kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Oi arvon tietäjät, tarvitsen näkemystänne:
99 GL -76 on saanut "uuden" vaihdelaatikon lohkonsa alle (luovuttaja on saab 90 tai 900 80-luvun puolivälistä). Laatikon piti olla kunnostettu, mutta kolmos ja vitosvaihde ulisevat kuin loppuunajettu pyöränlaakeri.
Mekaanikolle heräsi kysymys, voisiko syynä olla väärä määrä sovitelevyjä tripodin maljan välissä? Hän tuumasi että väärä mitta saattaisi juurikin aiheuttaa tuollaista ulvontaa (älkää kysykö selityksiä itse en ymmärrä mitään noista asioista)
Tässä tapauksessa tripodin maljana käytettiin auton alkuperäistä (nelivaihteisesta laatikosta), ja se sovitettiin 5-vaihteiseen 80-luvun laatikkoon. Ja käytettiin maljojen sovitelevyjä, siis auton alkuperäisiä.
Kannattaako nähdä vaivaa käyttää vaihdelaatikon mukana olleiden maljojen sovitelevyjen kokeilemiseen, josko ulinat vaimenisi niillä vai onko tuo laatikko kuitenkin ihan puhtaasti susi?
kiitollisena vastauksista,
99 GL -76 on saanut "uuden" vaihdelaatikon lohkonsa alle (luovuttaja on saab 90 tai 900 80-luvun puolivälistä). Laatikon piti olla kunnostettu, mutta kolmos ja vitosvaihde ulisevat kuin loppuunajettu pyöränlaakeri.
Mekaanikolle heräsi kysymys, voisiko syynä olla väärä määrä sovitelevyjä tripodin maljan välissä? Hän tuumasi että väärä mitta saattaisi juurikin aiheuttaa tuollaista ulvontaa (älkää kysykö selityksiä itse en ymmärrä mitään noista asioista)
Tässä tapauksessa tripodin maljana käytettiin auton alkuperäistä (nelivaihteisesta laatikosta), ja se sovitettiin 5-vaihteiseen 80-luvun laatikkoon. Ja käytettiin maljojen sovitelevyjä, siis auton alkuperäisiä.
Kannattaako nähdä vaivaa käyttää vaihdelaatikon mukana olleiden maljojen sovitelevyjen kokeilemiseen, josko ulinat vaimenisi niillä vai onko tuo laatikko kuitenkin ihan puhtaasti susi?
kiitollisena vastauksista,
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Jätän tarkemman selityksen vaihteiston kunnostuksesta arvon tietäjille.Aloitan kuitenkin huomauttamalla että jo purkaessa tulee vaihteiston välykset mitata,ja niiden mukaan myös koota.Tämä siis yli 10000km ajetuissa.Alle sen säätö voidaan suorittaa uudelleen.
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Käsittääkseni sovitelevyjä kuuluu siirtää vaihteiston mukana eikä maljojen, mutta miten se tuohon ulinaan(vain kahdella vaihteella?) vaikuttaa en tiedä sanoa.
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Listallakin se juuri sanottiin ja täällä foorumilla on ollut monta kertaa asiasta puhetta, mutta sanottakoon vielä:
Maljoja kun vaihdetaan, niin vaihdetaan ainoastaan ne maljat!
Sovitelevyt ja myös ne alumiinilaipat, joissa laakeri + malja + nopeusvaijerin pyörittäjä asuu pidetään aina laatikon mukana ja sillä puolella, mistä ne irrotettiin.
Maljoja kun vaihdetaan, niin vaihdetaan ainoastaan ne maljat!
Sovitelevyt ja myös ne alumiinilaipat, joissa laakeri + malja + nopeusvaijerin pyörittäjä asuu pidetään aina laatikon mukana ja sillä puolella, mistä ne irrotettiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Jope puhuu asiaa. Lisäksi vielä omakohtaista kokemusta kunnostetusta 5-lovisesta laatikosta. Vaihteista vain 5-vaihde on hiljainen, muut pitävät eri korkeuksisia "volinoita" ajettaessa, ikäänkuin loota olisi suorahampainen. Elikkäs jos loota on kulunut, niin ei laakerointi hiljennä sitä. Liekkö Kysyjän lootassa samanlainen ominaisuus? Jos perässä on jotakin häippää, niin se vollottaa ehken juuri vitosella pahiten...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Niissä mitään ominais vollotuksia ole..
Joko loota on kunnossa ja hiljainen tai sitten paskana ja vollottaa.
Näitä on kyllä nähty meinaan näitä omatoimisia korjaaajia.Yleensä jotain insinööri jätkiä jotka luulevat osaavansa kaikki kirjoista lunttaamalla.
Kyllä tommonenkin lootan korjaus vähän ammattitaitoa vaatii.
Joko loota on kunnossa ja hiljainen tai sitten paskana ja vollottaa.
Näitä on kyllä nähty meinaan näitä omatoimisia korjaaajia.Yleensä jotain insinööri jätkiä jotka luulevat osaavansa kaikki kirjoista lunttaamalla.
Kyllä tommonenkin lootan korjaus vähän ammattitaitoa vaatii.
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
joo, näin on, varsinkin noilla metsäinsseillä eli jätkillä on erityisen huonot tiedot esim hammaspyörän profiilin siirrosta ja pelkällä moottorisahalla ja kaatoraudalla se kokoonpanokin jummarrettavasti vaatii enemmän kuin on isossa jaossa annettu.tomaatti kirjoitti:Niissä mitään ominais vollotuksia ole..
Joko loota on kunnossa ja hiljainen tai sitten paskana ja vollottaa.
Näitä on kyllä nähty meinaan näitä omatoimisia korjaaajia.Yleensä jotain insinööri jätkiä jotka luulevat osaavansa kaikki kirjoista lunttaamalla.
Kyllä tommonenkin lootan korjaus vähän ammattitaitoa vaatii.

900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
No,tääkin vaihteiston "korjaukset" on nähty niin monta kertaa..Pakko kait niitä on ollut katsoa vierestä kun liian monta vuotta tätäkin merkkiä on harrastanut.
-Jees on mullakin korjaamonkäsikirja vaihteistoon enkä silti rupeisi tekemään itse.
(vaikka löytyykin autonasentajan paperit vuodelta yks ja kaks ja useempikin loota tuli opastuksen alaisena korjattua)
Kait sinne joka jannu osaa vaihtaa laaakerit+synkrot mutta tuliko sitte hyvä?
Juu ainakin 15tkm pääsee.
-Jees on mullakin korjaamonkäsikirja vaihteistoon enkä silti rupeisi tekemään itse.
(vaikka löytyykin autonasentajan paperit vuodelta yks ja kaks ja useempikin loota tuli opastuksen alaisena korjattua)
Kait sinne joka jannu osaa vaihtaa laaakerit+synkrot mutta tuliko sitte hyvä?
Juu ainakin 15tkm pääsee.

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Sekä 99:ssä että ex-satkussa on tullut kertaalleen kokeiltua "takuukunnostettuja" laatikoita. Eipä kannattanu, molemmat rupes brakaamaan aika pian takuun loputtua. Tiedä sitten minkä alan jätkät nuo oli korjannut.
Senverran p%#ka maku noista turhista remonteista jokatapauksessa jäi että jos laatikko nyt leviää niin taitaa mieluummin vaihtua koko auto. Ei kiinnosta enää ottaa sitä riskiä että 20-30tkm jälkeen on sama ruljanssi edessä.
Senverran p%#ka maku noista turhista remonteista jokatapauksessa jäi että jos laatikko nyt leviää niin taitaa mieluummin vaihtua koko auto. Ei kiinnosta enää ottaa sitä riskiä että 20-30tkm jälkeen on sama ruljanssi edessä.
900i 16 At 2d -89, 9-3 2.0t SE At 5d -01
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Jees zammuel,muista että jos laatikkoa on tarvinnut kunnostaa niin sillä on yleensä ajettu aivan vitusti.
Ainoa oikea tapa on ostaa laatikko vielä liikkuvasta autosta joka sekin on välistä mahdotonta.
No itse olen kyllä ostanut kokonaisen rekisterissä olevan auton lootan takia.Tosin tuossa autossa tuli paljonkin muuta kamaa jota projektiini tarvitsin.Ja ainakin sain koe-ajaa laatikon.
Ainoa oikea tapa on ostaa laatikko vielä liikkuvasta autosta joka sekin on välistä mahdotonta.
No itse olen kyllä ostanut kokonaisen rekisterissä olevan auton lootan takia.Tosin tuossa autossa tuli paljonkin muuta kamaa jota projektiini tarvitsin.Ja ainakin sain koe-ajaa laatikon.

Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Muuten,
Mistä saisi oikeasti kunnostetun laatikon tyyliin tehdaskunnostettu ja takuutoimiva? Tai onko vielä olemassa moottorikoneistamoja tms. pajoja jotka tekee kunnostuksen ihan oikeasti?
Ihan siltä varalta kyselen jos joskus 99:n tai 900:n tarviaa korjata laatikkoa. Onneksi vielä ei ole tarvetta.
Kuten Lucalle kävi on mullekin käynyt aiemmissa saabeissa ohraisesti eli olen ostanut käytetyn laatikon, jonka mainittiin olevan kunnossa, mutta hirveän asennusremontin jälkeen tuli todettua että eipä paljon laatikko parantunut. Tästä oppineena on jo monta vuotta menty niin ettei jarruosia, ohjausvaihdetta laatikkoa, kantta tms. enempi vaihtotyötä vaativaa osaa mun autoihin vaihdeta ilman että osa on korjattu/koneistettu ensin.
Mutta mites noiden laatikoiden kanssa menetellään jos ei halua sikaa säkissä autoon vaihtaa? Auton vaihtuminen ei tule kyseeseen ja harvoin on mahista koeajaa laatikkoa eli kokonaista laatikon luovuttaja autoa ei välttämättä siihen hätään löydy..
Mistä saisi oikeasti kunnostetun laatikon tyyliin tehdaskunnostettu ja takuutoimiva? Tai onko vielä olemassa moottorikoneistamoja tms. pajoja jotka tekee kunnostuksen ihan oikeasti?
Ihan siltä varalta kyselen jos joskus 99:n tai 900:n tarviaa korjata laatikkoa. Onneksi vielä ei ole tarvetta.
Kuten Lucalle kävi on mullekin käynyt aiemmissa saabeissa ohraisesti eli olen ostanut käytetyn laatikon, jonka mainittiin olevan kunnossa, mutta hirveän asennusremontin jälkeen tuli todettua että eipä paljon laatikko parantunut. Tästä oppineena on jo monta vuotta menty niin ettei jarruosia, ohjausvaihdetta laatikkoa, kantta tms. enempi vaihtotyötä vaativaa osaa mun autoihin vaihdeta ilman että osa on korjattu/koneistettu ensin.
Mutta mites noiden laatikoiden kanssa menetellään jos ei halua sikaa säkissä autoon vaihtaa? Auton vaihtuminen ei tule kyseeseen ja harvoin on mahista koeajaa laatikkoa eli kokonaista laatikon luovuttaja autoa ei välttämättä siihen hätään löydy..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2079
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
noista säätö levyistä vielä että ne ovat aina laatikko kohtaiset. eli aina samat levyt samalle puolelle mistä ne otettukin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
Oulussa ja Vaajakoskella on laatikon remppaajia kuka tietää mitä tekee.
Laittakoon joku nimet kuka tietää ne paremmin.
Itsekkin olen kymmeniä korjannut ja tunnustan että yksi on pitänyt aukaista 5 vaihteen osin uudelleen, ei kytkeytynyt nätisti päälle. Vika kytkentäkappaleessa.
En korjaa enään kuin itselle jos pitää laatikoihin koskea.
Ei virtaa/ aikaa / taloudellisesti kannattavaa.
Moni aattelee että ei sijoita 500 eskoo laatikko rempaan vanhaan saappiin.
Laittakoon joku nimet kuka tietää ne paremmin.
Itsekkin olen kymmeniä korjannut ja tunnustan että yksi on pitänyt aukaista 5 vaihteen osin uudelleen, ei kytkeytynyt nätisti päälle. Vika kytkentäkappaleessa.
En korjaa enään kuin itselle jos pitää laatikoihin koskea.
Ei virtaa/ aikaa / taloudellisesti kannattavaa.
Moni aattelee että ei sijoita 500 eskoo laatikko rempaan vanhaan saappiin.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
matkan varrella kertynyt näkemykseni aiheesta:
jos joku hyvin kunnostaisi lodjun, niin pitäisi paljon laakereita ja synkroja yms uusia. Ne maksavat niin paljon, jotta harvassa olisivat ostajat.
jos on voitu todeta laatikko ääntämättömäksi niin taitaa kunnostus helposti jäädä pesulinjalle. Seuraava porras lie enskan tilauksen mukaiseksi loihtiminen eli 6 tai 7
ja stefan vaihto onkin jo luxusta.
Jos kunnostaja vielä muuta viitsii tehdä niin ehkä yrittää kriittisimmät laakerit vaihtaa eli vitosen ja porkkanapyörän laakerit ( noiden hyväksi saakin sitten koko lodjun purkaa) ja tietenkin jos jotain oleellista viallista löytää. parhaita synkroja mm voidaan valkata useimmista eri elimenluovuttajista ja tripokuppeja kääntää uudelle puolelle.
Tällöin voi helposti joku viallinen paikka kuitenkin jäädä.
Lisäksi täysrempassa sitten tarvitaan erikoisavaimia yms työkaluja aika kapallinen ( kts korjaamokässärin vaihdeosio tai vaihtoehtoisesti enempi duunia) ja mm. hypoidihammaskosketuksen säätöön erityismittalaitteet. Mainittuja erityisleluja ei muutaman lodjun remppamiseen kannata ostaa, eli lähes ainoaksi mahikseksi jää lainata ko. leluja merkkiliikkestä tms. eli avut kunnolla rempata lodju ovat yleisesti vähissä. usein taidetaan duunata korvakuulolta.
Helposti pura/ kokoa leikissä varmaan päivä kulahtaa vajailla kaluilla irtolodjunkin kanssa. Noista reunaehdoista voi itsekukin arvuutella mikä on edes puolittainkin rempatun lodjun hinta.
jos joku hyvin kunnostaisi lodjun, niin pitäisi paljon laakereita ja synkroja yms uusia. Ne maksavat niin paljon, jotta harvassa olisivat ostajat.
jos on voitu todeta laatikko ääntämättömäksi niin taitaa kunnostus helposti jäädä pesulinjalle. Seuraava porras lie enskan tilauksen mukaiseksi loihtiminen eli 6 tai 7

Jos kunnostaja vielä muuta viitsii tehdä niin ehkä yrittää kriittisimmät laakerit vaihtaa eli vitosen ja porkkanapyörän laakerit ( noiden hyväksi saakin sitten koko lodjun purkaa) ja tietenkin jos jotain oleellista viallista löytää. parhaita synkroja mm voidaan valkata useimmista eri elimenluovuttajista ja tripokuppeja kääntää uudelle puolelle.
Tällöin voi helposti joku viallinen paikka kuitenkin jäädä.
Lisäksi täysrempassa sitten tarvitaan erikoisavaimia yms työkaluja aika kapallinen ( kts korjaamokässärin vaihdeosio tai vaihtoehtoisesti enempi duunia) ja mm. hypoidihammaskosketuksen säätöön erityismittalaitteet. Mainittuja erityisleluja ei muutaman lodjun remppamiseen kannata ostaa, eli lähes ainoaksi mahikseksi jää lainata ko. leluja merkkiliikkestä tms. eli avut kunnolla rempata lodju ovat yleisesti vähissä. usein taidetaan duunata korvakuulolta.
Helposti pura/ kokoa leikissä varmaan päivä kulahtaa vajailla kaluilla irtolodjunkin kanssa. Noista reunaehdoista voi itsekukin arvuutella mikä on edes puolittainkin rempatun lodjun hinta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24626
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: kunnostetun vaihdelaatikon ulina!
juutuubista löytyy video viime kesän eräästä tapahtumasta jossa oli og:n uusia laatikoita ja hintalappu päällä 3900kruunua....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659