og900 asiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

jus kirjoitti:
Sapetti kirjoitti:Miten tuon saisi sieltä järkevästi pois ja paremman tilalle?
Migillä vähän knööliä nipan kylkeen niin ettei pihtien ote lipsu avatessa?
Kyseessä oli siis se mäntää säätävä "ruuvi", eli ei olisi tuo onnistunut.

Ratkaisu kuitenkin löytyi, tuttava ottaa toisesta satulasta katkenneen ilmausnipan irti (hitsivehkeet apuna), niin saa siitä tehtyä soivan pelin (kopkop).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11494
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Luin huonosti ja harhauduin kun itse juuri hitsasin juuri yhtä nippaa, mutta sama konsti kai toimi. Eli jos säätöruuvin peitetulppapultin kanta oli pyöreä. Vai itse "säätöruuvi" jota käännetään 4 mm kuusiokololla?
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

jus kirjoitti:Luin huonosti ja harhauduin kun itse juuri hitsasin juuri yhtä nippaa, mutta sama konsti kai toimi. Eli jos säätöruuvin peitetulppapultin kanta oli pyöreä. Vai itse "säätöruuvi" jota käännetään 4 mm kuusiokololla?
Kuva
Tuo itse säätöruuvi. Mutta toivon nyt, että paikallaan olleessa satulassa tuo on ehjä (siitä katkesi ilmausnippa, joten oli tarkoitus vaihtaa, kun itsellä ei hitsilaitteita ole).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11494
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Säätöruuvin saa pois kun ottaa ensin lukkorenkaan pois.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

jus kirjoitti:Säätöruuvin saa pois kun ottaa ensin lukkorenkaan pois.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 77#p646277
Kiitoksia vinkistä. Toisella puolella ei mitään lukkoprikkaa ollutkaan :roll:

Molemmat puolet saatiin paikalleen kun kasailtiin useammasta satulasta osat.

Vielä ilmaus + kässärin säätö. Onko väliä kumman tekee ensin?
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Sapetti kirjoitti:Vielä ilmaus + kässärin säätö. Onko väliä kumman tekee ensin?
Ei merkitystä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Yleensä ilmaus aloitetaan kauimpaa pääsylinteristä, mutta tässä tapaukessa ilmaa on vain satuloiden lähellä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Auto on nyt kasassa, kiitos vinkeistä.

Kuitenkin on talvella alkanutta ongelmaa vielä havaittavissa. Eli auto käy välillä jonkin aikaa normaalisti, sitten alkaa kierrokset tippua ja jos ei anna kaasua, auto sammuu. Välillä hyytyminen on melkoisen pahaa, kaasupolkimen kun painaa pohjaan, menee sekunti-kolme, ennenkuin kierokset alkavat nousta ja muutamassa sekunnissa ne sitten nousevat ja sitten kuuluu poksahdus.Tämän jälkeen korkeita (yli 3000?) kiertää taas nopeasti lisää.

Joskus saattaa myös korkeilta kierroksilta kaasun löysätessä paukahtaa pari kertaa.

Juuri asennettu paikalleen uusi pakoputkisto katalysaattorista taaksepäin.



Voisiko vika olla tukkoisessa katalysaattorissa? Bensan syötössä?

Tulpilla ajettu ~1000km, öljyt vaihdettu n. 7tkm sitten, bensansuodattimen vaihdosta taas on muistaakseni 60-70tkm.

Sekavaa tekstiä, mutta koettakaa saada selvää :roll:
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Nyt pakoputkea tiivistetty paremmin, käynti parani selvästi, taitaa kuitenkin vielä jostain vähän vuotaa (toivottavasti ei haittaa katsastuksessa).
Voiko tuo tiiviimpi pakoputki olla ratkaisu ongelmaan vai liekö sattumaa? Nyt kuitenkin pysyi käynnissä yli 10min (sitten sammutin).
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Ongelma ratkesi. Pakoputki vuosi lambdan läheltä, putki paikattiin. Lisäksi oli imuvuoto, joka korjattiin vaihtamalla letku.
Venttiilinkopasta lähtevä ohuempi letkun liitos oli suojan sisällä irronnut.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyselläänpäs tässä ketjussa kun ei viitti uutta parin kysymyksen vuoksi tehdä.
Taustatietona kyseessä 900c vuosimallia 1989 ja polttoainetta siis moottoriin syöttää yksi Pierburg-kaasutin. Kaasariin vaihdettu luisti ja jotain muuta pientä vastikään korjaamolla ja sittemmin käynyt moitteitta katsastuksessa, minkä jälkeen säädetty seos sen verran rikkaammalle että toimii normaalisti.

1) Vajaan tunnin maantiepainotteisen ajon jälkeen ajan hetken aikaa huonokuntoista tietä hitaasti ja sitten käännyn valtatielle jolla 80-rajoitus, jolloin reilummin kiihdyttäessä moottori hyytyy. Pintakaasulla ja vähän siitä ylöspäin kiihtyy kuten normaalisti (eli ei juurikaan) mutta kun painaa lähes tai täysin pohjaan kiihtyminen loppuu kuin seinään. Riittävän pitkään kun pitää painettuna rupeaa taas pikku hiljaa kulkemaan ja palaa täysin normaaliksi.

2) Kylmänä käynnistäessä lähtee kyllä saman tien käyntiin aina, mutta rupeaa kohta käynnistyksen jälkeen (eritoten jos painaa reilummin kaasua laturin valon sammuttamiseksi) käymään ikään kuin sykleissä koria tärisyttäen. Pakoputkesta kuuluu normaalin vooooooo-äänen sijaan voh voh voh voh voh voh ja moottori heiluu, ei hälyttävän paljon mutta kuitenkin. Tämän kysymyksen laitoin ikäänkuin etukäteen, sillä tyhjäkäynti oli vielä viimeksi käynnistäessä liian alhaalla (moottori lämmenneenä ryyppy pois päältä kuulosti ja näytti siltä että aikoo sammua) ja säädin sen moottorin lämmettyä tien poskessa enkä ole sen jälkeen vielä päässyt kylmänä käynnistämään. Jos tuo ei auttanut niin otan käynnistyksestä videon mistä varmasti selviää huomattavasti enemmän.

3) Mistä löytyisi lähin purkaamo tai muu paikka josta saisi ysisatasen pisteosaa kuten kojelaudan pitkiä ruuveja, takatuhkakupin, kauhukahvat eteen jne.? Toki jos jollakulla on varaosa-auto tai omaa varastoa mistä tällaisia osia löytyy niin sekin tietysti kelpaa. Asuinpaikkana siis Järvenpää.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Oletko tarkastanut polttoaine suodattimet? Toinen kaasarin juuressa polttoainelinjan sisällä, toinen oikean takalokasuojan sisällä.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Sebardi kirjoitti:Oletko tarkastanut polttoaine suodattimet? Toinen kaasarin juuressa polttoainelinjan sisällä, toinen oikean takalokasuojan sisällä.
Enpä ole, tuo on muuten erittäin hyvä pointti. Eilen mietin jo että voiko ilmansuodatin mennä näin nopeasti tukkoon (vaihdettu kesällä) ja vastaavaa, mutta eipä tullut mieleenkään polttoainesuodatin. Pitääpä lueskella vähän ohjeita niihin liittyen täältä foorumilta ja korjausoppaasta ja tutustua sitten niiden kuntoon. Niille ei ole omana aikana tehty mitään ja auton yleiskunnosta päätellen tuskin edellisetkään omistajat ovat montaa ajatusta niille uhranneet...

Ja vastasin yv:hen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24006
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko varmaa faktaa että takaa löytyy bensasuodatin.......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: og900 asiaa

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

"pitäisi olla" esim 89 39 731
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Vastaa Viestiin