Koneen nostosta
Koneen nostosta
Kuinka saadaan vaihteensiirtotangon nivelen etummainen kartiotappi irti?
Re: Koneen nostosta
Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella
Re: Koneen nostosta
Voi olla että lyödessä pitää pitää nivelen vastapuolelta massiivisella esineellä vastaan, muuten vanko vaan antaa periksi sen verran ettei tappi irtoa.Ye Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan.
Carimat tarkoitti sitä nivelen toista päätä, kohtaa jossa poikittainen ruuvi kiristää nivelen runko-osan ohjaamosta tulevan vaihteensiirtotangon ympärille. Ei ole booreja vaihteensiirtotangossa, mutta jonkinmoinen karhennus otteen parantamiseksi.Missäs tämä "boorilukitus" on
Mutteri on tapin kapeammassa päässä. Riippuu ilmeisestikin vaihteistosta onko tangon reikä vaaka- vai pystysuunnassa.ja onko se mutteri siis tapin alapuolella
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Koneen nostosta
Jos on paineilmatyökaluja niin kannattaa koittaa paineilmatalttaa.
Sillä kun paukauttaa vaihteensiirtoakselin kylkeen jollekkin kohdalle, niin tappi lentää kaaressa itsestään pois. Näin ainakin minulla jo pari kertaa onnistunut.
Sillä kun paukauttaa vaihteensiirtoakselin kylkeen jollekkin kohdalle, niin tappi lentää kaaressa itsestään pois. Näin ainakin minulla jo pari kertaa onnistunut.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Koneen nostosta
Yhestä lootasta piti kaasupillillä lämmittää se koko akseli, ennenkuin tappi suostui poistumaan. Se kartiotappi tosiaan nousee ylöspäin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Koneen nostosta
Väärä suuntaYe Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella
Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Koneen nostosta
Tuota, kuinkas koneen saa irti, mikäli tappi on paikallaan?rr kirjoitti:Väärä suuntaYe Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella
Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun
Re: Koneen nostosta
Avaamalla pannan. Eli toisella puolella olevat mutteri ja pultti, vaihteensiirron säädöt menee, mutta sitä ei kauan mallaile kohdalleen. Ja senhän voi merkitä.Ye Ole 99 kirjoitti:Tuota, kuinkas koneen saa irti, mikäli tappi on paikallaan?rr kirjoitti:Väärä suuntaYe Ole 99 kirjoitti:Ei irtoa ei, sitä on lyöty yläkautta jo kyllästymiseen asti, mutta sitkeästi pysyy paikallaan. Missäs tämä "boorilukitus" on ja onko se mutteri siis tapin alapuolella
Alle esim pullotunkki lattialle tiukasti tappia vasten KOHTISUORAAN, päältä sopivan tukevalla putkella tapin ympärille napakka isku. Jos ei näin lähde, niin sitten siitä vierestä se panta auki ja koneen ollessa irti tapin kimppuun
Eli kuvassa olevat 68A ja 68B auki http://kotisivu.dnainternet.net/thaapan/vaihdetanko.JPG
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Koneen nostosta
Tähän hommaan on Saabilla oma erikoistyökalunsa. Sain yhden lainaan ja kyselin jo Tyrkkö-industriesin kopiota maililistan puolella. Homma tyssäsi siihen, että työkalu olikin tarkoitettu tonnarille.
Joku sitten vinkkasi, että tarvittava työkalu on helppo tehdä M30 mutterista.
Työkaluina tarvitaan rälläkkä, porakone ja jenkatappi, joilla mutterista muokataan sopiva painin. M27:sta onnistunee myös, mutta kierteet joutunee hiomaan pois.
Eli porataan mutterin sivuun reikä, johon tehdään M10 kierre. Siihen M10x100 pultti, jonka päähän voi porata pienen 5mm läpimittaisen syvennyksen kartiotapille Leikataan rälläkällä mutterin yksi kylki pois ja tuon M8 reiän vastakkaiselle sivulle hahlo, johon kartiotappi mahtuu.
Joku sitten vinkkasi, että tarvittava työkalu on helppo tehdä M30 mutterista.
Työkaluina tarvitaan rälläkkä, porakone ja jenkatappi, joilla mutterista muokataan sopiva painin. M27:sta onnistunee myös, mutta kierteet joutunee hiomaan pois.
Eli porataan mutterin sivuun reikä, johon tehdään M10 kierre. Siihen M10x100 pultti, jonka päähän voi porata pienen 5mm läpimittaisen syvennyksen kartiotapille Leikataan rälläkällä mutterin yksi kylki pois ja tuon M8 reiän vastakkaiselle sivulle hahlo, johon kartiotappi mahtuu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Koneen nostosta
Avaamalla pannan. Eli toisella puolella olevat mutteri ja pultti, vaihteensiirron säädöt menee, mutta sitä ei kauan mallaile kohdalleen. Ja senhän voi merkitä.
Eli kuvassa olevat 68A ja 68B auki http://kotisivu.dnainternet.net/thaapan/vaihdetanko.JPG[/quote]
Tuleekos tuo vaihdetanko sitten koneen mukana nostossa pois?
Autohan on 99 vm 1971
Eli kuvassa olevat 68A ja 68B auki http://kotisivu.dnainternet.net/thaapan/vaihdetanko.JPG[/quote]
Tuleekos tuo vaihdetanko sitten koneen mukana nostossa pois?
Autohan on 99 vm 1971
Re: Koneen nostosta
Vaihde kakkoselle tai neloselle kun avaat tuon liitoksen. Sitten keppiä kohti ykköstä tai kolmosta niin liitos irtoaa ja moottori mahtuu nousemaan pois.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Koneen nostosta
Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.Autohan on 99 vm 1971
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartiotapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.
RJK
Viimeksi muokannut RJK, Ti Syys 02, 2008 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Koneen nostosta
Nivelessä on tosiaan kartiotapit molemmissa päissä eikä pantakiinnitystä, edelliset neuvot eivät siis sovellu käytettäviksi?RJK kirjoitti:Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.Autohan on 99 vm 1971
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartitapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.
RJK
Re: Koneen nostosta
Yhden 900T -80 purussa vedin rälläkällä poikki, mahtoi yläkautta rälläköimään, mutta 99:ssä ei taida onnistua.RJK kirjoitti:Noissa vanhemmissa nivelissä on kartiotappi molemmissa päissä.Autohan on 99 vm 1971
Tallin seinällä roikkuu vielä nivelen ja vaihdekepin välinen siirtotanko vuosimallista -73 tai -75. Siinä on kartiotapin reikä nivelen päässä.
Säädettävä pantakiinnitys tuli myöhemmin, olisiko vasta viisilovisen laatikon myötä.
RJK
99T-museopeli
Re: Koneen nostosta
Muistaakseni yhden oon purkanu siten että otin vaihdekeppihässäkän auki jolloin tuo tanko jäi vapaaksi ja kone mahtu myös tulemaan tuollaisena pois vaikka häntä olikin pitkä. Kai noin vanhassa lähtee myös lukkopelti irti kun kauhean jyrkässä kulmassa toi ei tosiaan tuollaisena nouse.
Kyseinen auto oli kyllä muutenki tarkoitus purkaa että en ihan tarkkaan muista mitä kaikkea oli jo purettuna.
Kyseinen auto oli kyllä muutenki tarkoitus purkaa että en ihan tarkkaan muista mitä kaikkea oli jo purettuna.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992