900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Täyspaineturbossa on valitettavasti katalysaattori, jolloin sen antama teho on muistaakseni 160hv, vuosimalli on -90 ja Suomessa uutena myyty. Aiemmin kuvittelin, että vain ilman katalysaattoria olevissa täyspaineturboissa on Lucas.

- Lucas vai Bosch, vai molempia kat-autoihin?
- Jos kat-Lucas, millä suuttimilla?
- Punainen APC-boksi = se "Red Box" vai aivan normaali tapaus ohjauslaatikko? Vekotin antaa ahtoja, mutta pysytään vain oranssilla alueella. Muistaakseni ex-Aeroni päästi lähemmäs punaista, tosin silloin kun ulkona oli -10°C ja tiet rutikuivia :) Ja siinä taisi olla aivan musta APC-boksi.

- Jos kat-Lucas & Red Box, paljonko tehoja?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kaikki suomessa vm. -90 ja eteenpäin myydyt og900 turbot poislukien Aero, ovat varustettu Lucasin polttoainejärjestelmällä. -89 ja vanhemmat 16-venttiiliset Bosch LH-Jetronic 2.2 ja 2.4
Tuontiautoissa voi esiintyä poikkeuksia, esim vm. -89 turbo lucasilla ilman kattia

Yleensä:

1990 Lucas 14CU ja vihreäraitaiset suuttimet ~260cc/min
1991-93 (-94 cabriolet) Lucas CU14.1 ja oranssiraitaiset suuttimet ~290cc/min
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk

Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk

Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Mimmi kirjoitti:Kyllä Aerotkin ovat Lucaksella.
Jostain siis tarttunut väärä muistikuva :?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk

Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk

Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
Tuo 160->185 on ilmeisesti lucas ja tuo 160->175 bosch, koska minulla on tuo boschin katilla oleva muutoskatsastettu 175hv:n tehoille (redbox)
Ville Uusitalo #3509
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema. Mutta, koska auto on Suomi-T16 kat, niin siinä ei valitettavasti ole #8 ensiövälitystä. No, kiihtyy paremmin?

Mutta, mutta. Mitä ne Carlsson T16-specialit / viimeiset UK:ssa myydyt OG900 Turbot sitten olivat, joissa oli katalysaattori-kone ja 185hv? Mikä boksi niissä oli, kultainen?

Jos joku ihmettelee, miten suomalaisessa turbosatkussa on Red Box, niin auto oli uutena Scan Auton jollain myyntijohtajalla (useampi kuin yksi autotalo), ilmeisesti kaikenlaista kivaa sai muulla kuin listahinnalla.. :roll:
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
petteri75 kirjoitti:Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema.
Jos alkuperäisteho on ollut 160hv, niin kyseessä kattiversio ja näyttäishän tuo tuolle Lucasille tuota 185hv.
Ville Uusitalo #3509
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

vilaho kirjoitti:
JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
petteri75 kirjoitti:Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema.
Jos alkuperäisteho on ollut 160hv, niin kyseessä kattiversio ja näyttäishän tuo tuolle Lucasille tuota 185hv.
Hmm..Olisikohan siinä noin paljoa? Pitäisi joskus varmasti kokeilla sitten Shellin V-Max bensalla ja viileämmillä säillä, jos ahtoja saisi "punaiselle" asti. Tai 98E:tä, mutta nykyisillä bensahinnoilla täytyy varmasti harrastaa säästöajelua.
skipper
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 17:10

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja skipper »

Boxi no: 137007001, punainen.
Laatikon tarrassa lukee: Saab 900 T 16 kat M87>
129kw/5700rpm, 258Nm/3000rpm.
95 oktan lyijytön.

M.B
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?

Nyt ahtomittari menee n. 3/4 keltaiselle (ja pitää sen siellä OK), kun ex-Aerossa se meni vakiolla punaisen rajalle, pakkaspäivinä ylikin. Johtuiko Aeron 175hv/273Nm (@2800rpm!) teho sitten täysahdoille tulevasta lisärikastuksesta? Tuohon Aeroon tuli kyllä syötettyä 98:ia, ilmeisesti bensa oli niin halpaa silloin 2003-2006.

Tehoon tottuu liian nopeasti.
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

petteri75 kirjoitti:175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?
Tuntuu vaan tuo 258Nm aika pieneltä viriboxiin, kun tuossa 160hp kattivehkeessä on vakiona 255Nm (bosch)

Kyllähän tuo APC toimii ihan vakionakin 98E:lla paremmin.
Ville Uusitalo #3509
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

petteri75 kirjoitti:175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?

Nyt ahtomittari menee n. 3/4 keltaiselle (ja pitää sen siellä OK), kun ex-Aerossa se meni vakiolla punaisen rajalle, pakkaspäivinä ylikin. Johtuiko Aeron 175hv/273Nm (@2800rpm!) teho sitten täysahdoille tulevasta lisärikastuksesta? Tuohon Aeroon tuli kyllä syötettyä 98:ia, ilmeisesti bensa oli niin halpaa silloin 2003-2006.

Tehoon tottuu liian nopeasti.
Tässä tarkat tiedot vuoden 1992 lisävarustekirjasta:
Saab 900 T16 M87- katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla 137 007 001 Hinta 5 815,-
*Kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kw) 175hv:aan DIN (129kw)
Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
*Sisältää muunnetun APC-yksikön, jossa uusi ahtopainekäyrä.

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja JuHem »

JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk

Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk

Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
J.V.A kirjoitti: Tässä tarkat tiedot vuoden 1992 lisävarustekirjasta:
Saab 900 T16 M87- katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla 137 007 001 Hinta 5 815,-
*Kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kw) 175hv:aan DIN (129kw)
Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
*Sisältää muunnetun APC-yksikön, jossa uusi ahtopainekäyrä.

-J-
Mites meillä voi olla yli tonnin ero hinnassa? Sulla on kunnon ale hinta :lol: Oma lisävarustehinnasto on voimassa 1.2.1992 alkaen. Onko jossain vaiheessa vuotta kenties tullu roima hinnan alennus...?

Muutenkin ihmetyttää, että mihin versioon tuo virityssarja on tarkoitettu. Tuon ikäiset Suomi-mallit ovat käsittääkseni vielä ilman kattia ja Boschin ruiskulla, ja siis 175hv jo valmiiksi. Kenties joku amerikanvientimalli :roll:
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

JuHem kirjoitti:Mites meillä voi olla yli tonnin ero hinnassa? Sulla on kunnon ale hinta :lol: Oma lisävarustehinnasto on voimassa 1.2.1992 alkaen. Onko jossain vaiheessa vuotta kenties tullu roima hinnan alennus...?

Muutenkin ihmetyttää, että mihin versioon tuo virityssarja on tarkoitettu. Tuon ikäiset Suomi-mallit ovat käsittääkseni vielä ilman kattia ja Boschin ruiskulla, ja siis 175hv jo valmiiksi. Kenties joku amerikanvientimalli :roll:
No, itse veikkaan että auto varusteltiin tarkoituksella esittelyautoksi, jossa oli "uutta" katalysaattoritekniikkaa ja kuitenkin täyspaine-turbo -tehoja (Red Box). Ja kuten tuolla forumin sivuilla aiemmin muisteltiinkiin, 80-luvun lopulla sai katalysaattorista 5000 mk:n alennuksen autoveroon, jolla saatiin esim. kaikenlaista muuta kivaa :) Suomessa tämä on kuitenkin ollut koko ikänsä, valitettavasti vielä Etelä-Suomessa.
Vastaa Viestiin