Tulipa tuossa mietittyä ja sen jälkeen etsittyä tuloksetta tietoa, että onko noilla 16V venttiilikannen tiivisteillä mitään muuta eroa kuin nuo puolikuut?
Vanhemmissahan ovat irrallisina nuo ja uudemmissa kiinni tiivisteessä. Ainakin päälle päin näyttävät muuten täysin identtisiltä.
Itsellä taitaa tällä hetkellä olla tuossa -85:ssa uudempi. Ja uudempi siihen on myös tulossa. Sitä vain ihmettelen kun myydään vielä molempia suht samaan hintaan. Ja tuo uudempi on kuitenkin mielestäni hieman vähätyöläisempi.
Jos oikein muistan niin uudempi malli on paksumpi, ts. kestää hieman pidempään. Kumitiivisteellä ku on taipumus käytön aikana painua läjään, menettää siis kimmoisuutta ja kovenee myös.
tema kirjoitti:Mulla on T5-kannessa vanhan 202:sen tiivari ja kopan kansi. Näin hiukan kulunutta ilmaisua käyttäen; bolt-on!
eikö tuo T5 kansi ole kuin alhaalta lyhempi?
siis jos kyseessä T5.5? eikä pitkä T5.2?
On se lyhyempi, mutta ihan puhtaasti siina jakokopan päässä se ero. Venttiilikopat sopii ristiin, kannet tietysti ei. Satkussa vaan pakko olla toi viistetty, sen varmaan tiesitkin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Paksuus ero niissä on. Uudempi on paksumpi ja vaikeampi saada vanhempaan koppaan sopivaksi, ts asennus jo hankalaa ku ei saa pysymään tiivistettä paikallaan hyvin.
Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Onkos tämä oikea tiiviste ja käy vanhempaankin 16v-turbokoneeseen? Tietääkseni autossa on -84 kone.
Motonet: 27-5179
Ventt kopan tiiv Saab 9000 16V
900i-16 ja Turbo-16 86->93 (kiinteät puolikuut) [1986->1993]
Mikäs tiiviste O-rengas käy virranjakajan läpivientiin?
Ja samaan viestiin. Mistä saa kumitulppia peltiin tehtyyn reikään, halkaisija n. 20mm? Käviskö läpivientikumi tms.? Pitäisi saada pohjan tyhjennysreikä tulpattua.
Vaihdoin koneeseen tuon Motonetin vanhemman malliseen tarkoitetun venttiilikannen tiivisteen, jossa on irralliset puolikuut. Ei täysin pidä öljyjä sisällä, tihkuu saumasta. Onko tuo toinen edellä mainittu versio kenties paksumpi? Mikä neuvoksi?
Itsellä on tosiaan edelleen tuossa -85 satkussa uudempi Motonetistä hankittu tiiviste, joka päästää hieman öljyä läpi. Hyllyssä olisi odottelemassa PCS:ltä hankittu tiiviste, jonka kuulopuheiden mukaan pitäisi olla hieman pitävempi.
Yleensä eivät nuo vanhemman mallin tiivisteet ole tahtoneet pysyä paikoillaan asennusvaiheen ajan, eli ovat liiankin ohuita. Motonetin uudempi tiiviste pysyy kyllä hyvin paikoillaan, eikä ole liian paksu sekään.
Ja niin, kuten kallek oli tuossa aiemmin maininnut niin uudempi on hieman paksumpi.
No sitä sitten seuraavaksi. Hitsi, kun ei ollut sitä hyllyssä, niin piti tyytyä tohon vanhempaan versioon. Ensi viikolla vaihto uusiksi. Nyt tiputtaa kivasti öljyä pakosarjalle, joten kyllä käryää ja pysähtyessä auton ympäröi "mystinen usva".
Mikään ei niistä pidä (paitsi tuurilla), laita "sikakittiä" (öönkestävää) ura täyteen ja koppa kiinni niin jopas pitää... (odota vrk) tietysti puolikuut jostain.
Vaihdoin tuon Motonetin puolikuuversioon ja näyttää pitävän. On todellakin paksumpaa tavaraa. Vanhempaan koneeseen tarkoitettu tiiviste vuoti joka kohdasta kuin seula.
jupu kirjoitti:Mikään ei niistä pidä (paitsi tuurilla), laita "sikakittiä" (öönkestävää) ura täyteen ja koppa kiinni niin jopas pitää... (odota vrk) tietysti puolikuut jostain.
No näitä.. sikakittimiehiä sponsored by Plastic Padding..
Kyllä se Motonetinkin tiiviste pitää, ja jos ei hetken kuluttua ja tiivisteen muokkaannuttua näytä pitävän niin silloin löysääminen ja kiristys uusiksi oikeata kiristysjärjestystä ja oikeata kiristysmomenttia käyttäen.