900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Täyspaineturbossa on valitettavasti katalysaattori, jolloin sen antama teho on muistaakseni 160hv, vuosimalli on -90 ja Suomessa uutena myyty. Aiemmin kuvittelin, että vain ilman katalysaattoria olevissa täyspaineturboissa on Lucas.
- Lucas vai Bosch, vai molempia kat-autoihin?
- Jos kat-Lucas, millä suuttimilla?
- Punainen APC-boksi = se "Red Box" vai aivan normaali tapaus ohjauslaatikko? Vekotin antaa ahtoja, mutta pysytään vain oranssilla alueella. Muistaakseni ex-Aeroni päästi lähemmäs punaista, tosin silloin kun ulkona oli -10°C ja tiet rutikuivia Ja siinä taisi olla aivan musta APC-boksi.
- Jos kat-Lucas & Red Box, paljonko tehoja?
- Lucas vai Bosch, vai molempia kat-autoihin?
- Jos kat-Lucas, millä suuttimilla?
- Punainen APC-boksi = se "Red Box" vai aivan normaali tapaus ohjauslaatikko? Vekotin antaa ahtoja, mutta pysytään vain oranssilla alueella. Muistaakseni ex-Aeroni päästi lähemmäs punaista, tosin silloin kun ulkona oli -10°C ja tiet rutikuivia Ja siinä taisi olla aivan musta APC-boksi.
- Jos kat-Lucas & Red Box, paljonko tehoja?
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Kaikki suomessa vm. -90 ja eteenpäin myydyt og900 turbot poislukien Aero, ovat varustettu Lucasin polttoainejärjestelmällä. -89 ja vanhemmat 16-venttiiliset Bosch LH-Jetronic 2.2 ja 2.4
Tuontiautoissa voi esiintyä poikkeuksia, esim vm. -89 turbo lucasilla ilman kattia
Yleensä:
1990 Lucas 14CU ja vihreäraitaiset suuttimet ~260cc/min
1991-93 (-94 cabriolet) Lucas CU14.1 ja oranssiraitaiset suuttimet ~290cc/min
Tuontiautoissa voi esiintyä poikkeuksia, esim vm. -89 turbo lucasilla ilman kattia
Yleensä:
1990 Lucas 14CU ja vihreäraitaiset suuttimet ~260cc/min
1991-93 (-94 cabriolet) Lucas CU14.1 ja oranssiraitaiset suuttimet ~290cc/min
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk
Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk
Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Jostain siis tarttunut väärä muistikuvaMimmi kirjoitti:Kyllä Aerotkin ovat Lucaksella.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Tuo 160->185 on ilmeisesti lucas ja tuo 160->175 bosch, koska minulla on tuo boschin katilla oleva muutoskatsastettu 175hv:n tehoille (redbox)JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk
Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
Ville Uusitalo #3509
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema. Mutta, koska auto on Suomi-T16 kat, niin siinä ei valitettavasti ole #8 ensiövälitystä. No, kiihtyy paremmin?
Mutta, mutta. Mitä ne Carlsson T16-specialit / viimeiset UK:ssa myydyt OG900 Turbot sitten olivat, joissa oli katalysaattori-kone ja 185hv? Mikä boksi niissä oli, kultainen?
Jos joku ihmettelee, miten suomalaisessa turbosatkussa on Red Box, niin auto oli uutena Scan Auton jollain myyntijohtajalla (useampi kuin yksi autotalo), ilmeisesti kaikenlaista kivaa sai muulla kuin listahinnalla..
Mutta, mutta. Mitä ne Carlsson T16-specialit / viimeiset UK:ssa myydyt OG900 Turbot sitten olivat, joissa oli katalysaattori-kone ja 185hv? Mikä boksi niissä oli, kultainen?
Jos joku ihmettelee, miten suomalaisessa turbosatkussa on Red Box, niin auto oli uutena Scan Auton jollain myyntijohtajalla (useampi kuin yksi autotalo), ilmeisesti kaikenlaista kivaa sai muulla kuin listahinnalla..
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
Jos alkuperäisteho on ollut 160hv, niin kyseessä kattiversio ja näyttäishän tuo tuolle Lucasille tuota 185hv.petteri75 kirjoitti:Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema.
Ville Uusitalo #3509
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Hmm..Olisikohan siinä noin paljoa? Pitäisi joskus varmasti kokeilla sitten Shellin V-Max bensalla ja viileämmillä säillä, jos ahtoja saisi "punaiselle" asti. Tai 98E:tä, mutta nykyisillä bensahinnoilla täytyy varmasti harrastaa säästöajelua.vilaho kirjoitti:JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mkJos alkuperäisteho on ollut 160hv, niin kyseessä kattiversio ja näyttäishän tuo tuolle Lucasille tuota 185hv.petteri75 kirjoitti:Boksissa on nro 137 007 001, eli pika-googletuksella se on "Red Box". Mutta uskoakseni 185 hv vaati katittoman koneen, eli ehkä 175hv on oikea lukema.
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Boxi no: 137007001, punainen.
Laatikon tarrassa lukee: Saab 900 T 16 kat M87>
129kw/5700rpm, 258Nm/3000rpm.
95 oktan lyijytön.
M.B
Laatikon tarrassa lukee: Saab 900 T 16 kat M87>
129kw/5700rpm, 258Nm/3000rpm.
95 oktan lyijytön.
M.B
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?
Nyt ahtomittari menee n. 3/4 keltaiselle (ja pitää sen siellä OK), kun ex-Aerossa se meni vakiolla punaisen rajalle, pakkaspäivinä ylikin. Johtuiko Aeron 175hv/273Nm (@2800rpm!) teho sitten täysahdoille tulevasta lisärikastuksesta? Tuohon Aeroon tuli kyllä syötettyä 98:ia, ilmeisesti bensa oli niin halpaa silloin 2003-2006.
Tehoon tottuu liian nopeasti.
Nyt ahtomittari menee n. 3/4 keltaiselle (ja pitää sen siellä OK), kun ex-Aerossa se meni vakiolla punaisen rajalle, pakkaspäivinä ylikin. Johtuiko Aeron 175hv/273Nm (@2800rpm!) teho sitten täysahdoille tulevasta lisärikastuksesta? Tuohon Aeroon tuli kyllä syötettyä 98:ia, ilmeisesti bensa oli niin halpaa silloin 2003-2006.
Tehoon tottuu liian nopeasti.
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Tuntuu vaan tuo 258Nm aika pieneltä viriboxiin, kun tuossa 160hp kattivehkeessä on vakiona 255Nm (bosch)petteri75 kirjoitti:175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?
Kyllähän tuo APC toimii ihan vakionakin 98E:lla paremmin.
Ville Uusitalo #3509
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
Tässä tarkat tiedot vuoden 1992 lisävarustekirjasta:petteri75 kirjoitti:175hv on OK, mutta 258Nm voisi olla enemmänkin. Toimiiko Red Box automaattisesti 98E:lla paremmin, ts. APC automaattisesti antaa ahtoa bensan nakutuskestävyyden mukaan?
Nyt ahtomittari menee n. 3/4 keltaiselle (ja pitää sen siellä OK), kun ex-Aerossa se meni vakiolla punaisen rajalle, pakkaspäivinä ylikin. Johtuiko Aeron 175hv/273Nm (@2800rpm!) teho sitten täysahdoille tulevasta lisärikastuksesta? Tuohon Aeroon tuli kyllä syötettyä 98:ia, ilmeisesti bensa oli niin halpaa silloin 2003-2006.
Tehoon tottuu liian nopeasti.
Saab 900 T16 M87- katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla 137 007 001 Hinta 5 815,-
*Kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kw) 175hv:aan DIN (129kw)
Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
*Sisältää muunnetun APC-yksikön, jossa uusi ahtopainekäyrä.
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
JuHem kirjoitti:Lisävaruste vihkonen vuodelta 1992 kertoo seuraavaa: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk
Sekä:Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M87- (katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 175hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7039,00mk
Lisäksi: Moottorin virityssarja Saab 900 T16 M90- (käsikäyttöisellä vaihteistolla). Kasvattaa moottorin tehon 160hv:sta 185hv:aan. Täyttä tehoa varten tarvitaan 98 oktaanista lyijytöntä bensiiniä. Hinta 7037,00mk (tähän settiin sisältyy APC-boksin lisäksi polttoaineen säädin)
Mites meillä voi olla yli tonnin ero hinnassa? Sulla on kunnon ale hinta Oma lisävarustehinnasto on voimassa 1.2.1992 alkaen. Onko jossain vaiheessa vuotta kenties tullu roima hinnan alennus...?J.V.A kirjoitti: Tässä tarkat tiedot vuoden 1992 lisävarustekirjasta:
Saab 900 T16 M87- katalysaattorilla ja käsikäyttöisellä vaihteistolla 137 007 001 Hinta 5 815,-
*Kasvattaa moottorin tehon 160 hv:sta DIN (118kw) 175hv:aan DIN (129kw)
Täyttä tehoa varten tarvitaan 95 oktaanista lyijytöntä bensiiniä.
*Sisältää muunnetun APC-yksikön, jossa uusi ahtopainekäyrä.
-J-
Muutenkin ihmetyttää, että mihin versioon tuo virityssarja on tarkoitettu. Tuon ikäiset Suomi-mallit ovat käsittääkseni vielä ilman kattia ja Boschin ruiskulla, ja siis 175hv jo valmiiksi. Kenties joku amerikanvientimalli
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: 900 T16 -90 kat. Lucas-ruisku & punainen APC-boksi?
No, itse veikkaan että auto varusteltiin tarkoituksella esittelyautoksi, jossa oli "uutta" katalysaattoritekniikkaa ja kuitenkin täyspaine-turbo -tehoja (Red Box). Ja kuten tuolla forumin sivuilla aiemmin muisteltiinkiin, 80-luvun lopulla sai katalysaattorista 5000 mk:n alennuksen autoveroon, jolla saatiin esim. kaikenlaista muuta kivaa Suomessa tämä on kuitenkin ollut koko ikänsä, valitettavasti vielä Etelä-Suomessa.JuHem kirjoitti:Mites meillä voi olla yli tonnin ero hinnassa? Sulla on kunnon ale hinta Oma lisävarustehinnasto on voimassa 1.2.1992 alkaen. Onko jossain vaiheessa vuotta kenties tullu roima hinnan alennus...?
Muutenkin ihmetyttää, että mihin versioon tuo virityssarja on tarkoitettu. Tuon ikäiset Suomi-mallit ovat käsittääkseni vielä ilman kattia ja Boschin ruiskulla, ja siis 175hv jo valmiiksi. Kenties joku amerikanvientimalli