H-moottorin kannekiristys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja petromies »

99 -84 H-moottorin kansipahvi meni. Mikä on kannenpulttien kireys, muistaakseni ensin kiloja ja sitten asteita. Ja miten jälkikiristys. Haulla en päässyt luotettavaan lopputulokseen.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onko sulla E-torxipultit vai normaalit kuusiokantaiset?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja petromies »

Normaalilla kannalla ovat
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja neville »

Korjaamon käsikirja vm 79-84 antaa 17mm pultille kiristysohjeeksi: 1.=60nm 2.=95nm 3.=käytä lämpimäksi,anna jäähtyä 30min.Löysennä ja kiristä monenttiin 95nm.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja jus »

Kiristä sen ohjeen mukaan mitä tiivisteen valmistaja ilmoittaa. Itse laitoin 99:n H-kannen 60Nm-80Nm-90astetta monta vuotta sitten, hyvin on pysynyt, en ole jälkikiristänyt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p419123

Kovin monenlaisia on noita "uusiakin" ohjeita liikkeellä, ainakin nykysaabien kannenpulteille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja rr »

Pultit venyvät siinä viimeisessä 90 asteen vedossa. En ole koskaan uusinut pultteja kannentiivisteen vaihdon yhteydessä ja siksi jätin suosiolla tuon viimeisen 90 astetta pois. Muistaakseni tuon 95 nm viimeisellä kerralla ja hyvin toimi. Samalla reseptillä kasattiin -89 Audin 1,8E syksyllä ja toimii.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
neville
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 13:23

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja neville »

Olettaisin 15mm eli Torx-kantaisien pulttien olevan suunniteltu venymään,sen vuoksi niille tuo 1/4 kierros lopuksi.Tätä ei saa tehdä normaali 17mm kantaisille pulteille.
petromies
"Viggen"
Viestit: 577
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja petromies »

Vedin 6kg ja sitten 9,5kg. Eli tuolla Nevillen ohjeella.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja rr »

Kymmenkunta kantta noilla arvoilla olen kiristänyt ja kaikki toimineet moitteetta, turbossakin.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh,itse kyllä silti tekisin ohjeen mukaan 2 jälkikiristystä.En väitä että tarvitsee mutta kuitenkin koska ohjeissa näin sanotaan. :roll:
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eipä olla jälkikiristyksiä tehty torxipultillisiin saappeihin, hyvin on pitäneet.

En väitä että nyt niin kauhean montaa kansiremppaa olisin vielä tehnyt, mutta jokusen kuitenkin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

jus kirjoitti:Kiristä sen ohjeen mukaan mitä tiivisteen valmistaja ilmoittaa. Itse laitoin 99:n H-kannen 60Nm-80Nm-90astetta monta vuotta sitten, hyvin on pysynyt, en ole jälkikiristänyt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 23#p419123

Kovin monenlaisia on noita "uusiakin" ohjeita liikkeellä, ainakin nykysaabien kannenpulteille.
60-80-90 pätee täälläkin, itseltä kun tuntuu pahvit palavan jatkuvasti :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
PyryR
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 23:35
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja PyryR »

Onkos nuo torx -kantaiset pulit B201 koneessa (-84 99) venyvää sorttia eli valmistajan ohjeen mukaan vaihdettavat vai ei? Ainakaan Alfamerin korjausopas ei neuvo vaihtamaan..
-84 99 GL, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Ainakaan Pro Car Servicellä eivät pari vuotta sitten pitäneet välttämättömänä pulttien vaihtoa ja vanhoilla kasasin. Ei ongelmia vielä ainakaan tässä tapauksessa.. Jos on tiedossa, että on aikaisemmin jo availtu saattaisin vaihtaa, sen verta miehekäs tuo loppumomentti kuitenkin mutupohjalta on.

Niin ja jälkikiristin vielä varmuudeksi vaikka nykyisillä asbestittomilla tiivisteillä se ei ohjeeseen käsittääkseni kuulukaan.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: H-moottorin kannekiristys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pulttien vertaaminen keskenään riittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin