Kaasua painettaessa reippaammin pukkaa pakoputkesta suht tummaa savua. Liekö bensan seassa kökköä, vaiko merkki jostain muusta? Kone käy tasaisesti, mutta putken päästä kuunneltuna putpauttaa aina muutaman sekunnin välein - onko merkki mistään?

Aikoinaan vanhassa ladassa oli nykimis/hyytymisvikaa, joka paikallistettiin katin jälkeen putkeen ja takapöntön jatkuvaan tukkeutumiseen. Voisko moinen aiheuttaa nykimistä pintakaasulla pienissä nopeuksissa, sekä sekaisin olevia päästöarvoja?

Edelleen tosin veikkaan sitä k-jettiä.. mutta mistäpä moinen koitettavaksi ja tekijämies asentajaksi näillä raukoilla rajoilla. :(
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käypi se iivarin rele turbosatkuun, ja samalla jää kierrosrajoitinkin pois.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Entäs jos vapari 8v koneeseen haluaa kierroslukurajoittajan?Otetaan tietty turbon rele mutta mihin se ylimääräinen nasta kytketään jotta saadaan se rajoittaja pelittämään?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Millainen BENSAPUMPUN RELE 900i 8ventt. -89:een (kiirus!)?

Viesti Kirjoittaja jus »

tomaatti kirjoitti:mihin se ylimääräinen nasta kytketään jotta saadaan se rajoittaja pelittämään?
Jossain turbomalleissa tulee starttiheräte bensapumpun releelle.
http://townsendimports.com/Web/electric ... 052-55.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin