Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Kytkin alkaa olemaan finaalissa ja työsylinteri alkoi sen verta kiukuttelemaan, että täytyy kääria hihat ja alkaa hommiin. Löytyykö Tampereen seudulta joltain lainaan apuvälineitä jousen puristukseen ja kytkinakselin ulosvetoon. Tällaiset kaluthan saa itsekkin väsättyä, mutta ajattelin näin laiskuuttani alkaa kyselemään ensiksi täältä. Konsultointipalvelu kelpaa myös. Vastapalveluksena voin tulla vaikka ylimääräiseksi käsipariksi mahdolliseen Saabiremonttiin tms.

Heikki
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Minulta löytyy ainakin sopivaa 4mm paksua teräsvaijeria asetelman kynsien väliin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja mart96 »

no se kytkinakseli irtoa sieltä aika helposti-ei siihen mitään erikoistyökaluja tarvita-kierrät sopivan pultin sinne ja pultinpään alta vedät. Kynsien välin sopii myös teräsvaijerin kehys-esim jostain polkupyöränvaijerista-on sopivan taipuisa ja pysyy välissä.
Kytkinasetelman kokoonpuristaminen on sitten vähän vaikeempa, jos työsylinteri ei enää toimii ollenkaan..
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja xjford »

jos meinaat jokatapauksessa vaihtaa uuden työsylinterin niin helpoiten selviät kun vedät vanhan sylinterin isolla rälläkällä keskeltä kahtia. uusi menee kivuttomimmin paikoilleen kun laittaa ohuen pellin paineasetelman kynsien päälle ja painaa sylinterin paikoilleen (vaatii kyl vähän voimaa). itelle oon leikannut pellistä n.15cm halkaisijalla ympyrän johon jätin 5cm leveää vartta n. 20cm. pelti on helppo sit varresta vetää pois.
jos haluat käyttää vanhaa sylinteriä niin tää konsti on hyödytön.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Jep, kiitoksia vinkeistä. Sain työkalut lainaan, joten eiköhän tässä pääse ainakin eteenpäin. Tarkoitus olisi käyttää vanhaa työsylinteriä, jos ei oo syöpyny tms. Kuinka se sitten yleensä lienee, onko vanhasta sylinteristä yleensä eläjäksi? Entäpä tuo Motonetin työsylinteri, onko kelpo kampe? Onko kellään kokemuksia. Tarvikeliikkeestäkin saisi, mutta maksaa saman mitä kytkinpaketti, eli reilun satasen.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja mart96 »

viime vuonna ostin Motonetistä sylinterin ja painelaakerin 99-iin.
No hukkaan heitin ne rahat :cry: Kyllä omalla tyhmyydellä oli myös osuutta asiaan.
Vaikka ostin molemmat kerralla, niin myyjä erehtyi ja antoi mulle yhden palikan vanhemman tyyppisen ja toisen uudentyyppisen vai miten se meni.
No ihmettelin kyllä, että se painelaakeri on niin väljä siellä työsilinterin holkin päällä, mutta tein tosi tyhmästi ja asensin ne paikalle. Jos luulette, että sillä loppui tyhmät teot, niin lukekaa eteenpäin :wink: Nimittäin vanhan vuotavan sylinterin heitin roskikseen. No viikon verran sain ajella, äänet oli heti väärät-sitten rupesi vuotamaan taas. Sekä laakeri, että sylinteri meni pilalle. Sitten sain saabistiystäviltä-niitähän onneksi Suomesta löytyy :wink: -uuden vanhan työsylinterin ja orkkiskorjaussarjan, elikkä tiivisteet. Ne tuli sitten kasattua ja voila'
kytkin toimii... Parin kuukauden päästä hajosi sitten pääsylkky.
Elikkä mun neuvo oliskin, että korjaa kerralla molemmat-puhdistaa ja vaihtaa tiivisteet ja nesteet. Mulla oli siellä aika moska sisällä. Näin pääset tekemällä vaan kerran ilmaushommat ja nesteillä sotkemisen. Ja saat taas varmasti toimivan kytkimen moneksi vuodeksi.

Jos vanha sylkky on kunnossa ja ei ole pahemmin naarmuja, niin mun mielestä voi kyllä käyttää...
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Hommat saatettu alulle konepellin, ilmaputkien ja kytkimen suojakopan irrotuksella. Oli tuo kopan irroitus aika voimistelua, kiitos huohotusputken ja turbon öljyputken. En oo vielä ihan vakuuttunu siitä että miten saan sen murjottua takaisin. Sokerina pohjalla vielä kytkinakselin irroituksessa on ilmastoinnin flekti, jonka voi joutua vielä ruuvaileen irti. Vaikkakin noissa ohjeissa spekuloidaan, että vois mahtua irroittamatta.

Mutta vielä jatkokyselyjä työkalujen lainaukseen. Ajattelin samalla vaihtaa ton kampiakselin pään tiivisteen ja se asennukseen tarvis työkalua. Jälleen kerran vois itse tehdä, mutta kyselenpä olisko kellään Tampereella lainata?

Kytkinakselin tiiviste kannattaa ilmeisesti myös vaihtaa. Se taitaa mennä tyylillä vanha pihalle ja uus tilalle?

Entäs onko kukaan vaihtanu pääsylinterin tiivisteitä tällä tavalla ohjaamon kautta. Siis pelkän männän irroittamalla.
http://www.twinsaabs.com/900_repair/clu ... &nointro=1

Hyviä linkkejä on myös löytyny, ku kaivelin vanhoja viestejä. Laitetaan taas esille:
http://www.twinsaabs.com/900_repair/clu ... p?nsteps=6
http://townsendimports.com/Web/transmis ... s_docs.htm
http://www.thesaabsite.com/900old/c900clutchrepair.htm
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Tilannepäivitystä tallilla käväisyn jälkeen.

Avatessa työsylinterin muoviholkki oli enemmänki sylinteriä kuin painelaakeria vasten. Sain noin 8 mm koneistettua pintaa näkyviin, kun työntelin holkin painelaakeria vasten. Paineasetelman joustekin oli sen verta puristuneena, että asennusrenkaan saisi paikoilleen aika pienellä liikematkalla. Eli levyn pitäis olla aika tuore, jos oon oikein korjaamokäsikirjan ohjeita tulkinnu. Huoltokirja lähti tammikuussa rosmojen matkaan, joten asiaa ei saa heti tähän hätään tarkastettua.

Työsylinterin joutunee silti käyttämään irti, koska jossain vuotaa. Auto siis ryömii jos on kytkin pohjassa vaihde päällä hetken aikaa. Onko mitään mahdollisuutta saada tuota työsylinteriä irti, jos levy on kiinni? Asennukseen olikin aiemmin jo joku konsti.

Vai voisiko olla että tämän sopan sais selvitettyä pelkän pääsylinterin tiivisteiden vaihdolla? Mahtaako olla vastaavasta kokemuksia.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja xjford »

hkylmala kirjoitti:
Entäs onko kukaan vaihtanu pääsylinterin tiivisteitä tällä tavalla ohjaamon kautta. Siis pelkän männän irroittamalla.
http://www.twinsaabs.com/900_repair/clu ... &nointro=1
mä oon kahteenkin kertaan. ainoana erona et en oo irrottanut poljinta kummallakan kertaa. helppo homma. pahvinen kahvimuki on aika hyvä nesteiden pyydystykseen kun männän vetää irti.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja xjford »

hkylmala kirjoitti: Työsylinterin joutunee silti käyttämään irti, koska jossain vuotaa. Auto siis ryömii jos on kytkin pohjassa vaihde päällä hetken aikaa. Onko mitään mahdollisuutta saada tuota työsylinteriä irti, jos levy on kiinni? Asennukseen olikin aiemmin jo joku konsti.

Vai voisiko olla että tämän sopan sais selvitettyä pelkän pääsylinterin tiivisteiden vaihdolla? Mahtaako olla vastaavasta kokemuksia.
viimeksi kun oma saabi alkoi ryömimään niin tuli vaihdettua nuo poljinsylinterin kumit ensin helpompana mutta ryömintä jatkui. edellisessä autossa poljinsylinterin korjaus auttoi.
työsylinterin saa irti kunhan on se panta paineasetelman kynsien välissä.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja toms »

Joskus oli kuva työkalusta millä sai painettua asetelmaa sisään kun sylinteri korkkas.
Muistaako kukaan mistä sen työkalun valokuvan löytää ????
Täytyy tehdä sellainen vaikkei heti tarttekkaan. Joskus joku / ite voi terttee niin on valmiina.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11484
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Joskus oli kuva työkalusta millä sai painettua asetelmaa sisään kun sylinteri korkkas.
Kuva
Kuva

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p390937

Tuolla on kuvattu toisenlainen tapa painaa asetelma matalaksi välirenkaan asentamista varten käyttämällä pitkiä ruuveja ja muttereita:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 87#p500887
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kuopio
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Maalis 02, 2007 17:31

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja kuopio »

Vaihteet ei enää mene päälle ja korjaamolla sanottiin, että vika on kytkimen sylinterissä. Onko tietoa, mistä saa kyseisen sylinterin edullisesti? Kyseessä on Saab 900s vm. 1991. Itse en kyllä remonttia pysty tekemään.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

motonet..= eli kytkin sylinteri löytyy sieltä....



ja lappeenrannan alueella ....löytyy tuollainen järeä työkalu jolla irtoaa jumissakin olevat sylinterit autosta...testattu...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Työkaluja kytkimen vaihtoon Tampereella

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Jos kyse on pääsylinteristä, se on helppo ja nopea vaihtaa. Työsylinterin ollessa kyseessä sitten hieman hankalampi, kun kytkinkin pitää irrotella.

Molemmat hommat tehtävissä ihan kotioloissa, eikä kovin ihmeellisiä työkaluja vaadita oikeita menetelmiä käyttäen :).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin