Termostaatin tarpeellisuus kesällä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"

Termostaatin tarpeellisuus kesällä?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Jos autossa on huono jäähdytin, ja juuri nyt en saa heti siihen parempaa mutta joudun käyttämään autoa päivittäin, eikö yksi hyvä ja halpa hätäapu ole termostaatin poistaminen? Miksi termaria pitäisi kesällä? Vai käykö niin ettei koneen lämmöt nouse riittävästi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lintta go go
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Vuotaako sulla jäähdytin ? termarin ja painekorkin poistaminen auttaa väliaikaisesti, kone tosin käy kylmempänä, syö enemmän soppaa ja öljyt menee aikaisemmin vaihtoon.
Lisäksi jos käytät pelkkää vettä koneessa eikä järjestelmä ole paineistettu niin lohkoon muodostuu aika nopeesti ruostetta.
lucaf
"kukkahattu"

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ei vuoda. Itse asiassa syyllinen taitaa löytyä mittaristosta, luulen että lämpömittari valehtelee koska se nousee ylöspäin jokaisesta päällekytketystä sähkölaitteesta.
Mutta kiinnosti yleisesti tietää/kuulla kokemuksia auton käytöstä ilman termostaattia. Ilmeisesti siitä ei kuitenkaan ole hyötyä varsinkaan silloin jos jäähdytin on vanha eikä jäähdytä kunnolla.
Ronska
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Ronska »

lucaf kirjoitti:Itse asiassa syyllinen taitaa löytyä mittaristosta, luulen että lämpömittari valehtelee koska se nousee ylöspäin jokaisesta päällekytketystä sähkölaitteesta.
Tuttu tapaus, mulla lämpömittari iski hetken ajon jälkeen kattoon jos
cd-soitin ja vahvistin olivat päällä...
Maalenkin puhdistamisen jälkeen taas toimi hyvin.
Ilmeisesti oli liian heikko kontakti maan kanssa.
Hetken kyllä olin kerenny ihmettelemään :roll:
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Voip olla vika mittarin anturissa. Mulla oli itte anturi sökö. Mittaili liian suurella toleranssilla tai vast. Lämpöjen ollessa normaalissa, mittari näytti reilua normaalia ja termarin auettua mittarin viisari tipahti joka kerta melkein kylmälle, mutta auton meno ei hyytynyt. Siitä päättelin kokeilla uutta anturia, ku toi 99 mulla on aika kronkeli kiihtymään kylmällä koneella. Aiemmin oli termari paskana, nosti lämmöt korkealla ja pudotti auetessaan kylmälle, josta seuras nykimistä.

Niin, ja mulle sano jäähdytinkorjaaja, että 99:n alkuperäisestä Blackstonen tekemästä kennosta saa parhaimman 99:iin. Ja sekin piti olla se vanha malli, jossa menee se metallipanka ympäri noin puolesta välistä. Sellainen löyty varaosaautosta ja nyt on lämpöongelmat ollu takana jo reilun 2 vuotta (ja enkä koputa puuta, en ole taikauskoinen).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin