Kysymyksiä sytytyksen osista
Kysymyksiä sytytyksen osista
Onkos kukaan tutustunut lähemmin kärjettömän sytytyksen osiin?
Kyse on siis -84 eteenpäin käytössä olleesta Bosch TZI-h systeemistä. (mm. 99, 90, 900) Purkamastani turbosatkusta löytyi kourallinen moduleita:
Bosch 0 227 100 147 (T16 M89-)
Hüco 13 8002
SX 7001-9000
Boschin luettelon mukaan oikea olisi Bosch 0 227 100 139.
Mikähän ero noilla on? Hall-anturin osanumero vaihtuu lähes joka vuosimallissa mutta puola näyttäisi olevan sama kaikissa M84 alkaen.
Kyse on siis -84 eteenpäin käytössä olleesta Bosch TZI-h systeemistä. (mm. 99, 90, 900) Purkamastani turbosatkusta löytyi kourallinen moduleita:
Bosch 0 227 100 147 (T16 M89-)
Hüco 13 8002
SX 7001-9000
Boschin luettelon mukaan oikea olisi Bosch 0 227 100 139.
Mikähän ero noilla on? Hall-anturin osanumero vaihtuu lähes joka vuosimallissa mutta puola näyttäisi olevan sama kaikissa M84 alkaen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Jos ei muuta, niin tuo Hüco on jonkunsortin tarvikepalikkaa. Omasta 900:sta aikanaan kajahti ko. moduli, Boschilainen olisi ollut jonkun 70-80€, huugo oli jonkun 35€ ja kesti ainakin sen pari vuotta, mitä auto oli ja toiminnassa en huomannut mitään outoa.
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Tänään tuli juuri kokeiltua, että molemmat toimivat -84 tupliksessa ja -85 T16 satkussa käytettävän Bosch 0 227 100 139 modulin tilalla.
Nuo Hüco ja SX ovat molemmat tarvikkeita. Kun vaan tietäisi, mitä Boschin osaa ne vastaavat.
Motonet tarjoaa samaa varaosaa kaikkiin tupliksiin ja satkuihin korvaamaan kaikkia Bosch-moduleita.
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 99
99 82--85 Bosch (7 liitintä rivissä). . . . . . . . . . . . 10-8002
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 900 79--93
900/900i 81--90 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . 10-8002
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002
Saattaa jopa olla tuo Hüco 13 8002
Nuo Hüco ja SX ovat molemmat tarvikkeita. Kun vaan tietäisi, mitä Boschin osaa ne vastaavat.
Motonet tarjoaa samaa varaosaa kaikkiin tupliksiin ja satkuihin korvaamaan kaikkia Bosch-moduleita.
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 99
99 82--85 Bosch (7 liitintä rivissä). . . . . . . . . . . . 10-8002
OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT SAAB 900 79--93
900/900i 81--90 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . 10-8002
900-Turbo16 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . . . 10-8002
Saattaa jopa olla tuo Hüco 13 8002
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Selvisihän tuo, kun vähän miettii ja katselee sähkökaaviota:
Bosch 0 227 100 139 modulia on käytetty autoissa, joissa kierroslukutieto otetaan sytytyspuolan - navasta, eli modulin navasta 1. Tällöin modulin liittimessäkin on johdot vain navoissa 1-6. Eli 8v moottorit, sekä T16 84-85.
Esim -84 99 käytää samaa modulia.
Bosch 0 227 100 147 on käytössä -89 alkaen, jolloin pulssivahvistin on jäänyt pois käytöstä ja kierroslukutieto saadaan modulin navasta 7.
86- ja 87 käytettiin modulin navan 7 ja kierroslukumittarin välissä pulssivahvistinta. Moduli on edelleen tuo -139.
Looginen arvaus on, että tuo -139 moduli ei pysty antamaan kierroslukutietoa sekä mittarille että LH-boksille. Arvaan edelleen, että tuo -147 päätteinen moduli sisältää integroidun pulssivahvistimen koska sitä käyttävissä autoissa ei enää ole tuota pulssivahvistinta sulakerasiassa.
Tarvikemodulit vastannevat siis tuota uudempaa modulia mutta toimivat myös vanhempien kanssa.
Bosch 0 227 100 139 modulia on käytetty autoissa, joissa kierroslukutieto otetaan sytytyspuolan - navasta, eli modulin navasta 1. Tällöin modulin liittimessäkin on johdot vain navoissa 1-6. Eli 8v moottorit, sekä T16 84-85.
Esim -84 99 käytää samaa modulia.
Bosch 0 227 100 147 on käytössä -89 alkaen, jolloin pulssivahvistin on jäänyt pois käytöstä ja kierroslukutieto saadaan modulin navasta 7.
86- ja 87 käytettiin modulin navan 7 ja kierroslukumittarin välissä pulssivahvistinta. Moduli on edelleen tuo -139.
Looginen arvaus on, että tuo -139 moduli ei pysty antamaan kierroslukutietoa sekä mittarille että LH-boksille. Arvaan edelleen, että tuo -147 päätteinen moduli sisältää integroidun pulssivahvistimen koska sitä käyttävissä autoissa ei enää ole tuota pulssivahvistinta sulakerasiassa.
Tarvikemodulit vastannevat siis tuota uudempaa modulia mutta toimivat myös vanhempien kanssa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
En tiedä pitääkö tuo "sisäinen pulssivahvistin" -teoria paikkaansa, mutta ainakin sellainen ero on esim. bensareleissä, että se -87 asti ollut bensarele oli alkupään ruiskuissa ja turboissa kytketty puolan miinukseen. Sitten niissä pulssivahvistinmalleissa käytettiin vielä samaa relettä ja tosiaan -88 vuosimallissa on jo sitä uudempaa relettä, joka saa pulssin suoraan sytkäpääteasteelta ilman vahvistinta.
Muistelen, että tuossa 900i -88:ssa, jossa oli uudempi bensarele oli käytössä se 139 loppuinen pääteaste, eikä kierroslukumittarin tai bensareleen kanssa ollut mitään ongelmia.
Muistelen, että tuossa 900i -88:ssa, jossa oli uudempi bensarele oli käytössä se 139 loppuinen pääteaste, eikä kierroslukumittarin tai bensareleen kanssa ollut mitään ongelmia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Olennaisinta lienee se, että -147 modulia (ja sen tarvikeversioita) voi käyttää ongelmitta korvaamaan -139:n. Jopa Boschin e-Cat tarjoaa tuota -147:aa vanhempiinkin autoihin. Nyt on sitten varamoduleita mukana pidettäväksi...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
En ihan suoraan ole löytänyt vastausta, joten täytyy vielä kysyä. Voiko 8-venttiilisen ruiskusatkun -86 pääteastetta kokeilla 16v ruiskutonnariin (vm ~88-90)?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
900C -86
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Onko sinulla tuon tonnarin modulin osanumeroa? Ilmeisesti 0 227 100 147?ASTech kirjoitti:En ihan suoraan ole löytänyt vastausta, joten täytyy vielä kysyä. Voiko 8-venttiilisen ruiskusatkun -86 pääteastetta kokeilla 16v ruiskutonnariin (vm ~88-90)?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
147 loppuinen korvaa aina -139 modulin. Päinvastoin voi olla, että moduli ei kestä. Ehkä...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Veikkaan, että satkussa on juuri toi -139 loppuinen.Svc kirjoitti:Onko sinulla tuon tonnarin modulin osanumeroa? Ilmeisesti 0 227 100 147?ASTech kirjoitti:En ihan suoraan ole löytänyt vastausta, joten täytyy vielä kysyä. Voiko 8-venttiilisen ruiskusatkun -86 pääteastetta kokeilla 16v ruiskutonnariin (vm ~88-90)?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
147 loppuinen korvaa aina -139 modulin. Päinvastoin voi olla, että moduli ei kestä. Ehkä...
Jakajat taitaa olla erilaisia 8 ja 16 venttiilisessä? Siten varmaan myös hall-anturit eroaa toisistaan, eikä käy ristiin?
Tietoa tonnarista on sen verran, että on sammuillut parina päivänä satunnaisesti kesken ajon ja jäähdyttyään taas käynnistynyt. Eilen illalla ei sitten käynnistynyt enää ollenkaan. Kuullostaisi pääteasteen vialta?
900C -86
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
8v ja 16v jakajat ovat erilaisia ja purkaminen ehjänä ei ole mitenkään helppo nakki.ASTech kirjoitti:Veikkaan, että satkussa on juuri toi -139 loppuinen.Svc kirjoitti:Onko sinulla tuon tonnarin modulin osanumeroa? Ilmeisesti 0 227 100 147?ASTech kirjoitti:En ihan suoraan ole löytänyt vastausta, joten täytyy vielä kysyä. Voiko 8-venttiilisen ruiskusatkun -86 pääteastetta kokeilla 16v ruiskutonnariin (vm ~88-90)?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
147 loppuinen korvaa aina -139 modulin. Päinvastoin voi olla, että moduli ei kestä. Ehkä...
Jakajat taitaa olla erilaisia 8 ja 16 venttiilisessä? Siten varmaan myös hall-anturit eroaa toisistaan, eikä käy ristiin?
Tietoa tonnarista on sen verran, että on sammuillut parina päivänä satunnaisesti kesken ajon ja jäähdyttyään taas käynnistynyt. Eilen illalla ei sitten käynnistynyt enää ollenkaan. Kuullostaisi pääteasteen vialta?
Satkun -139 modulia voinee testata tonnarissa mutta kuten sanoin, se ei välttämättä pitkäikäinen mikäli arvaukseni kierroslukumittarin ja LH-boksin kierroslukusignaalista pitää paikkansa. Kestoiässä kyse on kyllä enemmänkin kyse viikoista kuin sekunneista sekä tietysti lämpötilasta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Onko tonnari ezk-sytkällä, meneekö jakajaan johtoja?
Jos on, niin mitähän puola ja ezk-boksi tykkää latausaikaa säätävästä sytty-yksiköstä jollainen tuo -139 on...
Napaisuuskin noissa on ihan erilainen...
EZK-sytkä käyttää tyhmää moduulia ja latausaikaa säätelee itse boksi.
Jos on, niin mitähän puola ja ezk-boksi tykkää latausaikaa säätävästä sytty-yksiköstä jollainen tuo -139 on...
Napaisuuskin noissa on ihan erilainen...
EZK-sytkä käyttää tyhmää moduulia ja latausaikaa säätelee itse boksi.
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Jakajaan menee kolme johtoa.Ronska kirjoitti:Onko tonnari ezk-sytkällä, meneekö jakajaan johtoja?
Jos on, niin mitähän puola ja ezk-boksi tykkää latausaikaa säätävästä sytty-yksiköstä jollainen tuo -139 on...
Napaisuuskin noissa on ihan erilainen...
EZK-sytkä käyttää tyhmää moduulia ja latausaikaa säätelee itse boksi.
Yritettiin mittailla ja selvittää koko ilta ongelmaa. Kerran lupasi, mutta ei muuta.
Kokeiltiin toimivaa puolaa, mutta ei auttanut.
Jännitteet tulee ja hall-anturi antaa signaalia eli jännite vaihtelee, kun konetta pyörittää.
Mitä siellä sytkäyksikön ja jakajan välissä mahtaa olla? Jakajan päästä mustan johdon (napa1) ja sytkäyksikön navasta 2 muistaakseni (tai 1) sain 8,3 ohmia. Sitten sain suuria vastusarvoja 2-3kOhm ristiin rastiin mittailemalla vaikka minkä napojen välistä. Ainoastaan puolan 1 navan ja sytkäyksinkön väliltä löytyi kiinteä yhteys.
Kuuluuko CE valon sammua jo starttauksen aikana?
Kipinää ei tule, kun ottaa puolanjohdon irti ja laittaa sen lähelle jakajaa startatessa. Sitten tulee, kun maadoittaa puolan hyppyjohdolla.
Jännite tulee puolalle myös starttauksen aikana.
Pyörijän vastus oli ok. Tosin eipä kipinää tule edes jakajalle asti.
MAffin johdon irroittaminen ei myöskään auttanut, eikä apuvirta.
Puolanjohto vaihteli vastusarvoa, kun sitä väänteli, mutta sekin vaihdettiin varmasti ehjään versioon.
Jakajassa oli ihan pieni välys.
Auto on -89.
Tulpat oli ihan märät ja bensapumppu käy.
Ideat loppui ainakin toistaiseksi...
Sytkäyksikön napaan 7 ei tule johtoa. Puolaan tulee napaan 15 kaksi va/vi johtoa ja napaan 1 sininen.
900C -86
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Ainakin tuo motonetin 10-8002 tjsp osanumerolla oleva pääteaste kantaa kyljessään tunnistetarraa jossa lukee saab 9000, mietiskelin ristiinsopivuutta osan haettuani ja tarran huomattuani. Eli varmaan sopii tonnariin myös satkun pääteaste, jos kerta kummankin korvaava osa on oletettavasti sama. Voin Hüco-spekuloinnin vielä tarkistaa, vanha pääteaste kun on uuden laatikossa (mielestäni merkki ei kuitenkaan ollut hüco vaan jokin lontoonkielen sana.ASTech kirjoitti:En ihan suoraan ole löytänyt vastausta, joten täytyy vielä kysyä. Voiko 8-venttiilisen ruiskusatkun -86 pääteastetta kokeilla 16v ruiskutonnariin (vm ~88-90)?
Eli lähteekö tonnari käyntiin satkun pääteasteella rikkomatta mitään?
5d 900i 8v MY1986
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Enpä muistanutkaan tuota tonnarin EZK:ta. Bosch e-Cat tarjoaa -89 ruiskulle seuraavasti
9X ja 900 sytytysjärjestelmä on TSZ-h
Eli EZK käyttää tosiaan erilaista modulia. Satkun moduli ei ole sinnepäinkään. (Vaikka Hüco tarjoaakin samaa modulia 99-90-900-9000)0 227 400 129
Ohjainlaite, sytytysjärjestelmä
alk. VM: 09/1989 VM asti: 08/1990
Vaihteistomalli: Vaihteisto, Katalysaattorimalli: Katalysaattorittomiin autoihin
0 227 400 130
Ohjainlaite, sytytysjärjestelmä
alk. VM: 09/1989 VM asti: 08/1990
Vaihteistomalli: Automaattivaihteisto, Katalysaattorimalli: Katalysaattorittomiin autoihin
0 227 400 150
Ohjainlaite, sytytysjärjestelmä
alk. VM: 09/1989
Katalysaattorimalli: Katalysaattoriautoihin
0 227 400 183
Ohjainlaite, sytytysjärjestelmä
alk. VM: 09/1990
Vaihteistomalli: Vaihteisto, Katalysaattorimalli: Katalysaattorittomiin autoihin
0 227 400 184
Ohjainlaite, sytytysjärjestelmä
Vaihteistomalli: Automaattivaihteisto, Katalysaattorimalli: Katalysaattorittomiin autoihin
9X ja 900 sytytysjärjestelmä on TSZ-h
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Kysymyksiä sytytyksen osista
Mielenkiintoista, jos jakajaan siis menee johtoja vaikuttaisi auto olevan tuolla vanhemmalla sytytysjärjestelmällä.
EZK:ssa asentoanturi on kampuralla hihnapyörän yhteydessä, näin ollen jakajaan ei mene johtoja.
Aikaisemmin olen antanut itseni ymmärtää, että kaikki 16v-vaparit olisivat olleet EZK:lla.
Ilmeisesti näin siis ei olekaan, EPC:kin tarjoaa kumpaakin sytkää ristiin aina vuosimalliin '89 asti.
EZK:ssa asentoanturi on kampuralla hihnapyörän yhteydessä, näin ollen jakajaan ei mene johtoja.
Aikaisemmin olen antanut itseni ymmärtää, että kaikki 16v-vaparit olisivat olleet EZK:lla.
Ilmeisesti näin siis ei olekaan, EPC:kin tarjoaa kumpaakin sytkää ristiin aina vuosimalliin '89 asti.