T8 '87 takkuaa aamulla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

T8 '87 takkuaa aamulla

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Moro,
Nythän tää menee kivaksi ; "kylmä" (Suomessahan on nyt kesä..)-käynnistys takkuaa. Auto käy ~500 rpm tahtia ja ei tahdo vastata kaasuun (eli röpöttää ja yskii). Kun sitten vähän ajan päästä sen "pakottaa" tien päälle niin ensin vähän nykii ja sitten alkaa vetämään. Tämä muuten esiintyi ennen vain kylmänä, nyt se oireilee aina kun auto ensin seisoo 1-2pv pihalla, oli -0C yli tai alle.

Sellainen lisäoire (?) että kun tulpanjohtoja ronkkii tuon 500rpm aikana niin syylärin ja virranjakajan välissä olevassa `lutikassa` hakkaa rele ihan vimmatusti. Kun tahti on tasaantunut ei relekkään enää pidä ääntä.

Oliko bensanpaineissa jotain sanottavaa? Vaihdettiin talvella filtteri ja pumppu mutta itse paineentasain taitaa olla vuodelta miekka ja kirves. Määräjakajassa yms. ei ole ihmeellisyyksiä; se aika tarkkaan läpikäytiin viime talvena myös :-) Tän kun sais kuntoon niin vois alkaa ruuvaamaan tuota APC:tä tässä piakkoin...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos kerta tulpanjohtojen ronkkiminen saa aikaan muutosta käynnissä, tutkisin ensimmäisenä tulpanjohdot. Oikea vastusarvo tulpanjohdoille on 4-5kohmin luokkaa, virranjakajan pyörijälle jotakin 1-1,5k ja puolanjohdolle 4k luokkaa. Jos arvot metsässä tai pätkii, osta Bougicord tulpanjohdot. Niitä saat Saabin orggis osana hyvään hintaan tai varaosaliikkeistä suunnilleen samaan hintaan kuin muitakin ei niin hyviä johtoja (30-40e satsi).

(Bougicord ilmoittaa C-luokan tulpanjohtojensa vastusarvoksi 5,7kohmia/metri, eli tuosta voit laskea eri mittaisten johdojen ohjearvot)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turbojake
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 06:41
Paikkakunta: Klaukkala

T8 takkuaa..

Viesti Kirjoittaja turbojake »

Moro,
Kiitos vinkeistä, pitääpä tarkistaa noi tulpanjohdot ; ovat ostettu Motonetista ja ovat "jotkut oranssit" silikonipiuhat.

Pitää siis mitata noi arvot per piuha.
Pihasta löytyy mm. '87 APC saabi, sekä klubijäsenyyskin on.
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Ei muutako type moodii boksiin.
Itsellä ollut nyt pari kuukautta alla enkä hetkeäkään vaihtaisi pois 8)
Ahtoa antaa matalilla n.1 baarin luokkaa riippuen lämpötilasta ja kierrosten noustessa tippuu siihen 0.8 b tietämiin.
Sama modi lienee ratasaabeissa?

Ei kai menny hieman offtopic :P
Vastaa Viestiin