i16 tehostettu hammastanko?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Johdatteleva kysymys: Käyhän 16-tappisen ohjausvaihde hilppeineen suoraan tavalliseen kaasarisatkuun, käyhän? EPC:n mukaan näyttäisi varsinainen ohjausvaihde olevan sama, mutta pumppu on erilainen.

Pojan auton tehostinta en enää rupea korjuuttamaan, tulee niin sairaan kalliiksi, joten parempi pitää saada tilalle.

Kyse on siis OG 900 -89, johon hommaa tarvitaan ja tarjokas olisi i16 -91 ohjaustsydeemi.
# 419 Vesa Pohjalainen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pumppu ei kovin helpolla sovi kyllä, että viisainta on hommata ihan 8v pumppu.

itse ohjusvaihde on kaikkissa sama.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

antti.hakamaa kirjoitti:pumppu ei kovin helpolla sovi kyllä, että viisainta on hommata ihan 8v pumppu.

itse ohjusvaihde on kaikkissa sama.
Tähän jatkokysymys:
Kun ennestään on vuotava ohjausvaihde, mutta toimiva 8V pumppu, niin eikös tuo korjaannu, kun vaihtaa vain sen ohjausvaihteen? Lähdöthän näyttäisi olevan ihan normaaleja kierreliitäntöjä.
# 419 Vesa Pohjalainen
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kaikki kierreliitäntöjen o-renkaat kannattaa uusia samalla, kun systeemi käytetään auki. Joskus saattaa tosin ne prässätyt liitoksetkin tihkua.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos vanha pumppu ehjä niin ei muutakun ohjausvaihde vaan vaihtoon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Miksei 16V pumppu muka sovi 8V hammastankoon, onko eroa muualla kuin niiden kahden letkun liittimissä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

ng900aero kirjoitti:Miksei 16V pumppu muka sovi 8V hammastankoon, onko eroa muualla kuin niiden kahden letkun liittimissä?

Tässä tapauksessa yritetään sovitusta toisinpäin eli i16 tanko ja entinen pumppu.

Onkos 16V kiinnityspisteet pumpulle erilaiset kuin kasitappisessa?

Pitää tutkia isäukon autoa. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kyllä ovat kiinnitys pisteet erinlaiset onhan 16v kansi leveämpi ja kiinnitys rauta erilainen.

16v ja 8v letkut käyvät kyllä kaikkiin ohjausvaihteisiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: i16 tehostettu hammastanko?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Tarkennetaanpa vielä, kun kysymykset ja vastaukset eivät näy täsmäävän toisiinsa ihan 1:1.

- pumppu ja mahdollinen säiliö täytyy valita moottorityypin mukaan. 8v omansa, 16v omansa. Myöhemmissä 8v-turbokoneissa (hydrauliset sivutuet) on sama pumppu + säiliö kuin 16v autoissa.
- hammastanko on sama kaikissa tehostetuissa ysisatasissa.

Just laitoin M82 tehostettuun hammastankoon kiinni M90 16V pumpun ja säiliön kun vaihdoin tekniikkaa..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Vastaa Viestiin