Koneen nostosta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ye Ole 99
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 21:26

Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Ye Ole 99 »

Kuinka saadaan vaihteensiirtotangon nivelen etummainen kartiotappi irti? 8O
Ye Ole 99
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 21:26

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Ye Ole 99 »

Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella :?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja jus »

Ye Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan.
Voi olla että lyödessä pitää pitää nivelen vastapuolelta massiivisella esineellä vastaan, muuten vanko vaan antaa periksi sen verran ettei tappi irtoa.
Missäs tämä "boorilukitus" on
Carimat tarkoitti sitä nivelen toista päätä, kohtaa jossa poikittainen ruuvi kiristää nivelen runko-osan ohjaamosta tulevan vaihteensiirtotangon ympärille. Ei ole booreja vaihteensiirtotangossa, mutta jonkinmoinen karhennus otteen parantamiseksi.
ja onko se mutteri siis tapin alapuolella :?
Mutteri on tapin kapeammassa päässä. Riippuu ilmeisestikin vaihteistosta onko tangon reikä vaaka- vai pystysuunnassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jos on paineilmatyökaluja niin kannattaa koittaa paineilmatalttaa.
Sillä kun paukauttaa vaihteensiirtoakselin kylkeen jollekkin kohdalle, niin tappi lentää kaaressa itsestään pois. Näin ainakin minulla jo pari kertaa onnistunut.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhestä lootasta piti kaasupillillä lämmittää se koko akseli, ennenkuin tappi suostui poistumaan. Se kartiotappi tosiaan nousee ylöspäin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja rr »

Ye Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella :?
Väärä suunta :)

Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Ye Ole 99
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 21:26

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Ye Ole 99 »

rr kirjoitti:
Ye Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella :?
Väärä suunta :)

Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun :D
Tuota, kuinkas koneen saa irti, mikäli tappi on paikallaan? :?
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ye Ole 99 kirjoitti:
rr kirjoitti:
Ye Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella :?
Väärä suunta :)

Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun :D
Tuota, kuinkas koneen saa irti, mikäli tappi on paikallaan? :?
Avaamalla pannan. Eli toisella puolella olevat mutteri ja pultti, vaihteensiirron säädöt menee, mutta sitä ei kauan mallaile kohdalleen. Ja senhän voi merkitä.

Eli kuvassa olevat 68A ja 68B auki http://kotisivu.dnainternet.net/thaapan/vaihdetanko.JPG
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tähän hommaan on Saabilla oma erikoistyökalunsa. Sain yhden lainaan ja kyselin jo Tyrkkö-industriesin kopiota maililistan puolella. Homma tyssäsi siihen, että työkalu olikin tarkoitettu tonnarille.

Joku sitten vinkkasi, että tarvittava työkalu on helppo tehdä M30 mutterista.
Työkaluina tarvitaan rälläkkä, porakone ja jenkatappi, joilla mutterista muokataan sopiva painin. M27:sta onnistunee myös, mutta kierteet joutunee hiomaan pois.

Eli porataan mutterin sivuun reikä, johon tehdään M10 kierre. Siihen M10x100 pultti, jonka päähän voi porata pienen 5mm läpimittaisen syvennyksen kartiotapille Leikataan rälläkällä mutterin yksi kylki pois ja tuon M8 reiän vastakkaiselle sivulle hahlo, johon kartiotappi mahtuu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Ye Ole 99
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 21:26

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Ye Ole 99 »

Avaamalla pannan. Eli toisella puolella olevat mutteri ja pultti, vaihteensiirron säädöt menee, mutta sitä ei kauan mallaile kohdalleen. Ja senhän voi merkitä.

Eli kuvassa olevat 68A ja 68B auki http://kotisivu.dnainternet.net/thaapan/vaihdetanko.JPG[/quote]

Tuleekos tuo vaihdetanko sitten koneen mukana nostossa pois?
Autohan on 99 vm 1971
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vaihde kakkoselle tai neloselle kun avaat tuon liitoksen. Sitten keppiä kohti ykköstä tai kolmosta niin liitos irtoaa ja moottori mahtuu nousemaan pois.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja RJK »

Autohan on 99 vm 1971
Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartiotapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.

RJK
Viimeksi muokannut RJK, Ti Syys 02, 2008 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ye Ole 99
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Huhti 13, 2008 21:26

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Ye Ole 99 »

RJK kirjoitti:
Autohan on 99 vm 1971
Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartitapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.

RJK
Nivelessä on tosiaan kartiotapit molemmissa päissä eikä pantakiinnitystä, edelliset neuvot eivät siis sovellu käytettäviksi? :(
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja Passi »

RJK kirjoitti:
Autohan on 99 vm 1971
Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartiotapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.

RJK
Yhden 900T -80 purussa vedin rälläkällä poikki, mahtoi yläkautta rälläköimään, mutta 99:ssä ei taida onnistua.
99T-museopeli
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Koneen nostosta

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Muistaakseni yhden oon purkanu siten että otin vaihdekeppihässäkän auki jolloin tuo tanko jäi vapaaksi ja kone mahtu myös tulemaan tuollaisena pois vaikka häntä olikin pitkä. Kai noin vanhassa lähtee myös lukkopelti irti kun kauhean jyrkässä kulmassa toi ei tosiaan tuollaisena nouse.
Kyseinen auto oli kyllä muutenki tarkoitus purkaa että en ihan tarkkaan muista mitä kaikkea oli jo purettuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin