Kysymyksiä sytytyksen osista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9000 -87 -sähkökirjassa kuvataan EZK-järjestelmä jossa Hall-anturi on virranjakajassa. Joko kirjassa on virhe tai ensimmäiset EZK:t on tosiaan tehty niin että ajoitus mitataan vielä jakajalla eikä hinapyörällä.

88-sytkän kytkis on tuon pdf:n sivulla 5:
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf
Se on sytytyksen osalta samanlainen kuin -89.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ja täällä englanniksi EZK:n testauksesta:
http://townsendimports.com/Web/electric ... kindex.htm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Sytytyksen pääteaste oli rikki.

Kiitoksia! kaikille ongelmaan paneutuneille hyvistä vinkeistä ja neuvoista.
Viimeksi muokannut ASTech, To Kesä 25, 2009 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900C -86
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Svc »

jus kirjoitti:Saab 9000 -87 -sähkökirjassa kuvataan EZK-järjestelmä jossa Hall-anturi on virranjakajassa.
Minulla on hämärä mielikuva, että omassa -87 ruiskutonnarissa oli juuri näin. Auto tosin lähti paaliin 2004...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

Mitä eroa on 0 227 100 118 ja 0 227 100 147 välillä?
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mihin autoon tuo ...118 kuuluu?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

oli 1988 og900 turbossa
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Svc »

900 turbossa on ollut originaalina vm 88 asti 0 227 100 137 ja siitä eteenpäin 147.
118:n korvaava malli on juurikin tuo 137.
Saabin varaosanumero 118:lle on 85 73 826, jolla puolestaan löytyy 118:n lisäksi 103.

Jos jollakulla olisi EPC asennettuna, voisi katsoa, mihin malliin tuo Saabin numero viittaa.

0 227 100 118:lle löytyy varaosanumerot myös Volvolta ja Scanialta:

SCANIA 2573826
VOLVO 1317809

Mitä eroa niillä sitten on? En tiedä. Todennäköisesti 137 on 118:n kehitysversio, josta tuli sittemmin 147.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

epc antaa tuolle 118 päätteelle 9000 turbo -85
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Nostetaanpas vanhaa aihetta ylös.

Hain Motonetistä katilliseen T16 vm. 91:seen uutta sytytysyksikköä Boschin 147:n tilalle, kun moottori pätkii kostealla kelillä eikä tahdo käydä tyhjäkäyntiä. Virranjakajaa lukuun ottamatta muut sytytysosat on vaihdettu viime syksynä. Myivät mulle Mobiletronin IG-H004H:n. Tuossa palikassa on lähes kaikki eri tavalla kuin alkuperäisessä. Ei ole isoa jäähdytyslevyä, reiät ovat pari milliä liian kapealla ja rei'istä ei mahdu edes alkuperäiset ruuvit läpi. En tiedä mihin ovat ajatelleen mukana tulevan piitahnan tökätä, kun autossa originaali kiinnityskohta ei ole tasainen pelti vaan siinä on pokkauksia. Sain uuden palikan äherrettyä kiinni mutta pätkii vielä pahemmin kuin alkuperäinen ja uutena ominaisuutena tuli myös ajoittain palava CE-valo.

Länsiautolta ei saa enää tuota sytystysyksikköä. Mistäköhän saisi aitoa ja alkuperäistä uutena? Tai onko hyvää korvaajaa tiedossa? Pitäisiköhän Bilteman palikka testata?
Onko joku löytänyt virranjakajaan hall-anturia uutena vai tyydynkö etsimään hyvän käytetyn?

Loppukevennyksenä Boschin sisälmykset, jotka paljastuivat, kun yritin siitä lainata jäähdytyslevyä: http://aijaa.com/g0qsCV
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Jatkoa edelliseen. Selvittelin vähän lisää, IG-H005H olisi Mobiletronilta oikea korvaaja 147:lle. Bosch on lopettanut alkuperäisen valmistuksen 2007, Suomessa ei ole tukkureilla tuota varastossa mutta Saksasta päävarastolta löytyy. Kahteen varaosapuljuun soittelin mutta eivät halunneet tilata. Toinen tarjosi tilalle HC-Cargon 150075:sta.

Käväsin tänään muilla asioilla allekirjoituksen toisen satkun (-91 ässän tekniikka) luona, jolloin tajusin kurkata mikä siinä on. 147! Nopea vaihtotoimenpide ja testiajoa, ainakin ekat 50km meni täysin ilman ongelmia. Aamulla näkee miten toimii kostean yön jälkeen. Tänään tuli ajeltua vain lämpimällä koneella vaihdon jälkeen. Erityisesti nämä nollan ympärillä pyörivät lämpötilat tuntuvat haastavilta.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

taas yksi vahvistus lisää että älä osta harakiri sytkäpäätettä, aika monta varoitusta on niistä annettu foorumilla, nyt alkaa sitten ilmeisesti olemaan ehjä käytetty ainut vaihtoehto...

unipoint on ainakin myös ihan paskaa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Tuli tämä ketju mieleen, kun kävin 9-5:sen ABS-ohjausboksin korjauttamassa. Siinä on ihan samanlaiset hyppylangat kuin tuossa sytkäpäätteessä. Menevät siis ajan myötä poikki. Onko kukaan niitä mittaillut tai vaihdellut ja saanu jotain tuloksia? Tai onko ylipäätään mitään analyysiä mikä niissä hajoaa?
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Osaako viisaammat kertoa käykö Bosch 0227100147 moduuli autossani olevan Bosch 0227100124 tilalle ?

Sain tuon 147 loppuisen erään varaosakuorman kylkiäisinä ja pohdin voisiko sitä pitää varaosana pahan päivän varalle?

Autoni on tuo allekirjoituksella oleva satku.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
0009
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Kysymyksiä sytytyksen osista

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Kierrosluku liitin (tach) lisää 147 loppuisessa

input- kytkemättä 124 loppuisessa ja B- kytkemättä 147 loppuisessa noitten kuvien mukaan.

Kuva
Vastaa Viestiin