happi arvo liian korkea

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

happi arvo liian korkea

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

auto on 900i 16v -89 ei katalyssaattoria
Elikkä happi arvo pakokaasussa on 4-5 eli aika korkea. olen yrittänyt selvittää imupuolelta vuotoa mutta selvää vuotoa en ole löytänyt.
uusin:
alipaine letkut, alipaineliittimien tiiviste holkit ja ilmamasssamittarin.
mutta apua ei suuremmin kyseiseen vikaan ei ollut.
pakoputki on lähes uusi ja se ei vuoda.

:? :? :? :? :?
olen käynyt kaikki alipaine liitokset eikä näissä havaittua vikaa. lämmityslaitteen alipainevaraajan päällä olevassa liittimessä jonka sisällä venttiili on pienivuoto onko korjattavissa?
onko EGR-venttiiliin lämpökompensaattori ja alipainekello minkä hintaiset alkuperäis osina?
:) :) :) :) :)
palstaa on ollut kiinnostavaa seurata ja sen kautta olen saanut paljon hyödyllistä tietoa.
hyvää kesää kaikille
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos arvot muuten on oikealla suunnalla, niin itse tutkisin ensin pakoputken kunnon. Eli jos pakoputkessa on sopivasti reikä, se vetää ilmaa pakokaasun joukkoon ja happiarvo nousee. (tällä tavalla kuulemma joissakin jenkkiautoissa on ratkaistu päästöarvo-ongelmiakin ihan tehtaan puolesta, että pumpataan lain sallimissa määrin happea pakoputkeen, niin muut arvot laimenee.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pakoputki tutkittu ja havaittavaa vuotoa ei löytynyt, mutta egr-venttiilin lämpökompensaattori vuotaa tarkoitus olisi huomennna käydä romiksella katsomassa sellaista 91-vuoden 900i-16v:sestä onko samanlainen egr-kun on lucas-ruiskutus. jos ei ole täytyy varmaan hommata ihan uusi. onko tietoa kuinka arvokas osa on saabilla?
:? :? :? :? :? :?
toinen kysymys olisi onko 90:n saatavilla tarvikkeena moottorin kannakekumeja motonet ei ainakaan tuntenut?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

antti.hakamaa kirjoitti:pakoputki tutkittu ja havaittavaa vuotoa ei löytynyt, mutta egr-venttiilin lämpökompensaattori vuotaa tarkoitus olisi huomennna käydä romiksella katsomassa sellaista 91-vuoden 900i-16v:sestä onko samanlainen egr-kun on lucas-ruiskutus. jos ei ole täytyy varmaan hommata ihan uusi. onko tietoa kuinka arvokas osa on saabilla?
Minä tulppaisin vaan koko egr:n, ei pitäisi ainakaan päästöjen puolesta haitata. Tuskimpa kukaan katsarikaan jaksaa moisesta ropista vaikka ilmeisesti kyseisen "saastelaitteen" pitäisi teoriassa olla toiminnassa.

Esa
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

antti.hakamaa kirjoitti:toinen kysymys olisi onko 90:n saatavilla tarvikkeena moottorin kannakekumeja motonet ei ainakaan tuntenut?
Epäilen, että ei, koska ei Moponetin sivuilla ollut typlaysiinkään kannatin kumeja. Jostain toisesta varaosaliikkeestähän saattais löytyä, mutta on varmasti aika hiljaista sielläki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

happi arvo nyt 0,87 eli tarpeeksi hyvä tein egr-venttiiliin tiivisteen jossa ei reikää ja vaihdoin lämpökompensaattorin toimivaan. tarkoitus on vaihtaa egr venttiilikin toimivaan, sillä lamda pompsahti hiukan rikkaan puolelle.
:?: :?: :?: :?: :?: :?:
kuinka herkkä ilmamassa mittarin co säädön tulisi olla sillä kiersin noin neljäsosa kierroksen eikä co lukema muuttunut juuri lainkaan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hei kertokaa mullekin millainen tuo egr-systeemin tulppaus / korjaus on. Itselläni on samanlainen ilmavuoto ja paikannettu todennäköisimmin tuohon egr jutskaan. En vaan oo saanu aikaiseksi selvittää mitä siellä pitäis tehdä noin niinkuin tarkkaan ottaen. Eli pitääkö jotain poistaa vai lisätä tai tehdä jotain muuta?

Happiarvon sain juur ja juur alle rajojen mutta tiukalla oli.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Missäs malleissa EGR:ää on? Onko minullakin sellainen? Auto on M1992 2.1i. En ainakaan ole sellaista löytänyt autostani.

Kerran on tullut tommonen tulppaus tehtyä Vect*aan. Lautanen irti ja alle tiiviste ilman reikää. Ja letkunpäät vielä umpeen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

laitoin tänään uuden egr-venttiilin ja arvot vain paranivat. co 1.35 ja lamda 0,98. kumpi on mielestänne parempi rikas vai hiukan laiha seos?
omasta mielestäni rikas sillä moottorin kestävyyden kannalta se on parempi.
ensi viikolla sitten katsastamaan
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin