99 turbottaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
apina
"Turbo"
Viestit: 281
Liittynyt: To Touko 05, 2005 20:57
Paikkakunta: helsinki

99 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja apina »

tarkoitus olisi tulevaisuudessa turbottaa 99. eikö 8v turbo mene ihan heittämällää konehuoneeseen mutta mitäpä muuta siinä pitää tehdä esim tankki,kytkin,vaihteisto,sähköt,ym muuta. olisiko hirveän vaikea projekti ensikertalaiselle.
Saab 9-5 airo (vanha romu)
99cc Metsä auto
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: 99 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Näistä nyt on miljoona aihetta ollut.
Tuola "projektit" osiolla on joitakin tarinoita ko. operaatioista.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: 99 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja axtec »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=48093
tuossa ainakin on aika paljon sekavaa juttua
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10503
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

apina kirjoitti:tarkoitus olisi tulevaisuudessa turbottaa 99. eikö 8v turbo mene ihan heittämällää konehuoneeseen mutta mitäpä muuta siinä pitää tehdä esim tankki,kytkin,vaihteisto,sähköt,ym muuta. olisiko hirveän vaikea projekti ensikertalaiselle.
Härkää vaan sarvista ja tekemään. Senverta rankka homma tuo kuitenkin on riippuen toki 99:si vuosimallista, että suosittelen toisen auton hankkimista projektin ajaksi, mikäli sinulla on tällähetkellä vain se 99 käyttöautonasi.

Kuten muut tuossa sanoivatkin, tarinoita 99:n turbotuksista löytyy tältä aihealueelta ja tuolta projektiosiosta ainakin kolme eri 99:n turbotuskertomusta. Näissä on kuviakin. Yksi projektikertomuksista on meikäläisen käsialaa ja linkki löytyy tuolta allekirjoituksesta. Meikäläisen 99cc palvelee ympärivuotisessa käytössä, joten se jo mielestäni osoittaa että turbotettu 99 voi olla täysin luotettava käyttöpelinä. :wink:

Ehkä tärkein vihje onnistuneeseen lopputulokseen pääsemiseksi on seuraava: Kannattaa hankkia tekniikanluovuttaja-ajoneuvo ajokuntoisena. Koeajat auton ja kuuntelet koneen+vaihteiston toiminnan. Ei ole mitään mieltä laittaa rikkinäistä konetta autoon. Minä tein homman vaikeimman kautta, eli haalin osat sieltä täältä. Kuluja ei hirveämmin tullut osille (esim. moottori maksoi 50euroa), mutta vaivaa tästä aiheutui sitäkin enemmän etenkin ruiskun kanssa tapellessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin