Myllytys Saabbiin
Myllytys Saabbiin
Kohta voi laittaa saabin liikenteeseen ja meinasin myllyttää sen että kiilto paranis. ELikkäs mitä käytännön ohjeita? mistä saa hyvää ainetta? kiitos!
Saab 900i 1990
aineita ja vinkkejä
Eli onko oikein kone käytössä? Hienoa jos on.
Pari perus juttua. Himmeämpi pinta, karkeampi aine ja päinvastoin. Jos herkkä väri, esim. musta niin karkean kiillotuksen jälkeen voi viimeistellä vielä hienolla aineella.
Nummero kaksi: ÄLÄ polta maalia. Eli huolehdi, että koko ajan on ainetta laikassa. Jotkut käyttää lisäksi myös vettä sumutettuna, mutta ite en ole ihastunut. Matalat kierrokset. Pidä laikka liikkeessä, vaikka edestakaisin, mutta ei paikallaan.
Parhaat aineet on ehkä Lahegalla, mutta AutoGlym on kans ihan ok ja hieman helpommin saatavilla. Kyllä niistä löytyy.
Kunnon vaha lopuksi päälle. Tämän jälkeen ÄLÄ pese liuottimilla ellet ole vahaamassa uudelleen. "Vaha"-pesuaineet pidentää hieman vahan kestoa ja on helpompi kuivata.
tema
900T16 "GLi"
Pari perus juttua. Himmeämpi pinta, karkeampi aine ja päinvastoin. Jos herkkä väri, esim. musta niin karkean kiillotuksen jälkeen voi viimeistellä vielä hienolla aineella.
Nummero kaksi: ÄLÄ polta maalia. Eli huolehdi, että koko ajan on ainetta laikassa. Jotkut käyttää lisäksi myös vettä sumutettuna, mutta ite en ole ihastunut. Matalat kierrokset. Pidä laikka liikkeessä, vaikka edestakaisin, mutta ei paikallaan.
Parhaat aineet on ehkä Lahegalla, mutta AutoGlym on kans ihan ok ja hieman helpommin saatavilla. Kyllä niistä löytyy.
Kunnon vaha lopuksi päälle. Tämän jälkeen ÄLÄ pese liuottimilla ellet ole vahaamassa uudelleen. "Vaha"-pesuaineet pidentää hieman vahan kestoa ja on helpompi kuivata.
tema
900T16 "GLi"
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Jos se ei ole pahasti himmentynyt, niin ajan kanssa auton saa kiiltämään hiovalla vahalla ihan käsipelissä kiillottamalla. Itse olen ollut siinä uskossa, että autoa vahataan ja cleanerillä hiotaan aina auton pituus suuntaisilla liikkeillä. Ei siis pyörittämällä. En tiedä, olenko väärässä, mutta näin on tullut tehtyä.
Laitan tohon silmän iloksi mun viime lauantaina kiillotetusta vanhuksesta kuvan. Takaluukkussa ja katossa alkuperäinen maali vuodelta 1988 ja kyljessä vuodelta 2001.
Laitan tohon silmän iloksi mun viime lauantaina kiillotetusta vanhuksesta kuvan. Takaluukkussa ja katossa alkuperäinen maali vuodelta 1988 ja kyljessä vuodelta 2001.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakko nyt sanoa omaki mielipide asiasta, kun tässä lueskelin..
Itse en ainakaan omaa autoani alkaisi myllyttämään, vaan veisin sen ammattilaisen tehtäväksi. Tuskin ne kovin älyttömiä siitä veloittaa ja tulos on varmasti hyvä.
Mielestäni auton maalipinta on sellainen asia mistä ei kannata tinkiä.
Parikin autoa nähny missä maalipinta on pilattu huonolla myllytyksellä
Itse en ainakaan omaa autoani alkaisi myllyttämään, vaan veisin sen ammattilaisen tehtäväksi. Tuskin ne kovin älyttömiä siitä veloittaa ja tulos on varmasti hyvä.
Mielestäni auton maalipinta on sellainen asia mistä ei kannata tinkiä.
Parikin autoa nähny missä maalipinta on pilattu huonolla myllytyksellä
epäkeskohiomakone on jos ei kielletty, niin ainakin huono...
myllytys on kyllä ihan iisipiisi tehdä, mutta koneet pitää olla kunnossa, jos siis meinaa koneella tehdä... ja samasta aiheesta... varo halpoja myllyjä...
tämä millä oma silmäteräni R.I.P. myllytettiin oli semmonen kulmahiomakoneen näköinen, ja laikkana oli semmonen vaahtomuovisieni... siis niinku esim patjat on..
kun konetta käyttää, niin aloitttelijan on parasta käyttää sitä vettä... ei pala puoliksikaan niin helposti, ja ainetta pitää käyttää tosiaankin riittävästi.
halvin tapa on, jos vaan kärsivällisyys riittää, tehdä tämä käsin... ja ihan hyvä tulee... mutta älä vaan sitä virhettä mene tekemään, että sanot vaimokkeelle: "ei tässä varmaan kauaa mene"
itse olen kerran sen virheen tehnyt ja tiedän kertoa että tulee sanomista.
myllytys on kyllä ihan iisipiisi tehdä, mutta koneet pitää olla kunnossa, jos siis meinaa koneella tehdä... ja samasta aiheesta... varo halpoja myllyjä...
tämä millä oma silmäteräni R.I.P. myllytettiin oli semmonen kulmahiomakoneen näköinen, ja laikkana oli semmonen vaahtomuovisieni... siis niinku esim patjat on..
kun konetta käyttää, niin aloitttelijan on parasta käyttää sitä vettä... ei pala puoliksikaan niin helposti, ja ainetta pitää käyttää tosiaankin riittävästi.
halvin tapa on, jos vaan kärsivällisyys riittää, tehdä tämä käsin... ja ihan hyvä tulee... mutta älä vaan sitä virhettä mene tekemään, että sanot vaimokkeelle: "ei tässä varmaan kauaa mene"
itse olen kerran sen virheen tehnyt ja tiedän kertoa että tulee sanomista.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Joo, meikäläinen on kanssa oppinu tuon läksy, että kelloa vastaan on turha lähteä autoa puunaamaan. Tai edes mitään "pikkujuttua" korjaamaan. Aikaa siis pitää varata reippaasti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
1. Epäkeskohiomakonetta ei, kunnon myllytyskone parempi (rälläkän näköinen).
2. Hiovan vahan laatu, pinnan huonouden mukaan. Mitä huonompi pinta, sen enemmän vahassa pitää olla hiovia aineita.
3. Kunnon talla, paksuutta pitää olla. Paskoittuneen paksun tallan voi "leikata" terävällä rautasahan terällä ohuemmaksi, jotta puhdas pinta tulee tallasta esiin.
4. Pitkittäisiä liikkeitä, kone hoitaa pyörimisen.
5. Älä paina liikaa, saattaa maalipinta "puhjeta", eli pinta hioutuu liikaa. Pellin kulmat arkoja, esim. 90/99/OG900 kylkipokkaus.
6. Ennen myllytystä, pese auto liuotin pesu aineella. Älä käytä rasvanpoistoainetta, koska se saattaa imeytyä huokoiseen maaliin.
7. Myllytyksen jälkeen auto voidaan vahata, ei tarvitse pesua.
8. Uudelleen vahaus sitten, kun vahan kesto on tullut täyteen. Esim. Autoglymin Extra Gloss Protection kestää hyvänä 3-4 kuukautta.
9. Ennen uudelleen vahausta, pese auto hyvin liutoinpesuaineella, tarvittäessa pyyhi auto rasvanpoistoaineella (vältä rasvanpoistoaineen kosketusta "mustiin" muoviosiin, jää ikävät harmaat jäljet) ja vahaa auto.
10. Paras tulos myllytyksestä heti ekalla saadaan metallihohtomaalin pintaan, suorakiiltovärit saa hyväksi, mutta niissä voi näkyä pyörteitä ensimmäisen vahauksen jälkeen, ts. maali pilveilee.
11. Ja älä käytä mitään värivahoja, Autoglymiltä ja Lahegalta saa hyvät aineet.
P.S. Suosittelen metallimaaleille myllytyksen jälkeen "glymin" Extra gloss protectionia. Uudelleen vahauksessa on hyvät ensin Super resin polish ja päälle Extra gloss protection. Extra glossia voi käyttää pelkästäänkin, mutta pinnan pitää olla ehdottomasti puhdas, koska siinä ei ole puhdistavia ominaisuuksia.
2. Hiovan vahan laatu, pinnan huonouden mukaan. Mitä huonompi pinta, sen enemmän vahassa pitää olla hiovia aineita.
3. Kunnon talla, paksuutta pitää olla. Paskoittuneen paksun tallan voi "leikata" terävällä rautasahan terällä ohuemmaksi, jotta puhdas pinta tulee tallasta esiin.
4. Pitkittäisiä liikkeitä, kone hoitaa pyörimisen.
5. Älä paina liikaa, saattaa maalipinta "puhjeta", eli pinta hioutuu liikaa. Pellin kulmat arkoja, esim. 90/99/OG900 kylkipokkaus.
6. Ennen myllytystä, pese auto liuotin pesu aineella. Älä käytä rasvanpoistoainetta, koska se saattaa imeytyä huokoiseen maaliin.
7. Myllytyksen jälkeen auto voidaan vahata, ei tarvitse pesua.
8. Uudelleen vahaus sitten, kun vahan kesto on tullut täyteen. Esim. Autoglymin Extra Gloss Protection kestää hyvänä 3-4 kuukautta.
9. Ennen uudelleen vahausta, pese auto hyvin liutoinpesuaineella, tarvittäessa pyyhi auto rasvanpoistoaineella (vältä rasvanpoistoaineen kosketusta "mustiin" muoviosiin, jää ikävät harmaat jäljet) ja vahaa auto.
10. Paras tulos myllytyksestä heti ekalla saadaan metallihohtomaalin pintaan, suorakiiltovärit saa hyväksi, mutta niissä voi näkyä pyörteitä ensimmäisen vahauksen jälkeen, ts. maali pilveilee.
11. Ja älä käytä mitään värivahoja, Autoglymiltä ja Lahegalta saa hyvät aineet.
P.S. Suosittelen metallimaaleille myllytyksen jälkeen "glymin" Extra gloss protectionia. Uudelleen vahauksessa on hyvät ensin Super resin polish ja päälle Extra gloss protection. Extra glossia voi käyttää pelkästäänkin, mutta pinnan pitää olla ehdottomasti puhdas, koska siinä ei ole puhdistavia ominaisuuksia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mul on ollu simmonen ongelma et piti maaalata maski korin väriin ja kun kysyin yhelt maalinsekottajalt voisiks se ottaa sekotukses huomioon haalentmisen, se vaan sano et helpompi myllyttää auto, mut ku luin tota ni en ota mitään riskii ja vaihdan toiseen maaliliikkeeseen
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
http://www.garaget.org/?car=21212
Joo, ei se kallista ole. Ja aina (luulis ainakin olevan) jälki hienoa katseltavaa. Eihän se vedä vertoja uudelleen maalaukselle, mutta kyllä se ihmeitä saa aikaan.9-5T kirjoitti:Myllytin vanhan tonnarin ammattilaisella 150,- tulos on mahtava. Myös vilkut hiottiin ja niistäkin tuli kuin uudet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
1) Selittäisikö joku vielä miksi ei kannata käyttää epäkeskohiomakonetta? Eikö juuri sellaisia ole nyt lähes joka kaupassa alennettuun 19.90 hintaan?
2) Tunteeko kukaan pk-seudulla paikkaa jossa tekevät homman tuohon 150 hintaan?
3) Onko epäkeskohiomakoneella MITÄÄN virkaa? Kannattaako sellaista ostaa? Tavalliseen vahaukseen?
ps. itse sain vanhan metallinpunaisen maalipinnan kirkkaaksi kun ruiskutin päälle crc:tä, noh tämä oli ala-arvoinen juttu mutta tosi tarina
2) Tunteeko kukaan pk-seudulla paikkaa jossa tekevät homman tuohon 150 hintaan?
3) Onko epäkeskohiomakoneella MITÄÄN virkaa? Kannattaako sellaista ostaa? Tavalliseen vahaukseen?
ps. itse sain vanhan metallinpunaisen maalipinnan kirkkaaksi kun ruiskutin päälle crc:tä, noh tämä oli ala-arvoinen juttu mutta tosi tarina
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)