Keskuslukituksesta
Keskuslukituksesta
Tietääkö kukaan mistä suunnasta pitäisi lähteä etsimään keskuslukituksen ohjain yksikön liitintä. Ohjausyksikkö ja johdot keskuslukitus moottoreille oli oikeilla pikoillaan, mutta ohjinyksikön liitin on hukassa.
Auto on vuosimallia -90 ja siinä ei ole ollut keskuslukitusta (asensin moottorit eilen).
Myös liitttimen johtojen tulosuunta kiinnostaa, jotta tietää mistä suunnasta liitin voisi löytyä?
Auto on vuosimallia -90 ja siinä ei ole ollut keskuslukitusta (asensin moottorit eilen).
Myös liitttimen johtojen tulosuunta kiinnostaa, jotta tietää mistä suunnasta liitin voisi löytyä?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Niin mutta..
Yksikkö löytyy, mutta ei liitintäMimmi kirjoitti:Kuskin jalkatilastahan tuo orkkiskeskuslukko löytyy. Eli sehän liitetään siihen peltiin jousiklemmarilla ja liitin pitäisi roikkua vieressä.



Mistähän suunnasta liitin tulee? Pitääkö auto purkaa apukuskin puolelta, keskikonsolista vai kuskin puolellta? Koetauluhan on yksi osainen, mutta jos jostakin saisi tietää johdon tulo reitin, niin voisi yrittää metsästää sitä ilman koko koetaulun purkua

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Oiskohan tuohon jälkeenpäin asennettu hälytin, silloin noi johdot keskuslukolle lähtenee sen kyljestä...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ei ole
Ei ole hälytintä.tetammi kirjoitti:Oiskohan tuohon jälkeenpäin asennettu hälytin, silloin noi johdot keskuslukolle lähtenee sen kyljestä...
Siis tarkoita ilmeisesti keskuslukitus moottoreiden ohjaus relettä. Kyseinen rele löytyy tuosta rakkineesta apukuskin puolelta jalkatilasta pelti kotelon sisältä. Siellä ei ollut ylimääräistä liitintä ja releelle tulevat johdot menevät johtosarjaan sisälle.Mimmi kirjoitti: Johto (ja liitin) roikkuu muistaakseni jarrupolkimen tukiraudasta. Siis siitä, mihin se relekin kiinnitetään.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Entä
Entäs keskuslukituksen ohjausyksikkö, mistä kautta siihen tulee jännitesyötöt yms.Mimmi kirjoitti:Äh, tätä ei ole koskaan tapahtunut ja taas se tapahtui![]()
Eli ajattelin automaattisesti tonnaria, enkä satkua.
Satkussa keskuslukon rele on todellakin pelkääjän jalkatilan sivussa ja johto tulee rintapellistä.

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Orggis asennus og900:ssa on oikeassa jalkatilassa, niinkuin aiemmin on oikaistu ja kerrottu. Tarkemmin se on oikean jalkatilan ilmaputken päällä kiinni peltipannalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Se liitin löytyy sieltä kuskin puolelta, jos kerran siinä ei ole lukkoa aikaisemmin ollut. Tarkempi paikka on siinä kaasupolkimen yläpuolella noin mittariston korkeudella johtosarjassa nippusitteellä kiinni.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Liitin löytyi
Liitin löytyi mittariston takaa kuskin puolen kaiutin aukosta tonkimalla
(Kiitos toiselle saabistille, jonka johtosarjaa kävin tutkimassa). En aina ymmärrä saabin logiikkaa, koska ohjainyksikkö oli laitettu paikoilleen, mutta liitin siihen oli kiedottu toiselle puolelle koetaulua.

Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Se on varmaan tuotannon tehokkuutta, onhan joillakin automerkeillä/malleilla ollut jopa kalliimpaa ostaa auto ilman radiota, kuin radion kanssa. Tässäkin voi olla että linjan muuttaminen olisi ollut kalliimpaa, kuin laittaa kaikki valmiiksi autoon, vaikka toiminto ei olekaan aktivoituna. Esim. joissakin nykyelektroniikan laitteissahan voi olla monia lisäoptioita valmiina, kunhan vaan oikea kilometrin mittainen aktivointikoodi syötetään laitteeseen...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
keskuslukkokysymystä
Osaako joku vihjata mikä mahtaa mättää keskuslukituksessa kun sulake kärvähtää aina välittömästi kun virrat on päällä?
Itse veikkailen että pääsee jostain oikosulkuun, mutta onko jollain hyvää vihjettä, mistä vikaa kannattaisi etsiä, ennenkuin ehdin purkaa kaikki ovipahvit ja kojelaudan.
Vikaa keskuslukossa alkoi ilmetä talvella kun sulake paloi ensin kerran parissa kuukaudessa ja sitten kiihtyvällä tahdilla.
Itse veikkailen että pääsee jostain oikosulkuun, mutta onko jollain hyvää vihjettä, mistä vikaa kannattaisi etsiä, ennenkuin ehdin purkaa kaikki ovipahvit ja kojelaudan.
Vikaa keskuslukossa alkoi ilmetä talvella kun sulake paloi ensin kerran parissa kuukaudessa ja sitten kiihtyvällä tahdilla.
9-5 2,3t
jäsen 3303
jäsen 3303
oho
Jos ovi pitää panna lukkoon niin muuta vaika maalle,en oo ikinä lukinnu auton ovia eikä oo viety yhtään autoo, outoo nä lukitukset???????????
Samoin asunon ovet on aina auki jos vaikka joku tulis käymään???
Ei kai nää lukot ketään piettäle??
Samoin asunon ovet on aina auki jos vaikka joku tulis käymään???
Ei kai nää lukot ketään piettäle??
Re: keskuslukkokysymystä
Nyt on keskuslukituksen kytkennät tutkittu ja kaikki toimii. Oikosulku tilanteeseen suosittelen tulostamaan Saabmaster sivuilta kytkentä kaavion. Itse lähtisin hommaan irroittamalla kaikista ovista(ei kuskin ovesta) liittimet ja testaamalla toiminta ilman niitä. Periaatteessa sulakkeen palaminen voi johtua vain ohjainyksikön viasta tai ovimoottoreiden oikosulusta (tai johdot) Kuskin oveen ei mene kuin maadoitus puolen johtimia, joten siellä sulakkeen palamisen syy tuskin on.KMikko kirjoitti:Osaako joku vihjata mikä mahtaa mättää keskuslukituksessa kun sulake kärvähtää aina välittömästi kun virrat on päällä?
Itse veikkailen että pääsee jostain oikosulkuun, mutta onko jollain hyvää vihjettä, mistä vikaa kannattaisi etsiä, ennenkuin ehdin purkaa kaikki ovipahvit ja kojelaudan.
Vikaa keskuslukossa alkoi ilmetä talvella kun sulake paloi ensin kerran parissa kuukaudessa ja sitten kiihtyvällä tahdilla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Mistäs nämä keskuslukon johdotukset löytyvät 900C vm. -90?
Ainoa jonka löysin, on kuskin oven liitin, siinä sivuvilkun paikkeilla roikkuu nippu liittimiä ja paikallistin sen 3-napaisen oikeaksi noiden Saabmaster sivun kaavioiden perusteella. Takaoville en johtoja löydä enkä matkustajan etuovelle. Myöskään tuon ohjainyksikön asennuspaikkaa saati liitintä ei löydy.
Mittariston takana on kyllä nippu johtoja ja kaksi irtonaista liitintä, mutta kumpikaan ei sovi ohjainyksikön liittimeen. Lukot on saman vuotisesta 900i-mallista, joten luulisi systeemien olleen samat.
Ainoa jonka löysin, on kuskin oven liitin, siinä sivuvilkun paikkeilla roikkuu nippu liittimiä ja paikallistin sen 3-napaisen oikeaksi noiden Saabmaster sivun kaavioiden perusteella. Takaoville en johtoja löydä enkä matkustajan etuovelle. Myöskään tuon ohjainyksikön asennuspaikkaa saati liitintä ei löydy.
Mittariston takana on kyllä nippu johtoja ja kaksi irtonaista liitintä, mutta kumpikaan ei sovi ohjainyksikön liittimeen. Lukot on saman vuotisesta 900i-mallista, joten luulisi systeemien olleen samat.
Liittimet
Liittimet pitäisi olla valmiina aika lähellä ovia. Muistaakseni värit olivat hieman erit kuin ovien johdoissa.akyttala kirjoitti:Mistäs nämä keskuslukon johdotukset löytyvät 900C vm. -90?
Ainoa jonka löysin, on kuskin oven liitin, siinä sivuvilkun paikkeilla roikkuu nippu liittimiä ja paikallistin sen 3-napaisen oikeaksi noiden Saabmaster sivun kaavioiden perusteella. Takaoville en johtoja löydä enkä matkustajan etuovelle. Myöskään tuon ohjainyksikön asennuspaikkaa saati liitintä ei löydy.
Mittariston takana on kyllä nippu johtoja ja kaksi irtonaista liitintä, mutta kumpikaan ei sovi ohjainyksikön liittimeen. Lukot on saman vuotisesta 900i-mallista, joten luulisi systeemien olleen samat.
Takaovien liittimet löytyvät b-pilareiden sisältä (saattavat olla mielenkiintoiset löytää).
Oletko katsonut ohjausyksikköä keskikonsolista, kuskin jalkatilasta tai keskikonsolista. Itse löysin ohjausyksikön mittariston takaa

Keskuslukon asennus vaatii sitetten myös ovien johtosarjat.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Liittimet
Matkustajan puolella etulokarin takapuolella roikkuu yksi neljänapainen liitin ja tietysti vilkun johto, mutta muuta sinne ei tule.9000LPT kirjoitti:Liittimet pitäisi olla valmiina aika lähellä ovia. Muistaakseni värit olivat hieman erit kuin ovien johdoissa.akyttala kirjoitti:Mistäs nämä keskuslukon johdotukset löytyvät 900C vm. -90?
Ainoa jonka löysin, on kuskin oven liitin, siinä sivuvilkun paikkeilla roikkuu nippu liittimiä ja paikallistin sen 3-napaisen oikeaksi noiden Saabmaster sivun kaavioiden perusteella. Takaoville en johtoja löydä enkä matkustajan etuovelle. Myöskään tuon ohjainyksikön asennuspaikkaa saati liitintä ei löydy.
Mittariston takana on kyllä nippu johtoja ja kaksi irtonaista liitintä, mutta kumpikaan ei sovi ohjainyksikön liittimeen. Lukot on saman vuotisesta 900i-mallista, joten luulisi systeemien olleen samat.
Takaovien liittimet löytyvät b-pilareiden sisältä (saattavat olla mielenkiintoiset löytää).
Oletko katsonut ohjausyksikköä keskikonsolista, kuskin jalkatilasta tai keskikonsolista. Itse löysin ohjausyksikön mittariston takaa![]()
Keskuslukon asennus vaatii sitetten myös ovien johtosarjat.
Avasin tuon kotelon tuosta turvavyön kelan päältä ja sinne pilarin sisään ei mene kuin se valonapin johto. Mistä kohtaa sen keskuslukon johdon pitäisi tolpan sisälle mennä? Voiko liittimet olla jossakin keskikonsolin takapään paikkeilla, jospa ei ole vedetty tolpalle asti? Mitäkautta johdot kulkevat edestä taaksepäin?
Mittariston takana ja matkustajan jalkatilassa ei ole ohjainyksikön johtoa näkyvissä tai ainakaan minä en löytänyt. Keskikonsoli on kaivelematta vielä. Sinne siis..
Vaikuttaa se kuitenkin omituiselta, että johtoja ei olisi olemassa, kun kuskin puolella on juuri sähkökaavioiden mukainen liitin asianmukaisen värisillä johdoilla varustettuina. Onkohan se vaan laitettu siihen roikkumaan huvin vuoksi...
Sulakkeellakin on molemmat liittimet siellä valmiina, eli kyllähän siitä virta johonkin varmaan lähtee.
Jospa johdotuksia ei löydy, voiko tuon ohjausyksikön ruuvata takapenkin alle vai onko liian herkkä, että kostuu ja hapettuu siellä? Sinne voisi olla helpompi vedellä johtoja, kuin matkustajan jalkoihin. Toinen vaihtoehto voisi tosiaankin olla sinne mittariston taakse kaiutinritilän alle. Nippusiteellä vaikka johtoon kiinni..