Jarrupääsylinterin korjaus, 99GL vm.-80!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Jarrupääsylinterin korjaus, 99GL vm.-80!!!

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaikki jarrupääsylinterin korjanneet korvat hörölle. Ostin tuossa reilu kaksi viikkoa sitten kesälomareissulla ProCarServiceltä tiivistesarjan jarrupääsylinteriin. Pari päivää sitten töissä luppoajalla purin setän vanhan jarrupääsylinterin (samanlainen ku mulla on autossa) ja bongasin tiivisteestä tekstiä, mm. 20.64x9 joka lienee tiivisteen mitta.

Mallasin yhtä tiivistettä pussin läpi uusiin tiivisteisiin, jotka olivat tulossa omaan jarrupääsylinteriin, kun silmääni osui Scan-Techin pussista tekstit "Version: Lucas" ja "Dia: 22mm" 8O ("Dia" korvaa halkaisijamerkin)

Eli, nyt se kysymys. Onko tuo tiivistesarja johonkin uudempaan jarrupääsylinteriin, kuin Girlingin valmistamaan 20,64 milliseen? Ja mihin? Ja autohan on 99GL vm. 1980.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

68-70 jos 17.46 tiivistesarja
70-74 jos 19.05 tiivistesarja
70-74 jos 19.05 korjaussarja
75-78 jos 22.22 tiivistesarja
79-84 jos 22.22 tiivistesarja
83-84 jos 20.6 tiivistesarja
83-84 jos 20.6 korjaussarja
nämä kaikki 99 pääsylinteriin
Ari 1622
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja heti lisäkysymyksenä, onko nuo numerot mitä? Sylinterihalkaisija, tuotenumero?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Joo ensin on vuosimalli ja ne ovat kummin halkaisija
Ari 1622
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eli, sen tiivistesarjan pitäis käydä mun 99:iin? Kerta siinä on 22mm tiivisteet siinä sarjassa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kyllä .
Ari 1622
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiitos. Pitää sitten kokeilla korjausta noilla kumeilla mitkä minulla on. Eiköhän se niillä tokene :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aiheeseen palatakseni. En ole koskaan aikasemmin etsinyt ja nyt etsin, ja löysin. Nimittäin Scan Techin webbisivun (linkki alempana). Siinäpä sitten hauskan vuoksi kattelin, joskos sieltä löytyisi se jarrupääsylinterin tiivistesarja, ja löytyihän se, nimittäin OG900:en tiivistesarja. Kyllä siellä 99:lle oli omalla numerolla samanlainen tiivistesarja. Tutkailin ja "hunteerasin". Ja sitten bongasin, että kummankin 99:n että OG900:en sarjan OE Ref. on sama. Eli, eikös tuo OE Ref. ole sama ku originaalin vastaavanlaisen tuotteen osanumero? Jos näin, niin sittenhän Saabeissa on mallista riippumatta sama jarrupääsylinteri vuodesta -75 vuoteen -87 :D

http://www.scantechsweden.com
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mitä kuuluu autosi jarrupääsylinterille? Miten vika ilmeni? Auttoiko stefojen vaihto?

Omassa seiskaysissäni jarrut on tehottomat, ja toimivat vain ekalla painalluksella, jos lähden pumppaamaan, jarrutusteho katoaa ja muistaakseni poljin jää vähän ylemmäksi silloin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
saab84
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Jos jarrunesteet ovat olleet vaihtamatta pitkään, laskee jarrunesteen kiehumispiste, joka aiheuttaa jarrujen pettämistä (häipymistä).

Jos taas jarrunestesäiliön pinta näyttää alenevan, on järjestelmässä vuoto, joka pitää korjata.

Jarrunesteen vaihtoa suositellaan tehtäväksi joka toinen vuosi.

Vanha jarruneste nopeuttaa jarrupääsylinterin tiivisteiden hapertumista ja nesteeseen imeytyvä vesi syövyttää jarruputkia. Eli olisikohan vanha jarruneste syynä jarruongelmaasi(?)
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:Mitä kuuluu autosi jarrupääsylinterille? Miten vika ilmeni? Auttoiko stefojen vaihto?
Hyvää!!! Ottia tuota siis. Vaihdon tiivisteet pääsylinteriin, helppo homma, tosin ilmaus piti tehdä kolmeen kertaan :lol: Onnistuin loppujen lopuksi saamaan ilmat ulos. Niin, jarruihin tuli sellainen kiva ilmiö, että ne alkoivat toimimaan vasta kahden tai kolmen painalluksen jälkeen kunnolla ja kaiken huippuna esim. myötämaassa ku seisoi jarrut päällä, niin auto lähti pikkuhiljaa virraamaan. Jarrut siis päästivät painetta pakoon, ei tosin ulos (koska nestettä ei kulunut), vaan sisäisesti piiristä toiseen. Tämä vika tuli jarrunesteiden vaihdon jälkeen, joka on yleistä ku nesteet on vaihdattanu. Koska uusi "löysempi" neste pääsee tiivisteiden pienistä kulumista läpi ja tätähän ei vanha ja jäykempi neste tee.

Now a days, jarrut toimivat todella hyvin. Poljin on jämäkkä, jarrutuntuma hyvä ja kaiken huippuna, saan nykyään eturenkaat lukkoon myös veto päällä. About 100-110km/h vauhdista kytkin pohjassa lopsahtaa etupää ja hetken päästä takapää nätisti suttiin. Ja jarrubalanssi on hyvin kohdallaan, auto ei lähde "pujottelemaan" kovissakaan jarrutuksissa ja mikä tärkeintä, ei edes silloin jos renkaat sattuu menemään lukkoon. Tasaisesti ottaa kiinni. Ja 100km/h vauhdista kunnon pysätyksen ku ottaa (ensin vetopäällä ja lopuksi tietenkin kytkin pohjassa), niin auto pysähtyy maanteille valotolpan välillä eli noin 50 metrissä, mikä on minusta vanhalle autolle aivan siga mageeta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

dimebak kirjoitti:
Hyvää!!! Ottia tuota siis. Vaihdon tiivisteet pääsylinteriin, helppo homma, tosin ilmaus piti tehdä kolmeen kertaan :lol: Onnistuin loppujen lopuksi saamaan ilmat ulos.
Miten tuo pääsylinterin tiivisteiden vaihto mahtaa tapahtua? En löytänyt siihen haulla vinkkejä. Eikä tuo korjausopaskaan oikein auta...

Tiivistesetin löysin aikoinaan Konalan Laakkosen poistomyynnistä, eli nyt tarvitsisi vaan iskeä se paikoilleen. :)
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MikkoA kirjoitti:Miten tuo pääsylinterin tiivisteiden vaihto mahtaa tapahtua? En löytänyt siihen haulla vinkkejä. Eikä tuo korjausopaskaan oikein auta...
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 255#197255
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ke+master/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
edsel58
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 16:32
Paikkakunta: Vantaa, Tiksi

Re: Jarrupääsylinterin korjaus, 99GL vm.-80!!!

Viesti Kirjoittaja edsel58 »

Saab 900 -87.
Jarrunestesäiliö alkanu vuotamaan näin pakkasilla. Tulee siitä tiiviisteiden välistä joilla liittyy pääsylinteriin. Lähteekö se säiliö ihan nostamalla irti vai ? Mistä tiivisteet, onko Motonetin korjaussarjassa myös nämä tiivisteet ?
Saab 9-3SS 1.8t automaatti 2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrupääsylinterin korjaus, 99GL vm.-80!!!

Viesti Kirjoittaja jus »

edsel58 kirjoitti:Jarrunestesäiliö alkanu vuotamaan näin pakkasilla. Tulee siitä tiiviisteiden välistä joilla liittyy pääsylinteriin. Lähteekö se säiliö ihan nostamalla irti vai ? Mistä tiivisteet, onko Motonetin korjaussarjassa myös nämä tiivisteet ?
Säiliön ja sylinterin välissä voi olla sokka varmistamassa säiliön paikallaanpysymistä. Korjaussarjassa on kaikki pääsylinterin tiivisteet, ainakin siinä minun ostamassani oli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin