Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Tere,

Eli tuosta og900:n vakionopeudensäätimen yleisimmistä vikakohteista haluaisin hieman lisätietoa. Mitkä ovat ne yleisimmät toimimattomuuden aiheuttavat viat järjestelmässä ja missä ne autossa tarkalleenottaen sijaitsevat? Minulla on tuossa tuo EPC:stä tulostettu räjäytyskuva+osaluettelo, mutta kuten tietänette, se on hyvin suurpiirteinen.

Omassa satkussani tuo laitteisto on, mutta ei toimi. Ostaessani auton noin kolme vuotta sitten, laite toimi oikein, kunnes lakkasi toimimasta ikäänkuin ''hiipumalla'', eli välillä toimi, välillä ei, kunnes ei sitten enää koskaan ole toiminutkaan. En ole sille tähän mennessä vielä ''ehtinyt'' mitään tehdä, mutta nyt olisi tarkoitus saada laite toimimaan. Ilmeisestikin virta kyllä järjestelmässä kulkee, sillä sulake on ehjä, ja kun viiksen päässä olevasta napista painaa, kuuluu mittariston takaa releen napsaus.

Ja kyllä, yritin käyttää ''etsi'' -toimintoa kun itsekin muistelin että asiaa on käsitelty täällä ennenkin, mutten tuntemattomasta syystä onnistunut kyseisiä viestiketjuja enää löytämään.

(Asialla ei varsinaisesti ole kiire, mutta mikäli halukkaita auttajia on, voidaan sopia aika ja paikka jossa voitaisiin tutkia vikaa sekä saada laitteisto jopa toimimaan. Itsekin osaan jotain kuitenkin tehdä ja työkaluja on.)
#3226
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

säädäppä kytkin ja jarrupoljin anturit, niin pitäisi ruvetat toimimaan. viittaisi tuo pikku hiljaa toimimattomaksi tuleminen poljinantureihin.

anturit säätyy kun painaa poljinta vetää anturista karan ulos ja päästää polkimen ylös.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Kyllä, nuo poljinanturit olivatkin se ensimmäinen kohde listallani jotka pitää tutkia. Ajattelin myös muita mahdollisia kohteita, esim. johtoliittimet ohjausboksille sekä itse ohjausboksi; onko sen sisällä ns. kylmäjuotokset mahdollisia? Eivätkö niidenkin (mikäli niitä on) pitäisi kuitenkin näin ''lämpimillä'' keleillä olla kontaktissa ja siis toimia?
#3226
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei siinä itse poksisissa kovin usein ole häikkää. mutta tuo kuskin puolen a-pilarissa oleva maadoitus kannattaa putsata sillä poksi maadoittuu sen kautta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Alipainevuodot poljinantureiden ja kaasupedaalin aktuaattorin tienoilla tekevät myös haittaa. Itsellä oli ainakin letkujen päät hiukan halkeilleet, mikä aiheuttaa vikoja.
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Tutkiskelin nyt tuossa nopeasti tuota poljinkytkimien sijaintia ja huollettavuutta. Huomasin, että kojetaulun alaosan muovit sekä mahdollisesti myös ohjauspylvään suojat tulee poistaa jotta polkimien yläpäähän pääsee käsiksi.

Riittääkö kojetaulun alaosan muovien irroittamiseen, että nuo alaruuvit, joilla tuo kojetaulun ''maskikin'' on kiinni, irroitetaan, vai oliko jossain 'piilossa' vielä muita ruuveja tms.?
#3226
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Polvisuojan irrotus tosiaan helpottaa huomattavasti. Pitää purkaa keskikonsoli niin tuhkakupin takaa keskeltä paljastuu pultti. Päädyt ovat kiinni a-pilarin ulkopuolelta, ruuvien päät näkee kun avaa konepellin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

pelkästään puhallin putken kiinnitys ruuvin irroitus ja puhallin putken kääntäminen sivuun pitäisi riittää että pääsee käsiksi poljinantureihin, mutta näkyvyys on aikas huono.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Riittääkö, että itse tuhkakupin irroittaa, vai tuleeko koko keskikonsoli irroittaa, jotta tuon pultin saa näkyviin/irti? Olen kyllä purkanut satkusta koko keskikonsolin ja kojetaulun etumaskinkin kerran aiemmin pois, mutten enää tahdo muistaa että miten se oli tuon ko. pultin kanssa...

Tarkoitit Hessu ilmeisesti juurikin tuon polvisuojan päätyjen kiinnitysruuveja, jotka ovat siis konehuoneen puolelta kiinni? Onko ruuvit vain ruuveja, vai onko toisella puolen esim. mutteria tai ohjuria, jonka tulee olla kohdillaan suojaa kiinnitettäessä?

Siksi tässä nyt ennakkoon kyselen näin seikkaperäisesti, sillä kun tuossa tulevina vapaapäivinäni laitan projektin käyntiin, tietäisin edes hieman, mihin varautua ja kuinka kauan homma ehkä kestää.
#3226
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennen isompia purkamisia lienee helppo kokeilla alipainejärjestelmän vuodottumuus. Irrota cruisen pumpulta liitin ja syötä moottorille suoraan jännitettä. Tarjoat pumpun liittimeen napaan 3 akkujännitteen ja maata ykköseen ja kakkoseen. Kakkosen maadoitus käyttää pumppua. Ykkösen maadoitus säilyttää alipaineen.
Kuva
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 62#p425862

Jos pumppu käy mutta kaasuläppä ei ala kääntyä, ilmaa vuotaa jostain tai ketju kumisylinterin ja kaasupolkimen välillä on irti.

Todennäköisimpiä vuotopaikkoja ovat letkut ja poljinkytkimet.

Polvisuojan irrotusohje:
http://www.fixmysaab.com/900_repair/kne ... &nointro=1
Viimeksi muokannut jus, Ke Maalis 21, 2012 15:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Kiitos! Tutkin asiaa heti kun työkiireiltäni ehdin.
#3226
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Jos on uudempi, niin maadoitus kulkee jarruvalopolttimon langan kautta. Eli jos on sedanissa/cabrioletissa tyyppivikana sekoileva takavalojen maadoitus, niin cruisekin pätkii.

Etsin puoli autoa turhaan, kunnes katsastusinssi sanoi etä takana ei muuten pala jarruvalot. Korjasin ne ja samalla poistui cruisen viat kokonaan.

Bentleyn kirjan kytkentäkaaviostahan tuon olisi tajunnut, mutten katsonut kun se oli siinä hyllyssä metrin päässä autosta :P
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jaaha. kytkimenpääsylinterin vaihdon jälkeen ei kruise enään toimi. onko siel joku johto vai riittääkö että vedän karan ulos ja painan kytkintä? kuvaa??? kunnon selostusta? vinkkejä? aapuva...mukavuusvaruste ei toimi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Tuli tuossa jo jokin aika sitten nyt hieman tutkittua tuota autoa. Polvisuoja olikin yllättävän mutkaton irroittaa, siinäpä ei sen kummempaa.

Itse olin jo varma että ne poljinanturathan siellä ovat juntturassa, mutta nepä olivatkin kaikki kunnossa, eli siis kontaktissa kun polkimet ovat ylhäällä (näinhän niiden siis pitääkin olla, eikö...?). Alipainepumppua en ole vielä ehtinyt testata, kuten en myöskään ole tarkistanut, josko nopeusanturin liitin olisi löysällä/irti mittarin takaa, mutta epäilen.

Tuli tässä samalla mieleeni jotta liekköhän sillä merkitystä asiaan, että talvipakkasilla nopeusmittarin takaa saattoi/saattaa kuulua n. 50km/h nopeudesta ylöspäin voimakas sirinä/jurina ja viisari näytti/näyttää tällöin jopa 20-30km/h ylinopeutta samalla villisti heiluen. Tuntuisi kuin nopeusvaijerin mittarin puoleinen liitos olisi jotenkin viallinen, mutta vaijeri on kuitenkin oikean tyyppinen ja liitoskin pitäisi olla koskematon/oikein kiinni. Olen myös pannut merkille, että nyt talven jälkeen nopeusviisari on alkanut aavistuksen verran väpättämään ajossa, sitä se ei muistaakseni viime kesänä tehnyt. Millä mekanismilla varsinainen nopeustieto mitataan/se muuttuu/välittyy vakkarin ohjausboksille? Olisiko tässä nyt jokin vikamahdollisuus...? No, pitää tutkia kun tässä taas vain ehtisi.
#3226
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Vakionopeudensäätimen vikakohteet

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Tervehdys, tuore saabisti koettaa nostella wanhaa aihetta esille...

Eli osaisiko joku auttaa cruiserin suhteen; nopeus pysyy vakiona painaen set-nappia pohjassa, mutta kun löysää niin kaasu pamahtaa ylös. Jostain syystä nopeus pysyy myös vakiona pitäen cruiserin kytkintä reset-asennossa :!: :?:
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Vastaa Viestiin