Onnistuukohan helposti plug and play meiningillä vaihtaa 87 vuotusesta 900i.stä vaihdekeppi 92 vuotuiseen. Pakkivalot sohlaa miten sattuu ja vika ilmeisesti vääntyneessä kepissä murron jäljiltä. Varaosa auto kaukana niin ei voi verrata keppejä keskenään.
Meinasin vaihdekepin juuresta kumipalkeen alta avata vain ne 3 torx ruuvia ja nostaa kepin pois. Pitääkö olla mikä vaihde päällä vai onko väliä? Entä pakkilukko ja virta-avaimen asento? Muita huomioitavia asioita?
Vaihdekepin vaihto
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Vaihdekepin vaihto
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: Vaihdekepin vaihto
Suosittelen laittamaan kepin vapaalle, selvin homma irroittaa keppi keskiasennossa ja asentaa uusi tilalle... Virtalukko siis ensimmäiseen asentoon, jotta saat pakkilukon pois. Vanhempi käy uudemman tilalle, mutta on muovisilla palloilla jotka eivät liiku ehkä ihan yhtä sujuvasti kuin uudemman kepin metalliosat.
Älä siis ihmettele, jos vaihdetuntuma muuttuu huonompaan suuntaan .
Jos pakkivalot ei edelleenkään toimi, vika on vaihdetangon säädössä.
Älä siis ihmettele, jos vaihdetuntuma muuttuu huonompaan suuntaan .
Jos pakkivalot ei edelleenkään toimi, vika on vaihdetangon säädössä.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Vaihdekepin vaihto
Totta on muoviosien tahmeus.
Juuri putsasin, öljysin ja säädin kohdalleen ja tahmaiselta tuntuu vieläkin vaikkakin parempi kuin ennen huoltoa.
Paikalleen kun laitat niin kolmonen sisään, poranterä kohdistusreikään ( konsolin kumipalan alla matonreunaa vähän ylös niin näkyy) ja tasainen kiristys niille kolmelle ruuville, niin mä tein.
Jos saat metallisen niin parempi vaihtoehto kyllä.
Juuri putsasin, öljysin ja säädin kohdalleen ja tahmaiselta tuntuu vieläkin vaikkakin parempi kuin ennen huoltoa.
Paikalleen kun laitat niin kolmonen sisään, poranterä kohdistusreikään ( konsolin kumipalan alla matonreunaa vähän ylös niin näkyy) ja tasainen kiristys niille kolmelle ruuville, niin mä tein.
Jos saat metallisen niin parempi vaihtoehto kyllä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Vaihdekepin vaihto
Missä sijaitsee tuo peruutusvalon kytkin? Mulla peruutusvalo vain vilkahtaa kun laittaa pakin päälle. Otin sen kumipalkeen siitä vaihdekepin ympäriltä pois ja yritin kuikuilla sinne kepin juureen, mut ei noin äkkiseltään löytynyt. Eiks sen pitäis siellä jossain olla?
-9³ SC 1.8t A5 BioPower Stage1 vm-07-
-900i 16V vm-91-
-900i 16V vm-91-
Re: Vaihdekepin vaihto
Itse katsoin ohjeet jusin laittamasta linkistä jossa kuva.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Vaihdekepin vaihto
Tulipa nyppästyä keppi pois ja ihmeteltyä onko vääntynyt. Näytti suoralle. Kuitenkin se vipu mikä tulee keppikonsoliin auton takaata päin on ehkä vääntynyt, koska auto on ilmeisesti joskus joutunut voron kynsiin. Kun kuikuilee vaihdekepin pois ollessa sen reiästä niin vipu mikä näkyy on vääntynyt oikealle noin 1cm. Kallellaan tietenkin se rengas myös mihin keppi tulee, mutta vipu/tanko pitäisi olla varmaan keskellä reikää? Pakkivalon anturin reiästä kurkkiessa pakin ollessa päällä näyttää, että vipu on noin 5mm liian ylhäällä ja anturi ei ota kiinni vivun keskelle vaan alalaitaan.
En ruvennut purkamaan sitä vipua/tankoa esille. Yritin vääntää sitä paikallaan ollessa, mutta en sit uskaltanut, kun en rakennetta tunne. Dremelillä sitten päästelin n.2mm pois anturin mutterista, että se menee syvemmällä laatikkoon. Nyt valot taas toimii, mutta saa nähdä kauan tälläkertaa.
Tossa oli semmonen keppi missä oli metallikuula siinä ylempänä, mutta alaosassa muovikuula. Onko joku oma viritys? Onko orginelli kepissa kumpikin kuula joko metallia tai muovia?
Tulipa taas pitkä sepustus, mutta on niin pirulliset pakkivalot, kun pitää ihan pilkkanaan. Toimii milloin sattuu. Ilmeisesti tuo vivusto on vääntynyt.
En ruvennut purkamaan sitä vipua/tankoa esille. Yritin vääntää sitä paikallaan ollessa, mutta en sit uskaltanut, kun en rakennetta tunne. Dremelillä sitten päästelin n.2mm pois anturin mutterista, että se menee syvemmällä laatikkoon. Nyt valot taas toimii, mutta saa nähdä kauan tälläkertaa.
Tossa oli semmonen keppi missä oli metallikuula siinä ylempänä, mutta alaosassa muovikuula. Onko joku oma viritys? Onko orginelli kepissa kumpikin kuula joko metallia tai muovia?
Tulipa taas pitkä sepustus, mutta on niin pirulliset pakkivalot, kun pitää ihan pilkkanaan. Toimii milloin sattuu. Ilmeisesti tuo vivusto on vääntynyt.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe