Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Taloussanomissa oli mielenkiintoinen juttu karseista uuden auton käyttökustannuksista 800e/kk.
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2 ... 088719/322
Mitkä on foorumin kokemukset OG Saabin kustannuksista?
- saunaaja-Antti
http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2 ... 088719/322
Mitkä on foorumin kokemukset OG Saabin kustannuksista?
- saunaaja-Antti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
veikkaisin että tuskin edes 200€. vakuutus ei ole sinänsä kallis,
hinnan pudotusta kun ei juurikaan enään ole ja kunnossa pitäminen on todella edullista.
pensaan taitaa suurin osa kuluista mennä.
hinnan pudotusta kun ei juurikaan enään ole ja kunnossa pitäminen on todella edullista.
pensaan taitaa suurin osa kuluista mennä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Saahan sen satkunkin ylläpidon maksamaan kun ottaa auton hankintahinnan jollain tekstiviestivipillä, ottaa täyskaskon suurkaupungin taksoilla ja maksullisen autopaikan sieltä keskustasta ja vie joka viasta korjaamolle. Rengaskuluiksi tuo laskelma oletti 500€ vuodessa eli aika paljon.
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
OG:n kustannuksista en tiijä vielä sanoa mitään, kun on tullut viikossa kilometrejä kaikki 97. Aika halpaa on siis ollut.
Möin juuri törkeän halvalla pois auton, joka sopii tuohon Taloussanomien "käytetty auto"-kategoriaan so. 15 k€:n auto. Velkarahalla ostettuna maksoi ainakin tuon väitetyn 675 tms kuussa kun kilometrejä tuli rapiat 20 000 vuoteen. Huoltokirja oli pidettävä täynnä, että edes jotenkin säilyisi jälleenmyyntiarvo, joka romahti kuitenkin vuosittain "tonneja". Onpahan sekin sitten kokeiltu.
Minusta tuo 500 euroa renkaisiin ei ole kovin paljoa yläkanttiin, olettaen että omistaja lukee orjallisesti TM:ää ja uusii toiset renkaat vuosittain. Kyllä ne merkkirenkaat tuon verran Vianorilla kustantaa aika äkkiä, kun pitää olla näitä nykykokoja...
-Mikko-
Möin juuri törkeän halvalla pois auton, joka sopii tuohon Taloussanomien "käytetty auto"-kategoriaan so. 15 k€:n auto. Velkarahalla ostettuna maksoi ainakin tuon väitetyn 675 tms kuussa kun kilometrejä tuli rapiat 20 000 vuoteen. Huoltokirja oli pidettävä täynnä, että edes jotenkin säilyisi jälleenmyyntiarvo, joka romahti kuitenkin vuosittain "tonneja". Onpahan sekin sitten kokeiltu.
Minusta tuo 500 euroa renkaisiin ei ole kovin paljoa yläkanttiin, olettaen että omistaja lukee orjallisesti TM:ää ja uusii toiset renkaat vuosittain. Kyllä ne merkkirenkaat tuon verran Vianorilla kustantaa aika äkkiä, kun pitää olla näitä nykykokoja...
-Mikko-
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
30000 km / vuosi:
Bensa 10l / 100km / 98e , 1,45 €/LITRA = 4350 € vuosi
renkaita n. 450 € vuosi
Huolto 300 € / vuosi
Pesu ym. ylläpito 100 € / vuosi
Tuulilasia, polttimoita , jarrupaloja ym. n. 500 € vuosi
Yht.5700€ / 12 kk= 475 € / kk + vakuutukset. eli oisko n. 500€ /kk.... !!!!
Tää oli mun karkee arvio....Ihanan kallista ! Miten olisi uudemman pito = kalliimmat osat + arvon alennus....Enään ei voi arvo alentua omassa käyttöautossa....
Bensa 10l / 100km / 98e , 1,45 €/LITRA = 4350 € vuosi
renkaita n. 450 € vuosi
Huolto 300 € / vuosi
Pesu ym. ylläpito 100 € / vuosi
Tuulilasia, polttimoita , jarrupaloja ym. n. 500 € vuosi
Yht.5700€ / 12 kk= 475 € / kk + vakuutukset. eli oisko n. 500€ /kk.... !!!!
Tää oli mun karkee arvio....Ihanan kallista ! Miten olisi uudemman pito = kalliimmat osat + arvon alennus....Enään ei voi arvo alentua omassa käyttöautossa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Vuoden sisällä kilometrejä tullut noin 2000, ja hintaa niille kertynyt vähän reilu 1000€



Saab 900S Combicoupe
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
KYllä tolla meidänkin 9-5:llä menee sinne noin 650-700euroon/kk. Ajoa tulee joku 25000km vuoteen. Elikkä jotakin alta 30c/km. Arvon aleneminen on noin 2000€/vuosi... Periaatteessa kun jättää ton arvon alenemisen pois, niin päästään tommosen og:n kuluihin. Menisi siis jotakin tyyliin alta 500€/kk. Ei tuo 9-5 ole hirveen kallis ollut huoltokuluiltaan. Pariin vuoteen on mennyt huolto, varaosa yms. kuluihin rahaa vajaa 700euroa vasta. (Tosin olen tehnytkin kaiken ite.) Kaikki muut kulut on olleetkin sitten samansuuntaisia, kuin mitä oli og900 aikaankin.
Yhteenvetona voisin sanoa, että "og-kalustossa" pääomakulut on selvästi pienemmät (lähes nolla), kuin uudemmalla autolla ja säästö syntyy pääosin siitä.
Yhteenvetona voisin sanoa, että "og-kalustossa" pääomakulut on selvästi pienemmät (lähes nolla), kuin uudemmalla autolla ja säästö syntyy pääosin siitä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Huomioiko kukaan, kuinka paljon autoilulla tienaa tai ainakin korvaa käyttökustannuksia, kun käyttää omaa autoaan työmatkoilla. Ittellä tullu useana vuotena jopa 10 tkm per vuosi kilometrikorvausten mukaista ajoa, joten melkein on plussalle päässy, kun tupliksella on ajellu.. 

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Kallista tai ei, auto pitää olla pitkien välimatkojen Suomessa. Suomessa tietysti auton hinta muodostuu kalliiksi, mutta jos on vanha rousku niin kuin minulla, pääomakulut ovat nolla ja vakuutuksiinkin menee vain 150€/vuosi kun on pelkkä liikennevakuutus täysillä bonuksilla.
Ja onhan siinä vielä sellainenkin pointti, että minulla menisi 2 tuntia päivässä liikkumiseen julkisilla kulkuneuvoilla, Saabilla menee yht. 24min. eli pitää sitä omalle ajalleenkin (auton ratissa) jonkinlainen tuntipalkka laskea. Ja nekin on rahanarvoisia asioita, että saa lähteä silloin kun huvittaa ja ei 1- ja 3-vuotiaiden kanssa oikein pärjää julkisilla.
Ja onhan siinä vielä sellainenkin pointti, että minulla menisi 2 tuntia päivässä liikkumiseen julkisilla kulkuneuvoilla, Saabilla menee yht. 24min. eli pitää sitä omalle ajalleenkin (auton ratissa) jonkinlainen tuntipalkka laskea. Ja nekin on rahanarvoisia asioita, että saa lähteä silloin kun huvittaa ja ei 1- ja 3-vuotiaiden kanssa oikein pärjää julkisilla.
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
(jäsen 44862)
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Olen nyt kurja ja sanon, että hankkii sen työn tai asuinpaikan niin ettei tarvi turhaa menettää vapaa-aikaa työhön menemiseen. Mulla menee 8-15min polkupyörällä töihin, riippuen säästä
Sori, oli ihan pakko. Mutta eipä tosiaan nuo kustannukset kovia ole vaikka kilometrejä tulikin taas se 12tkm vuoteen.

Sori, oli ihan pakko. Mutta eipä tosiaan nuo kustannukset kovia ole vaikka kilometrejä tulikin taas se 12tkm vuoteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Se että kaukana kulkee töissä merkitsee sitä että saa verotuksessa hieman helpotusta matkakorvauksien muodossa mutta ei tosiaankaan 44senttiä / kilometri...
Itse kuljin 7 vuotta 60 km päivä töissä ja sen mitä sai veronpalautusta ko. matkakorvauksia niin ei sillä sen kulkemisen bensoja edes osta ! ja muusta kulumisesta ja vaivasta puhumattakaan.
Nykyään ajan omalla autolla työkeikat xxxxx km / vuosi ja tienaan ylläpitokulut jo niillä koska arvonalennusta ei tarvitse laskea....
Olisin saanut työsuhdeauton ( ilm. Tojota... ) , en ottanut vaan otan matkakorvaukset pois kuleksimasta ja tienaan auton arvon melkein joka keikalla !
Autoilu on halpaa hommaa ku vertaat esim. moottoripyöräilyyn / moottorikelkkailuun, molemmat löytyy tallista...
Maailman toiseksi kalleinta harrastusta on moottorikelkkailu , kolmanneksi moottoripyöräily , helikopterilento on kalliimpaa...
Itse kuljin 7 vuotta 60 km päivä töissä ja sen mitä sai veronpalautusta ko. matkakorvauksia niin ei sillä sen kulkemisen bensoja edes osta ! ja muusta kulumisesta ja vaivasta puhumattakaan.
Nykyään ajan omalla autolla työkeikat xxxxx km / vuosi ja tienaan ylläpitokulut jo niillä koska arvonalennusta ei tarvitse laskea....
Olisin saanut työsuhdeauton ( ilm. Tojota... ) , en ottanut vaan otan matkakorvaukset pois kuleksimasta ja tienaan auton arvon melkein joka keikalla !

Autoilu on halpaa hommaa ku vertaat esim. moottoripyöräilyyn / moottorikelkkailuun, molemmat löytyy tallista...

Maailman toiseksi kalleinta harrastusta on moottorikelkkailu , kolmanneksi moottoripyöräily , helikopterilento on kalliimpaa...

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
kaveri juuri kertoi että oli mennyt saabi taas katsastuksesta läpi.jo 6 kerta peräkkäin ilman jarruihin koskemista. 6 vuoden saldo oli siis pari palloniveltä . mut se ei ajakkaan kuin 18tkm vuodessa.
onko kukaan päässyt helpommalla?
onko kukaan päässyt helpommalla?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
21 vuotta ilman pomppausta katastettu ja nyt ajettu reilut 500 tkm... ja nykyisillä nivelillä ajettu reilut 210 000 km / 7 vuotta / 30000km/v....
Ikään ei ole etes moitittu jarruja katsastuksessa.
Auto ollut talossa 18 vuotta.
Ikään ei ole etes moitittu jarruja katsastuksessa.
Auto ollut talossa 18 vuotta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Tämän hetkiset pääomakulut + muuttuvat kustannukset eli korjauskulut n. 50€ kk. Pääomakulut pienenee sitä mukaa kun auto vanhenee. Tosin autoa korjattiin jo sen hankintahinnalla
pensoja ei laskettu, kulutus n. 8,5 l satkulla sekalaista, tuntuu vaihtelevan kovasti Saabeittain. kilometrejä 10 000+
Suomesta, seuraavaksi Porsse 

pensoja ei laskettu, kulutus n. 8,5 l satkulla sekalaista, tuntuu vaihtelevan kovasti Saabeittain. kilometrejä 10 000+


-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Normaalit auton käyttökustanukset vs. Saab OG
Niin, näinpä minäkin järkeilin, nyt on heleppo leväyttää kiesi, kun toihin pääsee likimain sillä, että hyppää fillarin selkään tovin polkee (max 10 min.) Noh hallillehan vie kyllä 15min tuo polkeminen, mutta tällä "elintasokummulla" siitä ei ole yhtään haittaadimebak kirjoitti:Olen nyt kurja ja sanon, että hankkii sen työn tai asuinpaikan niin ettei tarvi turhaa menettää vapaa-aikaa työhön menemiseen. Mulla menee 8-15min polkupyörällä töihin, riippuen säästä![]()
Sori, oli ihan pakko. Mutta eipä tosiaan nuo kustannukset kovia ole vaikka kilometrejä tulikin taas se 12tkm vuoteen.

Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S