Alkup. välijäähdytin / og900T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alkup. välijäähdytin / og900T16

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Parempi välijäähdytys olisi kivaa, mutta ei tod. halua alkaa tekemään mitään siivottomia jälkiasennuksia. Siis parantamaan alkup. pientä & huonosti sijoitettua välijäähdytintä.

-Kuinka hyvin voisi löytyä alumiininen (siis ilman muovipäätyjä) välijäähdytin? Ilmeisesti vuoden -85 turbosatkuissa tämä oli vakiona, sitten muuttui muoviseksi.
-Alkup. "wind deflector", sijoituksesta tai vaikutuksesta ei mitään havaintoa, Saab-osa# 75 44 505; metallinen olisi vielä erikseen?

Ei muuten, mutta täälläkin esitetty osuva kommentti, että esim. ruuhkissa välijäähdytin muuttuu välilämmittimeksi herätti hiukan. Alkuperäisasennukset eivät siis aina olekaan parhaita mahdollisia..

Pitäisi päästä luonnollisesti tarkistamaan, mitä osia oman Aeron pellin alla jo löytyisi, mutta kun auton on parempi puolisko ominut.. :roll:

Edit:
Linkki upgradeen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2467878285

Plastic air deflector: 75 44 505
Metallic air deflector: 75 40 834

Edit II: Voittotarjous oli 152.50 $..kallista!
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Hei, jos haluaa parantaa välkkärin vaikutusta, ilman puskurien leikkaamista, niin asenna vaikka fiat 127 flekti, siihen orkkisväl.jäähyyn...

ja vaikka napista päälle.........

Olikohan Joukolla semmoinen...


...olihan sillä:

Intercooler fan Radiator fan from a Fiat 127 Osa-Tattis, Tattarisuo Helsinki 20.-
The fiat fan is very small considering it is a radiator fan (well, the Fiat itself is quite compact!), but powerful enough to circulate enough air. I had to bend a few pieces from aluminium to attach it into the back of the intercooler. No screws are needed, it holds there with a band. The aluminium pieces can't be seen, unfortunately, in this picture.


Kuva



Kait siihen käy myös jonkun mun merkin flekti, kunhan on tarpeeksi pienikokoinen.....
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

joo ja pandasta meneee kans suoraan tohon cuulerille.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Tässäkin yksi tapa parantaa jäähdytysta, mutta joutuu puhkomaan puskuria....

Kuva
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Jäähdytyksestä

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Jep, jäähdytys ajoviiman kautta (ram-air) ei ilmeisesti oli alkuperäisasennuksissa niin itsestään selvää. Esim. Saabin tarvikeluettelo varoittaa asentamasta sumuvaloja Turbo-mallien Aeron tai Airflown etuspoilereihin. Onhan se hyvä, että välijäähdytin edes on, mutta olisivat laittaneet sen parempaan paikkaan. J

a olikos se nyt http://www.silversaab.netin sivuilla missä todetaan koko imuputkiston pitävän sisällään min. 13 kpl 90° kulmaa... :roll:
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

saabracing kirjoitti:Tässäkin yksi tapa parantaa jäähdytysta, mutta joutuu puhkomaan puskuria....

Kuva
Perkule mullahan on tuossa kohassa pikku muhku puskurissa ja tuohan näyttää hyvältä idealta :twisted: .
Kuihan helposti tuon rungon saa sieltä puskurin sisuksista pois :?
EDIT: DAMN! turvallisuushan tuossa kärsii, mutta jostain sitä on tingittävä (mutta eikai sentään turvallisuudesta 8O ).
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Nykyautoissa ei ole metallirunkoa ollenkaan, ainakaan patonki -malleissa, pelkkää muovia koko puskuri ja sisus...

Eihän sitä tarvitse kokonaan ottaa pois, leikkaa haluamansa kolon siihen...

Ei se turvallisuus siitä kärsi :roll: 8O :roll: eikai ?

teet vielä semmosen ilmanohjauksen missä pikkasen pienennät keskeltä sitä kanavaa, nii...

...ram air nostaa tehoja ainaki 10 heppaa :wink:

jos ei itelle ihan lähimain tule isoa kuuleria keskelle, niin etsin jostain etupuskurin ja teen siihen samantyylisen aukon, luultavasti...
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Alumiinisen välijäähdyttimen kiinnitys autoon?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Olisiko jollain tietoa, miten og900:n alumiininen cooleri kiinnitetään yläpäästään? Muovipäätyisessä on paikka josta sen saa suoraan kiinni autoon, mutta alumiinisessa moista ei ole. Onko yläkiinnitys kokonaan imuletkujen varassa?

Coolereissa noin yleensä on eroa, alumiininen on painavampi, ilmakäytävät pienempiä (enemmän rivejä) jne. Saa nähdä, onko ajossa mitään eroa muovipäätyiseen, kummatkin Blackstonen tekeleitä. Muovista ilmanohjainta muuten sai vielä, Laakkonen veloittaa muovikappaleesta 66e.. :(
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

pelkän imuletkun varassa mulla ainakin on, hyvin on pysynyt :D

tigillä siihen sais kiinnikkeen kun viittis... en taida viitsiä.... :wink:
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Onko kellään käynyt mielessä niin hullua? ideaa että laittaisi ilmastoinnin puskemaan kylmää IC:lle? Viehän se tehoa mottorista kun ilmastointi päällä, mutta tuottaahan se ainakin saman verran varmaan takaisin kun ahtoilma jäähty..? Mitenhän tuon hyötysuhteen laskisi...

Noin niinkuin vaihtoehtona isommalle IC:lle. Onko joku mitannut paljonko tuollainen fiatin flektin asentaminen laski ahtoilman lämpötilaa ja/tai toi tehoa lisää?

900aero-84 kirjoitti:joo ja pandasta meneee kans suoraan tohon cuulerille.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

1. Ilmanohjain, auttaa lähinnä henkisesti
2. Flekti, auttaa pienissä nopeuksissa, mutta ei varsinaisesti paranna tehoa. Eli tietyissä olosuhteissa jopa hyötyä.
3. Vesiruisku. Oikein hyvä vaihtoehto isolle IC:lle

Joka tapauksessa niin surkea laite, että turha tuhlata vakio IC:hen aikaa/rahaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Alumiinisen välijäähdyttimen kiinnitys autoon?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

petteri75 kirjoitti:Olisiko jollain tietoa, miten og900:n alumiininen cooleri kiinnitetään yläpäästään? Muovipäätyisessä on paikka josta sen saa suoraan kiinni autoon, mutta alumiinisessa moista ei ole. Onko yläkiinnitys kokonaan imuletkujen varassa?
Letkujen varassahan tuo ollut kiinni, kuten näkyy kiinnikettä ei ole. Alla toki "jalat". Ja taisi muuten vasta M87 tulla se muovipäätyinen koska minun molemmissa on nuo täysalumiiniset.. :roll: (-84&-86)

Kuva
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mimmi kirjoitti:OT: Kim, missäs se häly luuraa, kun en sitä nähnyt tuossa kuvassa. :wink:
Minusta Aeroissa on vakiona häly (vai mitä Eski) :lol:
Se onkin hyvin piilossa juu.. Koko auto siis, siksi ei tarvetta vielä ole. :wink:
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

ilmastoitu cooleri

Viesti Kirjoittaja otto »

[quote="Turbonaattori"]Onko kellään käynyt mielessä niin hullua? ideaa että laittaisi ilmastoinnin puskemaan kylmää IC:lle?

Muistaakseni ainakin Jaguar on käyttänyt coolerin tehostajana IC:tä
Vastaa Viestiin