vaihdelaatikko ongelmia....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Terve

En ole nyt viime aikoina niin aktiivisesti lukenut tätä puolta omani vaihtuessa 9000 sarjalaiseksi, mutta aina silloin tällöin on tullut kurkattu ja luettua pinta puolisesti.

Mutta ongelmaan, joka on mutsin 900i -87 manuaali eli on näillä pienemmillä maljoilla? kun on vielä vanhoilla jarruilla.
Laatikko rupes tänään pitään ääntä kun ompelukone :? Äänen saa jossain tilanteissa kolmosella, mutta pää asiassa nelosella yli 70 ja vitosella ääni voimakkaampi. Ja voimistuu aina vedättäessä ja tasaisessa ajossa kuuluu jonkin verran :arrow: riippuu siis vastuksesta. moottorijarrutuksessa hiljainen ja tietysti kun painaa kytkimen pohjaan.

Herääkö kellään mitään epäilyksiä aiheuttajasta :?:
Itse ajattelin, että laakeri jostain päin lootaa, lähinnä vitosen ja nelosen puolelta :arrow: onko mitään ideaa vai ihan hakusella :roll:
Toinen mihin aikoihin se laatikon sisäinen keskitys tuli noin, jos hakee vaihto laatikon....
toisaalta kun auto ihan käyttö autona ja tarkotus kestää vielä semmonen 5v ja 100tkm niin vois ite vaihtaa vaan nää laakerit kun laatikko muuten toimii moitteetta. Naapurissa kyllä olis asentajakin apuna, joka remppaa laatikoita työkseen.. :P

Ja lisäks tod. näk. liittyy tähän että auto haiskahtanu parin viikon ajan ajon jälkeen aina välillä palaneelle kumille/öljylle. Paikkaa hain kerran vimmatusti muttei löytynyt ja käskin vaan ajeleen kyllä sit itsensä ilmi antaa. Nyt kun katoin öljyt laatikosta ja puhdistin tikun rättiin niin se haiskahti samalle eli viittaisi pahasti kyllä johonkin kuumenneeseen laakeriin :roll:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Mite öljyn taso

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Missä kohtia tikkua öljyt oli? Joissakin vuosimalleissa 900 saabeissa on ollut liian pitkä vaihdekepin mittatikku, joten öljyjen pitäisi olla maksimissa tai pikkuisen yli. Saabin laatikosta menee yleisesti pääakselin päänmäinen laakeri, mikä alkaa pitää kuvatun oloista meteliä. Äitee muorin 900:sen Saabin laatikko sanoi työsopimuksensa kanssa irti liian vähäisen öljymäärän takia ja kyseessä oli juuri kuvatunlainen ääni.

Pahimmassa tapauksessa lopullisessa hajoamisessa voi laatikko jämähtää totaalisesti lukkoon. Me vaihdettiin -86 90 saabista vaihdelaatikko suoraan -89 2.0 16i Saabbiin. Ainoastaan laatikon etukoppa pitää vaihtaa, koska moottoreiden kiinnitys on erilainen. Maljojen koko on muistaakseni vaihtunut jossakin 82-83 (joku voi korjata jos tietää tarkemmin) eli tätä uudemmat pitäisi sopia heittämällä. Perävälityksissä voi olla jotakin eroja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

no öljyt oli min ja max puolessa välissä.
Olivat eilen matkalla asuntovaunulle kun soittivat, että pitää ääntä ja vein niille toisen auton tohon 20 km päähän. Katoin sillon heti öljyt ja lisäsin kyllä heti maximiin, vaikkei se sit enää mitään auttanut, mutta varoiks.

Toi laakeri vika tuntuu todelliselta, mutta ajattelin kysyä kokeneemmilta.
Saako muuten synkronointi renkaita "vaihde kerrallaan" :?: kun tuntuu että kakkonen vähän tökkii joskus.....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

-84 900GL on isot maljat ja -87 900i pienet, kokeiltu o¨n ei käy päikseen...
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

85 turbo 16 isot vetomaljat, ja 88 900i isot vetomaljat.

on kait jossai tuossa 85-88 vaihtunut kaikkiin
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kipe_9000 kirjoitti:
Ja lisäks tod. näk. liittyy tähän että auto haiskahtanu parin viikon ajan ajon jälkeen aina välillä palaneelle kumille/öljylle.
Katso vielä, että onko sisempien vetonivelien suojakumit ehjät. Yleinen vikapaikka on pakoputken puoleinen kumi. Pakoputken lämpö väsyttää sen.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Kipe_9000 kirjoitti: Saako muuten synkronointi renkaita "vaihde kerrallaan" :?: kun tuntuu että kakkonen vähän tökkii joskus.....
Saa erikseen.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kiitos nyt aluksi kaikille :!: :!:

On vähän kestäny, auto ollu ajossa jo pari viikkoo ja kilometrejä nelisen sataa. Meni noin viikko, että oli ajossa, johon rokuliksi mennyt viikonloppu kaverin valmistujaisien takia. Laatikon toisen pään laakeri oli "kuoriutunut" eli vika oli juuri siinä ja teetin laakerien vaihdon pajalla. Laatikkoon laiteettiin uudet laakerit ja vaihdettiin tietty öljyt. Synkronointi renkaita ei päätetty vaihtaa ja vaihteetkin pelaa nyt ihan jouheesti eli johtui pieni takertelu vanhoista öljyistä.

Hintaa tuli n.250 ekua johon kuulu työ, laakerit ja öljyt.....ja tietty oma työ kun irrrotin/kiinnitin laatikon. :wink:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
sc^
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 00:14
Paikkakunta: Riihimäki/Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sc^ »

Itsellä puhkesi ihan saman vuosimallin og900i:hin aivan sama laatikkovika..
Samaa ääntä pitää kuin olet tuossa kertonutkin jonkin aikaa sitten...
Laatikossa ei ole ollut vuosiin öljyä lainkaan, kun auton edellinen omistaja sanoi että laatikko hajoaa jos sinne laittaa öljyt kun on ollut vuosia kuivana.
Eli siis laakeri paskana? Oletettavasti kaikenlainen ajaminen tuolla lootalla on nyt riskipeliä kunnes se korjataan, vai onko mahdollista ajaa tyyliin pienillä vaihteilla kun pitäis kuitenkin päästä töihin ja takas jokapäivä :D

Eilenyöllä tuo ääni ei vielä ollut niin paha, mutta selvästi kuultavissa (kun rintapellissä ei ole läpivientien suojakumeja) mutta tänään kun tulin töistä niin jo muuttu ääni kellossa.. aivan hirveää ulinaa. Moottorijarrutuksessa ääni tosiaan ei kuulu, mutta rasituksessa sitten... :twisted:
Eli loota veke ja pajalle, heti kun saan vaihtoehtosen auton työmatkojen takia.
-----------------------------
Saab 900i -87
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja Lanius »

Laitetaanpa nyt vaikka tämän otsakkeen alle. Eli laatikko on allekirjoituksessa mainittuun satkuun menossa vaihtoon, ja yhden laatikon ehdin jo ostaakin. Noh, vanhassa laatikossa onpi laatta G 456 06(en tiedä mihin se M kirjain on jäänyt) ja ostetussa laatikossa GM 456 10.
Kysymys kuuluu: sopiiko vaihtaa vaiko eikö sovi? Olen kuullut huhuja ettei vetarit sovi toisen maljoihin... tuo ostettu laatikko taisi olla vm -87, oma auto on -83.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Re: vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Lanius kirjoitti:Kysymys kuuluu: sopiiko vaihtaa vaiko eikö sovi? Olen kuullut huhuja ettei vetarit sovi toisen maljoihin... tuo ostettu laatikko taisi olla vm -87, oma auto on -83.
Sopii, jos vaihdat ne maljat autosi laatikosta.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Niin ja vielä tarkennetaan, että ne laipat, joissa maljat on kiinni, sekä ne shimmilevyt pitää säilyttää oikeilla paikoillaan eikä sekoitella.

Käytännössä siis malja otetaan laipoineen laatikosta irti ja muistetaan varoa akselin sisällä olevan nappulan ja jousen tippumista vaihteiston sisään, irroitetaan lukkorengas, pieksetään malja irti laipasta. Irroitetaan stefa, irroitetaan laakeri, asennetaan uusi laakeri ja uusi stefa, ja asennetaan malja paikalleen esim. sopivaa vesijohtoputken pätkää apuna käyttäen siten, että maljan laakeria tuetaan sisäkoolosta tuolla laakerilla.

Laakerissa lukee 6006/C3. Jos kaupasta tulee kestovoideltu laakeri, niin siitä voi poistaa ne suojukset, jolloin vaihteistoöljy pääsee voitelemaan laakeria. Stefa 35-47-5. Laakerilaipan O-rengas 86 * 2,5 (ehkä hiukan liian iso, mutta menee). Vanhan o-renkaan voi toki laittaa tiivisteliiman kera, jolloin se on aivan varmasti yhtä tiivis. Laipan kiinnityspulttien kierteet menevät vaihteiston kuoresta läpi, joten kierteisiinkin on syytä laittaa tiivisteliimaa, jos haluaa mahdollisimman tiiviin vaihteiston autoonsa. Nopeusmittarin vaijerin rattaaseenkin tietysti voisi vaihtaa uuden o-renkaan.

Tuossa -83:ssa on keskitys luutavimmin vaihdekepissä ja taasen siinä gm45610 numeroisessa vaihteistossa on sisäinen keskitys. Vaihteet saattavat toimia ihan ok, kun poistaa sen ulkoisen keskityksen. Se on siinä vaihdekeppirungon ulkopuolella etuosassa oleva palikkasysteemi. Tunnistat sen kyllä, kun näet. Omat kokemukset ovat olleet sellaisia, että vaihdekeppihässäkkä kannattaisi aina ottaa samasta ajokista, mistä vaihteistokin on. Hirmu tappelu oli 99:n kanssa, vaikka vaihteisto oli samaavuosimallia (-89) olevasta autosta, kuin keppihässäkkäkin. En meinannut millään saada 1-2 vaihteita ja vitosta toimimaan samalla säädöllä. Aina jompikumpi takerteli. Siihen vaihdettiin useammasta eri vuosimallista se keppihässäkkä ja myöskin eri vaihdekeppejä ehdin kokeilemaan. Lopulta jouduin rälläköimään sitä pakin salvan tappia sieltä vaihdekepin alapäästä kapeammaksi. Sillä tempulla sain paketin pelaamaan kunnolla. Ennen tuota temppua joutui nimittäin nostamaan sitä pakin salpaa vaihdekepistä aina vitoselle laittaessa ja tähtäilemään, että missä kohtaa se vitonen nyt on...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: vaihdelaatikko ongelmia....

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Nyt se sulake sitten porsi :lol: kolmoselta neloselle normaaliajossa normaali vaihto, jumalaton pamaus ja keppi iski käsille. Vaihde meni silmään joten nostin kytkimen. Moottori sammu heti, laatikko jotenkin jumissa :)

Ei liikkunut minnekkään millään vaihteella, sammu vaan kun nosti kytkimen, aikani paukuttelin, sitten rusahti ja sen jälkeen meni vaihteet ja auto ei sammunut vaikka nosti kytkimen, mutta ei se kyllä liikukkaan :D ei reikää tullut minnekkään, nopeusmittari ei toimi enää, mikähän petti. Ensi viikolla vaihteistojumppa ja pitää avata ja tutkia.

Kuuluu jännä rallatus ja raksutus kun moottori käy, jotain hyppii irrallaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin