16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja haffu »

Tulipa tuossa mietittyä ja sen jälkeen etsittyä tuloksetta tietoa, että onko noilla 16V venttiilikannen tiivisteillä mitään muuta eroa kuin nuo puolikuut?
Vanhemmissahan ovat irrallisina nuo ja uudemmissa kiinni tiivisteessä. Ainakin päälle päin näyttävät muuten täysin identtisiltä. :?
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mutuillaan nyt tähän kun ei näemmä tule vastauksia...

Itselläni
-84:seen sopiva sarja, mutta kansi on -91. Hyvin toimii. Ei mitään onkelmia.

Meneehän ne kannetkin ristiin, miksei tiivaritkin?
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsellä taitaa tällä hetkellä olla tuossa -85:ssa uudempi. Ja uudempi siihen on myös tulossa. Sitä vain ihmettelen kun myydään vielä molempia suht samaan hintaan. Ja tuo uudempi on kuitenkin mielestäni hieman vähätyöläisempi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja tema »

Mulla on T5-kannessa vanhan 202:sen tiivari ja kopan kansi. Näin hiukan kulunutta ilmaisua käyttäen; bolt-on!
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jos oikein muistan niin uudempi malli on paksumpi, ts. kestää hieman pidempään. Kumitiivisteellä ku on taipumus käytön aikana painua läjään, menettää siis kimmoisuutta ja kovenee myös.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tema kirjoitti:Mulla on T5-kannessa vanhan 202:sen tiivari ja kopan kansi. Näin hiukan kulunutta ilmaisua käyttäen; bolt-on!

eikö tuo T5 kansi ole kuin alhaalta lyhempi?

siis jos kyseessä T5.5? eikä pitkä T5.2?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja tema »

mikkoimp kirjoitti:
tema kirjoitti:Mulla on T5-kannessa vanhan 202:sen tiivari ja kopan kansi. Näin hiukan kulunutta ilmaisua käyttäen; bolt-on!

eikö tuo T5 kansi ole kuin alhaalta lyhempi?

siis jos kyseessä T5.5? eikä pitkä T5.2?
On se lyhyempi, mutta ihan puhtaasti siina jakokopan päässä se ero. Venttiilikopat sopii ristiin, kannet tietysti ei. Satkussa vaan pakko olla toi viistetty, sen varmaan tiesitkin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
kallek
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Su Touko 18, 2003 10:33
Paikkakunta: Turku

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja kallek »

Paksuus ero niissä on. Uudempi on paksumpi ja vaikeampi saada vanhempaan koppaan sopivaksi, ts asennus jo hankalaa ku ei saa pysymään tiivistettä paikallaan hyvin.

Kalle
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Moro.

Onkos tämä oikea tiiviste ja käy vanhempaankin 16v-turbokoneeseen? Tietääkseni autossa on -84 kone.

Motonet: 27-5179
Ventt kopan tiiv Saab 9000 16V
900i-16 ja Turbo-16 86->93 (kiinteät puolikuut) [1986->1993]

Mikäs tiiviste O-rengas käy virranjakajan läpivientiin?

Ja samaan viestiin. Mistä saa kumitulppia peltiin tehtyyn reikään, halkaisija n. 20mm? Käviskö läpivientikumi tms.? Pitäisi saada pohjan tyhjennysreikä tulpattua.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Vaihdoin koneeseen tuon Motonetin vanhemman malliseen tarkoitetun venttiilikannen tiivisteen, jossa on irralliset puolikuut. Ei täysin pidä öljyjä sisällä, tihkuu saumasta. Onko tuo toinen edellä mainittu versio kenties paksumpi? Mikä neuvoksi?
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja haffu »

Itsellä on tosiaan edelleen tuossa -85 satkussa uudempi Motonetistä hankittu tiiviste, joka päästää hieman öljyä läpi. Hyllyssä olisi odottelemassa PCS:ltä hankittu tiiviste, jonka kuulopuheiden mukaan pitäisi olla hieman pitävempi.
Yleensä eivät nuo vanhemman mallin tiivisteet ole tahtoneet pysyä paikoillaan asennusvaiheen ajan, eli ovat liiankin ohuita. Motonetin uudempi tiiviste pysyy kyllä hyvin paikoillaan, eikä ole liian paksu sekään.
Ja niin, kuten kallek oli tuossa aiemmin maininnut niin uudempi on hieman paksumpi.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja MtSound »

No sitä sitten seuraavaksi. Hitsi, kun ei ollut sitä hyllyssä, niin piti tyytyä tohon vanhempaan versioon. Ensi viikolla vaihto uusiksi. Nyt tiputtaa kivasti öljyä pakosarjalle, joten kyllä käryää ja pysähtyessä auton ympäröi "mystinen usva".
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja jupu »

Mikään ei niistä pidä (paitsi tuurilla), laita "sikakittiä" (öönkestävää) ura täyteen ja koppa kiinni niin jopas pitää... (odota vrk) tietysti puolikuut jostain.
EI Saabia...tällä erää.
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Vaihdoin tuon Motonetin puolikuuversioon ja näyttää pitävän. On todellakin paksumpaa tavaraa. Vanhempaan koneeseen tarkoitettu tiiviste vuoti joka kohdasta kuin seula.
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 16V Venttiilikannen tiivisteiden erot

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jupu kirjoitti:Mikään ei niistä pidä (paitsi tuurilla), laita "sikakittiä" (öönkestävää) ura täyteen ja koppa kiinni niin jopas pitää... (odota vrk) tietysti puolikuut jostain.
No näitä.. sikakittimiehiä sponsored by Plastic Padding.. :roll: :)

Kyllä se Motonetinkin tiiviste pitää, ja jos ei hetken kuluttua ja tiivisteen muokkaannuttua näytä pitävän niin silloin löysääminen ja kiristys uusiksi oikeata kiristysjärjestystä ja oikeata kiristysmomenttia käyttäen.
Vastaa Viestiin