Alkup. välijäähdytin / og900T16
Alkup. välijäähdytin / og900T16
Parempi välijäähdytys olisi kivaa, mutta ei tod. halua alkaa tekemään mitään siivottomia jälkiasennuksia. Siis parantamaan alkup. pientä & huonosti sijoitettua välijäähdytintä.
-Kuinka hyvin voisi löytyä alumiininen (siis ilman muovipäätyjä) välijäähdytin? Ilmeisesti vuoden -85 turbosatkuissa tämä oli vakiona, sitten muuttui muoviseksi.
-Alkup. "wind deflector", sijoituksesta tai vaikutuksesta ei mitään havaintoa, Saab-osa# 75 44 505; metallinen olisi vielä erikseen?
Ei muuten, mutta täälläkin esitetty osuva kommentti, että esim. ruuhkissa välijäähdytin muuttuu välilämmittimeksi herätti hiukan. Alkuperäisasennukset eivät siis aina olekaan parhaita mahdollisia..
Pitäisi päästä luonnollisesti tarkistamaan, mitä osia oman Aeron pellin alla jo löytyisi, mutta kun auton on parempi puolisko ominut..
Edit:
Linkki upgradeen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2467878285
Plastic air deflector: 75 44 505
Metallic air deflector: 75 40 834
Edit II: Voittotarjous oli 152.50 $..kallista!
-Kuinka hyvin voisi löytyä alumiininen (siis ilman muovipäätyjä) välijäähdytin? Ilmeisesti vuoden -85 turbosatkuissa tämä oli vakiona, sitten muuttui muoviseksi.
-Alkup. "wind deflector", sijoituksesta tai vaikutuksesta ei mitään havaintoa, Saab-osa# 75 44 505; metallinen olisi vielä erikseen?
Ei muuten, mutta täälläkin esitetty osuva kommentti, että esim. ruuhkissa välijäähdytin muuttuu välilämmittimeksi herätti hiukan. Alkuperäisasennukset eivät siis aina olekaan parhaita mahdollisia..
Pitäisi päästä luonnollisesti tarkistamaan, mitä osia oman Aeron pellin alla jo löytyisi, mutta kun auton on parempi puolisko ominut..
Edit:
Linkki upgradeen:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 2467878285
Plastic air deflector: 75 44 505
Metallic air deflector: 75 40 834
Edit II: Voittotarjous oli 152.50 $..kallista!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Hei, jos haluaa parantaa välkkärin vaikutusta, ilman puskurien leikkaamista, niin asenna vaikka fiat 127 flekti, siihen orkkisväl.jäähyyn...
ja vaikka napista päälle.........
Olikohan Joukolla semmoinen...
...olihan sillä:
Intercooler fan Radiator fan from a Fiat 127 Osa-Tattis, Tattarisuo Helsinki 20.-
The fiat fan is very small considering it is a radiator fan (well, the Fiat itself is quite compact!), but powerful enough to circulate enough air. I had to bend a few pieces from aluminium to attach it into the back of the intercooler. No screws are needed, it holds there with a band. The aluminium pieces can't be seen, unfortunately, in this picture.
Kait siihen käy myös jonkun mun merkin flekti, kunhan on tarpeeksi pienikokoinen.....
ja vaikka napista päälle.........
Olikohan Joukolla semmoinen...
...olihan sillä:
Intercooler fan Radiator fan from a Fiat 127 Osa-Tattis, Tattarisuo Helsinki 20.-
The fiat fan is very small considering it is a radiator fan (well, the Fiat itself is quite compact!), but powerful enough to circulate enough air. I had to bend a few pieces from aluminium to attach it into the back of the intercooler. No screws are needed, it holds there with a band. The aluminium pieces can't be seen, unfortunately, in this picture.
Kait siihen käy myös jonkun mun merkin flekti, kunhan on tarpeeksi pienikokoinen.....
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Jäähdytyksestä
Jep, jäähdytys ajoviiman kautta (ram-air) ei ilmeisesti oli alkuperäisasennuksissa niin itsestään selvää. Esim. Saabin tarvikeluettelo varoittaa asentamasta sumuvaloja Turbo-mallien Aeron tai Airflown etuspoilereihin. Onhan se hyvä, että välijäähdytin edes on, mutta olisivat laittaneet sen parempaan paikkaan. J
a olikos se nyt http://www.silversaab.netin sivuilla missä todetaan koko imuputkiston pitävän sisällään min. 13 kpl 90° kulmaa...
a olikos se nyt http://www.silversaab.netin sivuilla missä todetaan koko imuputkiston pitävän sisällään min. 13 kpl 90° kulmaa...
Perkule mullahan on tuossa kohassa pikku muhku puskurissa ja tuohan näyttää hyvältä idealta .saabracing kirjoitti:Tässäkin yksi tapa parantaa jäähdytysta, mutta joutuu puhkomaan puskuria....
Kuihan helposti tuon rungon saa sieltä puskurin sisuksista pois
EDIT: DAMN! turvallisuushan tuossa kärsii, mutta jostain sitä on tingittävä (mutta eikai sentään turvallisuudesta ).
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Nykyautoissa ei ole metallirunkoa ollenkaan, ainakaan patonki -malleissa, pelkkää muovia koko puskuri ja sisus...
Eihän sitä tarvitse kokonaan ottaa pois, leikkaa haluamansa kolon siihen...
Ei se turvallisuus siitä kärsi eikai ?
teet vielä semmosen ilmanohjauksen missä pikkasen pienennät keskeltä sitä kanavaa, nii...
...ram air nostaa tehoja ainaki 10 heppaa
jos ei itelle ihan lähimain tule isoa kuuleria keskelle, niin etsin jostain etupuskurin ja teen siihen samantyylisen aukon, luultavasti...
Eihän sitä tarvitse kokonaan ottaa pois, leikkaa haluamansa kolon siihen...
Ei se turvallisuus siitä kärsi eikai ?
teet vielä semmosen ilmanohjauksen missä pikkasen pienennät keskeltä sitä kanavaa, nii...
...ram air nostaa tehoja ainaki 10 heppaa
jos ei itelle ihan lähimain tule isoa kuuleria keskelle, niin etsin jostain etupuskurin ja teen siihen samantyylisen aukon, luultavasti...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Alumiinisen välijäähdyttimen kiinnitys autoon?
Olisiko jollain tietoa, miten og900:n alumiininen cooleri kiinnitetään yläpäästään? Muovipäätyisessä on paikka josta sen saa suoraan kiinni autoon, mutta alumiinisessa moista ei ole. Onko yläkiinnitys kokonaan imuletkujen varassa?
Coolereissa noin yleensä on eroa, alumiininen on painavampi, ilmakäytävät pienempiä (enemmän rivejä) jne. Saa nähdä, onko ajossa mitään eroa muovipäätyiseen, kummatkin Blackstonen tekeleitä. Muovista ilmanohjainta muuten sai vielä, Laakkonen veloittaa muovikappaleesta 66e..
Coolereissa noin yleensä on eroa, alumiininen on painavampi, ilmakäytävät pienempiä (enemmän rivejä) jne. Saa nähdä, onko ajossa mitään eroa muovipäätyiseen, kummatkin Blackstonen tekeleitä. Muovista ilmanohjainta muuten sai vielä, Laakkonen veloittaa muovikappaleesta 66e..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Onko kellään käynyt mielessä niin hullua? ideaa että laittaisi ilmastoinnin puskemaan kylmää IC:lle? Viehän se tehoa mottorista kun ilmastointi päällä, mutta tuottaahan se ainakin saman verran varmaan takaisin kun ahtoilma jäähty..? Mitenhän tuon hyötysuhteen laskisi...
Noin niinkuin vaihtoehtona isommalle IC:lle. Onko joku mitannut paljonko tuollainen fiatin flektin asentaminen laski ahtoilman lämpötilaa ja/tai toi tehoa lisää?
Noin niinkuin vaihtoehtona isommalle IC:lle. Onko joku mitannut paljonko tuollainen fiatin flektin asentaminen laski ahtoilman lämpötilaa ja/tai toi tehoa lisää?
900aero-84 kirjoitti:joo ja pandasta meneee kans suoraan tohon cuulerille.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
1. Ilmanohjain, auttaa lähinnä henkisesti
2. Flekti, auttaa pienissä nopeuksissa, mutta ei varsinaisesti paranna tehoa. Eli tietyissä olosuhteissa jopa hyötyä.
3. Vesiruisku. Oikein hyvä vaihtoehto isolle IC:lle
Joka tapauksessa niin surkea laite, että turha tuhlata vakio IC:hen aikaa/rahaa.
2. Flekti, auttaa pienissä nopeuksissa, mutta ei varsinaisesti paranna tehoa. Eli tietyissä olosuhteissa jopa hyötyä.
3. Vesiruisku. Oikein hyvä vaihtoehto isolle IC:lle
Joka tapauksessa niin surkea laite, että turha tuhlata vakio IC:hen aikaa/rahaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Alumiinisen välijäähdyttimen kiinnitys autoon?
Letkujen varassahan tuo ollut kiinni, kuten näkyy kiinnikettä ei ole. Alla toki "jalat". Ja taisi muuten vasta M87 tulla se muovipäätyinen koska minun molemmissa on nuo täysalumiiniset.. (-84&-86)petteri75 kirjoitti:Olisiko jollain tietoa, miten og900:n alumiininen cooleri kiinnitetään yläpäästään? Muovipäätyisessä on paikka josta sen saa suoraan kiinni autoon, mutta alumiinisessa moista ei ole. Onko yläkiinnitys kokonaan imuletkujen varassa?
ilmastoitu cooleri
[quote="Turbonaattori"]Onko kellään käynyt mielessä niin hullua? ideaa että laittaisi ilmastoinnin puskemaan kylmää IC:lle?
Muistaakseni ainakin Jaguar on käyttänyt coolerin tehostajana IC:tä
Muistaakseni ainakin Jaguar on käyttänyt coolerin tehostajana IC:tä