Kokemuksia 900 S mallista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Kokemuksia 900 S mallista

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moro

ajattelin ostaa itelle 900 S:n ajettu reilu 200 tkm ja antaa vaimon ajella ysifemmalla. Mulla on ollut kaksi täysturbo OG 900:sta, mutta S:n kestävyydesta ei ole tietoa.
Eli
kestääkö turbo ( mitsu) ja onko koneessa välijäähdytin
muuta tietoa

9-5 Nordic
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei oo cooleria ja kannattaa kattoa tarkkaan onko merkkejä että olisiko joskus ollut.
Meinaan asentaminen on vajaan tunnin homma, mutta jos tuon on ollu paikallaan ja paineita on lisätty vaan tankosta ruuvaamalla, niin koneen kunto voi olla aika arvoitus.

Mutta vakiopaineilla tuon luulisi olevan vielä aika hyvässä iskussa.

Varusteiltaan tuo on aika karvalakki, ei mitään ylimääräsiä sähköherkkuja ja penkitkin on peruskangasta.
Ovat olleet aika suosittuja kärryvetureita, että vaihdelaatikon ja kytkimen kuntoa kannattaa tarkkailla.

Muuten tuon tarkastamisessa pätee samat kuin yleensäkin og-satkussa.


Aikasempia topiikkeja selaamalla saanee jonkinlaisen käsityksen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En tiedä, mikälie malli ollut tuo isäni 900S -92 (nyttemmin äiti ajaa sillä). Se on 5-ovinen ja varusteina tuon turbon lisäksi sähkölasit, sähköpeilit, keskuslukko, sisävalon viive ja sähköinen kattoluukku. Kaikki varusteet on mun mielestä alkuperäisiä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: Kokemuksia 900 S mallista

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

9-5 Nordic kirjoitti:moro

ajattelin ostaa itelle 900 S:n ajettu reilu 200 tkm ja antaa vaimon ajella ysifemmalla. Mulla on ollut kaksi täysturbo OG 900:sta, mutta S:n kestävyydesta ei ole tietoa.
Eli
kestääkö turbo ( mitsu) ja onko koneessa välijäähdytin
muuta tietoa

9-5 Nordic
Turbo kestää ihan hyvin, S:ssä on sama moottori kuin täysturbossa, myös turbo on sama kuin täysturbossa samalta aikakaudelta. Ei ole välijäähdytintä, tai saattaa olla, tietääkseni sitä on saanut "lisävarusteena" S:ään. APC:tä ei ole.
Mertmi kirjoitti: En tiedä, mikälie malli ollut tuo isäni 900S -92 (nyttemmin äiti ajaa sillä). Se on 5-ovinen ja varusteina tuon turbon lisäksi sähkölasit, sähköpeilit, keskuslukko, sisävalon viive ja sähköinen kattoluukku. Kaikki varusteet on mun mielestä alkuperäisiä.
Ensiostajalla on vain ollut hieman enemmän rahaa ostaessaan, isälläni on myös sähkölasit/peilit omassaan. Sisävalon viive kai oli vakiovaruste -92?
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Olen kaksi kertaa matkustanut 900s:llä. Ekalla kerralla isän kyydissä uuden ässän koeajolla ja tokalla kerralla muutama vuosi sitten itse ajaen. Halusin välttämättä päästä tyypittämään kyseistä mallia (johtuen isukin hehkuttelusta), ja kun Porvoon silloisen Scan-Auton pihalla seisoi (jo parhaat päivänsä nähnyt) ässä, kävin heittämässä autolla lenkin.

Kerta kaikkiaan mukava auto tuo s! Satkuista puhuttaessa alhainen melutaso, mukava suorituskyky ja muutenkin kerrassaan "balanssissa" oleva paketti. Melkein väittäisin että kokonaisuutena paras satku.

Itsekin etsiskelin viime vuonna hyväkuntoista ässää tai isoa turboa. Kriteereinä autolle pidin seuraavia: 3-ovinen, ei punainen väri, ajettu alle 250 000 km. Yhtään sopivaa autoa ei löytynyt, joten lopulta valinta osui Ruotsissa myynnissä olleeseen menopeliin.

Nämä siis mun kokemukset ässästä, tuskin tuottivat hirveästi lisäarvoa! :)
GM 900 se 2.0t -97 RE85
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Reilun vuoden oma kokemus ässästä, eikä ole pahemmin negatiivista sanottavaa. Tuo Lucasin ruisku ei taida olla mikään maailman täydellisin ruisku, mutta hyvin ainakin tämä on pelannut, lukuunottamatta pieniä tyhjäkäyntimurheita.
Mulla ei ainakaan ole tässä mitään ihmeempiä varusteita, mutta tokihan niitä ässiin on rahalla saanut halutessaan..
9-5 2,3t Wagon `06
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mul on S kans on ollut vasta pari kuukautta, mut hyvi toimii. Ainoo tommonen mitä ihmettelen autos on aaltoileva tyhjäkäynti. Mul on sähköpeilit ja ikkunat luultavasti alkuperäset. Niin ja alkuperänen kattoluukun nappi on mut ei kattoluukkuu. Aattelin jos hankkis säädettävän ilmajousituksen ja pistäis toimiin sil napil, mut taitaa jäädä haaveeks.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

900S

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Minä olen ajellut ässälläni nyt 2.5 vuotta. Hyvin on pelannut ja kilometrejä takana nyt jotain 225tkm. Varusteet on alkuperäiset sähkölasit ja peilit, cruise ja ilmastointi. Toi aaltoileva tyhjäkäynti johtui ainakin mulla haperoista alipaineletkuista joita imusarjasta lähtee metritolkulla :wink:
Kimmo #1373
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: 900S

Viesti Kirjoittaja 900S »

KKuisma kirjoitti: Toi aaltoileva tyhjäkäynti johtui ainakin mulla haperoista alipaineletkuista joita imusarjasta lähtee metritolkulla :wink:
Mulla oli ne myös suurin syy! Tyhjäkäyntimoottorin vaihto/puhdistus edesauttoi myös joutokäynnin paranemista. No, alipaineletkut ei takuulla enää murru eikä irtoile!!
Nettiauto.comissa on muuten jokunen ässä myynnissä, mikäli kiinnostaa..
9-5 2,3t Wagon `06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Re: Kokemuksia 900 S mallista

Viesti Kirjoittaja moksu »

Saabi C900 kirjoitti: Sisävalon viive kai oli vakiovaruste -92?
eipä löytynyt minun ysikakkosesta :(
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Varusteita tai ei oli aikansa turvallisin auto ja ohituskiihtyvyys oli paras sen koko -ja hintaluokan autoista...

mainoslauseena scan auto käyttikin: miten yksi ainoa kirjain voi tehdä kokoluokkansa turvallisimmasta autosta entistä turvallisemman.



ja vakiovarusteet olivat muistaakseni: sävylasit, keskuslukitus, taka -ja etuspoilerit, ohjaustehostin ja 16 venanen turbomotti ja eikös kattikin ollut jo vakiona :wink:

muistelisin hinnan olleen perusmallille 160TuhattaMummoo

-91 ainakin runkonumeron mukaan cooleri ja ei tuota katastuksessa ongelmia laittaa sitä...

Turbon alusta löytyy myös ja ihmeen jämäkkä onkin ? paljon jämäkämpi mitä on ollut yhdessäkään ajamassani täyspaineessa 88->93

Kyllä se ässä kilon paineet kestää muitta mukisematta kunhan cooleri on laitettu... :twisted: 8)

edit kirotus virehtä :lol:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Lucasin tyhjäkäynnissä on myös yks, usein huomioimatta jätetty seikka.
Läppäpotikan säätö. Saabilta on myös Service Bulletin aiheesta.
Eli se aiheuttaa ongelmia kun ei systeemi aina tiedä painaako kuljettaja kaasua (silloin ei elektroniikka puutu peliin) vai ei.
Ja myöskin sen potikan säätövara ei aina riitä. Silloin
pitää niitä ruuvin reikiä avartaa/porata hieman että saa lisää liikettä.

Eli tyhjäkäynti humpaa/oikuttelee -> Alipaineletkut, tyhjäkäyntivena, läppäpotikka ja taas pelaa kuin uutena :)
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Vielä yksi ässällä ajelija ilmoittautuu. Oman ässäni -91, hommasin pari kuukautta sitten ja toistaiseksi olen murheitta ajellut reilut 3000 kilsaa. Mittarissa on tällä hetkellä melkein 326 000, kori on ihan terve ja tekniikassakaan ei tunnu olevan mitään ihmeellistä. Katti vähän lemuaa, kun lähtee yön jälkeen ajeleen töihin. Se on aina tasan samat liikennevalot mihin seisahtaa, ni johan tulee sellainen kitkerä pöläys, joka kestää ehkä vajaan minuutin. Niihin liikennevaloihin on muuten matkaa n. 4 kilsaa. Liekö katti menossa vai kuuluuko asiaan? Katsastettu on tammikuussa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

katti muuten maksaa vähemmän turboon kuin ruiskuun...


kyllähän se haisee se katti jos joutuu perässä ajelemaan, muttei se sisälle kyllä ole kertaakaan haissut :?:
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Marko A kirjoitti:Lucasin tyhjäkäynnissä on myös yks, usein huomioimatta jätetty seikka.
Läppäpotikan säätö. Saabilta on myös Service Bulletin aiheesta.
Eli se aiheuttaa ongelmia kun ei systeemi aina tiedä painaako kuljettaja kaasua (silloin ei elektroniikka puutu peliin) vai ei.
Ja myöskin sen potikan säätövara ei aina riitä. Silloin
pitää niitä ruuvin reikiä avartaa/porata hieman että saa lisää liikettä.

Eli tyhjäkäynti humpaa/oikuttelee -> Alipaineletkut, tyhjäkäyntivena, läppäpotikka ja taas pelaa kuin uutena :)
Missäköhän tuollainen läppäpotikan säätöruuvi sijaitsee??

Saabisti-76:lle: 2,5" racekatti maksaa n.250€. Taitaa olla vähemmän, kuin mitä alkup. maksaa esim. motonetissa..
9-5 2,3t Wagon `06
Vastaa Viestiin