Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja protossi »

t16 moottorissa on venakoppa ja turbon imuputki yhdistetty letkulla. Samassa härdellissä menee läpi kaasuläppäkotelon vesikierto. Mikä tässä systeemissä on toimintaperiaate?

Tuo edellämainitun systeemin kumitiiviste imuputkeen on omassa t16-85:ssa tiensä päässä, mutta epc:stä en löytynyt ko. osaa. Tuleeko se vain uuden imuputken mukana? Tarvii varmaan mennä paikallisen gummi-kaupaan etsimään yleismallista tarviketta.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

protossi kirjoitti:t16 moottorissa on venakoppa ja turbon imuputki yhdistetty letkulla. Samassa härdellissä menee läpi kaasuläppäkotelon vesikierto. Mikä tässä systeemissä on toimintaperiaate?

Tuo edellämainitun systeemin kumitiiviste imuputkeen on omassa t16-85:ssa tiensä päässä, mutta epc:stä en löytynyt ko. osaa. Tuleeko se vain uuden imuputken mukana? Tarvii varmaan mennä paikallisen gummi-kaupaan etsimään yleismallista tarviketta.
Eikös tuo ole huohotusilma takaisin kiertoon?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja Jope »

Huohotusletku tosiaan, öljyhuurut poltetaan koneessa kun niitä ei saa suoraan ilmakehään laskea nykysäännösten mukaan.

Se vesikierto on siksi, ettei huohotin jäädy ja aiheuta ylipainetta öljypohjaan, joka taas puskisi öljyt sitten täyttöputken kautta pihalle.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja protossi »

Jope kirjoitti:
Se vesikierto on siksi, ettei huohotin jäädy ja aiheuta ylipainetta öljypohjaan, joka taas puskisi öljyt sitten täyttöputken kautta pihalle.
Jep, tämä selittääkin rakenteen. Simppeli juttu, mutta ei vaan tullut mieleen :oops:
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä noita kumeja saa pelkästään, niinkuin niitä imusarjassakin olevia. ne kannattaa hakea saabilta, motonetin ei kestä.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja protossi »

mikkoimp kirjoitti:kyllä noita kumeja saa pelkästään, niinkuin niitä imusarjassakin olevia. ne kannattaa hakea saabilta, motonetin ei kestä.
No, nyt löysinkin EPC:stä tuon. Löytyy osanumerolla 7517147. Usko vain loppui kesken ensimmäisellä selauskerralla, kun ei löytynyt imuputken seurasta.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

samalla kun sen haet niin suosittelen että otat samalla myös ne imusarjan ja venakopan holkit jos yhtään huonoilta näyttävät, niinkuin yleistä on..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon imuputki-venttilikotelo -letku.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin Joensuussa Hartikaisella oli tilaustavaraa se kumiklutsi. Sama osa on käsittääkseni t16 ja t8:ssa. 900S -92:ssa se aiheutti seilaavan vedon kiihdytyksissä ja muuta hauskaa. Tosin siitä oli rikki myöskin bypass-venttiili, että sekin lienee sotkenut koneen toimintaa osaltaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin