Tuplaysiin sataa sisään
Tuplaysiin sataa sisään
Kastuuko muiden tuplayseissa kartturin lahkeet ? Kävin eilen ulkoiluttamassa tuplaysiä reippaassa vesisateessa ja moottoritien oikealle kaartuvalla rampilla kartturin kauhukahvan juuresta alkoi valua vettä jalkatilaan . Tuulilasin ja tolpan nurkka sekä lämmityslaitteen suuttimen kulma olivat märkiä. Tuulilasi on vaihdettu joskus. Tiiviste on silmämääräisesti ehjä, mutta ehkä hieman "väjän" oloinen. Onko kukaan tapellut vesivuotojen kanssa? Eikös lasin ja tolpan nurkassa ole vesireikä - pystyykö sen putsaamaan irrottamatta koko lasia?
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
En ole tutkinut ongelmaa, mutta emssissä ilmenee samaa. Eli jäänpä seuraamaan threadia, mikä ratkaisu tähän löytyy...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Omassa 99 GL:ssä on kuivahtanut tuulilasin tiiviste, joka päästi vettä tuulilasin kulmista sisään. Tiivisteessä näkyi myös jääraapan tms. jättämiä jälkiä tuulilasin alareunassa. Ilmiö sateella seisomisen jälkeen liikkeelle lähtiessä oli samanlainen eli vettä valui ko. paikoista lattialle.
Tein halvan paikkauksen ja tiivistin huonokuntoiset kohdat tiivisteen reunoista ja kulmista silikoonilla. Myös oven sisäkarmin puolelle vedin silikoonia tiivisteen reunaa myöden. Tiivisteet on hyvä tätä ennen karhentaa hienolla hiomapaperilla ja lopuksi puhdistaa kliinerillä ennen silikoonin vetämistä. Silikoonin levityksen tein pienellä taipuisalla tasoittimella. Seuraavan sateen jälkeen sisälle tuli enää pari vesipisaraa.
Tarkempaa tutkistelua ja lisää silikonia ja vettä ei tullut enää sisään.
Paikaus kesti hyvin pari vuotta kesät ja talvet.
Tuulilasiin asennetun uuden tiivisteen asennuksessa voi olla tapahtunut virhe, jonka takia vettä pääsee valumaan sisään. Se, että vettä valuu sisään, se pääsee muun muassa ruostuttamaan tuulilasin ympäristöä.
Tein halvan paikkauksen ja tiivistin huonokuntoiset kohdat tiivisteen reunoista ja kulmista silikoonilla. Myös oven sisäkarmin puolelle vedin silikoonia tiivisteen reunaa myöden. Tiivisteet on hyvä tätä ennen karhentaa hienolla hiomapaperilla ja lopuksi puhdistaa kliinerillä ennen silikoonin vetämistä. Silikoonin levityksen tein pienellä taipuisalla tasoittimella. Seuraavan sateen jälkeen sisälle tuli enää pari vesipisaraa.
Tarkempaa tutkistelua ja lisää silikonia ja vettä ei tullut enää sisään.
Paikaus kesti hyvin pari vuotta kesät ja talvet.
Tuulilasiin asennetun uuden tiivisteen asennuksessa voi olla tapahtunut virhe, jonka takia vettä pääsee valumaan sisään. Se, että vettä valuu sisään, se pääsee muun muassa ruostuttamaan tuulilasin ympäristöä.
Samaa vikaa oli ysikympissäkin (siinähän on samanlainen "kauhukahva" kuin tuplaysissäkin). Vesi valui sen juuresta kartturin jaloille
Samaa vikaa oli satkussakin vesi vaan valui verhoilun takaa lattiamaton alle.
Vika oli molemmissa tuulilasin tiiviste. .
Ongelmat korjautettiin autolasiliikkeessä oikealla mustalla tiivisteliimalla. Silikoonia en suosittele, sillä siinä on etikkahappoa joka syövyttää peltiä.
EDIT: Tiivistettä ei kannata irroittaa, ne peltiset kulmat voi ottaa irti ja tiivisteen keskellä olevan "keskiosan". Sitten pääsee "kittipistoolilla" syöttämään tiivisteen väliin tiivistemassaa. (Näin siis tehtiin lasiliikkeessä).
Samaa vikaa oli satkussakin vesi vaan valui verhoilun takaa lattiamaton alle.
Vika oli molemmissa tuulilasin tiiviste. .
Ongelmat korjautettiin autolasiliikkeessä oikealla mustalla tiivisteliimalla. Silikoonia en suosittele, sillä siinä on etikkahappoa joka syövyttää peltiä.
EDIT: Tiivistettä ei kannata irroittaa, ne peltiset kulmat voi ottaa irti ja tiivisteen keskellä olevan "keskiosan". Sitten pääsee "kittipistoolilla" syöttämään tiivisteen väliin tiivistemassaa. (Näin siis tehtiin lasiliikkeessä).
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Ööö, tuota. Laitatin uuden tuulilasi muuan aika sitten ja tiivisteessä oli ennestään jotain mustaa töhnää/massaa. Otin itse lasin irti ennen maalausta, putsasin tiivisteen rasvanpoistoaineella ja maalauksen jälkeen laitatin uuden lasin. Kerroin "lasimestarille" tiivisteessä olleesta massasta. Hän kertoi, että Saabin tiivisteeseen EI saa laittaa massa, koska tiivisteen ylänurkassa oleva juorureikä saattaa mennä umpeen. Reiän tarkoitus on valuttaa vesi tiivisteen kautta alas (ei siis mene auton sisäpuolelle). Lasi pantiin ilman massaa paikoilleen ja vaihdoin vielä paremmat ovitiivisteet romikselta -87 vuoden 90:stä ja ei oo tullu vettä enää sisäänTeemu kirjoitti:EDIT: Tiivistettä ei kannata irroittaa, ne peltiset kulmat voi ottaa irti ja tiivisteen keskellä olevan "keskiosan". Sitten pääsee "kittipistoolilla" syöttämään tiivisteen väliin tiivistemassaa. (Näin siis tehtiin lasiliikkeessä).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mitäs jos se reikä sitten menee umpeen? Onkos siitä jotakin haittaa? Nyt lasi ei ole varmasti vuotanut yhtään.
Lasimestari sanoi, että vanha tiiviste on tiivistettävä massalla, koska sitä ei muuten saa pitämään. Uusi tiiviste on kuitenkin aika kallis.
Lasimestari sanoi, että vanha tiiviste on tiivistettävä massalla, koska sitä ei muuten saa pitämään. Uusi tiiviste on kuitenkin aika kallis.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vesi jää makaamaan tiivisteen väliin ==> ruostuttaa tiivisteen alta. Reiän tehtävä on valuttaa vesi pois tiivisteen alta. Ja varsinkin, jos sen tiivistää massalla, jää vettä sinne väliin.Teemu kirjoitti:Mitäs jos se reikä sitten menee umpeen? Onkos siitä jotakin haittaa? Nyt lasi ei ole varmasti vuotanut yhtään.
Lasimestari sanoi, että vanha tiiviste on tiivistettävä massalla, koska sitä ei muuten saa pitämään. Uusi tiiviste on kuitenkin aika kallis.
Niin, no. Tietenkin, jos tiivistemassan laittaa tuulilasin reikään ennen tiivisteen asennusta, niin sitten. Tarkoitin tässä nyt niitä, jotka jo lasin ollessa menee tukkimaan sitä tiivistettä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ainakin minun autossani tiiviste on parhaat päivänsä nähnyt. Saako uutta tiivistettä jostain ja mitähän se maksaa? Kävi kyllä aluksi mielessä, että tempaisen koristelistan pois ja syötän tiivisten alle mustaa tiivistemassaa (silikoni todellakin syövyttää maalin ja ruostuttaa pellin) .
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)