konepellin vaijeri.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
soppis
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 23:59

konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja soppis »

Asennuskaljat ja tupakit alkavat olla lopussa. Ahdistus valtaa mielen. Ennekuin pienepieniä muovinpalasia alkaa lentelemään ja käytän tarpeettomia voimakeinoja kiinnostaisi vinkki viistokeula 900 konepellin aukaisuun kun vaijeri on sanonut työsopimuksen irti.

Vinkeistä jo etukäteen kiitollinen
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja mart96 »

en tiedä-onko paljonkin apua, mutta itse avasin oman pystykeula-Aeron konepellin niin, että heitin selälleen auton alle ja pitkällä tukevalla ruuvimeisselilla sain altapäin auki.
Toisaalta toisen varaosaauton(myös pystykeula) konepellin avaamiseen meni vissiin 40 minuuttia ja etusäleikkö meni kuitenkin vähän rikki :(
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

maskin raosta olen rautalangalla ja pitkällä meisselillä avannut joskus ysisatasen konepellin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Sapetti
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 16:51

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja Sapetti »

Katsopas auton sisältä ensin konepellin aukaisuvivusta/sen edestä (moottoritilan suunnalta), ettei ole vaijerin päässä oleva koukku irronnut vivusta.


E: Pientä tarkennusta
Viimeksi muokannut Sapetti, La Heinä 05, 2008 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
½miljoonan projekti 900c -88, ajossa 900i -90, löytyy myös varaosa 900c -89
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Selälleen auton alle ja pitkällä raudalla vaan kampeat sitä kautta auki, ei montaa sekuntia mene, kun vaan tajuaa mitä pitää kammeta.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Korjausopuksen mukaan koukulla maskin välistä ja oikealle pitäis vetää. Pitäs olla noin 30s homma, tiiä sitte..
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja muppelo »

tuotakin vois tutkia ja pähkäillä ennenkuin se omankin vaijeri katkee (ja huonolla tuurillahan noin käy just kun ei pitäs vaikkei siin nyt oo mitään vikaa).
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Purat sen maskin pois, eli jyystät rauta sahalla ruuvit poikki (v*ttu maista hommaa.) Tämän jälkee isoilla papukaija pihdeillä kiinni sieltä alta "hakasesta" mikä pitää pellin kiinni, ja käännät sitä niin että aukeaa.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

SB90 kirjoitti:Purat sen maskin pois, eli jyystät rauta sahalla ruuvit poikki (v*ttu maista hommaa.) Tämän jälkee isoilla papukaija pihdeillä kiinni sieltä alta "hakasesta" mikä pitää pellin kiinni, ja käännät sitä niin että aukeaa.
Ei kannata, särkeä maskia! Saa altapäin nimittäin tosi nopeasti ja helposti(satkussa ainakin).

Koukulla yritin itsekkin ripojen välistä, mutta käämi palo ja oikeasti sai helposti altapäin.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja stara »

Tein sellasen koukun kerran jostain 3 mm langasta, aika hankalan mallinen vinopää siitä tuli kun sitä konepelti auki passaili ja kyllä sillä ronkkiminen maskin välistä aika tarkka puuhaa on. eli sanoisin, jotta summamutikassa sen koukun duunaaminen on hankalaa. Jos avustaja näyttää valoa ja ohjailee koukkua auton alta niin varmaan siten helpommin onnistuu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Irrota maski ehjänä!!!

Maskin TORX-ruuvit mahtuu avaamaan konepellin raosta ainakin sopivan levyiseksi rälläköidyllä ruuvarilla. Auttaa jos avustaja hieman nostaa konepellin reunasta.

Maski irrotettuna on tosi helppo homma.

Ai miksikö ei alhaalta päin..... Arvatkaa kuinka paljon sitä lukkoa näkyy alhaaltapäin kun edessä on ilmastoinnin kenno....

Mulla irtosi se vaijerin koukku sieltä konepellin lukon päästä. Se lukkosysteemi oli päässyt väljistymään niin paljon, että koukku lopulta lipsahti pois paikaltaan. Ei olisi kai altapäin auennut siksi muutenkaan. Suosittelen joskus kun on maksi muutenkin pois paikaltaan irrottamaan sen lukkosysteemin ja putsailemaan. Sitten tarkistaa pihdeillä puristamalla että peltihässäkkä on hyvin nipussa. Nyt menee konepeltikin niin nätisti kiinni, ei tarvitse turhaan painella luttuja peltiin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
soppis
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Pe Elo 05, 2005 23:59

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja soppis »

Heipparallaa

Alhaaltapäin yritin saaha lukkoa auki, mutta tosiaan sen maskin sai irrotettua nätisti konepellin raosta. Sen jälkeen aukesi pelti ilman lisähaavereita.

Kiitoksia vastauksista
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja stara »

meverkko kirjoitti:Irrota maski ehjänä!!!

Maskin TORX-ruuvit mahtuu avaamaan konepellin raosta ainakin sopivan levyiseksi rälläköidyllä ruuvarilla. Auttaa jos avustaja hieman nostaa konepellin eunasta.
taidanpa samantien vaihtaa noi TORX-ruuvit tavallisiksi ristipäisiksi, harvemmin ainakaan raitilla on mukana torx- päisiä ruuvareita, adaptorin kanssa torx- palat ei oikein sovi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

stara kirjoitti:
meverkko kirjoitti:Irrota maski ehjänä!!!

Maskin TORX-ruuvit mahtuu avaamaan konepellin raosta ainakin sopivan levyiseksi rälläköidyllä ruuvarilla. Auttaa jos avustaja hieman nostaa konepellin eunasta.
taidanpa samantien vaihtaa noi TORX-ruuvit tavallisiksi ristipäisiksi, harvemmin ainakaan raitilla on mukana torx- päisiä ruuvareita, adaptorin kanssa torx- palat ei oikein sovi.
Eikös se ole sitten vain hyvä asia ettei sitä kuka tahansa saa heti irti sitä maskia...

Ja tottahan toki Saabistin pakista löytyy torx -avaimet kaikissa muodoissaan?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: konepellin vaijeri.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kerran kävi samat pystykeulasella.Ostin metrisen rukarin ja sillä runkkasin sen auki.
Aikanaan jostain viistokeulasta pistin kylmän rauhallisesti maskin paskaksi,ei haitannut kun oli maskeja vaja väärällään..
Vastaa Viestiin