Ajoturvallisuus 99 ja 900
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Ajoturvallisuus 99 ja 900
Heip! Yleensä talvellahan voi sattua joskus (huonoille kuskeille?), että perä lähtee heittämään. Saabithan on etuvetoisia, eli jos perä lähtee heittämään niin paras keino on lisätä kaasua. Mutta mitä olen lukenut kommentteja täälläkin, niin olen saanut käsityksen että tuplaysi ei ole järin turvallinen auto vaativissa olosuhteissa. Eli oletetaan, että tienpinta on peilikirkas ja ajelee tuplaysillä..perä irtoaa, säikähdät ja olet siellä minne auto ohjaa. Samanlainen tilanne satkulla olisi, että perä irtoaa ja kuski säikähtää mutta ehtii "helposti" oikaista auton lisäämällä kaasua. Ehkä olen pahasti hakoteillä, mutta tällainen käsitys minulla on että vaikka tupaysin karisma hakkaa uudemmat Saabit 100-0 niin ajoturvallisuudessa muut tekee saman verrattuna tuplaysiin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
kyllä tupla ysiä on hauska ajaa, ei saa hetkeksikään ruveta mitään muuta tekemään kokemusta on.
Ihan sama onko kesä vai talvi. menee sinne minne haluaa jos auto niin päättää.
Ihan sama onko kesä vai talvi. menee sinne minne haluaa jos auto niin päättää.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
No tuosta nyt voi varmasti olla montaa eri mieltä mutta itse koko talven 99:llä ajaneena voin sanoa omasta mielestäni että on kyllä tosi vankka ja vakaa peli ajella maantiellä sekä kaupungissa. Alkutalvesta jouduin ajamaan kolmella nastarenkaalla (oikeassa takakulmassa kulunut nastarengas ilman nastoja) mutta eipä se perä luisuun lähtenyt tahattomasti kertaakaan jos sitä ei väkisin luisuun saattanut. Myöhemmin saatuani nastarenkaan nastoittamattoman tilalle en oikeastaan huomannut eroa auton käytöksessä.
Auton turvallisuus on kaikkea muuta kuin yksiselitteinen asia. Tuplaysi on mielettömän hyvä ajaa talvella, mutta juuri se seikka saattaa muodostaa myös ongelman:
Kun itse vaihdoin vuonna 96 fiat uno auton saab 99:iin, voitte kuvitella kuinka talvella tilannenopeudet kasvoivat. Huonolla kelillä tuplaysi on niin paljon parempi ajettava, että turvallisuuden ulosmittaa suuremmilla tilannenopeuksilla.
Tämän saman "ongelman" ansiosta kolareita tapahtuu jatkuvasti yhtä paljon vaikka autojen "turvallisuus" nousee jatkuvasti. Samassa suhteessa nousee tilannenopeudet.
Kun itse vaihdoin vuonna 96 fiat uno auton saab 99:iin, voitte kuvitella kuinka talvella tilannenopeudet kasvoivat. Huonolla kelillä tuplaysi on niin paljon parempi ajettava, että turvallisuuden ulosmittaa suuremmilla tilannenopeuksilla.
Tämän saman "ongelman" ansiosta kolareita tapahtuu jatkuvasti yhtä paljon vaikka autojen "turvallisuus" nousee jatkuvasti. Samassa suhteessa nousee tilannenopeudet.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tuplaysin hallintaa en ole vielä onnistunut menettämään. En, vaikka eilen ajoin 110 km/h nopeudella sohjoon. En uskonut itsekään, että se voisi lunta olla, mutta niin vain oli raekuuro ajanut Otanmäen yli. Eihän se talvella mitään, mutta nyt kun oli vielä kesärenkaat alla. No, meni vähän off topic.
Satkun sain kerran pyrimään 360 astetta suoralla tiellä, kun otti heittoa urista. Vauhtia 50 km/h ja onneksi ei vastaantulijoita.
Muuten havaitsemani ero on, että tuplaysi imeytyy paremmin tiehen kiinni etenkin talvella ja tekee siitä nautittavan ajettavan. Mitä huonommaksi tie menee, sitä paremmat fiilikset. Tosin kaupungissa nopeudet pysyy kurissa tuon puskemisefektin ansiosta. Satkussa taas ei puskeminen häiritse.
Satkun sain kerran pyrimään 360 astetta suoralla tiellä, kun otti heittoa urista. Vauhtia 50 km/h ja onneksi ei vastaantulijoita.
Muuten havaitsemani ero on, että tuplaysi imeytyy paremmin tiehen kiinni etenkin talvella ja tekee siitä nautittavan ajettavan. Mitä huonommaksi tie menee, sitä paremmat fiilikset. Tosin kaupungissa nopeudet pysyy kurissa tuon puskemisefektin ansiosta. Satkussa taas ei puskeminen häiritse.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Ei se 99 mikään huono auto ole talvella ajaa. Ja se turvallisuushan pitäis lähteä kuljettajan päästä, ajetaan autolla kelin mukaan. En voi väittää vastaan etteikö ole autoja joilla voi ajaa paremmin huonossa kelissä kuin toisella, mutta sen ei pitäisi saada vaikuttaa ajokäyttäytymiseen.
Ja todellakin, en tiä mikä 99:ssä on, mutta talvella se on aivan sika hyvä ajaa. Ja puskemistaipumusta saa vähennettyä siten, että kääntää ennen mutkaa hiukan vastaan. En tarkoita mitään rallityyliin vastaheittoa, vaan ihan miedosti kääntää ennen mutkaa esim. oikealle, jos on kääntymässä vasemmalle. Itse käytän tällaista temppua puskemisen estämiseksi esim. tiukoissa mutkissa tai, jos tulee joku yllättävä tilanne eteen. Kokemuksena voin sanoa, että toimii, koska kolme talvea sitten jäi erään V**tran keula ehjäksi (törppö tuli kolmion takaa eteen ja paino jarrua ku huomas tehneensä virheen, olis vaan seki "kuutio" jatkanu matkaa, niin ei olis sen enempää vaarantanu liikennettä).
Niin, ja toi miksi satku kääntyy paremmin, johtuu siitä, että siinä on muutaman asteen enemmän käännetty alatukivarret eteenpäin ku 99:ssä.
Ja todellakin, en tiä mikä 99:ssä on, mutta talvella se on aivan sika hyvä ajaa. Ja puskemistaipumusta saa vähennettyä siten, että kääntää ennen mutkaa hiukan vastaan. En tarkoita mitään rallityyliin vastaheittoa, vaan ihan miedosti kääntää ennen mutkaa esim. oikealle, jos on kääntymässä vasemmalle. Itse käytän tällaista temppua puskemisen estämiseksi esim. tiukoissa mutkissa tai, jos tulee joku yllättävä tilanne eteen. Kokemuksena voin sanoa, että toimii, koska kolme talvea sitten jäi erään V**tran keula ehjäksi (törppö tuli kolmion takaa eteen ja paino jarrua ku huomas tehneensä virheen, olis vaan seki "kuutio" jatkanu matkaa, niin ei olis sen enempää vaarantanu liikennettä).
Niin, ja toi miksi satku kääntyy paremmin, johtuu siitä, että siinä on muutaman asteen enemmän käännetty alatukivarret eteenpäin ku 99:ssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saab 99: stä on vain myönteisiä talviajokokemuksia. Auto kulkee kuin juna, mutta pidon heiketessä tuntuman katoamisen tunnistaa hyvin "takapuolituntumalla". Yllättäviä lipsumisia ei ole päässyt käymään tämän takia. Etuvetoisuuden etuja tämäkin. Puskeminen alkaa kun nopeutta alkaa olla liikaa, jolloin on aika nostaa kaasua.
Mielestäni erittäin vakaa ja helppo ajettava hyvän ajotuntuman takia. Ohjaus on jäykähkö, mutta ei rattia tarvitse onneksi hampaat irvessä vääntää, jotta auton saa oikenemaan luisusta.
Mielestäni erittäin vakaa ja helppo ajettava hyvän ajotuntuman takia. Ohjaus on jäykähkö, mutta ei rattia tarvitse onneksi hampaat irvessä vääntää, jotta auton saa oikenemaan luisusta.
Meikäläisen kokemukset og900:sta liukkaalla on erittäin positiiviset. Ajokäytös peräluisussa on ihan naurattavan helppo ajaa verrattuna aiempiin ajamiini autoihin, kuten esimerkiksi Mazda 626 -85, Fiat 127 -80 tai Opel Ascona C -87. Varsinkin tuo Fiude oli ihan mahoton saada oikeamaan, jos se alkoi viskomaan, samoin Mazda yli 60km/h vauhdeissa. Viime talvena klubin talvipäivillä ajoin jääradalla omaa satkuani, ja kyllä olin oikeasti äimänä sen hyvistä ajo-ominaisuuksista. Puskeminen hitaissa nopeuksissa on pieni murhe siihen verrattuna, kuinka hyvä tuo peli on ajaa kovemmissa nopeuksissa.
Tokihan satkussani on alusta kunnossa. Eteen ja taakse on hiljattain vaihdettu jouset, kolmevuotta vanhat vielä täydessä iskussa olevat kaasuiskarit, etupään ylä- ja alapallot uusittu viimekesänä, pyöräkulmat säädetty ja takapään kaikki puslat uusittu. (Ainakin soratieajossa peräpään käytös rauhoittui uusilla puslilla huomattavasti paremmaksi.)
Tokihan satkussani on alusta kunnossa. Eteen ja taakse on hiljattain vaihdettu jouset, kolmevuotta vanhat vielä täydessä iskussa olevat kaasuiskarit, etupään ylä- ja alapallot uusittu viimekesänä, pyöräkulmat säädetty ja takapään kaikki puslat uusittu. (Ainakin soratieajossa peräpään käytös rauhoittui uusilla puslilla huomattavasti paremmaksi.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakko lisätä vielä vähän. Itse olen jääradalla käynyt moneen otteeseen hakemassa ajokokemusta. Jääradalla on saanu ajaa ihan sika lujaa, että on saanu 99:n meneen "vahvassa kahvassa", kyyti on ollut enemmänkin tasaista nelipyöräluisua ja kuten moksuki sano, niin nopeet kädet pitää olla, että tuplaysi oikenee. Siis sitten ku se lähtee. Ja sit ku se on lähteny sladiin, menny penkkaan, on pidetty nostotalkoot, niin joka kerta oon miettiny, että miksei se ***tana oo lähteny aikasemmin. Mutta en keksi itte mitään muuta vastausta, että Saabissa on niin sikahyvä perstunto ja jos vähänki on hyvä alusta ja talvirenkaat kohdallaan, niin sitä pystyy ajamaan jääradalla lujempaa ku muut. Olen toki hätäsempiäki jääradalla nänhy, mutta ne on ollu jo eri teholuokissa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Akseliväli vaikuttaa paljon auton käytökseen juuri noiden heittojen nopeudessa. Muuten, hyvät naurut saatiin, kun lueskelin kaverin kanssa viimeisintä Turbo-lehteä. Yksinkertainen totuus auton hallintalaitteista. Pienemmällä ratilla saat nopeamman ohjauksen. Näinhän se tosiaan menee
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse selvisin säikähdyksellä kun mökiltä tullessani Kestilän kohdilla satku lähti lapasesta. Vauhtia 80 alueella n. 95km/h ja jäinen tie maaliskuussa, mutkassa perä luiskahti vasemmalle ja kylki edellä mentiin jonkin aikaa kapealla tiellä, kytkimellä ja maltillisella kääntämisellä sain kuitenkin auton suoraan.
vaikka autolla on painoa jumalattomasti, silti se oikeni hyvin, alusta on saabissa todella hyvin tehty-
vaikka autolla on painoa jumalattomasti, silti se oikeni hyvin, alusta on saabissa todella hyvin tehty-
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Höh. Minusta kun og900 on varsin kevyt auto. Moni nykyisen perheauton omapaino on samaa luokkaa kuin satkun paino täyteen pakattuna (kokonaispaino).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01