Auto on vastahankittu T16-koneellinen -90 900:nen, ajettu 144tkm. Ongelmia on seuraavasti (läpikäyntiä ei ole vielä tehty, omaa ajoa vasta n. 200km:). Autossa on toimimaton cruise control.
A) käynnistyy tod. huonosti lämpimänä, tarvitaan monta pitkää sahausta sekä kaasua, että kone suostuu käymään. Joutokäynti (kun on kohdallaan) on tasaista ja nättiä, n. 900 rpm.
B) Kaasu ns. hirttää jossain vaiheessa kiinni, kierrokset nousevat 2000-3500 rpm ja pysyvät siellä 2-10s. eli tiukassa paikassa pitkään.
C) Joutokäynti on vaeltanut kerran 500-1500rpm.
Voivatko nämä kaikki haitat johtua puhdistustarpeessa olevasta joutokäyntimoottorista, vai pitäisikö alkaa varaamaan rahaa korjaamokäyntiin oikein kunnolla..?
P.S. CE-valo palaa tietenkin jatkuvasti, mutta ei kuulemma ole antanut mitään vikakoodeja ja moottori on ollut testerissä kiinni -> seos- yms. arvot täysin normaalit. Lucas-suihkulla onneen..NOT?
T16 / kaasu hirttää kiinni
Tutut oireet
Ja vastaus on moottorin lämpöanturi. Vastavan 1990-mallisen Lucas-T16:n kokemuksella. Anturi ei anna arvoja jonka vuoksi CE palaa. Ei starttaa kunnolla koska rikastaa lämmintä konetta liikaa - koska ei saa lämpötietoa. Käy korkeaa tyhjäkäyntiä koska joutuu kompensoimaan liian rikasta seosta lämpimänä tyhjäkäynnillä lambda-arvojen perusteella.
Se lämpöanturihan on siinä imusarjan hollilla lohkon päällä. Vika voi olla joko risa anturi, likainen ja huono kontakti tai vika johdotuksessa.
Tekisi melkein mieli lyödä kaljan verran vetoa
Jouko
Se lämpöanturihan on siinä imusarjan hollilla lohkon päällä. Vika voi olla joko risa anturi, likainen ja huono kontakti tai vika johdotuksessa.
Tekisi melkein mieli lyödä kaljan verran vetoa
Jouko
Ei se voi nyt noin yksinkertaista olla..eihän?!
Hmm. Pitänee kokeilla..tänään kun käy rekisteröimässä kulkineen, niin Konalassahan olisi juuri sopivasti Laakkonen vieressä. Toivottavasti ei maksa hirmuisesti Pitää kuitenkin muistaa, että parin viime vuoden aikana auto on lähinnä seissyt, mikä ei tee hyvää, eli vikoja voi olla muuallakin. Täytyy yrittää raportoida edistyksestä, kiitoksia vihjeestä!
Ja lämpötila-anturihan se oli
Kiitos hyvästä vihjeestä, CE-valo hävisi kerralla. Vanha oli ilmeisesti alkuperäinen, muovinen päällys ja Lucasin tekemä; ei nyt hirveän näköinen, mutta kieltämättä hiukan kärsinyt, ja varsinkin sähköliitoksessa hapettumaa. No, 20e Bosch-osasta tähän vaivaan ei ollut hirveästi.
Mutta nyt, miten saisi moottoriantennin toimimaan; uusi varaosa on, pitääkö se vain käsin kiertää moottorin kelalle..?
Mutta nyt, miten saisi moottoriantennin toimimaan; uusi varaosa on, pitääkö se vain käsin kiertää moottorin kelalle..?