900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia...Ja taas toimii...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia...Ja taas toimii...

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Auto ei käynnisty ja jos käynnistyy, sammuu se lähes samantien tukehtumalla, kaasua ei siedä yhtään. Tulpat on märät bensasta, pakoputken käry haisee bensalle. Olen vaihtanut tulpat ja tulpanjohdot, virranjakajan kannen+ pyörijän sekä puolan. Eli sähköt on ok ja on testattu avustajan kera, kipinää tulee. Otin imusarjaan ilmamäärämittarilta johtavan kumiletkun pois. Ilmamäärämittarin lautanen ja se kumiletku oli ihan bensassa. Pitääkö näin ollakin, vaikutti vain vähän turhan reilulta määrältä.

Olen tsekannut näitä muita viestejä ja yrittänyt ymmärtää missä se vika on. Tiedonmäärästä vain saa melkoisen ähkyn, vaihtoehtoja kun tuntuu olevan. Vierailin myös ffp.fi:n sivuilla, jotta olisin ymmärtänyt ton ruiskun sielun elämästä jotain. Silloin kun auto kunnolla viimeksi käynnistyi ja oli tarkoitus ilo mielin mennä duunin sillä, ei se jaksanut käydä kunnolla ja katalysaattori kävi kuumana, savu oli ihan oikeaa savua, ei mitään feikkiä. Oletin, että katalysaattori meni ja pakoputki on tukossa jollain tavalla. En ole vain päässyt sitä tarkastamaan, pultit kun on hyvässä ruosteessa ja liittimet näin ollen jumissa.

Lainasin systerin samanlaista menijää kokeillakseni mistä vika löytyisi. Huomasin omassani kuskin puolen lokarissa olevan jonkun oudon pöntön, johon meni paineletkuja. Omassani ne letkut on suljettu ruuveilla, systerin saapissa ne menee sinne mihin pitäiskin. Tsekkasin kirjoista kuvia, en kuitenkaan tiedä mikä se pönttö on sytkäpäätteen alla ja mihin se vaikuttaa.

Eli olen onnellisesti ihan pihalla sen vehkeen kanssa. Mitään turhaa en viitsis alkaa purkaan, joten kysynkin jos joku tietäis mitä mun pitäis tehdä. Se lautanen nousee kummassakin samanlailla. Sivuilta löytyy mainintaa kylmäkäynnistyssuuttimista, ohjauspaineensäätimistä jne. Jotain epämääräistä olen sillä rintamalla yrittänytkin, mutta ei oikein ota onnistuakseen. Kansi ei vuoda, ei imusarja, eikä mikään muukaan alipaineletku. Auto oli seisonut vajaan vuoden ennenkuin sen hankin, ehdin kruisaileen sillä pari kuukautta. Miksi se kone saa liikaa bensaa? Kääk. :roll:
Viimeksi muokannut kekemakinen, Ma Syys 29, 2008 20:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Se pönttö on ilmeisesti joku saastelaitteiston aktiivihiilisuodatin, mulla oli edellisessä tulpattu eikä vaikuttanut mitenkään.
Onko lampda katsottu että toimii? Eikös se vaikuta bensanssyöttöön.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Ja millä konstilla tuo lambdan toimimattomuuden voi selvittää? Uutta vastaavaa osaa en siihen aio hankkia, tuo systerin samanlainen saappi saa luvan toimia varaosapankkina. Ei mene enää pelleiltään läpi syksyn leimalta, tekniikka vielä ok. Ajattelin jo sitäkin vaihtoehtoa, että otan siitä koko motin irti apulaitteineen. Vanhaa taloa remontoivalla kun ei tekemistä ole muutenkaan tarpeeksi vois kaikessa rauhassa talvella kunnostaa koneen apulaitteineen. Mene ja tiedä mikä olis viisainta ja helpointa tässä vaiheessa. Onneksi toi saappi ei ole ainoa auto, pihalta löytyy vielä kuusi saappia, ei yhtään turpoa tosin vielä. Vaan ehkä sekin päivä vielä tulee kun minäkin olen merkonomi... Täytyy kelata mistä jatkais. Kiitos vihjeestä, palataan aiheeseen.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Parempi kun lyöt paaliin mokoman. 1200kg vähemmän murhetta sen jälkeen. Tuota 8v kattia ei olis koskaan saanu tulla markkinoille. Onneks eivät sentään sitä 1.6litrasta 8v konetta ottaneet tuotantoon aikoinaan. Kai siitääkin olis väännetty joku typerä katti versio, mut tää on tietty vaan mun mielipide...
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja miksaus »

Itellä ollu kanssa samoja vaivoja viime talvena. Nyt olen vaihtanut syksyllä alkup. sytkäosaa ni saa nähdä miten tuleva talvi menee. Lambdan jos sais jotenkin testattua kotikonstein vielä niin olis yks mahdollinen tekijä pois suljettu.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Oletko käyttänyt irti tuon määräjakajan lautasen ison kumimutkan ja stekannut, että lautanen lepää rajoittimellaan ja nostettaessa liikkuu kevyesti ja palautuu välittömästi takaisin alas,kun päästät irti? Lautasen kanittaminen saa määräjakajan luulemaan, että ilmaa menee koneeseen joten soppaa annetaan myös. Eipä oikein muuta tule mieleen yhtäkkiä. Jotain sisäistä vikaa määräjakajassaa tai ohjauspaineen säätimessä mahdollisesti...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani aikoinaan syynä sammumiseen oli ohjauspaineventtiili. Kannen kyljes kiinni. Oli jumittunut rikkaalle. Selvisi vasta kun laittoi painemittarit kiinni. Ostin uuden ja sen jälkeen ei mitään ongelmia. Kun kaikki on kunnossa ja säädöissään niin en kyllä ymmärrä miksi tuota mallia parjataan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja miksaus »

900i kirjoitti:Omassani aikoinaan syynä sammumiseen oli ohjauspaineventtiili. Kannen kyljes kiinni. Oli jumittunut rikkaalle. Selvisi vasta kun laittoi painemittarit kiinni. Ostin uuden ja sen jälkeen ei mitään ongelmia. Kun kaikki on kunnossa ja säädöissään niin en kyllä ymmärrä miksi tuota mallia parjataan.
Kasteliko koskaan tulppia tai kävikö kolmella/kahdella pytyllä?
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kyllä se sahaamalla lähti käyntiin 2 ja 3 pytyllä vaikeasti.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
miksaus
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 12:11
Paikkakunta: Turku

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja miksaus »

jaahas täytyy seurailla et miten tänä talvena toimii. Jos tekee samaa kuin aiemmin niin täytyy viedä painemittaukseen ja mahdollisesti vaihtaa tuo ohjauspainesäädin.
Viimeksi muokannut miksaus, To Syys 03, 2009 16:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
kekemakinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 16:55
Paikkakunta: Los Pargas

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja kekemakinen »

Kun en tiedä miten toi lambdan kunto selvitetään, kokeilen ohjauspainesäätimen lainaamista toisesta katti iivarista. Olisi ainakin nopeampi kokeilla kuin vaihtaa moottori apulaitteineen, joka ei sekään ole tulevaisuudessa pois suljettu. Tämä kiukutteleva saappi on muuten niin ylivoimaisessa kunnossa, ettei sitä kannata osiksi laittaa. 1 omistaja ennen minua, vanha vaari joka ei itse tehnyt siihen mitään, kuitteja ja huoltoleimoja löytyy alusta lähtien kuten pitääkin ovien lukkojen voitelusta lähtien maahantuojan edustajan pajalta. Kaupassa tulikin mukaan aika määrä erillaisia Saab-merkkisiä kemikaaleja yms. Ja ruostetta ei missään, vain kesäajoa. Vaarilla ei ollut koskaan siihen edes talvikumeja. Että siltäpohjalta ajattelin pitää sen vielä hengissä, vaikka sen ajo-ominaisuudet ei ihan päätä huimaa eikä tällaisessa Saabastelussa muutenkaan mitään järkeä ole. Antaahan Rintajouppi pihaan ajetusta pelistä vaihdossa kuitenkin vähintään 2000 euroa.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

vaihtakee ruiskut kaasareihin, toimii aina.
Sobrealimentación es la ostia.
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Ruisku 8v saappi on Paras! :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikai siinä paljon mikään muu voi olla vikana kuin pumppu, määrä jakaja tai op säädin.. tai no katti autossa nyt vielä se lambaadan ohjaama pulssi vai mikälie härveli nyt olikaan..
äkkiähän nuo vaihtelee jos on toinen saman moinen osiksikin!
onkos muuten katillisen ja katittoman määrä jakajalla jotain eroa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 900i 8v kat -90, ei vaan jaksa toimia

Viesti Kirjoittaja Jope »

mikkoimp kirjoitti:onkos muuten katillisen ja katittoman määrä jakajalla jotain eroa?
Ei ole, se kattikoojetin seoksensäätö tapahtuu ohjauspainetta muuttelemalla.

Mulla on muuten yksi i8kat purettuna, kaikki osat löytyy. Oli ihan toimiva ennen purkua. Saa tarjota, nuo k-jetin osat on paaliin menossa.. Tähän taloon ei enää kasitappisia tule, elleivät ole menossa purkuun tai 16v-tekniikan vastaanottajiksi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin